Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorista työntekijöistä tullut työpaikkojen suurin riesa ja ongelma

Vierailija
11.07.2023 |

Nuorten osuus työpaikkojen ongelmat yö tekijöinä on korostunut kun nuoret ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia, pitävät toukemmin kiinni oikeuksistaan ja haastavat työnantajaan:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/58e10227-b27b-410d-83a6-dc19b682556c

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tänään kaksi pojankoltiaista istui asiakaspalvelupisteessä. Esitin asian. Eivät osanneet mitään sanoa.

Kuinka heitä laitetaan istumaan asiakaspalvelupisteeseen??

Mistä tiedät olivatko vakituisia työntekijöitä vai työkokeilussa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä?

Ei se ollutkaan pointti vaan se että he istuivat asiakaspalvelupisteessä.

Mutta luultavasti heidät ohjattiin siitä muihin töihin , koska eivät ketään osanneet mitenkään auttaa.

Noloa katsottavaa se oli poikien takia.

Vierailija
42/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä toisaalta niinku just hyvä ja oikein. Sitten tulee samalla mieleen, millanenkohan tulevaisuus on kun käytännössä lapset ovat nyt jo valtiaita kotona, kouluissa - ja nyt myös kesätöissä :D

Se, että ei siedetä mitä tahansa kaltoinkohtelua, ei tarkoita, että ollaan valtiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä toisaalta niinku just hyvä ja oikein. Sitten tulee samalla mieleen, millanenkohan tulevaisuus on kun käytännössä lapset ovat nyt jo valtiaita kotona, kouluissa - ja nyt myös kesätöissä :D

No, kotona ei voi sanoa mitään, koska nuori sanoo koulukuraattorille joka tekee lasun. Meillä teki ja nyt nuori saa mennä mihin haluaa ja tehdä mitä tykkää tehdä.

Minä joskus ajattelin, että kun saan lapsen niin minä saan päättää, mutta nykyään lapsen ja perheen asioihin puuttuu joka viikko koko ajan isovanhemmat 2, naapurit ja opettajat, koulu ja sossut.

Vanhempana siivoan kodin, teen ruokaa, pesen pyykit ja odotan, että lapsi täyttää 18 ja pääsen tästä nykyajan kamalasta äitiydestä eroon. Haluan olla yksin hiljaisuudessa kotona enkä kuunnella enää yhtään neuvoa mistään asiasta.

Vierailija
44/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tänään kaksi pojankoltiaista istui asiakaspalvelupisteessä. Esitin asian. Eivät osanneet mitään sanoa.

Kuinka heitä laitetaan istumaan asiakaspalvelupisteeseen??

Mistä tiedät olivatko vakituisia työntekijöitä vai työkokeilussa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä?

Ei se ollutkaan pointti vaan se että he istuivat asiakaspalvelupisteessä.

Mutta luultavasti heidät ohjattiin siitä muihin töihin , koska eivät ketään osanneet mitenkään auttaa.

Noloa katsottavaa se oli poikien takia.

Niin, huono työnantaja, huono perehdytys. Ei voi nuoria syyttää.

Vierailija
45/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ei siedetä mitä tahansa kaltoinkohtelua, ei tarkoita, että ollaan valtiaita.

Kaltoinkohtelua onkin kaikki vähäisetkin vaatimukset ja se ettei saa pääjohtajan paikkaa ja palkkaa.  Yritys ei ole mikään taikalaatikko josta voi ammentaa leluja tekemättä mitään itse. 

Vierailija
46/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen jo eläkeläinen, mutta en niin horisko, etten muistaisi, millaista oli olla kesätöissä. Silloin ei todellakaan vaadittu taulukkopalkkaa, vaan oli itsestään selvää, että nuorina emme olleet päteviä myyjiä tai mitä nyt kukanenkin teki. Itsestään selvää oli myös, että työpaikalle saavuttiin ajoissa eikä lähdetty pois ennen työajan päättymistä. Esimiehiä tai -naisia arvostettiin ja kunnioitettiin, ei varmasti haistateltu tai oltu paremmin perillä työasioista kuin he. Ja kun alusta asti hoiti työnsä hyvin, niin seuraavana kesänä ja joskus jo joululomalla työpaikka oli varma. 

Myöhemmin sitten työelämässä kohtasin nuoria työntekijöitä, alalle kouluttautumassa olevia, jotka tekivät sijaisuuksia tienatakseen taskurahaa. Nämä sijaiset olivat jo aika monta vuotta vanhempia kuin me muinaiset kesäapulaiset, mutta näille sijaisille eivät normaalit asiat työpaikalla olleetkaan itsestään selviä, ei sittenkään, vaikka asioista keskusteltiin useampaan kertaan. Oli varsin tavallista, että aamulla tultiin myöhässä töihin ja valiteltiin, miten päätä särki ja oli huono olo eli suomeksi sanottuna krapula. Mitenhän monena maanantaina minäkin jouduin sijaistamaan sijaista, joka makasi krapulassa kotona tai ties missä. Omat työt piti hoitaa siinä sivussa. Jotta en nyt moittisi kaikkia sijaisia, totean, että oli toki myös todella ahkeria ja vastuuntuntoisia nuoria työntekijöitä, mutta valitettavasti ne huonosti työnsä hoitaneet ovat jääneet mieleen.

Se, että hyväksytään sellainen touhu, että maksetaan laittoman alhaista palkkaa, ei ole mitään tervettä kunnioitusta ja arvostusta.

Vierailija
47/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltoinkohtelua onkin kaikki vähäisetkin vaatimukset ja se ettei saa pääjohtajan paikkaa ja palkkaa.  Yritys ei ole mikään taikalaatikko josta voi ammentaa leluja tekemättä mitään itse. 

