Miksi äitini itkee lapsenlapsien perään vaikka vihasi itse olla vanhempi?
En ole koskaan halunnut lapsia, johtuu varmasti osittain omasta lapsuudestani. En saanut rakkautta kummaltakaan vanhemmalta ja muistan kuinka perhearki oli heillä pelkkää masennusta, alkoholismia ja taistelua.
Täytän pian 30 ja tämä kaupoissa lastenvaatteille lässytys ja "milloin teillä alkaa kuulumaan pikkujalkojen tepsutusta" alkaa pian tulla korvista ulos.
Onko lapsenlapsi joku statuskysymys kuuskymppisten naisten keskuudessa? Isää ei minun lisääntymiseni tai lisääntymättä jättämiseni kiinnosta.
Kommentit (38)
Kyllähän ne lapsenlapset omalla työpaikalla on se suurin puheenaihe tuon ikäisten keskuudessa :D ehkä tuntee jäävänsä jostain paitsi tai itsensä ulkopuoliseksi.
Pyörii jossain mummopiireissä, jossa lastenlasten kuvia esitellään. Se ei tarkoita vielä hyvää isoäiteyttä. Lapsenlapset olisivat isoäitiä varten, ei isoäiti lapsenlapsia varten.
Sanoin jo ihan pienenä lapsena äidille että haikaran ei tarvitse minulle sitten tuoda vauvaa. Oon vielä parikymppinen ja äiti käyttää "kyllä se sitten vanhemmiten mieli muuttuu"-korttia. Ei tunnu kivalta.
Ei taida kovin moni äiti tajuta kuinka paljon tuollaiset kommentit ja tyrkyttäminen ärsyttää. En haluaisi äitini mieltä minäkään pahoittaa vaan lapsia en ala velvollisuudentunnosta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jo ihan pienenä lapsena äidille että haikaran ei tarvitse minulle sitten tuoda vauvaa. Oon vielä parikymppinen ja äiti käyttää "kyllä se sitten vanhemmiten mieli muuttuu"-korttia. Ei tunnu kivalta.
Aina yhtä rasittavaa, kun tuota kuulee. Koskaan ei sanota lapsia haluaville, että "kyllä se sitten vanhemmiten mieli muuttuu :)"
Jos ei muuta, tule meidän kanssa FB:n vapaaehtoisesti lapsettomien ryhmiin.
Tsemppiä!
Vela 44v.
Kamalat tunnontuskat täälläkin :) Olen pitänyt äitiä ihan järjen ihmisenä vaan tämä asia ei vaan tunnu menevän jakeluun millään! Muutoin on niin suvaitsevainen ja avomielinen ihana persoona. Pistää ihmetyttämään
Vierailija kirjoitti:
Hävettää ....
Mikä?
Varmasti on statuskysymys. T. työpaikassa jossa paljon eläkettä lähestyviä naisia
Sanokaa niille lastenlapsia kärttäville äideillenne: "Ei näillä geeneillä."
Osittain varmaan statuskysymys. Voihan olla äidilläsi myös huono omatunto sinun lapsuutesi vuoksi ja haluaa jollain tapaa hyvittää asioita. Huono syy silti kärttää lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kyllä lapsia mutta oma äitini käyttää lapsia vain somepäivityksiin. Ei ole juurikaan muutoin lasten elämässä mukana.
Minä olen kieltänyt lasten kuvien levittämisen somessa. Ovat niin nuoria, etteivät voi antaa itse suostumusta sellaisiin kuviin tai niiden levittämiseen.
Ap, täytät pian 30, niin käyt kuitenkin äidin kanssa ilmeisesti jostain syystä paljon kaupoissa, kun joudut kuuntelemaan lässytystä lastenvaateosastolla? Älä mee äidin kanssa kaupoille, niin siltä osin ongelma ratkaistu :D
Minunkin äitini on joskus kysellyt lapsenlasten perään. Itse kyllä puhelimessa minulle muutama vuosi sitten tokaisi "Isäsi sinut halusi". Olen aina tiennyt olevani vahinko ja vanhempani menivätkin pian naimisiin äitini alkuraskauden aikana.
Anoppi vihjaili lapsenlapsista usein kun ensimmäisiä vuosia miehen kanssa oltiin yhdessä. Hyvibkin alusta asti.Samoin miehen siskolle. Sitten kun lapsenlapsia tuli, niin ei kestänyt yhtään heidän itkua,heidän tekemään sotkua, heistä lähtevää meteliä jne..kävi jopa kerran käsiksi yhteen lapsenlapseen (miehen siskon) ja eivät sitten sen jälkeen ole enää olleet tekemisissä. Minäkään en omia lapsiani ole enää uskaltanut sen jälkeen sinne antaa hoitoon ja yhteydenpito nyt vähäistä.
Mielellään kyllä sukulaisille puhuu lapsenlapsista ja vauvoja on aina ollut työtymässä katsomaan tyyliin heti kun on kotiin päässyt sairaalasta.
Mutta vauva vaiheen jälkeen yhtään sitä isommat lapset ei aidosti kiinnosta, ovat vaan häiriöksi.
No ei varmaan ketään yllätä, että on ollut aikoinaan omille lapsilleenkin tuommoinen äiti: huutanut, haukkunut ja käynyt käsiksikin..ja meno ei paljon muuttunut kun lapsenlapsia sai! Nyt on sitten jouduttu etäisyyttä ottamaan häneen,kun ei todellakaan haluta että meidän lapsia niin kohdellaan.
Ja tämmöinen ihminen todella kärtti niitä lapsenlapsia paljon..sanoisin että todellakin pelkän mummo statuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Sano suoraan äidillesi miten koit lapsuuden. Naisille tulee paine saada lapsenlapsia. Ei välttämättä haluta heidän kanssa viettää aikaa, mutta kaikki tututkin on mummoja niin pitää saada olla itsekin.
Minulla ei ole, tiedän myös etten saa lapsenlapsia.
Ei olisi mitään heitä vastaan. On silti ok saada edes muutama oma vuosi ennen kuin vanhojen ihmisten perään pitää alkaa katsoa.
Kyllä se on joku statusjuttu. Isovanhemmat kilpailevat/kehuskelevat lapsenlapsillaan aivan samaan tapaan kuin vanhemmatkin. FB-tutuissani on yksi 70+ mökkinaapuri, joka kehuskelee pojanpojallaan, ainoa vaan että käyttää tästä ilmaisua 'meidän poika' o_O "Meidän poika pääsi opiskelemaan <arvostettu koulutus>" ja "Meidän poika palkittiin asepalveluksessa kurssinsa priimuksena" ja mitähän vielä.
Arvelen, että isoäitien kesken nokittelu ja kilpailu on vielä kovempaa.
Mun äiti sanoi, että isovanhempana saa rusinat pullasta. Ei tarvitse olla vastuussa, mut saa viettää aikaa lasten kanssa ja sit kun saa tarpeekseen niin kotiin lepäämään. Voiko olla, että vanhempasi ovat olleet liian kuormittuneita ja siksi olleet tuollaisia vanhempia. Kaikki ei vaan jaksa ja elämä tuntuu todella kuormittavalta, vaikka muuten lapsista tykkäisi. Lapsien kannalta sääli tietenkin ja ei oikeuta huonoon kohteluun.
Minulla on kyllä lapsia mutta oma äitini käyttää lapsia vain somepäivityksiin. Ei ole juurikaan muutoin lasten elämässä mukana.