***ELOISAT Lucian-päivänä***
Kalenterin 13.luukusta paljastuu Santa Lucia-perinteeseen liittyvän italialaisen kansansävelmän sanat:
SANTA LUCIA
Jo taivahalla kuu
kirkkaana loistaa,
ja lahden lainehet
sen katseen toistaa.
Venheeni vartoaa,
siihen jo astukaa.
Soi iltakello,
soi iltakello.
Kommentit (27)
täällä mää ainaski oon :) mut eipä ihmeempiä,tänään rotavirusjuttu ja jännittää pirusti..
nyt menoksi tänään sitä riittää..
Tässä juuri viikon ainoaa " vapaapäivääni" viettelen. Esikoinen lähti juuri isän matkassa hoitoon ja vauva vetelee ensimmäisiä päiväuniaan. Kohta pitäisi pinkaista vielä (toivottavasti) viimeisille joululahjaostoksille. Pari juttua vielä pitäisi löytää.
KIINTEISTÄ: Minä aloitin Neelan kanssa kiinteiden maistelut noin kuukausi takaperin tytön ollessa viikkoa vaille 4 kk. Esikoisen kanssa aloitettiin samanikäisenä eikä meillä koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia kiinteisiin totuttautumisen kanssa, joten en nähnyt mitään syytä, miksen noudattaisi kakkosen kanssa samaa rytmiä. Varsinkin, kun tyttö on ERITTÄIN innostunut asiasta. Kiljahtelee riemusta, kun näkee lusikkansa ja syö todella hyvällä ruokahalulla vihannessoseitaan. Pikkuhiljaa alkaa se sotkun määräkin vähentyä ja tähän mennessä kaikki tarjoamani mössö on tyttöön uponnut. Joten tosi helppo aloitus tämä on ollut. Minä tähtään siihen, että 6-kuisena meillä syötäisiin jo neljä viisi kiinteää ateriaa päivässä. Samoihin aikoihin mielelläni luopuisin imetyksestäkin.
Opemamman tavoin myös minulla on pieni joulustressi. Lähinnä siitä syystä, ettei ole minkäänlaista joulufiilistä. Vuosi sitten joulu ja joulufiilikset menivät minulta hieman ohi raskauspahoinvoinnin ja armottoman väsymyksen vuoksi, joten tänä vuonna todella haluaisin fiilistellä. Mutta minkäs teet, kun ei tunnu miltään. Toiveikkaana jo odotan ensi viikkoa. Ovat luvanneet hieman kylmenevää ja kenties jopa lumisateita. Jospa lumi auttaisi minua löytämään kadonneen joulufiilikseni. Senkin olen päättänyt, että viikonloppuna aloitan jouluvalmistelut vaikka väkisin. Ehkä glögin maistelut ja leipominen auttavat löytämään oikean tunnelman.
Neela yläkerrassa jo huutelee... täytyy siis mennä!
oli tuolla edellisessä pinossa.
mä oon alusta asti laittanu iidan 20.00-21.00 nukkumaan..vauvempana se oli yhtä huutoa,mutta liekkö sitten tuottanu tulosta?!. aina kun laitan iidan omaan sänkyyn niin ei mee kauaa kun on unessa jo. ja nykyään vaikka ei oo tuttii niin se juttelee omiaan ja nukahtaa kun kukaan ei reagoi ölinöihin mitenkään. ja toisena uskoisin että iidahan nukkuu huonosti päivisin että oisko niilläkin joku osio yöuniin?. meillä mennään edelleen päivisin 30min tirsoilla,ellei vaunuilla niin nukkuu 12-14.00
ja iltasin en anna nukkua pitkiä unia. (tekemistä välillä on kun viihyttää toista ja venyttää syöntiä/nukkumaan menoa) mutta tulosta on musta selkeesti tullu.
k.h.p jälleen..
Jaa-a joulustressistä ei tietoakaan...mulla tässä muuta ressattavaa.
Jaakolla jatkuu natinapäivät ja tämä äiti ei kyllä tiedä kohta mitä tekee :( Unien jälkeen lapsi viihtyy n. puoli tuntia, jonka jälkeen alkaa itkut. Missään ei ole hyvä, eikä mikään. Unet ovat päivisin lyhentyneet n. puoleen tuntiin ja yölläkin heräillään pari kertaa. Mikä sinällään ei kyllä haittaa, mutta kun vaan jotenkin lapsen olotilaa saisi autettua, kun selvästi jokin on vialla? Kuumetta ei ole, hitusen yskii kuitenkin ja vähän on nenä tukkoinen.
