Eikö ihmiset nykyään tiedä miten hautajaisiin pukeudutaan?
Kysellään täälläkin onko sellainen ja tämmöinen sopiva. Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku.
Kommentit (183)
Hillitty, siisti asu. Kuvaa hyvin
ei ne tiiä eikä paljoo muutakaan sivistymätöntä jengiä
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen tapakulttuuri on rapautunut. Ihmiset eivät enää osaa välttämättä edes esitellä itseään tai kiittää jne. Ei enää vain osata. Olen yläkoulun opettaja ja huomaan tämän työssäni. Ihan kiltit ja kivat oppilaat eivät enää osaa toimia tilanteessa, jossa pitäisi pyytää jotain lainaan. Juhlapukeutuminen mielletään samaksi kuin niukka pukeutuminen. Jos yrität kätellä, vastaus on tyrmistynyt ilme jne. Ei ihme, että hautajaiset ovat sitten kuumottava tilanne, kun tajuaa, että siellä olisi oikeasti osattava käyttäytyä ja pukeutua.
Tiedätkö, minä opin suurimman osan tapakulttuurista juuri ala-asteen opettajaltani. Oli minua kotona opetettu mm. kuuntelemaan, kiittämään sekä muutoin käyttäytymään kohteliaasti ja muut huomioiden, mutta juurikin tapakulttuurin opetta silloinen opettaja. Ehkä siksi pidän koulua hyvin tärkeänä ja yleissivistävänä paikkana kouluikäisen lapsen elämässä, joka kaventaa myös erilaisten kotien eroja kohti nuoruutta ja omia valintoja.
Kiitos, että olette olemassa, mutta hieman laittoi korvaani ajatus, että pienet lapset olisivat jokseenkin valmiita tullessaan kouluun. Siitähän se vasta alkaa, eikö?
Aikuisilla oltava musta asukokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vain sinun mielikuvituksessasi.
Vierailija kirjoitti:
Burkha on siis oikein sovelias.
Tiedän, ja olen sitä mitä haluan ja mikä on tilanteeseen sopivia vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset tietää sen että pukeutuminen ei ole tärkein asia hautajaisissa eikä se mitä kumminkaiman pikkuserkut siitä ajattelee, kuten monille varsinkin vanhemmille sukupolville.
Varsinkin lähiomaisilla hautajaisiin liittyy muutenkin niin paljon stressitekijöitä ettei kaikki jaksa välittää että mitähän se miehen pikkuserkun äiti ajattelee jos laitan puolisoni hautajaisiin sinisen paidan mustan sijasta tai mitä se sama ajattelee jos laspet laittaa isänsä hautajaisiin vaalean paidan mustan sijasta.
Jep. Olin muutama viikko sitten isoäitini hautajaisissa, eikä minulla ole mitään muistikuvaa kenenkään vaatteista, ei edes veljieni ja siskojeni.
Minusta on ihan ok jos pukeutuminen on vähän sinnepäin- eli tummia sävyjä ilman printteja ja kokonaisuus siisti. En syynää kenenkään sukkia, kenkiä tai kampausta. Mutta vähän pisti nikottelemaan, kun sukulaisen hautajaisissa tämän oma perhe + entinen puoliso olivat värikkäissä arkivaatteissa...oli punaista hupparia, hihatonta kulunutta toppia ym. En ymmärrä, kuitenkin ihan työssäkäyviä ihmisiä, ei mitään mt-ongelmaisia tai päihteidenkäyttäjiä.
Minusta aika kohtuuton vaatimus. Kun itsellä sukulaisia, jolla ei ole varaa ostella mitään mustia jakkupukuja tai mustaa asua miehelle. Kunhan osataan vain käytöstavat, niin mielestäni ihan ok. Ja vaikka varaa olisi, niin jotkut eivät ehkä sitä mustaa tule käyttäneeksi muuten asuissaan. Vainajaa ja omaisia voi mielestäni täysin kunnioittaa ilman täydellistä pukukaavaa.
Mikä tässä yllättää?
Kirkon työtekijät itsekkään ei tiedä;
että imeväiskaste ei pelasta.
Että kasteessa lapsi ei saa nimeä vaan maistraatissa.
Että joogaaminen on epäjumalien palvontaa ja siten kielletty kymmenessä käskyssä.
Että Raamatussa kielletään kaikki noituuden harjoittaminen.
Että h o m oseksuaalisuus on synti.
Että naiset eivät saa toimia pappina.
Että Pyhästä Hengestä kuuluu opettaa.
Että tarotkortit ovat noituutta.
Että avioeronneita ei kuulu uudelleen vihkiä.
Että maallinen musiikki ei kuulu kirkkoon.
Että tiktokissakin Jumalan pilkka on Jumalan pilkkaa vaikka pappi sitä tekeekin. Itse asiassa vielä pahempi ettänpappi pilkkaa Jumalaa.
