Nuorista työntekijöistä tullut työpaikkojen suurin riesa ja ongelma
Nuorten osuus työpaikkojen ongelmat yö tekijöinä on korostunut kun nuoret ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia, pitävät toukemmin kiinni oikeuksistaan ja haastavat työnantajaan:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/58e10227-b27b-410d-83a6-dc19b682556c
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin valveutunut työntekijä. Huomannut että työnantajat laistavat vastuustaan maksaa palkka ajallaan ja oikana summana, myös perehdytys on älyttömän heikkoa suurimmassa osassa työpaikoista. Eivät tietenkään saa tehokasta työvoimaa kun ei opeteta edes perusasioita talon tavoille. Sitten vain valitetaan. Kommunikointi on surkeaa työpaikoilla myös mutta kettuilu kyllä osataan ja seläntakana uliseminen. Jos pyytää apua jossain saa vain osakseen kulmien kurtistelua ja naama mutrulla sitten ehkä autetaan uutta työntekijää. Ei siis mielellään auteta ketään, olet omillasi. Sitten huudetaan kun ei tehtykään oikein eikä viitsitty selittää. Olen nähnyt kaikenlaista ja ymmärrän nykyäajan työmarkkinoiden kohtaamisongelmat erinnomaisesti. Mutta kukaan ei halua osoittaa syyttävää sormeä työnantajiin. Työntekijä on todellakin orja jolle surkea palkka maksetaan. Saavat siis mitä tilaavat. Aivottoman orjan joka ei kunnioita työpaikkaa syystä. Kyllä se on ihan kaksipuolista.
Sain aikoinaan potkut kun yritin puuttua työpaikkani veronkiertoon, nämä jättivät tuloja ilmoittamatta ja paljastui myöskin että teettivät töitä pimeästi. Ja onnistuivat jotenkin vielä huijaamaan poliisia, terveysviranomaisia ja verottajaa. Mutta olen nyt 100% onnellinen siitä että kyseinen firma meni konkkaan koronan aikana koska sen se kyllä ansaitsi.
Nyt olen jo eläkeläinen, mutta en niin horisko, etten muistaisi, millaista oli olla kesätöissä. Silloin ei todellakaan vaadittu taulukkopalkkaa, vaan oli itsestään selvää, että nuorina emme olleet päteviä myyjiä tai mitä nyt kukanenkin teki. Itsestään selvää oli myös, että työpaikalle saavuttiin ajoissa eikä lähdetty pois ennen työajan päättymistä. Esimiehiä tai -naisia arvostettiin ja kunnioitettiin, ei varmasti haistateltu tai oltu paremmin perillä työasioista kuin he. Ja kun alusta asti hoiti työnsä hyvin, niin seuraavana kesänä ja joskus jo joululomalla työpaikka oli varma.
Myöhemmin sitten työelämässä kohtasin nuoria työntekijöitä, alalle kouluttautumassa olevia, jotka tekivät sijaisuuksia tienatakseen taskurahaa. Nämä sijaiset olivat jo aika monta vuotta vanhempia kuin me muinaiset kesäapulaiset, mutta näille sijaisille eivät normaalit asiat työpaikalla olleetkaan itsestään selviä, ei sittenkään, vaikka asioista keskusteltiin useampaan kertaan. Oli varsin tavallista, että aamulla tultiin myöhässä töihin ja valiteltiin, miten päätä särki ja oli huono olo eli suomeksi sanottuna krapula. Mitenhän monena maanantaina minäkin jouduin sijaistamaan sijaista, joka makasi krapulassa kotona tai ties missä. Omat työt piti hoitaa siinä sivussa. Jotta en nyt moittisi kaikkia sijaisia, totean, että oli toki myös todella ahkeria ja vastuuntuntoisia nuoria työntekijöitä, mutta valitettavasti ne huonosti työnsä hoitaneet ovat jääneet mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen jo eläkeläinen, mutta en niin horisko, etten muistaisi, millaista oli olla kesätöissä. Silloin ei todellakaan vaadittu taulukkopalkkaa, vaan oli itsestään selvää, että nuorina emme olleet päteviä myyjiä tai mitä nyt kukanenkin teki. Itsestään selvää oli myös, että työpaikalle saavuttiin ajoissa eikä lähdetty pois ennen työajan päättymistä. Esimiehiä tai -naisia arvostettiin ja kunnioitettiin, ei varmasti haistateltu tai oltu paremmin perillä työasioista kuin he. Ja kun alusta asti hoiti työnsä hyvin, niin seuraavana kesänä ja joskus jo joululomalla työpaikka oli varma.