Itku päässyt äidiltäkin jo monta kertaa. Sunnuntainakin itkin epätoivoisesti, kun ajattelin tulevaa viikkoa ja että pitäisi ilman tuon miehen apua pärjätä päivät. No minkäs teet, miehen on mentävä töihin ja äidin on vaan jaksettava. Mulla on hartiatkin niin tulessa ja jumissa lapsen kantamisesta, että hoosianna vaan.
Eilen sitten hain tuolta luontaistuotekaupasta kamomillauutetta, jota joskus tuolla aiemmin jo ihmettelin ja sitä olen nyt pojalle antanut. Pitäisi auttaa kaikenlaisiin kolotuksiin ja rauhattomuuteen. On tuo senverta auttanut, että poika kyllä käy nyt nukkumaan helpommin. Epätoivoinen tilanne vaatii tällaisia ratkaisuja. Liekö sitten hampaita tulossa, kun ne tuolla ikenessä kuultaa. Puhkeis sitte jo!
Kovin nyt pukkaa tätä omaa napaa, mutta kun se nyt vaan pyörii tuo ajatus tuossa ympärillä.
Desperate Housewife Eria
Täällä näyttää tuulevan kovasti. Tiedossa rentouttavaa vaunuttelua...
Jaksuja kaikille väsyneille ja pientä masennusta poteville!
Mulla ei ole ollenkaan joulufiilistä. Radio Nova tossa soittelee joululauluja, mutta ei ainakaan vielä ole kolahtanut. En ole oikein kotiakaan jaksanut laittaa. Ajattelen koko ajan, että ensi vuonna Stellakin sitten jotakin joulusta ymmärtää ja sitten laitetaan yhdessä. Koen joululahjojen ostonkin rasitteena. Meillä on kotona tosi ahdasta. Asumme kaksiossa. Ajatuskin siitä, että saan joululahjaksi tavaroita, jotka pitäisi sijoittaa johonkin tässä pikku asunnossa ahdistaa.
Nyt tietenkin ajattelette, että muuttakaa. Nyt ei ole siihenkään voimia. Lisäksi haluaisimme pysyä tällä samalla asuntoalueella, mutta hinnat ovat nousseet kovin korkeiksi. Pakko tässä vuoden sisällä on kuitenkin johonkin siirtyä. Ei ole kivaa, että Stellan tavarat eivät mahdu mihinkään.
No se siitä valituksesta. Stella on parhaillaan löytänyt leikkimatosta rapisevan kohdan. Se tuntuu olevan tosi mieluinen. Lisäksi hän on nyt alkanut kuuntelemaan erilaisia loruja, joita luen. Minulla on käytössä ikivanha kirja Tiitiäisen satupuu. Sitä aina välillä luemme. Stella juttelee koko ajan. Aika ajoin juttelua on suoranaista kirkumista. Miehellä alkaa perjantaina isyysloma. Hänellä on heti illalla kuitenkin firman juhlat. Eli sillä lailla....
Olisi kiva mennä Senaarintorille katsomaan Lucia-kulkuetta. Ei kuitenkaan taida vaunujen kanssa olla järkevää. Sekin siis sitten ensi vuonna...
G: millaisia leikkejä leikitte vauvojenne kanssa? Minä en oikein osaa mitään leikkejä ja olisi kiva kuulla vinkkejä.
Nyt matolle Stellan kanssa kääntyilemään :)
t. Lillefi ja Stella 2408
Onpa kurja sää taas vaihteeksi. Tuon takia ei ole joulufiilis pahemmin päässyt iskemään! Eilen sentään kaivettiin meidän vähäiset joulukoristeet ja -liinat esiin. Joulukortit pitäisi postittaa, tosin ekana on lähdettävä ostamaan kirjekuoria.
Lillefi kyseli LEIKKIMISESTÄ vauvan kanssa. Me leikitään pieniä loruleikkejä, kuten " paka paka pullaa" tai " kinksin konksin koira metsään menee" , sit oon kehitellyt oman vauvaversion " metrolla mummolaan" -lorusta, samoin laulusta huugibuugi (miten tuokin kirjoitetaan). Ts. Onni tykkää kun sitä pyöritellään, hierotaan ja heilutellaan käsiä ja jalkoja. Lisäksi olemme alkaneet tutustua kirjoihin, ihan lähtien Rymyretkestä. Yksi leikki on myös kukkuu, jossa Onni piiloutuu harson alle. Semmoista melko tavallista!
