Eikö ihmiset nykyään tiedä miten hautajaisiin pukeudutaan?
Kysellään täälläkin onko sellainen ja tämmöinen sopiva. Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku.
Kommentit (183)
Meidän suvun hautajaisissa ei todellakaan mietitä sitä mitä vierailla on päällä. Me mennään hautajaisiin muistamaan ja kunnioittamaan kuollutta, ja siihen ei vaatteet ja niiden väri liity millään tavalla. Meillä ei koreilla eikä esitetä. Kukin tulkoon sellaisena kuin on. Tärkeintä on että tulee, löytyi kaapista musta puku tahi ei.
Minulla oli isäpuolen äidin hautajaisissa mustavalkokuvioinen mekko, missä oli kuviona perhosia. Siis musta perhoskuvio valkoisella pohjalla. Jalassa mustat/tummanruskeat kengät. Mekko oli malliltaan oikein perusmalli, puuvillainen, suora malli, missä oli lyhyet hihat ja normaali kaula-aukko, kuten perusmallisessa t-paidassa. Minusta mekko oli kaikin puolin oikein sopiva. Varsinkin, kun silloin oli kesäkuu.
Kaikki ei kuitenkaan olleet samaa mieltä, vainajan veljentyttären ja miehensä mielestä mekko oli kuulemma ollut sopimaton ja olivat kauhistelleet pukeutumistani. No, mielipiteensä kullakin. He itse ovat juuri sellaisia mustaan jakkupukuun ja pukuun pukeutuvia ihmisiä.
Olin lapsi 70-luvulla. Silloin vielä näki suruhuntuisia naisia. Sitten tuollaisen hunnun käyttö alkoi vähetä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli isäpuolen äidin hautajaisissa mustavalkokuvioinen mekko, missä oli kuviona perhosia. Siis musta perhoskuvio valkoisella pohjalla. Jalassa mustat/tummanruskeat kengät. Mekko oli malliltaan oikein perusmalli, puuvillainen, suora malli, missä oli lyhyet hihat ja normaali kaula-aukko, kuten perusmallisessa t-paidassa. Minusta mekko oli kaikin puolin oikein sopiva. Varsinkin, kun silloin oli kesäkuu.
Kaikki ei kuitenkaan olleet samaa mieltä, vainajan veljentyttären ja miehensä mielestä mekko oli kuulemma ollut sopimaton ja olivat kauhistelleet pukeutumistani. No, mielipiteensä kullakin. He itse ovat juuri sellaisia mustaan jakkupukuun ja pukuun pukeutuvia ihmisiä.
Menit siis t-paitatyylisessä perhoskesämekossa hautajaisiin. En ihmettele, että pisti jollain silmään.
Minun ja mieheni hautajaisiin kukin saa pukeutua miten haluaa. Ei mitään turhaa pönötystä eikä kukkalaitteita. Oikeastaan ei tarvitse mitään seremonioitakaan, mutta jälkikasvu saa päättää.
Äitini mieliksi olen aina pukeutunut kaikkien etikettien mukaisesti ja pakottanut lapsetkin niitä liki noudattamaan. Sitten kuitenkin olen saanut kuunnella ilkeän noita-akka äitini (40-luvulla syntynyt) nillitystä joidenkin hautajaisvieraiden pukeutumisesta tai jos jonkun lapseni puvustus ei ole juuri ollut tarpeeksi istuva vaan voi kamalaa, ei kai taas ole lihonut. Lastenlasteni pukeutumiseen en puutu. Saan siitä moitteitta jatkuvasti äidiltäni. Hänen mielestään lastenlasteni pukeutuminenkin kuuluu minulle.
Tällainen nillitys ei todellakaan ole sellaisen ihmisen käytöstä, joka omaa vähääkään sydämen sivistystä.
Tummat farkut päälle ja siisti pusero. Ei muuta tarvita.
Kohta ne menee sateenkaariasuisina. Yksi oli jo minihameessakin.
Vierailija kirjoitti:
Farkut ovat työasua vastaava ei , vaan suorat housut.
Vierailija kirjoitti:
Joissain kulttuureissa ollaan iloisia, kun joku pääsee parempaan paikkaan. En ymmärrä miksi hautajaisten pitää olla niin hiton masentavia.
Esim. missä kulttuureissa tarkemmin sanottuna?
Olin korona-aikana kutsuttuna pienissä hautajaisissa, jonne siis koronan takia kutsuttiin vain lähimmät omaiset kirkkoon ja muistotilaisuus peruttiin kokonaan. Ihmettelin, kun kirkkoon ilmestyi joku iäkäs pariskunta pukeutuneena rempseästi mustapunaisiin kansallispukuihin, miehellä taisi olla puukkokin vyöllä. Kukaan ei edes tuntenut heitä eikä tiennyt, miksi he tulivat kirkkoon juuri sinä aamuna. Ei ollut häitä.tms juhlia samana päivänä, että olisi ollut erehtymisen mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku."
Ei toi ohje riitä. Entäs sukat, kauluspaita, kravatti vai solmuke, pukuliivi takin alle, hattua, käsineitä, päällystakkia, asusteita, laukkua? Saako olla koruja? Joidenkin mielestä ei mitään koruja. Joidenkin mielestä korut kuuluu olla.
Vaihtelua on aika paljon, ja aina jollekin ei kelpaa.
Minulla oli sukulaisen hautajaisissa musta jakkupuku, ja ihonväriset sukkahousut. Hame oli polven yli, pitkähkö, ettei säärtä nyt silleen näkynyt. Mutta sain kuulla jälkikäteen että miten ei ollut mustat sukat.
Katselin, että Jacqueline Kennedy piti miehensä hautajaisissa ihonvärisiä sukkia, ja tuumasin että on ok minullekin. Mutta eipä ollutkaan joidenkin vanhojen tanttojen mielestä.
Minusta neutraalit värittömät on tyylikkäämpi valinta, kuin mustat sukkahousut. Siis sellaiset 15den. Ne näyttää jotenkin kasarin yökerhotyyliltä.
Millaiset itse laittaisitte?
Voi hyvänen aika, eikö ihmiset ajattele omilla aivoillaan enää?
Tollaset asiat kuin käsineet ja laukut sun muut jokainen pystyy itsekin päättelemään. Jos miehen asuna muuten on musta puku, niin ei kai sinne alle nyt minkään muun väristä paitaa laiteta kuin joko musta tai valkoinen. Eikö se nyt oma silmäkin jotain sano? Musta solmio käy aina. Rusetti ei kuulu hautajaisiin, vaan paremminkin häihin, mutta hyvin nuori mies voi sitäkin käyttää.
Kun naisen asu on tumma, niin käykö siihen laukuksi punainen laukku tai kenties joku ostoskassi tms? Sanooko oma pää mitään?
Naisen sukkahousut voi olla mustat tai ihonväriset, mutta ei punaiset tai leopardikuvioiset, vai mitä itse ajattelisit?
Entä miehen sukat, näyttääkö sopivalta jos lahkeen alta pilkottaa vihreät muumikuviosukat? Eikö musta tai harmaa näyttäisi sopivammalta?
En ihmettele, että joku 14-vuotias kyselisi mitä laittaa päälleen hautajaisiin, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata jo itsekin ajatella.
Ja jos kerran millään pukeutumisella ei ole mitään väliä, niin voisikohan anoppi laittaa poikansa häihin päälleen valkoisen pitkän leningin ja päähänsä kruunun tai morsiusseppeleen, mitäs se kenellekään kuuluu vai kuinka? Kai sitä häihinkin voi sitten pukeutua miten tykkää jos kerran hautajaisiinkin.Eipä kannattaisi näin julistaa, että omilla aivoilla pitäisi ajatella, kun et selvätikään tunne etikettiä.
Miehet eivät laita mustan puvun alle mustaa paitaa, vaan valkoinen on ainoa vaihtoehto. Sukkahousut ovat aina mustat, ei ihonväriset tai paljaat sääret. Ei ihminen päättelemällä pysty tietämään, että kravatin pitää olla musta ja miehillä pitää olla valkoinen saattoliina. Naisilla pitää olla pienet kultaiset tai hopeiset korut. Helmet ovat kiellettyjä.
Naisen hameen kuuluu olla pilven alle, esim. maksimekko tai polvipituinen ei ole ok. Asussa ei saa olla erikoisia leikkauksia tai yksityiskohtia.
