Eikö ihmiset nykyään tiedä miten hautajaisiin pukeudutaan?
Kysellään täälläkin onko sellainen ja tämmöinen sopiva. Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kohteliaisuudesta:
Kesäjuhlissa nuori poika(12-14v) voitti pihapelissä letut. Tuli hakemaan ja kysyi voiko ottaa mehua myös. Toki. Kun oli saanut letut ja mehun, kääntyi vielä erikseen ja sanoi kiitosKyllä täti-ihmistä lämmitti tuo kohtelias käytös.
Hautajaisiin pukeudun aina mustaan/tummaan leninkiin. Joskus on lisäksi surunappi hatussa tai rintapielessä.
Mikä ihme on surunappi?? Ja minkä ikäinen sinä olet?
Joissain kulttuureissa ollaan iloisia, kun joku pääsee parempaan paikkaan. En ymmärrä miksi hautajaisten pitää olla niin hiton masentavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt riitä että on jotain mustaa päällä jos nyt mustissa pitää olla. En minä ainakaan aio mitään pukua hommata jotain hautajaisia varten.
Etpä tietenkään. Ja muistathan, että sinun ei ole pakko mennä ollenkaan, laitat adressin.
Mieti nyt miten naurettavaa nipottaa jostain vaatteista kun toista viedään viimeiselle matkalle hautaan. Eikö se nyt ole pääasia että on paikalla muistamassa vainajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä läheisempi vainaja on, sen tarkempi pukukoodi. Näin kunnioitetaan vainajaa. Ja omaisia. Kukkien laskun jälkeen seisahdetaan hetki arkun vierellä, nyökätään poistuessa läheisille.
Tämä kaikki tuo arvostuksen ja kunnioituksen tilaisuuteen.
Kunnioitaan vainajaa? Olin isäni hautajaisissa mustissa farkuissa ja punaisessa neuleessa. Ei hän olisi halunnut että me pingotaan jossain mustissa puvuissa koska niin kuuluu tehdä jonkun pölyttyneen etiketin mukaan.
Tätä saisi olla enemmän. Pukeudutaan siten miten nähtiin se oma omainen ei siten miten paheksuvan sukulaistädin mukaan kuuluu pukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä läheisempi vainaja on, sen tarkempi pukukoodi. Näin kunnioitetaan vainajaa. Ja omaisia. Kukkien laskun jälkeen seisahdetaan hetki arkun vierellä, nyökätään poistuessa läheisille.
Kunnioitaan vainajaa? Olin isäni hautajaisissa mustissa farkuissa ja punaisessa neuleessa. Ei hän olisi halunnut että me pingotaan jossain mustissa puvuissa koska niin kuuluu tehdä jonkun pölyttyneen etiketin mukaan.
Tätä saisi olla enemmän. Pukeudutaan siten miten nähtiin se oma omainen ei siten miten paheksuvan sukulaistädin mukaan kuuluu pukeutua.
Isäni rakasti kirkkaita värejä.
Vierailija kirjoitti:
"Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku."
Ei toi ohje riitä. Entäs sukat, kauluspaita, kravatti vai solmuke, pukuliivi takin alle, hattua, käsineitä, päällystakkia, asusteita, laukkua? Saako olla koruja? Joidenkin mielestä ei mitään koruja. Joidenkin mielestä korut kuuluu olla.
Vaihtelua on aika paljon, ja aina jollekin ei kelpaa.
Minulla oli sukulaisen hautajaisissa musta jakkupuku, ja ihonväriset sukkahousut. Hame oli polven yli, pitkähkö, ettei säärtä nyt silleen näkynyt. Mutta sain kuulla jälkikäteen että miten ei ollut mustat sukat.
Katselin, että Jacqueline Kennedy piti miehensä hautajaisissa ihonvärisiä sukkia, ja tuumasin että on ok minullekin. Mutta eipä ollutkaan joidenkin vanhojen tanttojen mielestä.
Minusta neutraalit värittömät on tyylikkäämpi valinta, kuin mustat sukkahousut. Siis sellaiset 15den. Ne näyttää jotenkin kasarin yökerhotyyliltä.
Millaiset itse laittaisitte?
Jacqueline Kennedy vain ei asunut Suomessa, ja joka maassa on oma pukukoodinsa.
Itse käytän hautajaisissa mustia sukkahousuja (paitsi että viimeisimmissä olen ollut housuasussa), mutta ei se nyt mun päivääni pilaa, jos jollakulla on ihonväriset.
Naisilla ei koruja ja hillitty kampaus. Mustat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini hautajaisissa se kirkko osuus keski sen noin kymmenen minuuttia ja sen jälkeen mentiin lähiöbaariin joka oli tädin toinen olohuone. :D Kukkahattutädit pitäkää hatusta kiinni maailma on muuttunut.
Sukua tulee kaukaa ja hyvä antaa sitten hyvä kuva itsestään.
Ei kannata arvostella varsinkaan lähimpien omaisten pukeutumista, koska et voi tietää kaikkea.
Esimerkiksi isämme oli sisarukseni hautajaisissa farkuissa ja neulepaidassa. Minusta sekin oli hyvä tilanteeseen nähden. Hyvä, että oli hautajaisissa kuitenkin, eikä psykiatrisella osastolla. Isä ei olisi halunnut jossain vaiheessa edes osallistua koko hautajaisiin, koska ajatus kaikesta tuntui hänestä ihan sietämättömältä. Vielä monen vuoden jälkeenkin muistan sen, miten isä piti omaa siskoaan kädestä kiinni kuin pieni lapsi, eikä olisi jaksanut tilaisuutta ilman tukea.