Myöhemmin sitten työelämässä kohtasin nuoria työntekijöitä, alalle kouluttautumassa olevia, jotka tekivät sijaisuuksia tienatakseen taskurahaa. Nämä sijaiset olivat jo aika monta vuotta vanhempia kuin me muinaiset kesäapulaiset, mutta näille sijaisille eivät normaalit asiat työpaikalla olleetkaan itsestään selviä, ei sittenkään, vaikka asioista keskusteltiin useampaan kertaan. Oli varsin tavallista, että aamulla tultiin myöhässä töihin ja valiteltiin, miten päätä särki ja oli huono olo eli suomeksi sanottuna krapula. Mitenhän monena maanantaina minäkin jouduin sijaistamaan sijaista, joka makasi krapulassa kotona tai ties missä. Omat työt piti hoitaa siinä sivussa. Jotta en nyt moittisi kaikkia sijaisia, totean, että oli toki myös todella ahkeria ja vastuuntuntoisia nuoria työntekijöitä, mutta valitettavasti ne huonosti työnsä hoitaneet ovat jääneet mieleen.
Kyllä minä olen ainakin saanut taulukkopalkkaa aina kesätöissä. Toki palkkaluokkaa tai paria alempaa, kuin vastaavaa tehtävää tekevä pätevä/valmistunut. Kai niissä sopimuksissa on palkkaluokkaohjeet harjottelijoillekin.
No tänään kaksi pojankoltiaista istui asiakaspalvelupisteessä. Esitin asian. Eivät osanneet mitään sanoa.
Kuinka heitä laitetaan istumaan asiakaspalvelupisteeseen??
Vierailija kirjoitti:
No tänään kaksi pojankoltiaista istui asiakaspalvelupisteessä. Esitin asian. Eivät osanneet mitään sanoa.
Kuinka heitä laitetaan istumaan asiakaspalvelupisteeseen??
Mistä tiedät olivatko vakituisia työntekijöitä vai työkokeilussa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä?
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin valveutunut työntekijä. Huomannut että työnantajat laistavat vastuustaan maksaa palkka ajallaan ja oikana summana, myös perehdytys on älyttömän heikkoa suurimmassa osassa työpaikoista. Eivät tietenkään saa tehokasta työvoimaa kun ei opeteta edes perusasioita talon tavoille. Sitten vain valitetaan. Kommunikointi on surkeaa työpaikoilla myös mutta kettuilu kyllä osataan ja seläntakana uliseminen. Jos pyytää apua jossain saa vain osakseen kulmien kurtistelua ja naama mutrulla sitten ehkä autetaan uutta työntekijää. Ei siis mielellään auteta ketään, olet omillasi. Sitten huudetaan kun ei tehtykään oikein eikä viitsitty selittää. Olen nähnyt kaikenlaista ja ymmärrän nykyäajan työmarkkinoiden kohtaamisongelmat erinnomaisesti. Mutta kukaan ei halua osoittaa syyttävää sormeä työnantajiin. Työntekijä on todellakin orja jolle surkea palkka maksetaan. Saavat siis mitä tilaavat. Aivottoman orjan joka ei kunnioita työpaikkaa syystä. Kyllä se on ihan kaksipuolista.
Suomessa esimiestyö ja johtaminen on surkeaa.
