Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmiset nykyään tiedä miten hautajaisiin pukeudutaan?

Vierailija
13.07.2023 |

Kysellään täälläkin onko sellainen ja tämmöinen sopiva. Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku.

Kommentit (183)

Vierailija
41/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi tuttu kerran kertoi pukeutuneensa hautajaisiin kuten yleensäkin, sitruunankeltaisiin ja oransseihin vaatteisiin ja kuulema vaan musta huivi.

Ja ihan rikas nainen kyseessä.

Olin vähän että wtf :o

Vierailija
42/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni sanoi minulle "Mun hautajaisiin et sitten laita mustia vaatteita!". Niinpä laitoin tumman sinisen jakkupuvun, tumman siniset sukkikset ja kengät. 

Hautajaisissa, eikä sen jälkeenkään kukaan ei moittinut vaatetusteni väriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä hautajaispukeutumisjankkaus on? Loputonta.

Minä menin kerran naapurin hautajaisiin aivan sopimattomissa vaatteissa, kun ei vaan ollut silloin mahdollisuutta mennä vaihtamaan sopiviin vaatteisiin. Itse olen pappissuvusta ja muistin vaan, miten sanottiin, että eivät ne vaatteet ole tärkeintä, vaan se, että menee ja kunnioittaa toisen juhlaa/muistoa. No, tahdoin myös tavata vainajan lasta, joka oli laitoksessa, joten häneen ei saanut yhteyttä. Tunsin hyvin vainajan kummatkin lapset. Vainaja oli naapurini.

Olin vähän idiootti, kun en riskeerannut ehtimistä menemällä vaihtamaan vaatteita. Mutta kerkesin sitten ostamaan kuitenkin kukkia hautausmaan viereisestä myymälästä. Paikalle tuli naapuripariskunta, jotka olivat hienoissa vaatteissa, mutta sanoivat, etteivät kerenneet hommaamaan kukkia . Annoin heille osan omista kukistani, että saimme laskettua arkulle kaikki jotain.

Paikan päällä olivat minä, tuo naapurinpariskunta, vainajan kaksi lasta ja sisar. Esimerkiksi vainajan vaimo ei ollut paikalla. Minut kutsui hautajaisiin vainaja itse ja hänen kaksi lastaan. Olen saanut nyt kuulla mitenkä epäkunnioittava ja paskahenkilö olen, kun tulin sinne väärissä vaatteissa kymmenen vuotta. Asian esittelijänä on tämä vainajan sisar. Olisi pitänyt jättää tulematta? Vaikka vainaja itse kutsui? Väärien vaatteiden vuoksi?

Vierailija
44/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä läheisempi vainaja on, sen tarkempi pukukoodi. Näin kunnioitetaan vainajaa. Ja omaisia. Kukkien laskun jälkeen seisahdetaan hetki arkun vierellä, nyökätään poistuessa läheisille.

Tämä kaikki tuo arvostuksen ja kunnioituksen tilaisuuteen.

Kunnioitaan vainajaa? Olin isäni hautajaisissa mustissa farkuissa ja punaisessa neuleessa. Ei hän olisi halunnut että me pingotaan jossain mustissa puvuissa koska niin kuuluu tehdä jonkun pölyttyneen etiketin mukaan. 

Niin. Osalle meistä elämä on ikuista arkea, kenestäkään ei välitetä eikä mikään merkitse mitään. Onneksi olen syntynyt toisenlaiseen sukuun.

Vierailija
45/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän pukeutumiseen ole mitään yhtä ainoaa ohjetta. Kokomusta pukeutuminen hautajaisissa on aika harvinaista. Monissa maissa hautajaisissa ei edes pukeuduta mustaan ja Suomessakin pukeutuminen on hyvin paljon vapaampaa kuin joskus 60-luvulla.

Hillitty pukeutuminen!

Vierailija
46/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pukeutumiseen ole mitään yhtä ainoaa ohjetta. Kokomusta pukeutuminen hautajaisissa on aika harvinaista. Monissa maissa hautajaisissa ei edes pukeuduta mustaan ja Suomessakin pukeutuminen on hyvin paljon vapaampaa kuin joskus 60-luvulla.

Hillitty pukeutuminen!

Vainaja on tärkein, eikä joku lumihiutale.

Vierailija
47/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä muistaa tehdä hoitotahto + ohjeistus muistamistani varten: Vain rakkaat läheiset ja niissä vaatteissa, joista eniten tykkäävät. Esim. kukkamekot on kivoja; miesväellä iloiset paidat.