Ja lista on jatkuva
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok jos pukeutuminen on vähän sinnepäin- eli tummia sävyjä ilman printteja ja kokonaisuus siisti. En syynää kenenkään sukkia, kenkiä tai kampausta. Mutta vähän pisti nikottelemaan, kun sukulaisen hautajaisissa tämän oma perhe + entinen puoliso olivat värikkäissä arkivaatteissa...oli punaista hupparia, hihatonta kulunutta toppia ym. En ymmärrä, kuitenkin ihan työssäkäyviä ihmisiä, ei mitään mt-ongelmaisia tai päihteidenkäyttäjiä.
Eli sinä, sukulainen jotain kautta, menit hautajaisiin arvostelemaan vainajan lähimpien omaisten pukeutumista? Eiköhän he ole siinä tilaisuudessa ne, jotka päättävät miten sopii pukeutua. Ehkä rento vaatetus oli vainajan toivomus, ajattelitko sitä, ennenkuin rupesit tuomitsemaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulle ekat hautajaiset mihin piti mennä tuli vastaan 25-vuotiaana. No okei, sitä ennen olin ollut hautajisissa ihan taaperona eli etiketti ei ollut kovin tuoreessa muistissa. Oli pakko googlailla että mitä pitää pukea päälleen.
Riittää kun tietää sen yhden sanan - mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Sussee kirjoitti:
Ei. Eikä moneen muuhunkaan tilaisuuteen. Kammottava ilmiö!
Nämä "pääasia että on vaatteet"-ihmiset pilaa koko etiketin idean.
Paitsi että hautajaisten idea ei ole mikään etiketti itsessään, vaan hautajaiset on vainajan kunniaksi ja myös lähiomaisten tueksi järjestetty tilaisuus.
Niin, vaan etiketti on olemassa ihmisille avuksi, se neuvoo, kuinka kussakin tilanteessa toimitaan, niin ei tarvitse jännittää ja hermoilla. Näin tilaisuudessa voi sitten keskittyä itse asiaan, kuten vaikka vainajan kunnioittamiseen ja muistelemiseen, läheisten lohduttamiseen, yhteen kokoontumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä yllättää?
Kirkon työtekijät itsekkään ei tiedä;
että imeväiskaste ei pelasta.
Että kasteessa lapsi ei saa nimeä vaan maistraatissa.
Että joogaaminen on epäjumalien palvontaa ja siten kielletty kymmenessä käskyssä.
Että Raamatussa kielletään kaikki noituuden harjoittaminen.
Että h o m oseksuaalisuus on synti.
Että naiset eivät saa toimia pappina.
Että Pyhästä Hengestä kuuluu opettaa.
Että tarotkortit ovat noituutta.
Että avioeronneita ei kuulu uudelleen vihkiä.
Että maallinen musiikki ei kuulu kirkkoon.
Että tiktokissakin Jumalan pilkka on Jumalan pilkkaa vaikka pappi sitä tekeekin. Itse asiassa vielä pahempi ettänpappi pilkkaa Jumalaa.
Ja lista on jatkuva
Suomessa ei ole maistraatteja, joten listassasi on virhe, joka asettaa muunkin listan kyseenalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burkha on siis oikein sovelias.
Jos kuuluu asianomaisen kulttuuriin, ja hän haluaa sellaista käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sussee kirjoitti:
Ei. Eikä moneen muuhunkaan tilaisuuteen. Kammottava ilmiö!
Nämä "pääasia että on vaatteet"-ihmiset pilaa koko etiketin idean.
Paitsi että hautajaisten idea ei ole mikään etiketti itsessään, vaan hautajaiset on vainajan kunniaksi ja myös lähiomaisten tueksi järjestetty tilaisuus.
Niin, vaan etiketti on olemassa ihmisille avuksi, se neuvoo, kuinka kussakin tilanteessa toimitaan, niin ei tarvitse jännittää ja hermoilla. Näin tilaisuudessa voi sitten keskittyä itse asiaan, kuten vaikka vainajan kunnioittamiseen ja muistelemiseen, läheisten lohduttamiseen, yhteen kokoontumiseen.
Enemmän se etiketti aiheuttaa stressiä, kuin helpottaa sitä. Täälläkin on monta keskustelua vuodessa, missä lähinnä paheksutaan, jos jossain joku ei ole noudattanut etikettiä, oli kyseessä sitten linnan juhlat tai ala -asteen kevätjuhla.
Tai suorat housut ja paita. Tummaa väriä.
Nykyään ihmiset tietää sen että pukeutuminen ei ole tärkein asia hautajaisissa eikä se mitä kumminkaiman pikkuserkut siitä ajattelee, kuten monille varsinkin vanhemmille sukupolville.
Varsinkin lähiomaisilla hautajaisiin liittyy muutenkin niin paljon stressitekijöitä ettei kaikki jaksa välittää että mitähän se miehen pikkuserkun äiti ajattelee jos laitan puolisoni hautajaisiin sinisen paidan mustan sijasta tai mitä se sama ajattelee jos laspet laittaa isänsä hautajaisiin vaalean paidan mustan sijasta.