"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"
Tyypillinen nuori joka vaatii vaan oikeuksiaan mutta sopivasti unohtaa vastuut ja velvotteet kun niiden miettimin alkaa ahdistamaan että tarvii terapiaa. Eihän kyky nuorelta voi vaatia yhtää mitään ilman että se reppana ahdistuu ja kärsii mielenterveys ongelmista kun kaikki ei menekkään niin kuin hän vaatii
Nuorisolaiset saikuttavat jatkuvasti pikkuasioista. Tänäänkin tuli soitto että tarvii omailmoitus saikkua kun on riidellyt poikaystävän kanssa eikä näin ollen voi tulla töihin?!?
T: keski-ikäinen marketin esihenkilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että pitävät. Voivat joskus nuo työolosuhteet parantua kun vanhemmat sukupolvet eivät sitä kyenneet vaatimaan.
Kyl se vähän vitutttaa näin keski-ikäisenä miehenä, kun itse on oppinut kantapään kautta, että pomolle ei sanota ei tai käy huonosti, ja sitten joku 23v Oona tulee ja väittää vastaan minulle ja meidän esimiehelle ja Oona saa palkinnon siitä hyvästä. Ilmeisesti nuoria naisia koskee eri säännöt kuin meitä muita.
Oonakin kokee sen vuorollaan. Pojasta polvi pahentuu.
Sairaalassa osa hoitajista kävi salatupakalla, kun olin siellä työkokeilussa.
Saahan sitä hanttiin laittaa. Mikään ei olisi juuri koskaan muuttunut, jos aina olisi vain hiljaa nielty kaikki. Yhteiskunta sopimuksineen sitten määrittelee kuinka paljon ja millä tavalla voi olla vastahankaan ilman seuraamuksia, ja myös mitkä ovat ne seuraamukset jos sen rajan ylittää.
Ei se aina ole sukupolvesta kiinni. Jotkut on vaan sellaisia että ottavat heti puheeksi kaikki epäkohdat.
Olisi helpompi käydä tekemässä työkokeilua jne. kun olisi oma auto millä ajaa töihin niinkuin vakituiset, mutta ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorisolaiset saikuttavat jatkuvasti pikkuasioista. Tänäänkin tuli soitto että tarvii omailmoitus saikkua kun on riidellyt poikaystävän kanssa eikä näin ollen voi tulla töihin?!?
T: keski-ikäinen marketin esihenkilö
Ei saa keli. Tuollainen kun yleistyy niin kohta bussit ja junat kulkee satunnaisesti, ruokaa tulee satunnaisesti, kaikki tehdään satunnaisesti jos tehdään ollenkaan. Koska nuorilla on ikiomia tärkeämpiä asioita kuin työn velvoitteet. ollaan kuin päiväntasaajalla konsanaan.
Tää on kyllä toisaalta niinku just hyvä ja oikein. Sitten tulee samalla mieleen, millanenkohan tulevaisuus on kun käytännössä lapset ovat nyt jo valtiaita kotona, kouluissa - ja nyt myös kesätöissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa esimiestyö ja johtaminen on surkeaa.
Voi olla mutta oman työn voi silti tehdä niin hyvin kuin voi.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä toisaalta niinku just hyvä ja oikein. Sitten tulee samalla mieleen, millanenkohan tulevaisuus on kun käytännössä lapset ovat nyt jo valtiaita kotona, kouluissa - ja nyt myös kesätöissä :D
No, kotona ei voi sanoa mitään, koska nuori sanoo koulukuraattorille joka tekee lasun. Meillä teki ja nyt nuori saa mennä mihin haluaa ja tehdä mitä tykkää tehdä.
Toi on todella edistyksellistä että uskalletaan puuttua epäkohtiin, just eilen muistelin yhtä kauhujen työpaikkaa jossa pilasin mielenterveyteni paskalla palkalla.
Mutta otsikosta päättelin kyseessä olevan se oikea ongelma, nuoret jotka EI TEE töitä työpaikallaan. Monissa tehtaissa ongelmana.