Mitä enemmän porukkaa (ei siis läheisiäni vaikka kuinka sukua), sitä suurempi mahdollisuus, että tekee mieli arvostella kun ei mikään kiintymyksen side liitä minua ja heitä.

Vierailija
48/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä läheisempi vainaja on, sen tarkempi pukukoodi. Näin kunnioitetaan vainajaa. Ja omaisia. Kukkien laskun jälkeen seisahdetaan hetki arkun vierellä, nyökätään poistuessa läheisille.

Tämä kaikki tuo arvostuksen ja kunnioituksen tilaisuuteen.

Ei kaikissa hautajaisissa ole arkkua.

Vierailija
49/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain kulttuureissa ollaan iloisia, kun joku pääsee parempaan paikkaan. En ymmärrä miksi hautajaisten pitää olla niin hiton masentavia.

Tuskinpa missään ollaan erityisen iloisia, kun perheenjäsen, esimerkiksi lapsi, kuolee.

Vierailija
50/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tätä samaa shittiä täällä jauhetaan? Jonkun omatoimi tapakouluttajan nosto, jälleen kerran. Onko dementia hiipinyt jo asteelle, jossa ei enää muista, mitä on jo kysellyt?

Vierailija
51/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku."

Ei toi ohje riitä. Entäs sukat, kauluspaita, kravatti vai solmuke, pukuliivi takin alle, hattua, käsineitä, päällystakkia, asusteita, laukkua? Saako olla koruja? Joidenkin mielestä ei mitään koruja. Joidenkin mielestä korut kuuluu olla. 

Vaihtelua on aika paljon, ja aina jollekin ei kelpaa. 

Minulla oli sukulaisen hautajaisissa musta jakkupuku, ja ihonväriset sukkahousut. Hame oli polven yli, pitkähkö, ettei säärtä nyt silleen näkynyt. Mutta sain kuulla jälkikäteen että miten ei ollut mustat sukat. 

Katselin, että Jacqueline Kennedy piti miehensä hautajaisissa ihonvärisiä sukkia, ja tuumasin että on ok minullekin. Mutta eipä ollutkaan joidenkin vanhojen tanttojen mielestä. 

Minusta neutraalit värittömät on tyylikkäämpi valinta, kuin mustat sukkahousut. Siis sellaiset 15den. Ne näyttää jotenkin kasarin yökerhotyyliltä. 

Millaiset itse laittaisitte? 

Voi hyvänen aika, eikö ihmiset ajattele omilla aivoillaan enää?

Tollaset asiat kuin käsineet ja laukut sun muut jokainen pystyy itsekin päättelemään. Jos miehen asuna muuten on musta puku, niin ei kai sinne alle nyt minkään muun väristä paitaa laiteta kuin joko musta tai valkoinen. Eikö se nyt oma silmäkin jotain sano? Musta solmio käy aina. Rusetti ei kuulu hautajaisiin, vaan paremminkin häihin, mutta hyvin nuori mies voi sitäkin käyttää.

Kun naisen asu on tumma, niin käykö siihen laukuksi punainen laukku tai kenties joku ostoskassi tms? Sanooko oma pää mitään?

Naisen sukkahousut voi olla mustat tai ihonväriset, mutta ei punaiset tai leopardikuvioiset, vai mitä itse ajattelisit?

Entä miehen sukat, näyttääkö sopivalta jos lahkeen alta pilkottaa vihreät muumikuviosukat? Eikö musta tai harmaa näyttäisi sopivammalta?

En ihmettele, että joku 14-vuotias kyselisi mitä laittaa päälleen hautajaisiin, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata jo itsekin ajatella.

Ja jos kerran millään pukeutumisella ei ole mitään väliä, niin voisikohan anoppi laittaa poikansa häihin päälleen valkoisen pitkän leningin ja päähänsä kruunun tai morsiusseppeleen, mitäs se kenellekään kuuluu vai kuinka? Kai sitä häihinkin voi sitten pukeutua miten tykkää jos kerran hautajaisiinkin.

No esim. harmaa, sininen, vihreän sävytkin sopivat joillekkin ja sopivat mustan puvun kanssa. Mustahan värinä sopii melkein kaikkeen. Itse en ainakaan katsoisi kieroon hautajaisissa, jos paidan väri on jotain muuta, kuin valkoinen tai musta.

Kuviosukatkaan ei häiritse, enkä pidä epäsopivana. Mulle nyt on henkilökohtaisesti lähes sama, mitä hautajaisiin laittaa, kunhan on siistit vaatteet. 

Vierailija
52/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa sun soperteluun säännöistä, kysyn, että äidinmaidostako olet tietosi imenyt?

Vierailija
53/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä muistaa tehdä hoitotahto + ohjeistus muistamistani varten: Vain rakkaat läheiset ja niissä vaatteissa, joista eniten tykkäävät. Esim. kukkamekot on kivoja; miesväellä iloiset paidat.

Mitä enemmän porukkaa (ei siis läheisiäni vaikka kuinka sukua), sitä suurempi mahdollisuus, että tekee mieli arvostella kun ei mikään kiintymyksen side liitä minua ja heitä.

Ei hoitotahto vaan hautaustestamentti. Sen voi tehdä hautaustoimistossa. Saat sellaiset hautajaiset kuin itse haluat.

(ellei sitten joku omainen sössi)

Vierailija
54/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa kaikki on osanneet pukeutua asiallisesti ja mustiin vaatteisiin. Ainoastaa naisten hillityt korut on saanu kritiikkiä... Mikä on ihan naurettavaa

Vierailija
55/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma vaatetus ei tarkoita pelkästään mustaa, vaan voi hyvin olla myös tummanharmaa, tai tummansininen. Eikä siinä tilaisuudessa ole tarkoitus brassailla vaatteilla, kunhan ne ovat arkipukeutumista siistimmät.

Mitä kunnioittamiseen tulee, niin mitä jos kunnioitettaisiin niitä ihmisiä heidän eläessään, jos he ovat kunnioituksen ansainneet? Fiksu ihminen ei kommentoi toisten hautajaisvieraiden vaatetusta.

Olen jo vanhemmasta päästä, ja ollut monissa hautajaisissa. Minusta ne ovat kauhean ahdistavia tilaisuuksia. Ainoa perinne, joka on minusta äärettömän kaunis, on arkun kantaminen. Kaikki se muu siinä ympärillä on kamalaa. Itse en kuulu kirkkoon, joten en sellaista seremoniaa haluaisi jälkikasvunkaan järjestävän. Pahviarkku, polttohautaus ja tuhkat johonkin muistolehtoon vaikka. Se riittää.

Vierailija
56/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitotahto vaan hautaustestamentti. Sen voi tehdä hautaustoimistossa. Saat sellaiset hautajaiset kuin itse haluat.

(ellei sitten joku omainen sössi)

Myös hoitotahto on tekemättä, siksi mainitsin.

Ne mun läheiset eivät sössi. Mutta tiedän esim. yhden henkilön, jota en tahdo arkkuni ääreen valehtelemaan - siksi velvoittavat ohjeet on tarpeen.:D

Veljeni, joka oli hyvin sairas ja tiesi lähdön koittavan hetkellä millä hyvänsä, listasi hautajaisvieraat. Perhepiiri ja muutama paras ystävä. Hyvin toimi.

Vierailija
57/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vainajan lähiomaiset kuitenkaan surusta sokeita ole. Olen istunut kaksissa hautajaisissa ihan siinä eturivissä vainajan lähimpänä omaisena, ja olen katsellut hautajaisvieraiden pukeutumista. Olin lähellä saada täydellisen hermoromahduksen surusta jos olisin asiassa liikaa vallonut, joten kiinnitin huomiota muihin asioihin pitääkseni itseni kasassa lasteni edessä. Ehdin siinä istuskellessani tuomita kappelin pintaremontin tarpeen, näkyvien homepilkkujen rykelmän ja suntion (tai jonkun muun seurakunnan ihmisen, en muista) pyöreäksi pöyhityn peruukin lisäksi joidenkin vieraiden törkeää alipukeutumista. Kukkalaitteita klopsuttelivat hakemaan vieraat baarikorkokengissään ja tennareissaan. Jonkun käsitys hautajaisvaatteista oli trikoopaita ja farkut. Erään naisen alushousut vilahtivat lyhyen hameen alta, kun hän kyykistyi nostamaan kukkalaitettaan alimmilta hyllyiltä. Eräs teini näytti todella pitkästyneeltä kuunnellessaan kun äitinsä luki kukkalaitteen kortin pitkän värssyn, ehti ihan kahdesti tsekkaamaan rannekelloaan siellä arkun vieressä. Jollain miehellä ei ollut solmiota, näytti hassulle kun kuitenkin puku oli musta ja asiallinen. Jollain oli lyhyt pitsinen mekko. Verkkosukkahousut muistan, en muista kenen päällä. Jollain oli todella kaunis musta hattu, se sopi hyvin tilaisuuteen.

Vierailija
58/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ap etiketti sano että lapsillekin mustaa. Eli pitääkö seurata sitä vai sun itsestäänselvää

Vierailija
59/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku."

