Sanokaa nyt minulle, kun en selvästikään ymmärrä, kuinka imetystauot työpaikoilla loisivat tasa-arvoa?
Siis olenko jotenkin vanhanaikainen, mutta eikö imettävän äidin kuulu olla vauvansa kanssa kotona?
Ja kuka sen lapsen sitten sinne sairaalaan tai päiväkotiin, jossa äiti on töissä,kiikuttaa säännöllisesti imemään? Onko koko maailma tullut hulluksi? Ja kuka haluaa olla työpaikalla imetyskone? Lapsi haluaa nukahtaa rinnalle, ei se ymmärrä että äidillä on nyt työnantajan mahdollistama vartin tauko, että reippaasti irti nännistä ja tasa-arvoisen isukin kanssa reippaasti puistoilemaan nyt, nähdään kolmen tunnin päästä, ellen ole leikkaussalissa avustamassa.
Alan olla nyt kuullut kaiken.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/74895792-6d24-40af-a579-06da8014dc11
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ja heti jutussa mainitaan ettei ole mahdollista opettajille tai lastenhoitajille. Miksei muka?
Ihmettelen kanssa tätä ettei ole mahdollista opettajalle. Ainakin lypsäminen onnistui hyvin pukuhuoneessa välitunneilla ja ruokatunnin lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulla ainakin ystävän mies, joka oli kotona, käytti lasta imetettävänä ystävän työpaikalla. Hänellä vapaa työ, jossa itse pystyi päättämään tauoista. Mutta ehkä tuota sääntelyä tarvitaan paikoissa, joissa taukoja ei niin vain pidetä. Onhan se tasa-arvoa, ettei nainen vanhemmista oo automaattisesti se, joka jää kotiin.
Kerrotko miten täysimetys onnistuu, kun äiti imettää vähintään kahden tunnin välein kuten itse tein?
Että mies pyörii 8 tuntia satoi tai oli 20 astetta pakkasta työpaikan ympäristössä jossain puistossa ja minä pidän neljä tai viisi taukoa työpäivän aikana kun mies tuo vauvaa sisälle jossa mitään omaa tilaa ei ole? Ja sitten taas ulos helteeseen, sateeseen tai pakkaseen odottamaan seuraavaa syöttöä.
Tiheän imun aikana vauva saattaa viihtyä rinnalla pitkäänkin. Siksi puhutaan imetysmaratoneista. Kuka ne työt silloin tekee? Et taida itse imettää.
No heillä kaverini myös pumppasi maitoa ja isä juotti pullosta. Ja joo, tiedän mitä seuraavaksi sanot... Kaikki ei suostu imemään sekä pulloa että rintaa. Jännästi se ongelma on yleensä niillä, joiden oma halu on elää imetysmaratonia. Mutta niidenkin äitiyttä ois hyvä tukea, jotka ei halua omistaa vuotta pelkälle vauvan kanssa symbioosissa elämiselle.
Tämä. Imetysmaratoni ja tiheän imun kaudet on vain sellaisissa perheissä, joissa vauva on tissillä aina ja äidin elämänä on olla se rinta. Ns. tavallisemmissa perheissä vauvat saavat soseita jne. ja kasvavat ihan mukavasti niin fyysisesti kuin emotionaalisestikin, vaikka eivät ole jatkuvassa symbioosissa vanhemman kanssa. Viimeistään 3v iässä lapsista ei voi sanoa, kumpi on tissiposki, kumpi söi 9 kk iässä samaa ruokaa kuin muu perhe.
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkään en pidä tästä suunnasta että naisia yritetään pakottaa armeijaan, synnyttämään ja palaamaan nopeasti synnytyksen jälkeen töihin. Se ei ole tasa-arvoa vaan päinvastoin heikentää naisten asemaa ja johtaa pahimmillaan siihen että naiset päätyy valitsemaan lyhyen koulutuksen matalapalkka-aloja jotta ehtivät täyttää yhteiskunnan asettamia vaatimuksia ja omia lapsihaaveitaan. Vaikka raskautuminen on vapaaehtoista niin silti yleisessä syntyvyyskeskustelussa syyllistetään yksinään naisia alhaisesta syntyvyydestä.
Vaan kun osalle juuri se paine jäädä kotiin on asia, joka tekee äitiydestä epähoukuttavan kuuloisen. Heille on hyvä, jos niiden äitien, jotka haluaa mahdollisimman pian töihin, oikeuksia parannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja heti jutussa mainitaan ettei ole mahdollista opettajille tai lastenhoitajille. Miksei muka?
Koska opettajan työpäivä on minuuttipeliä, eikä siitä voi poistua. Oppitunnit voivat sitten loppua suht aikaisin eli voi lähteä imettämään ja jatkaa sitten muiden töiden parissa.
Koskikohan kuitenkin varhaiskasvatuksen opettajia tuo, kun erikseen mainittiin opettajat ja lastenhoitajat. Luokanpettajilla on välitunnit ja lyhyet päivät.
Näin kirjoittaa ihminen, joka ei tiedä opettajan työstä mitään. Niin kauan kun oppilaat ovat koulussa, opettaja ei voi lähteä imettämään. Suurin osa välitunneista menee töissä eikä istuskellessa ja päivä on täynnä yllättäviä, ennakoimattomia tilanteita.
Mulle ihan sama missä ja koska imetään, mutta miten asia liittyy tasa-arvoon? Eikö kyse ole kuitenkin lapsen kasvatuksen käytännönjärjestelystä eikä mistään miehet vs naiset asiasta? En tajua.
Kiiwi kirjoitti:
Mulle ihan sama missä ja koska imetään, mutta miten asia liittyy tasa-arvoon? Eikö kyse ole kuitenkin lapsen kasvatuksen käytännönjärjestelystä eikä mistään miehet vs naiset asiasta? En tajua.
Käytännön vastuiden jakaantuminen jos mikä on tasa-arvokysymys. En tajua, miten ihmiset ymmärtää tasa-arvon, jos ei niin.
Edellisessä työpaikassani oli imetyshuone, se oli monen mielestä tosi kätevä. Lounasruokalaan sai tulla isä ja lapsi myös.
Ei kukaan varmaan toisesta kaupungista lasta paikalle raahannut, mutta lähellä asuville imetys hoitui muiden askareiden (kaupat kävelyt ym) lomassa.