Sit toiseen asiaan: ALLERGIAEPÄILY kalvaa mun mieltä :( Onnilla on ollut nyt parisen viikkoa näppyjä ihossa. Ekaksi ajattelin että ne on hikinäppyjä, mutta eipä nuo ole pois lähteneet ja välillä etenkin niskassa on aika punaisia näppyjä. Muutenkin iho on karhea ja punoittaa vaikka rasvataan aamuin illoin perusvoiteella. Mä olen itse allergikko ja astmaatikko, esikoinen on näiltä vielä säästynyt, mutta ei olisi ihme jos Onni olisi allerginen. 3kk nlassa th mainitsi vain ihon kuivuudesta, joten pitää oottaa tammikuun lääkärinlaa ja kysyä sitten tuosta ihottumasta. En viitsi omin päin lähteä muokkaamaan syömisiäni - etenkään näin joulun alla. Onni on muuten tyytyväinen eli ihottumasta ei näyttäis olevan haittaa ja esim. kakka on ihan normaalia. Onko muilla kokemuksia - mites esim. PEEVELIN Toivon allergia ilmenikään???
Tuosta ruokavaliosta päästäänkin PAINOON. Mulla on paino mennyt jo alle 50 kilon ja on 3 kiloa alempi kuin lähtöpaino ennen raskautta. Ei oikein kestäis mitään dieettiä ja pitäis varmaan lisätä toinen lämmin ruoka, ettei paino enää putoa. Mulla tulee ilmeisen paljon arkiliikuntaa lasten kanssa, portaita ravaan kymmeniä kertoja päivässä jne. Saapahan ainakin jouluna syödä mitä tahtoo ja miten paljon tahansa!
Ettäpä semmoista tällä rintamalla. Nyt täytyy jatkaa kotihommia, iltapäiväksi lähdetäänkin kaupungille ja kylästelemään.
Kerttukasperi ja Onni 260806
Mitäs meille, sitä samaa ku aina ennenki.... tiedätte kyllä, heh.
Leivottiin äsken esikon kaa pipareita. Ja lahjat on paketoitu... Se miun joulusta sitten.
Noista KIINTEISTÄ vielä sen verta, et miula vähän samat aatokset mitä PEPPERILLÄ... Esikoinen alotti vajaa 4kk kiinteet ja hyvin meni ja 6kk iässä lopetin imettämisen. Tän toisen kanssa toivon asioitten menevän samaan tapaan, ETENKIN kun tää kakkonen on nyt keksiny öiseen aikaan PURRA tissiä... argh, liekkö ylähampaat tulossa, en tiedä, mutta pirun kipeetä tekee.
YÖVALVOMISTEN lisäks meillä on alkanu olla iltasin tuo NUKKUMAANMENO hankalaa :(. Parina viime iltana on menny tunti kunnes on nukahtanu ja sitten taas parin tunnin päästä hereillä jne, ja yöllä ei enää nukahdeta tissille vaan valvotaan ja huudetaan ja kitistään jne jne.
LEIKIT: ei nyt oikeestaan mitään erikoista " säi säi" -leikki lienee se ykkönen. ja polkupyörällä ajellaan mummolaan :). Käsistä nostellaan seisomaan ja hyppyytetään ja monesti samalla jotain lorua hoen tai laulan jotaki.
LEMPINIMET: ei mitään " noloa" , hiltsu, hillukka....
JOULULAHJOJA en osta lapsille.
JOULULAULUISTA miun pitää muuten kaikille mainostaa sitä Katri Helenan Lapsi tuoksuu joululta, siis aivan ihana! Ja just tähän jouluun meille kaikille elosille sopiva!
eipäs muuta...
hanneli ja hilla... kohta 4kk
mua niin jännittää mennä sinne rokotus juttuun..toiselta oteetaan verikoekkin :(
iida on ollu jokseenki ärtyvä tässä muutamana päivänä,en tiiä onko kipeeks tulossa kun rohisee ja yskii/aivastelee..silmätkin on joteski nuutuneen näköset. ja tuntuu et koko ajan haluaa nukkua ja ruoka ei meinaa maittaa...:(
no joo,soittikin sieltä rotatutkimuksesta nii se peruttiin ja siirrettiin 27.12 tosi kökkö homma..
no iida alkaa heräilee sen 30min kauneusuniltaan..