Mutta pitää olla kaupassa palkattomassa työkokeilussa töissä työttömyyskorvauksella ja kauppias nostaa isoja voittoja.

Kahvitauolla kuunnellaan muiden leuhkimista mökeistä ja ulkomaanmatkoista.

Vierailija
48/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ovat nykynuoret lähellekään niin kovia työnantajalle kuin vanhat kommunistit 80-luvulla.

Se oli aikamoinen oppitunti nuorena ensimmäisessä työpaikassa.

Pomo yritti esim tulla kahvihuoneeseen, niin porukka sanoi "sä et tänne tule!" :)

Kauas on tultu siitä.

Vierailija
49/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tes:n minimi ei ole mikään "pääjohtajan palkka" eikä se, että esimieheltäkin odotetaan asiallista käytöstä, ei ole pääjohtajan aseman vaatimista. Sinulla on todella paha asenneongelma toisiin ihmisiin nähden.

Vierailija
50/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että pitävät. Voivat joskus nuo työolosuhteet parantua kun vanhemmat sukupolvet eivät sitä kyenneet vaatimaan.

Kyl se vähän vitutttaa näin keski-ikäisenä miehenä, kun itse on oppinut kantapään kautta, että pomolle ei sanota ei tai käy huonosti, ja sitten joku 23v Oona tulee ja väittää vastaan minulle ja meidän esimiehelle ja Oona saa palkinnon siitä hyvästä. Ilmeisesti nuoria naisia koskee eri säännöt kuin meitä muita.

Hahaa, sinua harmittaa kun nuoret naiset osaavat pitää puoliaan. :D

Vierailija
51/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pitää olla kaupassa palkattomassa työkokeilussa töissä työttömyyskorvauksella ja kauppias nostaa isoja voittoja.

Ja sitten osa itkee, että kun perikunnan asunnon näyttöön ei tullut ketään. Mitä, ihanko totta, eikö palkattomat työkokeilijat saa lainaa.

Vierailija
52/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen enemmän huolissani siitä että nykyisin nuorisolle pitää kädestä pitäen opastaa ja neuvoa kuinka asiat tehdään mikä vie meidän muiden töissä olevien työaikaa ja palkkaa. Kouluissa ei enää ilmeisesti opeteta mitään?

Tuota kutsutaan perehdytykseksi ja se kuuluu jokaiselle työntekijälle, mutta erityisesti nuorille joilla ei yleensä edes voi olla paljoa aiempaa kokemusta. Paraskaan koulu ei voi opettaa kaikkea ja nykyään kouluissa ei tosiaan opeteta niin hyvin kuin mahdollista, koska ei ole rahaa.

Vierailija
53/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli varsin tavallista, että aamulla tultiin myöhässä töihin ja valiteltiin, miten päätä särki ja oli huono olo eli suomeksi sanottuna krapula. Mitenhän monena maanantaina minäkin jouduin sijaistamaan sijaista, joka makasi krapulassa kotona tai ties missä.

No miksi on pitänyt ottaa juoppoja töihin?

Vierailija
54/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret työntekijät -> MINUN ON SAATAVA OLLA PIHELIMELLA SILLOIN KUN HALUAN!!!!

Vierailija
55/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppäs kaupungin yksikköön työkokeiluun kuuntelemaan kahvitauolle, siellä leuhkimista riittää.

Onneksi irtisanomissuojaa heikennetään ja kohta saa irtisanoa 50-vuotiaat joille on kertynyt lisiä ja lomia.

Vierailija
56/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että pitävät. Voivat joskus nuo työolosuhteet parantua kun vanhemmat sukupolvet eivät sitä kyenneet vaatimaan.

Aikahan tämän tulee näyttämään: Onko nuorista perustamaan työllistäviä yrityksiä? Eipähän tarvitse sitten murehtia työkulttuuristakaan, eikä palveluista.

Vierailija
57/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret työntekijät -> MINUN ON SAATAVA OLLA PIHELIMELLA SILLOIN KUN HALUAN!!!!

t. Kalevi 59v, joka ei edes lukenut artikkelia

:D

Vierailija
58/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppäs kaupungin yksikköön työkokeiluun kuuntelemaan kahvitauolle, siellä leuhkimista riittää.

Onneksi irtisanomissuojaa heikennetään ja kohta saa irtisanoa 50-vuotiaat joille on kertynyt lisiä ja lomia.

Ja ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista. Eli sama kohtelu vanhemmille työntekijöille kuin nuoremmille.

Vierailija
59/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista. Eli sama kohtelu vanhemmille työntekijöille kuin nuoremmille.

Työmarkkinatuki on 580 netto ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea.

Vierailija
60/91 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ongelma on kyllä nuo toimiston nuoret neidot. Aika monta kuhmua olen käytävällä saanut, kun törmäsin oveen tai kompastuin kynnykseen. Niskat on aivan jäykkänä siitä päänpyörityksestä kun olen joutunut heidän ohi kävelemään.

Eikä niiden puheesta ymmärrä yhtään mitään. Olen yrittänyt puhua niille Reinikaisesta ja ne vaan haluaa "Netliksata ja sillata", mitä se tarkoittaakin. Pyysivät mukaan, mutta en minä moisiin hömpötyksiin jaksa kiinnostua. Katsovat varmaan sieltä Dallasia tai Dynastiaa.

Pitää huomenna mennä työterveyteen, kun tuo niskat on ihan jäykkä ja ranteet kipeenä, varmaan töistä tullut jännetuppitulehdus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi