Miksi nykyihmiset vitkuttelevat omistusasunnon ostoa jonnekin 30 - 40-vuotiaiksi? Ymmärrättekö yhtään miten paljon vitkuttelu maksaa? :O
Jos vitkuttelee asunnon ostoa esim. 10 vuotta, vuokriin ehtii palaa äkkiä 60 000 - 200 000 euroa riippuen vuokran suuruudesta. Lisäksi asuntojen hinnat yleensä nousevat mikä voi 10 vuodessa tehdä 60%, mikä tarkoittaa 250 000 euron asunnon tapauksessa 150 000 euron hinnannousua. 20%:nkin hinnanousu tietää 50 000 euron lisälaskua.
Tuossa vaiheessa vitkuttelu on tullut maksamaan jopa 210 000 - 450 000 euroa.
Lisäksi pankkien lainamarginaalit tahtovat mennä ylöspäin mikä nostaa lainarahan hintaa. Ja koroista ei tarvitse edes sanoa. Vuosina 2009 - 2022 asuntolainasta ei tarvinnut maksaa korkoa. Nyt korkoon palaa tosi merkittävästi rahaa. En edes ala laskemaan miten valtava kustannus tästä syntyy!
Kyllä se omistusasunto kannattaa hankkia mahdollisimman nuorena. Mekin hankimme 2009 lamatunnelmissa, saimme edullisesti ja valinnanvaraa oli, asuntolainan marginaaliksi sai silloin vielä 0,5% ja korko oli nollassa seuraavat 13 vuotta. Nyt jos ostais tällaisen samanlaisen asunnon, saisi maksaa itsensä kipeäksi.
Siis miksi vitkuttelette?
Kommentit (616)
Niin, itse ostin vihdoin omistusasunnon viiskymppisenä. Nyt menetän uuden hulluhallituksen takia asumistuet jne. ja jossain luki, että asuntoni pakkohuutokaupataan, itse en ole tätä myymässä. Älkää hyvät ihmiset menkö vahingossa ostamaan asuntoa, ellette ole rikkaita. Uusi porvarihallitus myy asuntonnekin omaksi voitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse ostin vihdoin omistusasunnon viiskymppisenä. Nyt menetän uuden hulluhallituksen takia asumistuet jne. ja jossain luki, että asuntoni pakkohuutokaupataan, itse en ole tätä myymässä. Älkää hyvät ihmiset menkö vahingossa ostamaan asuntoa, ellette ole rikkaita. Uusi porvarihallitus myy asuntonnekin omaksi voitokseen.
Menes nyt nukkumaan, jutut jo niin levottomia.
Kaikilla ei ole äitejä ja isiä, jotka maksavat jälkipolven asunnot, autot ja lomat.
Kaikki aikanaan. Nuorina biletetään ja matkustellaan, sen mitä budjetti antaa myöten. Sitten kolmeviitosena on jo palkka paljon parempi jolloin on hyvä maksaa asuntovelkaakin.
Kyse on siis siitä, haluaako elääkin sen velan maksun ohella.
Kermap*erseen aloitus. Kaikki ei ole syntynyt hopelusikkaper*seessä.
Kun on perse auki niin on perse auki.
Ei siinä ole mitään hauskaa.
Enemmän tienaa pörssissä - asunto on pelkkä kuluerä.
Oi, ihanaa kun ap-talousneuvoja sieltä vuokrakämpästään kattoon syljeksien neuvoo! Aamen ja kiitos! Hokasithan, että klo on yli 9, saat kaljasi noutaa, tai istuttaa peffasi lähikuppilasi penkkiin 👍🏻
Itse tykkään vaihtaa usein maisemaa ja toisaalta omaan asuntoon ei ole varaakaan...
Miksi ap vitkuttelit niin kauan asunnon hankinnassa? Me ostettiin talo jo vuonna 2006 marginaalilla 0,3%. Olisitte silloin saaneet lainan paljon halvemmalla.
Me saatiin koko laina maksettua pois nollakorkojen aikaan.
Alle kolmekymppisenä opiskeltiin ja matkustettiin. Ei oltu vielä yhtään varmoja minne halutaan asettua. Asuttiin pari pätkää ulkomailla. Tehtiin lapsikin, mutta vasta lapsen mennessä kouluun asetuttiin aloilleen ja ostettiin asunto hyvältä koulualueelta.
Menetettiin ehkä rahaa, mutta elettiin elämää. Eikä kaikkea voi edes mitata rahassa.
Oon 24-vuotias ja pätkätöissä, eli pankki ei myönnä lainaa, vaikka palkka onkin ihan ok ja säästöt kasassa. Lisäksi en tämän pätkäelämän takia tiedä, millä paikkakunnalla asun vuoden tai kahden päästä.
Kohta romahtaa kunnolla - tulee vielä AP:lle turskaa :)
https://www.vauva.fi/keskustelu/4210265/suuret-ikaluokat-eivat-ihan-oik…
Minä kirjoitin näistä asioista toiseen keskusteluun! Ensinnäkin, kämppien hinnat ovat nykyään TUPLASTI enemmän kuin 90-luvulla, siis palkkaan verrattuna/yleensäkin. Lainojen pituus asunnoissa oli 90-luvulla jotain 8-12 vuotta, kun taas nykyään on 20-25 vuotta keskimäärin. Tietenkin lainaa annetaan niin pitkäksi aikaa kuin asiakkaalla on varaa maksaa ja 90-luvulla ihmisillä oli varaa maksaa puolessa ajassa siitä kuin mitä nykyään kestää! Sitten on TyEL-maksu, joka oli helpot 5 % 60-luvulla ja 70-luvullakin jotain 10 % vaan, niin noina aikoina kun teit töitä, niin et todellakaan maksanut omia eläkkeitäsi! Nykyään TyEL-maksu on n. 25 %, joten nettopalkka on paljon huonompi kuin ennen ja työnantajalla on nykyään muutenkin heikommin varaa palkata työntekijöitä kuin ennen, koska sivukulut ovat älyttömät. Nykyiset eläkeläiset ovat huijanneet kaiken nykyisiltä työntekijöiltä ja he vielä vaatisivat LISÄÄ eläkettä, elikä lisää TyEL-maksujen korotusta/nettopalkkojen huononnusta! Mutta siis noiden asioiden vuoksi ihmisten on vaikeampi säästää sitä pohjasummaa joka vaaditaan lainaa. 90-luvulla sai myös korot vähentää verotuksessa, asuntolainassa, nykyään ei.
Hankala ostaa, jos pankki ei myönnä lainaa. Ja lainaa et saa, jos sinulla mm ei ole vakituista työtä.
Viisikko-hallitus tuhosi suomalaisten ostovoiman pysyvästi 2020-2023 kun tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet annettiin nostaa täysin mielivaltaisesti, ja nyt on edessä loppumaton rappeutuminen ja köyhyys, ei kukaan pian ostele asuntoja paitsi pieni rikkaiden ryhmä joka on hyötynyt jälleen...
Lasken mielenterveyshaitan velkavankeudesta itselleni kalliimmaksi kuin vuokralla asumisen. Nyt voin milloin tahansa muuttaa elämäntapaani ja vaikka en tuota mahdollisuutta koskaan käyttäisi, niin sen mahdollisuuden puuttuminen altistaisi filosofiselle taantumuksellisuudelle, jonka oireiluista en halua osalliseksi yhtään enempää kuin passiivisesti joudun sitä näiden seinien suojasta poistuessani katselemaan. Mieluummin käytän rahani huolettomaan elämääni nyt kun olen vielä terve ja koen sen täysillä - sen sijaan, että vitkuttelisin sen kokemista vanhuuteen. Toki ostaisin omistusasunnon jos olisi niin paljon sukan varressa säästössä, että sen voisi ostaa ilman lainaa.
Ymmärrätkö mitä kuolevaisuus maksaa?
Minä muutin töiden perässä ja asetuin nykyiselle kotipaikkakunnalle, kun olin 30. Siitä kaksi vuotta ja ostin asunnon. Velaton olen nyt 46-vuotiaana.
Saako lainan jos omaisuutta 18e?
t. työtön opiskelija
Raha on oikeastaan vihoviimeinen asia minkä perusteella teen mitään päätöksiä :D