Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmiset nykyään tiedä miten hautajaisiin pukeudutaan?

Vierailija
13.07.2023 |

Kysellään täälläkin onko sellainen ja tämmöinen sopiva. Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku.

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi 70-luvulla. Silloin vielä näki suruhuntuisia naisia. Sitten tuollaisen hunnun käyttö alkoi vähetä.

Sama. Papan hautajaiset 70-luvun alussa kaikilla tyttärillään oli suruharsot. Se oli lapsen mielestä tosi surullisen ja juhlavan näköistä. Kirkossa kaikki itkivät ja muistotilaisuuden lopulla oli jo iloisempaa. Lapsi (minä siis 10v) ihmetteli, miten äkkiä aikuiset unohtaa surun...

Vierailija
122/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit farkut ja kauluspaita on esimerkiksi kesähautajaisissa varsin ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teininä kaverin hautajaisissa tummansininen farkkuhame ja vaaleansininen paitapusero. Kenkinä oli ihan arkikäytössä olleet kävelykengät, silloin oli alkusyksy. Monella luokkalaisella oli samanlaisia asuja.

Vierailija
124/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi 70-luvulla. Silloin vielä näki suruhuntuisia naisia. Sitten tuollaisen hunnun käyttö alkoi vähetä.

Sama. Papan hautajaiset 70-luvun alussa kaikilla tyttärillään oli suruharsot. Se oli lapsen mielestä tosi surullisen ja juhlavan näköistä. Kirkossa kaikki itkivät ja muistotilaisuuden lopulla oli jo iloisempaa. Lapsi (minä siis 10v) ihmetteli, miten äkkiä aikuiset unohtaa surun...

Mihin se suru unohtuu vaikka ei koko ajan itkisikään ja välillä myös nauraisi joillekin asioille?

Vierailija
125/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se suru unohtuu vaikka ei koko ajan itkisikään ja välillä myös nauraisi joillekin asioille?

10v lapsi ihmetteli asiaa ensimmäisissä hautajaisissaan!

Vierailija
126/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli huvittavaa että kaukaisemmat sukulaiset oli sitä mieltä, että me lähiomaiset oltiin pukeuduttu "väärin", ei mustiin vaatteisiin.

Vierailija
127/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pyysin isäni muistojuhlaan tulijoita pukeutumaan hänen näköisesti. Oli metsästystakkia, perholiiviä, flanellipaitaa jne. Ei mustaa, eikä pönötystä, vähän itkua, paljon naurua. Kukin tyylillään.

Kyllä tietää: vainajan toivomusten mukaan.

Onko ap vaatekauppias, jolla ei enää mustat vaatteet mene kaupaksi?

Vierailija
128/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystävätär sanoi että älä laita mustaa minun hautajaisiin. Asia selvä luulin ja kaikki tuijottivat minua kun tulin sievä kesämekko päällä !

Vierailija
129/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä ketjuja, joissa etikettiä rikkovat hyvesignaloivat omaa käytöstään. "Meidän suvussapa oikeasti välitetään vainajista". Haloo.

Vierailija
130/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä ketjuja, joissa etikettiä rikkovat hyvesignaloivat omaa käytöstään. "Meidän suvussapa oikeasti välitetään vainajista". Haloo.

Minä ainakin sanoin, että suvussa välitetään etiketistä ja perinteisistä tavoista. Erotetaan juhlat (suru tai ilo) ja arki toisistaan.

Vierailija
131/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10v lapsi ihmetteli asiaa ensimmäisissä hautajaisissaan!

Olisin itse vastannut että ei todennäköisesti minnekään mutta surun keskelläkin ihmiset voivat olla iloisia jopa nauraa yhdessä erilaisille asioille.

Vierailija
132/183 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketti on muutakin kuin vaatteet, vainajasta välittämisestä puhumattakaan.

Vierailija
133/183 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli huvittavaa että kaukaisemmat sukulaiset oli sitä mieltä, että me lähiomaiset oltiin pukeuduttu "väärin", ei mustiin vaatteisiin.

Näin se joskus menee että jotkut kumminkaimat ja pikkuserkut yrittää alkaa päsmäröidä siitä miten toiset pukeutuu.

Vierailija
134/183 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ymmärretä edes hyvien hautajaisten pälle https://www.bbc.com/news/world-asia-china-43137005

Ei sitä erota oikeen millon on häät tai hautajaiset,puku päälle ja kettuuntumaan muutamaksi tunniksi.

Vierailija
135/183 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hiukan ihmettelin tädin hautajaisissa, kun eräs serkku oli pukeutuneena kulahtaneeseen toppatakkiin. Itsellä ollut yksi pitkä musta villakangastakki koko aikuisiän. Sillä pärjään kaikki talvihautajaiset. Sama musta leninki myös ollut vuosikausia.

Ei ole rahasta kiinni sopiva pukeutuminen hautajaisiin.