Pienet lapset pukeutuvat valkoisiin.
Suvussamme hautajaisetikettiä pidetään kunniassa ts. jos et sitä noudata, sinut haukutaan selän takana.
Jessus, on teillä aika kusinen suku.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kysyä jos ei ole varma
No joo, muttei täältä! Täällä ehdotetaan pyöräilyshortseja, narutoppia ja feikkicrockseja, kun eihän se vainajaa häiritse 😊
Ihmeellisintä tässä koko keskustelussa on se, että kovin moni näiden mustien pukujen puolesta vaahtoava ei näytä ottavan sitä ollenkaan lukuun, että tänä päivänä moni haudattava vainaja on eläessään esittänyt ihan itse sellaisen toiveen, että hautajaiset eivät olisi mikään mustien pukujen pönötysmuistotilaisuus. Ihan ensisijaisesti ihmisten pitää kunnioittaa vainajan toivetta, jos sellainen on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis t-paitatyylisessä perhoskesämekossa hautajaisiin. En ihmettele, että pisti jollain silmään.
Mikä on t-paitatyylinen kesämekko? Tietääkseni ei ole erikseen olemassa hautajaismekkoja, vaan kyllä ne tavalla tai toisella on ihan normaaleja mekkoja muutkin.
Kyseessä oli mustavalkoinen perustyylinen mekko. Mielestäni ihan tarpeeksi juhlava hautajaisiin.
Eipä tämän paheksuneen pariskunnan omakaan tyyli sen edustavampi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekon kaula-aukko oli kuin peruspaidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorat housut on monelle aivan täysin turhat, jos niitä käyttää vain hautajaisissa. Ei niitä housuja kukaan niin läheltä ala tutkimaan että erottaisi, onko kyseessä farkut vai muut housut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorat housut on monelle aivan täysin turhat, jos niitä käyttää vain hautajaisissa. Ei niitä housuja kukaan niin läheltä ala tutkimaan että erottaisi, onko kyseessä farkut vai muut housut.
Niinpä. Farkku on vain tietyntyyppinen kangas. Jos nyt jollain välähtää heti mieleen farkuista ne fiorellafrkut vuodelta 2003, kertoo se enemmän ihmisestä kuin farkuista.
Hautajaispukeutuminen on muuttunut kuten pukeutuminen yleensäkin.
Eihän kukaan enää nykyään ala kauhistella esimerkiksi sitä, että naiset pukeutuu housuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä läheisempi vainaja on, sen tarkempi pukukoodi. Näin kunnioitetaan vainajaa. Ja omaisia. Kukkien laskun jälkeen seisahdetaan hetki arkun vierellä, nyökätään poistuessa läheisille.
Tämä kaikki tuo arvostuksen ja kunnioituksen tilaisuuteen.
Tuo pätee vain ev.-lut. hautajaisissa. Ortodoksisissa hautajaisissa arkku on auki, ja vainajan rinnan päällä on ikoni, mahd. myös evankeliumikirja. Jokainen käy vuorollaan arkun ääressä ja kumartuu suutelemaan ikonia. Myös vainajan kättä tai kasvoja voi suudella, jos haluaa. On myös mahdollisuus tehdä maahankumarrus arkun äärellä. Poistuttaessa kumarretaan vielä alttarin suuntaan. Arkun auki oleminen on hyvä juttu, sillä se auttaa lapsia suhtautumaan kuolemaan luontevasti ("Katso, pappa nukkuu!") ja hälventää kuolemaan liittyviä pelkoja ja tabuja. Arkkuhan oli auki luterilaisissakin hautajaisissa entisaikaan, mutta tapa hävisi sodan myötä.
Mitä pukeutumiseen tulee, niin monissa vanhoissa mustavalkoisissa valokuvissa näkyy, että naiset ovat käyttäneet hautajaisissa mustaa suruhuntua. Nykyään sellaisia ei näe enää koskaan.
Minä pyysin isäni muistojuhlaan tulijoita pukeutumaan hänen näköisesti. Oli metsästystakkia, perholiiviä, flanellipaitaa jne. Ei mustaa, eikä pönötystä, vähän itkua, paljon naurua. Kukin tyylillään.