Viimeksi, kun olin hautajaisissa, vaatetukseni oli seuraava. Mustat joustavat housut, harmaa pusero ja musta neuletakki strassikoristein. Sellainen vaatetus, josta vainaja olisi vielä eläessään tykännyt. Läsnä olivat vain lapset perheineen ja yksi läheinen ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt riitä että on jotain mustaa päällä jos nyt mustissa pitää olla. En minä ainakaan aio mitään pukua hommata jotain hautajaisia varten.
Etpä tietenkään. Ja muistathan, että sinun ei ole pakko mennä ollenkaan, laitat adressin.
Mieti nyt miten naurettavaa nipottaa jostain vaatteista kun toista viedään viimeiselle matkalle hautaan. Eikö se nyt ole pääasia että on paikalla muistamassa vainajaa.
Minähän nipotan mistä minua huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö se hautajaisten pääasia sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini hautajaisissa se kirkko osuus keski sen noin kymmenen minuuttia ja sen jälkeen mentiin lähiöbaariin joka oli tädin toinen olohuone. :D Kukkahattutädit pitäkää hatusta kiinni maailma on muuttunut.
Uskomatonta, että vielä vuonna 2023 joutuu käyttämään sanaa kukkahattutäti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö se hautajaisten pääasia sitten on?
Juuri se, oman egon nostaminen. Nostamme itseämme ja laskemme muita ja näin suojelemme itseämme siltä mitä emme voi saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa kun kylällä kirkko ja hautausmaa ovat eri puolilla tietä ja sitten pitäisi jonkun tuntemattoman kunnioituksen takia odotella siinä koko päivä autossaan kun väki laahustaa tien yli. Onneksi ei sentään ihan joka päivä ole hautajaisia.
No mitä siinä valitat? Kun ei kunnioitusta kerran sulla ole, niin senkun ajat välistä vaan!
Mitä vattua millään tässä väliä, yksi heittäisi "ruhon" monttuun tuosta vaan (kai mielellään kantaisikin sen itse sinne käsistä ja jaloista, mitä sitä mitään arkkujakaan... liian hienoa ja turhan juhlallista.)
Ihmisillä ei ole tunteitakaan enää nykyään, sellaiset asiat kuin kunnioitus, arvokkuus, hienotunteisuus on kadonneet.
Olen aika lailla ap:n kanssa samoilla linjoilla, noin spontaanisti.
Näissä palstan keskusteluissa tulee kuitenkin niin vahvasti esiin se, että ihmiset ottavat osaa keskusteluun eri puolilta Suomea, ovat eri ikäisiä ja erilaisen elämänkokemuksen omaavia, että mitään yhteistä ja kaikkia koskevaa hyvää ja oikeaa on mahdotonta tietää.
Perinteet eivät välity kaikille samanlaisina tai eivät jonkin tietyn tilanteen kuten hautajaisten suhteen lainkaan ennen kuin vasta aikuisena, kun joutuu pohtimaan asiaa itsekseen ensimmäisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
"Luulisi olevan kaikille selvää että miehille ja pojille tumma puku, naisille ja tytöille musta, peittävä asu, mekko, hame ja bleiseri tai pusero, tai jakkupuku."
Ei toi ohje riitä. Entäs sukat, kauluspaita, kravatti vai solmuke, pukuliivi takin alle, hattua, käsineitä, päällystakkia, asusteita, laukkua? Saako olla koruja? Joidenkin mielestä ei mitään koruja. Joidenkin mielestä korut kuuluu olla.
Vaihtelua on aika paljon, ja aina jollekin ei kelpaa.
Minulla oli sukulaisen hautajaisissa musta jakkupuku, ja ihonväriset sukkahousut. Hame oli polven yli, pitkähkö, ettei säärtä nyt silleen näkynyt. Mutta sain kuulla jälkikäteen että miten ei ollut mustat sukat.
Katselin, että Jacqueline Kennedy piti miehensä hautajaisissa ihonvärisiä sukkia, ja tuumasin että on ok minullekin. Mutta eipä ollutkaan joidenkin vanhojen tanttojen mielestä.
Minusta neutraalit värittömät on tyylikkäämpi valinta, kuin mustat sukkahousut. Siis sellaiset 15den. Ne näyttää jotenkin kasarin yökerhotyyliltä.
Millaiset itse laittaisitte?
Voi hyvänen aika, eikö ihmiset ajattele omilla aivoillaan enää?
Tollaset asiat kuin käsineet ja laukut sun muut jokainen pystyy itsekin päättelemään. Jos miehen asuna muuten on musta puku, niin ei kai sinne alle nyt minkään muun väristä paitaa laiteta kuin joko musta tai valkoinen. Eikö se nyt oma silmäkin jotain sano? Musta solmio käy aina. Rusetti ei kuulu hautajaisiin, vaan paremminkin häihin, mutta hyvin nuori mies voi sitäkin käyttää.
Kun naisen asu on tumma, niin käykö siihen laukuksi punainen laukku tai kenties joku ostoskassi tms? Sanooko oma pää mitään?
Naisen sukkahousut voi olla mustat tai ihonväriset, mutta ei punaiset tai leopardikuvioiset, vai mitä itse ajattelisit?
Entä miehen sukat, näyttääkö sopivalta jos lahkeen alta pilkottaa vihreät muumikuviosukat? Eikö musta tai harmaa näyttäisi sopivammalta?
En ihmettele, että joku 14-vuotias kyselisi mitä laittaa päälleen hautajaisiin, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata jo itsekin ajatella.
Ja jos kerran millään pukeutumisella ei ole mitään väliä, niin voisikohan anoppi laittaa poikansa häihin päälleen valkoisen pitkän leningin ja päähänsä kruunun tai morsiusseppeleen, mitäs se kenellekään kuuluu vai kuinka? Kai sitä häihinkin voi sitten pukeutua miten tykkää jos kerran hautajaisiinkin.