Lapsoset " retkeilevät" tuossa lattialla, sisko tehnyt retkieväätkin ;)Ihanaa, kun heistä alkaa olla jo seuraa toisille.
Toivottavasti opemamman " huoli" ei toteudu ja tämä pino kuihtuis.. On niin mukava käydä lukemassa muiden elokuisten kuulumisia!
Tsemppiä kaikille flunssasta ja allergioista kärsiville.
MakuannosG: Tämä asia pinnalla meilläkin. Luka täytti viikko sitten 4kk ja nyt on antanut kiinnostuksen merkkejä kiinteistä. Ts. kovasti seuraa meidän muiden syömistä ja muutaman kerran on kunnolla hermostunut kun haarukka vilahtaa vaan ohi suun.. Ehkä kokeilen tässä joku päivä perunaa antaa.. 6kk täysimetys toisaalta kiinnostais, mutta jos alkaa vaikuttaa siltä että kiinteät maistuis jo aiemmin, en pidä sitä pahana.
Nyt retkeilijät tuossa meinaavat hermostua. Palaan paremmalla ajalla :)
Hallas kera kahden " retkeilijän"
No hö, poika on ilmeisesti päättänyt lopettaa ulkona nukkumisen kun tänäänkin meni homma ihan plörinäksi:( Laitoin pojan ennen kymmentä vaunuihin, työntelin muutaman minuutin ja nukahtikin mutta heräs noin 45 min. päästä huutamaan, tutti suussa ja silmät kiinni. Kävin hyssyttämässä vähän, mut huusi vaan, joten otin sisälle (oli tytön ruokailuhommat menossa sisällä niin ei paljo pystyny ulkona hyssytteleeen) ja annoin tissiä jota vähän söikin ja vein takas pihalle. 15 min. oli hiljasta ja taas alko kamala huuto, silmät kiinni ja tutti suussa. Eikun hyssytteleen (sen parin minuutin aikana tyttö oli skalpeerannu yhden joulukoristetontun ikkunalta:/)No, huuto jatkui ja otin sisälle. Nyt on sit vedelly sängyllä ulkovaatteet päällä tyytyväisenä unta siitä lähtien. En ymmärrä miksi ei nukkunu ulkona. Eikä ollu ainaka kylmä eikä kakat housussa, tarkistin nimittäin heti huutelun alkaessa. Outo homma...Ennen on tosiaan aina nukkunut kivasti ulkona ilman hyssytyksiä 3-4 h, enintään tarvinnu muutaman kerran tuttia käydä laittamassa. Toivottavasti on vaan joku ohimenevä vaihe.
Öistä: melko pätkittäisiksi on muuttuneet pojan ja äidin unet. Kelloa en yöllä katso, mut tuntuu että parin tunnin välein ellei jopa useemmin poika vieressä huutelee, silmät kiinni mutta kuitenkin. Ensin laitan tuttia suuhun, mutta ei useinkaan tunnu huolivan vaan tissi on saatava suuhun. Täällä kanssa hartiat jumissa imetyksistä ja pojan kantelusta, sylissä vaan viihtyis tämäkin ukkeli päivisin.
Jaahas, olikohan joku galluppikin kierroksessa kun nyt en muista yhtään...Palaan vastaamaan jos semmonen löytyy
Emppusimppu ja ulkoilmaa vieroksuva Elmeri huomena 4 kk
Päätin tulla kasvattamaan pinoa minäkin :)
Onko HANNELILLA yöt alkaneet sujua jo paremmin? Entäs Oinasmammalla?
Meillä yöt ovat ihan törkeän huonoja edelleen, mutta sellaistahan se on, vauvojen kanssa.
KIINTEISTÄ: me varmaan aloitellaan sitten uuden vuoden puolella. Ensin meinasin imettää sinne 6 kk ikään, mutta keskimmäisen kanssa oli silloin niin vaikeaa opetella syömään, että ehkä aloitellaan tällä kertaa vähän aiemmin. Esikoisen kanssa aloitettiin 4kuisena, se tuntui ainakin silloin helpommalta. Tosin keskimmäinen on edelleen kauhea nirppanokka ruuan suhteen. Mistä lie johtuukaan.