Vierailija
136/183 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hiukan ihmettelin tädin hautajaisissa, kun eräs serkku oli pukeutuneena kulahtaneeseen toppatakkiin. Itsellä ollut yksi pitkä musta villakangastakki koko aikuisiän. Sillä pärjään kaikki talvihautajaiset. Sama musta leninki myös ollut vuosikausia.

Hautajaisissa talvella ollaan hyvin lyhyt aika ulkona, joten ulkotakkiin panostaminen vain sen vuoksi olisi varsin turhaa. Kaikilla ei todellakaan ole mustaa villakangastakkia vakiona, eikä ole mitään järkeä sellaista hankkiakaan jos hautajaisia on vaikka yhdet kahdenkymmenen vuoden välein, eikä sitä muuten tulisi käytettyä.

Ulkona tuskin kukaan ehtii kovin tarkkaan katsella muiden takkeja muutenkaan.

Vierailija
137/183 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa talvella ollaan hyvin lyhyt aika ulkona, joten ulkotakkiin panostaminen vain sen vuoksi olisi varsin turhaa. Kaikilla ei todellakaan ole mustaa villakangastakkia vakiona, eikä ole mitään järkeä sellaista hankkiakaan jos hautajaisia on vaikka yhdet kahdenkymmenen vuoden välein, eikä sitä muuten tulisi käytettyä.

Ulkona tuskin kukaan ehtii kovin tarkkaan katsella muiden takkeja muutenkaan.

Olen edelleen eri mieltä. Laaja suku ja paljon läheisiä, myös ystäviä joiden hautajaisiin kutsutaan. Ei ole iso vaiva ostaa ihan perushautajaisvaatteet,-takit. Usein myös talvella kukat lasketaan haudalla. Eikö silloin ole kohteliasta olla oikein pukeutunut??? Minusta on.

Koen kohteliaisuudesta olla pukeutunut säällisesti. (Tuskin moni edes tietää, mitä sana tarkoittaa...)

Vierailija
138/183 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin sattumalta tähän ketjuun ja pitää myöntää että olen kyllä ihmeissäni osasta kirjoituksia.

Olen ammatiltani suntio ja kolminumeroisessa luvussa mennään hautajaisissa. Ensimmäisen parin vuoden aikana ajattelin myöskin hirveästi etikettiä ja pukeutumista, mutta sen jälkeen ymmärsin että se tuntuu hyvin pinnalliselta kaiken sen muun keskellä. Sen mikä on siinä tilaisuudessa oikeasti tärkeää.

Tottakai jotkut haluavat ja arvostavat pukeutumista ja etikettiä, eikä siinä mitään. Mutta sitä en ymmärrä että sitten valitettaisiin toisen tavasta surra ja kunnioittaa vainajaa.

Vierailija
139/183 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku."

Ei toi ohje riitä. Entäs sukat, kauluspaita, kravatti vai solmuke, pukuliivi takin alle, hattua, käsineitä, päällystakkia, asusteita, laukkua? Saako olla koruja? Joidenkin mielestä ei mitään koruja. Joidenkin mielestä korut kuuluu olla. 

Vaihtelua on aika paljon, ja aina jollekin ei kelpaa. 

Minulla oli sukulaisen hautajaisissa musta jakkupuku, ja ihonväriset sukkahousut. Hame oli polven yli, pitkähkö, ettei säärtä nyt silleen näkynyt. Mutta sain kuulla jälkikäteen että miten ei ollut mustat sukat. 

Katselin, että Jacqueline Kennedy piti miehensä hautajaisissa ihonvärisiä sukkia, ja tuumasin että on ok minullekin. Mutta eipä ollutkaan joidenkin vanhojen tanttojen mielestä. 

Minusta neutraalit värittömät on tyylikkääm

Laittaisin (laitan aina) housut, niin ei tarvitse arpoa helman pituuden ja sukkisten värin kanssa. Kokomustassa menen yleensä siksi, koska se on helpoin ja sen värisenä sattuu löytymään sopiva asu. Viime aikoina on ollut niin monet hautajaiset, että katsoin parhaaksi hankkia niitä varten oman asun, jota en käytä muualla. 

En tiedä, onko sillä lopulta suurtakaan väliä, minkä väriset vaatteet hautajaisiin laittaa. Minusta tärkeämpää on, että asu on asiallinen, eli ei minimittaa, avointa kaula-aukkoa, eikä tietenkään mitään rikkinäistä tai likaista. Juhlat ja bileet ovat kaksi eri asiaa, mutta tätä eivät varsinkaan nuoret naiset tunnu ymmärtävän, vaan sama glitterminimekko vedetään päälle isotädin hautajaisiin kuin kaverin tupareihinkin. 

Vierailija
140/183 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen ollut talvihautajaisissa viimeksi vuonna 1994 tai 1995. Eipä mene enää samat vaatteet kuin pikkulapsena. Joten aika turhaan olisin sitä mustaa tai tummaa villakangastakkia pitänyt aina varalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän