Pelkäättekö kuolemaa
Pelkäättekö kuolemaa. Olisi mielenkiintoista tietää muiden ihmisten mielipide tästä. Tiedämme jo mitä kristityt ajattelevat, ettänsen jälkeen on joko ikuinen taivas tai ikuinen helvetti. Siitä voi lukea lukemattomilta nettisivuilta. Minua kiinnostaisi tietää, mitä tavalliset ihmiset ajattelevat asiasta. Erityisesti ei-uskovaiset. En toivo uskonnollista ketjua tästä aiheesta. Kiitos.
Kommentit (228)
En pelkää. Kun kuolee, niin se on jälkeenjäävien ongelma. No, jos vähän tarkennan, niin tähän liittyy kyllä se pelko, etten ehtisi hoitaa tiettyjä asioita kuntoon ennen lähtöä. Itse kuolemasta toivon vain, että se olisi kivuton ja että pysyisin toimintakuntoisena loppuun asti. En tiedä, tapahtuuko sen jälkeen jotain. Onko meillä sielua, joka jatkaa johonkin toiseen ulottuvuuteen, sulautuu kaikkeuteen, tai mitä näitä uskomuksia nyt onkin. Vai katkeaako vain filmi lopullisesti. Ei se minua huoleta, olen elänyt niin hyvin kuin osaan eikä suurempia katumuksen aiheita ole kertynyt.
En vaan sen odottamista kyvyttömänä tekemään mitään. Vaikken kärsisi, niin se loputtomalta tuntuva odotus ja ankea ympäristö (sairaala tms.) ahdistaa, jos sitä mietin.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää kuolemaa, mutta pelkään kuolemaa tuskallisena tapahtumana.
Tämä. Myös mahdollinen yllätyksellisyys ahdistaa, tykkään suunnitella asiat aina perusteellisesti ja tuo piirre yltää ilmeisesti myös ajatukseen kuolemasta :D
Ketjua lukiessa ihmetyttää, miten moni määrittelee elämän pelkäksi p*skaksi ja toivoo, että se loppuisi / ei olisi syntynytkään / ettei ainakaan syntyisi uudelleen. Joku jo kuolinsukkia itselleen neuloo. Ja tällaiset kommentit saavat runsaasti yläpeukkuja. Suomalaiset, maailman onnellisin kansa? Voisko joku selittää.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessa ihmetyttää, miten moni määrittelee elämän pelkäksi p*skaksi ja toivoo, että se loppuisi / ei olisi syntynytkään / ettei ainakaan syntyisi uudelleen. Joku jo kuolinsukkia itselleen neuloo. Ja tällaiset kommentit saavat runsaasti yläpeukkuja. Suomalaiset, maailman onnellisin kansa? Voisko joku selittää.
Yksi asia on tilastot, toinen on todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en olisi koskaan syntynytkään, en olis tavannut kristittyjä, jotka uhkaavat ikuisella helvetillä, ja vain tästä syystä, jos ei usko. Kristityt levittävät ympärilleen kauhua.
Höpö höpö, kukaan uhkaa tuollaisella. Kristinuskon sanoma perustuu rakkauteen ja anteeksiantoon.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei todellakaan ole onnellisin kansa. Miksi olisin onnellinen maassa missä vain rikkaat pärjää?
Jossain oli vitsi, jonka mukaan vaarallisin asia on itse elämä, koska se päättyy aina kuolemaan.
No en nyt varsinaisesti pelkää, mutten vaa halua kuolla nuorena. Nuorena kuoleminen pelottaa
Toisaalta jos kuolema on nopea ja kivuton, mikäs siinä
Kyl mä pelkään sitä. Oo kokenut hengellisen herätyksen (en millään yksittäisen uskonnon) ja oon tehnyt elämässä paljon todella pahaa, niin totta kai se kuolema (ja mahdollinen jälleensyntymä) pelottaa kun uskon nykyään tosi isoihin voimiin, mitkä olen kokenut, mut oon myös kokenut paljon hyvää tän heräämisen jälkeen ja koitan elää sen mukaan.
Miksi kuolemaa pitäisi pelätä? En vaan pysty ymmärtämään tätä.
Miljardit ihmiset ovat selvinneet kuolemastaan ihan kunniallisesti. Minä en ollenkaan ymmärrä, mitä siinä olisi pelättävää. Jos tuli ei muuta tuhkaksi jäännöksiäni, niin sitten luonto pitää huolen siitä. että saa mitä sille kuuluu. Kuolema on elämän kruunu. Kuten uskovaisetkin sanovat, että maasta sinä olet tullut ja maaksi sinä olet jälleen tuleva. Tällä he kumoavat kaikenlaiset höpinänsä jostain taivaasta ja hel*etin tulesta.
Ainoa, jota pelkään, ovat kaikenlaiset uskonnolliset kultit.
Vaikeissa elämäntilanteissa olevat ihmiset, yksinäiset ihmiset, joilla ei ole ketään, joille kukaan ei puhu ystävällisesti, yksinäiset ihmiset ovat suuressa vaarassa joutua kaikenlaisten kulttien uhreiksi. Ensin he tekevät testamentin kulttien hyväksi, tai sitten heidät pakotetaan siihen. Ihmiset, antakaamme tämä viesti muille ihmisille, yksinäisille, heikoille, jotta he eivät joutuisi tällaiseen tilanteeseen. Kaikenlaiset "profeetat" ja maailmanlopun "profeetat" haluavat ainoastaan hyötyä muista ihmisistä. Vaanivat ja etsivät uhreja. Varokaa, ihmiset. Analysoikaa kaikkea, älkää hyväksykö kaikkea. Kuinka montaa maailmanloppua on ennustettu viimeisten vuosikymmenien aikana.
Kun uskonnollinen liike syntyy, se alkaa yleensä ylevän hyvänä ja hyväntahtoisena liikkeenä, mutta ajan mittaan se muuttuu täysin ja joutuu väärinkäyttäjien johtamaksi. Esimerkiksi kristinusko. Se on haarautunut lukuisiksi toisiaan poissulkeviksi haaroiksi, jotka kaikki väittävät olevansa "ainoa", jonka kautta "pelastus" tulee.
femboi kirjoitti:
Kyl mä pelkään sitä. Oo kokenut hengellisen herätyksen (en millään yksittäisen uskonnon) ja oon tehnyt elämässä paljon todella pahaa, niin totta kai se kuolema (ja mahdollinen jälleensyntymä) pelottaa kun uskon nykyään tosi isoihin voimiin, mitkä olen kokenut, mut oon myös kokenut paljon hyvää tän heräämisen jälkeen ja koitan elää sen mukaan.
Olemme luultavasti kaikki tehneet paljon pahoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo sieluun, olipa uskovainen tai ei, se luo mahdollisuuksia jollekin kuoleman jälkeen.
Tuskin se mikään taivas on, mikä olisi vain tylsä jatkumo tälle elämälle, vaan jotain ihan muuta.
Pelkään kuoleman hetkeä, mutta odotan jännityksellä mitä sen jälkeen tulee.
Jos yhdellä ihmisellä on sielu, niin silloin kaikilla muillakin on, ja tuskin se on uskonkysymys, jos sielu olemassa.
Olet oikeassa kummankin väittämäsi suhteen.
Emma K. kirjoitti:
Toivottavasti emme uudelleen synnytä tänne. Yksi kierros meille riittää tätä. Puhun nyt kaikkien suulla.
Puhu vain omasta puolestasi kiitos.
Kyllä, sillä minulla jäisi paljon kesken vielä täällä jos nyt lähtö tulisi. Enkä haluaisi eroon rakkaistani
pelkään.