Ei toi ohje riitä. Entäs sukat, kauluspaita, kravatti vai solmuke, pukuliivi takin alle, hattua, käsineitä, päällystakkia, asusteita, laukkua? Saako olla koruja? Joidenkin mielestä ei mitään koruja. Joidenkin mielestä korut kuuluu olla. 

Vaihtelua on aika paljon, ja aina jollekin ei kelpaa. 

Minulla oli sukulaisen hautajaisissa musta jakkupuku, ja ihonväriset sukkahousut. Hame oli polven yli, pitkähkö, ettei säärtä nyt silleen näkynyt. Mutta sain kuulla jälkikäteen että miten ei ollut mustat sukat. 

Katselin, että Jacqueline Kennedy piti miehensä hautajaisissa ihonvärisiä sukkia, ja tuumasin että on ok minullekin. Mutta eipä ollutkaan joidenkin vanhojen tanttojen mielestä. 

Minusta neutraalit värittömät on tyylikkäämpi valinta, kuin mustat sukkahousut. Siis sellaiset 15den. Ne näyttää jotenkin kasarin yökerhotyyliltä. 

Millaiset itse laittaisitte? 

Voi hyvänen aika, eikö ihmiset ajattele omilla aivoillaan enää?

Tollaset asiat kuin käsineet ja laukut sun muut jokainen pystyy itsekin päättelemään. Jos miehen asuna muuten on musta puku, niin ei kai sinne alle nyt minkään muun väristä paitaa laiteta kuin joko musta tai valkoinen. Eikö se nyt oma silmäkin jotain sano? Musta solmio käy aina. Rusetti ei kuulu hautajaisiin, vaan paremminkin häihin, mutta hyvin nuori mies voi sitäkin käyttää.

Kun naisen asu on tumma, niin käykö siihen laukuksi punainen laukku tai kenties joku ostoskassi tms? Sanooko oma pää mitään?

Naisen sukkahousut voi olla mustat tai ihonväriset, mutta ei punaiset tai leopardikuvioiset, vai mitä itse ajattelisit?

Entä miehen sukat, näyttääkö sopivalta jos lahkeen alta pilkottaa vihreät muumikuviosukat? Eikö musta tai harmaa näyttäisi sopivammalta?

En ihmettele, että joku 14-vuotias kyselisi mitä laittaa päälleen hautajaisiin, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata jo itsekin ajatella.

Ja jos kerran millään pukeutumisella ei ole mitään väliä, niin voisikohan anoppi laittaa poikansa häihin päälleen valkoisen pitkän leningin ja päähänsä kruunun tai morsiusseppeleen, mitäs se kenellekään kuuluu vai kuinka? Kai sitä häihinkin voi sitten pukeutua miten tykkää jos kerran hautajaisiinkin.

Ne oli retorisia kysymyksiä (ei se tainnut selvitä näköjään kysymyksenasettelusta). Kun eihän Suomessa ole edes tapana tuota koko asurepertuaaria käyttää. Mutta olkoon. 

Sinunkin ohjeissasi on paljon vastoin etikettiä, eli ilmeisesti sinusta on ok pukeutua toisin kuin etiketti sanoo. 

....eli mitä ihmettä mouhoat? Minä kerroin miten pukeuduin viimeisimpiin hautajaisiin, minulla oli ihonväriset sukat , ja siitä tuli napinaa jälkikäteen. 

Melkein kaikkeen on joku pukeutumisohje, aina voi "käyttää omaa päätä" kuten ah niin viisaasti neuvot, mutta sepä se, kun käyttää omaa päätä tai omaa silmää, niin on niitä vanhoja natisijoita joiden mielestä ei ole etiketin mukaista. 

Vierailija
60/183 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kohteliaisuudesta:

Kesäjuhlissa nuori poika(12-14v) voitti pihapelissä letut. Tuli hakemaan ja kysyi voiko ottaa mehua myös. Toki. Kun oli saanut letut ja mehun, kääntyi vielä erikseen ja sanoi kiitos

Kyllä täti-ihmistä lämmitti tuo kohtelias käytös.

Hautajaisiin pukeudun aina mustaan/tummaan leninkiin. Joskus on lisäksi surunappi hatussa tai rintapielessä.

Mikä ihme on surunappi?? Ja minkä ikäinen sinä olet? 

No kävin googlettamassa kun ei vastausta tullut. Surunappia käytetään hautajaisten jälkeen. 

Varmaan vähän sama juttu kuin muinoin käytetty surunauha hihassa. Hautajaisten jälkeen, suruaikana.