Ilta-Sanomien juttu Itämeren uhasta Suomen huoltovarmuuteen. Juuri tuon vuoksi Suomi tarvitsisi Jäämeren radan.
https://www.is.fi/autot/art-2000010646532.html
"Ensimmäisenä tilanne näkyisi tehtaiden sulkemisina ja sitten puutteina kauppojen hyllyillä.
Seuraukset olisivat valtavat, jos uhka Itämerellä toteutuisi laajasti. Likipitäen kaikki tavara kulkee Suomeen ja Suomesta meriteitse."
Eikö tuo ole aivan selvää, että juuri tuon asian vuoksi Suomelle olisi elintärkeää saada Jäämeren rata, eli rautatieyhteys Jäämerelle Nato-naapurimme Norjan ympärivuotisesti sulana pysyviin valtamerisatamiin? Se olisi myös maanpuolustuksellisesta näkökulmasta hyödyllinen asia, kun sotatilanteessa sieltä saataisiin nopeasti kalustoa Suomeen.
Täällä puhutaan jostain Turun tunnin junan hankkeesta, kun olisi syytä toteuttaa valtavan paljon tärkeämpi ratahanke.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko nimimerkki Vierailijalla mennyt meret sekaisin.
Jäämeren radalla on perinteisesti tarkoitettu Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen vievää rataa. Nykyisessä poliittisessa tilanteessa siinä ei ole juurikaan järkeä.
Oletan että nimimerkin tarkoittamat Nato-naapurimme Norjan ympärivuotisesti sulana pysyvät valtamerisatamat sijaitsevat Atlantin valtameren rannalla.
Suomen huoltovarmuus ja maanpuolustus tarvitsevat Atlantin radan Torniosta tai Kolarista Kiirunan kautta Narvikiin.
Missään yhteydessä ei ole koskaan puhuttu mistään Atlantin radasta. Vain Jäämeren radasta.
Ilta-Sanomien juttu on maksullinen, joten en viitsi tarkistaa mitä termiä he käyttävät.
Pikaisella googletuksella löytyy mm.:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/olli-rehn-suomi-tarvitsee-atlantin-rad…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/junayhteyden-toteutuminen-suomesta-…
Tornio-Haaparantaradan sähköistys valmistuu loppuvuodesta. Siitä eteenpäin asia on hieman niinkuin Ruotsin vastuulla.
Turun rata on maailman tärkein. Kyllä Petteri tietää.
Kolmas kerta toden sanoo:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/olli-rehn-suomi-tarvitsee-atlantin-rad…
No tämä on tiedetty jo vuosikymmenet samoin kuin se, että Ahvenanmaa on kuin tarjottimella niin kauan kuin demilitarisaatiota ei pureta. Mutta mitään ei tehdä tilanteen korjaamiseksi, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko nimimerkki Vierailijalla mennyt meret sekaisin.
Jäämeren radalla on perinteisesti tarkoitettu Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen vievää rataa. Nykyisessä poliittisessa tilanteessa siinä ei ole juurikaan järkeä.
Oletan että nimimerkin tarkoittamat Nato-naapurimme Norjan ympärivuotisesti sulana pysyvät valtamerisatamat sijaitsevat Atlantin valtameren rannalla.
Suomen huoltovarmuus ja maanpuolustus tarvitsevat Atlantin radan Torniosta tai Kolarista Kiirunan kautta Narvikiin.
Missään yhteydessä ei ole koskaan puhuttu mistään Atlantin radasta. Vain Jäämeren radasta.
Miksi sekaannut keskusteluun jos et edes tuota Narvikin juttua tiedä?
Tunneli Norjaan syvällä? Ei vaan. Veden päällä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/junayhteyden-toteutuminen-suomesta-…
Tornio-Haaparantaradan sähköistys valmistuu loppuvuodesta. Siitä eteenpäin asia on hieman niinkuin Ruotsin vastuulla.
Tuosta on vielä pitkä matka siihen, että Nato-tankit kolistelevat Suomen puolelle.
Toisaalta esimerkiksi Kiinasta Eirooppaan junailtaessa on hoideltava useampiakin raideleveyskonversioita.
Halpaa se ei tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/junayhteyden-toteutuminen-suomesta-…
Tornio-Haaparantaradan sähköistys valmistuu loppuvuodesta. Siitä eteenpäin asia on hieman niinkuin Ruotsin vastuulla.
Tuosta on vielä pitkä matka siihen, että Nato-tankit kolistelevat Suomen puolelle.