JOULUTUNNELMASTA: eipä ole oikein vielä jouluista fiilistä. Lapset vielä hukkasivat mun lempparijoulucd:n. Se masensi tosi paljon. Olen kuunnellut sitä levyä jo vuosikaudet, ja nyt se puuttuu. Joululahjojakaan en ole hankkinut, mitä nyt ne muutamat jo marraskuun puolella. Ensi viikolla sitten. Jouluvalmistelut aloittelen ensi viikolla, ehkäpä laatikoiden valmistus sitten saa enemmän tunnelmaa mieleen. Katsotaan.
Äh, vauva taas heräsi. Onhan se nukkunutkin tänään jo kaikki 45 minsaa ;) Mitäs sitä turhia nukkumaan.
Jamssa
En tiedä mikä on kun ei tahdo enää koneelle ehtiä...Päivät mennä suhahtaa niin nopeasti.
Me aloitettiin viikko sitten maistelemaan kiinteitä, aloitettiin perunalla, siirryttiin maissiin, molemmat tuli irvistelyjen ja valtavan kuolasatsin kera takaisin ;) Vielä isommalla kuolamäärällä tervehdittiin omenasosetta! Tänään annoin maissi-perunasosetta ja se upposi tosi hyvin, sotkua ei tullut paljoa mitään!
Tää mamma meinasi nyt kyllä tippua tuolilta...Poika on kääntynyt ihan itsekseen ilman huutoa vatsalleen!!! Pari viikkoa on kyllä ahkerasti harjoitellut, valtavan huudon saattelemana kun ei ole pää noussut ylös. Äitin kulta... :) Siinä se puuhamatolla nyt touhuilee!!! Ja nyt menee hermo...ei pääse selälleen...
On nämä pojat niin erilaisia. Nuorempi herää melkein aina jutellen ja naama näkkärillä, esikoinen tuli nytkin päikkäreiltään itkua tihrustaen (vieläkin vaikka on kohta jo kolme vuotta). Olen kyllä niin onnellinen että on tyytyväinen ukkeli!!! Ja taasen kierähdettiin niin näppärästi masulleen!!
Unista, saan nukahtamaan vielä aamu-unilla vaunuihin uudestaan kun/jos lähdemme kävelemään ja sitten unet jatkuvat pidempäänkin, noin 3-3½ h on aamu-unet vaunuissa. Sisällä nukkuu huonommin. Muut unoset ovat sitten noin tunnin luokkaa ja niitä otetaan kahdet-kolmet riippuen päivästä.
Palataan taasen...Protestointi puuhamatolla ei lakkaa :)
sillä kohta vaunuista kuuluu taasen itku.
Emppusimppu taisi kirjoittaa samaisesta asiasta, kun ei vauva enää nuku ulkona vaunuissa. Meillä sama homma, 45min- tunti on vaunuissa hiljaista, sitten alkaa itku. Tyttö nukkuu ja tutti on suussa mutta itkee silti. Välillä tietty tuttikin on tippunut. 15min välein saa juosta katsomassa mikä on. Tätä on jatkunut viime viikon lopulta asti. En sen vuoksi ole kirjoitellut, lukenut kylläkin. Nytkin istun takki päällä.
Yöt meillä nukutaan 21 alkaen aina 8.30 asti yhdellä syötöllä eli sen puoleen voin olla todella tyytyväinen.
Oli " kiva" huomata,että on muitakin eloisia, jotka eivät vielä käänny mahalleen. Meillä on edistytty sen verran, että kyljelleen jo mennään ja kova on ähinä päästä mahalleen. Ympyrää menee matollaan, kun itseään heijaa kyljelleen.
Kiinteistä on ollut paljon puhetta. Olen melko pitkälti samoissa aatoksissa kuin Pepper ja Hanneli. Kiinteät aloittelen vuoden vaihteessa kun tyttö tulee 4kk ja imetyksen lopettelen 6kk. Näin tein myös esikoisen kohdalla ja hyvin sujui. Tosin kiinteät aloitin jo 3kk ja poika itse päätti lopettaa tissistä syömisen 6kk ikäisenä.
Joulutunnelma on totaalisesti hukassa. Lahjat ostin viikonloppuna ja ruuat ostan osittain valmiina. Pipareita tarvis pojan kanssa leipoa mutta täytyy jättää viikonloppuun kun mies on kotosalla. Saa se sitten juosta vaunuja hyssyttämässä ja tuttia laittamassa tytön suuhun.
Lempijoululaulujani ovat Sydämeeni joulun teen ja Oi jouluyö. En niistä rallatuksista niin välitä, niitä saan laulaa työni puolesta tarpeeksi paljon.
Mitäs vielä pitikään kirjoittamani. En muista. Olen tätä kirjoittaessani juossut jo kolmeen otteeseen ulkona rauhoittelemassa nukkuvaa tyttöä. Taitaa vatsaa vaivata, kun pörinää kuului. Ripulilla olikin sunnuntaina ja maanantaina. Liekö ollut minun syömisissäni vika vai saiko sitten meillä olleen vatsataudin.
No nyt sitten hiljenen ja kirjoittelen taas, kun siihen on mahdollisuus.
Huhti ja tyttö 3108 ja poika 01/04
meiän pikkanen taitaa olla kipeenä,kauhee tuhina/rohina,yskii välillä ja unelias/ärhäkkä ollu nyt muutaman päivän.. ruokakaan ei oikeen tunnu meittavan.yleensä juon tollasta 200ml/ateria niin eilenki joi 120ml
kait sekin vaihtelee.
pitäs lähtee kattelee jotakin räkäimuria ku tuntuu et se räkä on tuolla syvemmällä..nyki heeäs itkulla ja kakomalla,varmaan limaa??
Peppi pyörähti mahalleen:)) Oltiin kylässä mun ystävällä jolla on kolme viikkoo Peppiä vanhempi vauva. Siinähän ne sitten pötkötteli lattialla ja kaverin poitsu esitti kuinka mennään mahalleen ja taas takas selälleen jne..ja meiän neiti möllötti selällään ilmeellä " pah, kuka tässä nyt kieriä viittis, vois tulla vaikka hiki:)" . Mutta sitten ihan yhtä äkkiä, ekaks kyljelle könöttään niinkun on jo kauan treenaillu ja hupsis, jo mentiin!! No aploodithan kuuluivat toki asiaan ja vauvakirjaan pitää muistaa heti kirjata. Niin ja neuvolakorttiin;)) Joopa joo, ihan niinku suurempaakin olis tapahtunut:) En ollut vielä todellakaan edes huolissani, pojallakin meni mun mielestä lähemmäs 5kk ennen kun hokas homman. Molemmilla kun on vielä noi suht runsaat reisimakkarat matkaa hidastamassa:D
Joululta ei tunnu täälläkään! En tosin ole edes mikään kovin jouluihminen eli ei niin haittakaan. kait se tästä ens viikon aikana päähän selviää että kohta se olis taas sekin joulu. Lahjahommat aika hyvin hanskassa ja ne kortitkin sitten kuitenkin tein itse....tuli hyvä mieli.
Jees - omaa napaa, sitä sitä - mutta nyt silittään...
Vieteri
Ei mene yöt yhtään sen paremmin mitä ennenkään.. Mie olen jo välistä tosi väsyny. Esim viimeyönä kuulin ku tyttö huuti miun selän takana mut olin yksinkertasesti liian väsyny tehdäkseni yhtään mitään... Ja mie siis nukahdin siihen huuton ja jossain vaiheessa havahduin ku oli ihan hiljasta, en tiedä et miten pitkään tyttö oli sit huutanu, en kattonu kelloo... Vähintään neljästi syö yössä ja sitten valvoo joka syötön päälle :(. Putkeen ei nuku ku max 2h, harvemmin sitäkään.
ONNITTELUT uusia taitoja oppineille elovauvoille äiteineen :)!
Minnekäs se PUMPULI on linjoilta kadonnut??? Hävisikö ihan kokonaan vaiko pelkkää taukoa????
Jeps, luulin tänään jo jotain kirjoittaneeni, mutta mitään ei kyllä näy missään eikä ole mitään mielikuvaa, mitä muka sitten kirjoitin. Ehkä se olikin eilen.
Meille ei kuulu mitään uutta auringon (mikä se on?) alle. Yöllä puoli kahdelta herätessä ehdin iloita, että olen saanut nukkua yhtä soittoa kuuteen asti. No, totuus valkeni kyllä sitten puoli viideltä toisen kerran herätessä.