Toisaalta esimerkiksi Kiinasta Eirooppaan junailtaessa on hoideltava useampiakin raideleveyskonversioita.
Halpaa se ei tule olemaan.
No eihän ne tankit sähköjunilla kulje, kun sähköä ei konfliktitilanteessa ole. Montako dieselveturia VR on säästänyt, 10,20?
Mutta jos käy niin että vihollinen. Hyokkääkin Lappiin niin Suomelta on huotolinjat poikki
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos käy niin että vihollinen. Hyokkääkin Lappiin niin Suomelta on huotolinjat poikki
Kyllä ohjukset junaraiteisiin osuvat.
Laivakuljetukset ruotsiin. Suomi voisi peruuttaa jo sen tehdyn sukellusvenesopimuksen.
Huoltovarmuus kohdallani toteutuu siten että byebye Suomi. Suomen asema sodassa on toimia eturintamana ja nykyaikaisten ohjusten kantomatka on sellainen ettei tänne kannata jäädä ilotulitusta katselemaan. Osaatteko arvata kauanko hävittäjältä menee lentää idästä Turun päälle? 15-30minuuttia. Ohjukselta kestää muutama minuutti.
Jos nyt muistettaisiin että Venäjä on taas kerran sekoamassa omiin askeleisiinsa. 2 vuotta tästä eteenpäin Suomi on rahoittamassa jotain Venäjän paskanpoistokuvioita, ja Puțlẹr riippuu hirsípuussạ.
Vierailija kirjoitti:
Huoltovarmuus kohdallani toteutuu siten että byebye Suomi. Suomen asema sodassa on toimia eturintamana ja nykyaikaisten ohjusten kantomatka on sellainen ettei tänne kannata jäädä ilotulitusta katselemaan. Osaatteko arvata kauanko hävittäjältä menee lentää idästä Turun päälle? 15-30minuuttia. Ohjukselta kestää muutama minuutti.
Meinasitko ehtiä reittilennolla karkuun? Vai ruotsinlaivalla? Vai ajaa autola Ruotsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/junayhteyden-toteutuminen-suomesta-…
Tornio-Haaparantaradan sähköistys valmistuu loppuvuodesta. Siitä eteenpäin asia on hieman niinkuin Ruotsin vastuulla.
Tuosta on vielä pitkä matka siihen, että Nato-tankit kolistelevat Suomen puolelle.
Toisaalta esimerkiksi Kiinasta Eirooppaan junailtaessa on hoideltava useampiakin raideleveyskonversioita
Halpaa se ei tule olemaan.
No eihän ne tankit sähköjunilla kulje, kun sähköä ei konfliktitilanteessa ole. Montako dieselveturia VR on säästänyt, 10,20?
Dieselistä en tiedä. Eikö kukaan muu usko enää höyryyn tai hevosiin?
Ajattelin itse asiassa vain tuota raideleveyttä.
Matkustajat vaihtavat junaa sujuvasti, mutta vaikka panssarivaunupataljoonan vaununvaihtosulkeiset rajalla ovat hoidettavissa, ne ottavat aikansa ja vaativat kunnollista ilmasuojaa.
Viime vuosisadan lopulla tavaraa vietiin Suomesta mm. Saksaan vaihtuvatelisillä Railship-vaunuilla. Turun satamasta vaihdettiin tavaraa pikkuruotsin kautta vielä kymmenkunta vuotta sitten. Kiinalaiset käsittääkseni nostavar muutamassa minuutissa koko vaunun uusille teleille ainakin jossakin matkan varrella.
Lisäksi EU haluaa meidän siirtyvän eurooppalaiseen raideleveyteen ja puolustusvoimien mielestä voitaisiin aloittaa Haaparanta-Rovaniemi-radasta.
Hankkeet ovat kalliita ja vievät aikaa, eikä kukaan haluaisi sijoittaa pian vanhenevaan kalustoon.
Olisiko nimimerkki Vierailijalla mennyt meret sekaisin.
Jäämeren radalla on perinteisesti tarkoitettu Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen vievää rataa. Nykyisessä poliittisessa tilanteessa siinä ei ole juurikaan järkeä.
Oletan että nimimerkin tarkoittamat Nato-naapurimme Norjan ympärivuotisesti sulana pysyvät valtamerisatamat sijaitsevat Atlantin valtameren rannalla.
Suomen huoltovarmuus ja maanpuolustus tarvitsevat Atlantin radan Torniosta tai Kolarista Kiirunan kautta Narvikiin.