Että sekalaisissa ajatuksissa mennään täällä, joulufiilistä ei ole täälläkään, mutta väkisin laitoin eilen jouluverhon kuitenkin ikkunaan.
Kirkkaampia päiviä odotellen
Picapica ja poju 1808 ulkounilla sateesta piittaamatta
Nekun kanssa kävimme tänän neuvolassa ylimääräisessä punnituksesa ihan omasta tahdosta ja paino vaan ei nouse. Puklaus on ihan mahdotonta. Nyt minusta tuntuu että olen epäonnistunut kun neuvolan täti ehdotti että otettais kiinteät kehiin. EN HALUA ett kukaan nyt loukkaantuu kun puhun itsestäni!!! Minä olen näiden neljän lapsen aikana ostanut kaksi purkkia korviketta (tutteli 99) ja niistäkin toinen laitettiin roskiin pilaantuneena. Kaikkien kanssa on menty 6kk täysimetyksellä eikä kenenkään kanssa ole ollut mitään ongelmia syömisen opettelun kanssa (perunaa ja tissilämmintä maitoa). Nyt siis pitäisi nekun kanssa aloittaa jo nyt. Tuntuu kuin vauva vaihe olis siten siinä :( Painoa ei olu tullu kahdessa viikossa kuin 45g ja -10käyrällä mennään. Viikon päästä uus punnitus ja sit mietitään taas lääkärillä käyntiä. Mitään viljapohjaista tai velliä ei nyt suositeltu vaan perunaa, riisiä ja maissia. Nekku siis painaa nyt 6100g ja ikää 4½kk. Tytö on tyytyväinen ja nukkuu kyllä, mutta kasvun hidastuminen ja oksentelu huolestuttaa.
ei tänään kuitenkaan vielä..ehkä huomenna.
kretukka ja nekku
6085g ja 64,2cm on mitat
niin ja korvikkeita ei tarvinnut antaa kenellekkään kun osittaisimetystä on jatkettu 1v sakka ja sit on juotu mukista maitoa. Tuttipullojakaan ei ole kuin se äitiyspakkauksen matkavesipullo. Ei tietenkään kiinteiden aloittaminen tarkoita imetyksen loppettamista, sillä maitoa kyllä tulee jos tyttö sen pystyy käyttämään hyväkseen kasvaakseen kiinteiden ohella.
kretukka
Joulun alusaika on kiireistä, se näkyy pinossakin. Tavallisesti kovin muhkeat pinot ovat kuihtuneet puoleen entisestä, mutta eiköhän uuden vuoden jälkeen taas keskustelu vilkastu...toivottavasti...muuten tämä pino alkaa kuihtua lopullisesti kokoon. Se olisi kovin sääli.
Väsymys ja joulustressi vaivaavat tätä mammaa. En saa itseäni oikein joulufiilikseen ja mikään ei oikein inspaa. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää lasten takia saada jotain aikaiseksi.Pipareita jos vaikka leipoisi lasten kanssa tuossa viikonlopulla ja alkaisi paketoida lahjoja. Joulukortit askarrellaan tänään ja huomenna, jotta ne ehtivät siihen 15. päivään mennessä postiin. Pari kuivakakkuakin odottaa leipojaa...pahus...leipoisivat itse itsensä...
Ruokajuttuja...Meillä mennään pelkällä rintamaidolla ja yritän imettää sen 6kk niinkuin muitakin lapsia ja aloittaa vasta sitten kiinteiden maistelun.Minua ei oikein innosta tuo soseiden kanssa sotkeminen, joten olisin kovin tyytyväinen, jos pelkällä rintamaidolla selvittäisiin toistaiseksi. Meillä on lääkärineuvola ensi viikon maanantaina ja sitten taas tiedetään missä mennään.
Jotain gallupin tynkääkin taisi olla edellisissä pinoissa, mutta en kuollaksenikaan muista mistä on puhuttu...taitaa mammaa väsyttää niin ettei päässä pysy mikään...tajunnanvirtatekniikka nytkin käytössä...Muisti on hyvä, mutta ah niin lyhyt:)
Nyt Leevi alkaa esittää melkoisen äänekästä vastalausetta...pakko mennä. Jouluntuoksuista Lucian-päivää kaikille!
Opemamma ja Leevi 2808