Onko sosiaalityön tapaamiseen ns. pakko mennä (harkinnanvarainen ttt)?
Hain harkinnanvaraista/ehkäisevää tukea kahteen eri asiaan maisan kautta. Sosiaalityöntekijä sitten soitti minulle, kyseli asioita ja sanoi, että sinulle osoitetaan työntekijä ja hän soittaa muutaman päivän kuluessa. Mitään soittoa en kuitenkaan saanut, vaan sen sijaan minulle oli laitettu käyntiaika, josta ei mitään oltu kyselty että sopiiko se aika tai sopiiko ylipäätään. Lisäksi löysin maisan syövereistä hakemukseeni päätöksen, joka oli kielteinen kummankin asian osalta. Siinä oli väitetty, että olisin saanut eräältä taholta maksusitoumuksen hakemaani kuluun, mikä ei millään lailla pidä paikkaansa, vaan kyseinen liite oli LASKU. Ja "kutsuttiin" sitten "selvittämään" asiaa.
Ihmettelen, että miksihän minun pitää mennä "selvittämään" asiaa. Olin kaikki tarvittavat liitteet lähettänyt, ja olivat sen kielteisesti ratkaisset joten miksi menisin selittämään asioitani huvin vuoksi? Kaikkein parasta, että "sovittua" aikaa ei voi perua netissä, vaan sinne vaaditaan soittamaan! Ihmettelen, miksi minun pitää aika "perua" kun en ole sitä alunperin edes sopinut.
Mutta niin, ei kai sossun määräämään aikaan ole mikään välttämättä pakko mennä? Ajattelin toki ilmoittaa että en ole menossa tuohon puolestani päätettyyn aikaan.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuolla tapaamisella haluttaisiin selvittää voiko sinua jotenkin auttaa ja sillä tavoin kenties sitä kielteistä päätöstä muuttaa, mutta jos et vaivaudu edes menemään paikalle kun ajan olet saanut niin ole sitten menemättä ja nylkytä sitä taikaseinääsi, jos sieltä vaikka rupeis seteleitä tippumaan tarpeisiisi.
Ei siinä sen kummempaa.
Peruuta se aika että joku toinen saa mahdollisuuden saada apua.Miksi minä tässä olen muka jotenkin kiittämätön ja joku sossun ajan tuhlaaja, kun EN OLE VARANNUT sitä aikaa. Ap
No älä mene. Peru aika ja tyydy kohtaloosi. Ja ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse rahaa, niin älä mene. Sitähän se sossu siellä tapaamisella olisi miettinyt, että jos sittenkin satuttuisit tarvitsemaan jeesiä.
Ei sitten ehtinyt viestini ennen ekaa tällaista viestiä.
Jos se olisi ollut sitä mieltä, että tarvitsen jeesiä niin kai se olisi ratkaisut myönteisesti, kun kerran mahdollista on sitä harkintaa käyttää. ApJos olisin kutsunut asiakkaan paikan päälle, minulla ehkä olisi vielä jotain auttamismahdollisuuksia. Jos asiakas ei vaivaudu tulemaan, niin ei sitten. Olkoon ilman. t: sossu
Miksi et soita asiakkaalle? Onko ihan yleinen tapa tämä, että aika lätkästään tuolla tavalla?
Itse mietin valittaa kyseisestä päätöksestä sekä hakea sitten eri asioihin uudella hakemuksella harkinnanvaraista. Pakkohan nekin on kuitenkin käsitellä ja keksiä sitten uusi syy, miksi "olkoon ilman". ApMiksi sinne vastaanotolle ei voi tulla? Onko jotain mitä ei halua sossulle paljastaa?
Esimerkiksi, koska on töitä tehtävänä ja samana ajankohtana on myös läheisen lääkärikäynti jonne pyydetty mukaan jo aikaa sitten.
Miksi ajattelit, että vastaanotolle pitäisi mennä? ApSillä tavalla asiat hoituvat sosiaalitoimistossa. Käydään juttelemassa. Mutta ilmeisesti et tarvitse sieltä mitään tukea.
Tarvitsin sieltä rahallista tukea. Mutta se mitä hain, oli jo kielletty.
Meinasitko, että kun näkevät naamani niin tilanne on yhtäkkiä aivan toinen? Harvoinpa varmaan kielteisiä päätöksiä minnekään pyörretään. Ap
Se sun toimeentulotukihakemuksesi on siis hylätty. Lue päätös ja jos haluat, hae muutosta. Se tapaaminen, johon sut on kutsuttu, lienee palvelutarpeen arviointi? Siinä mietitään sosiaalipalvelujen tarvetta. Eli ilmeisesti hakemuksessasi on ollut jotain sellaista, jonka perusteella sossussa on ajateltu, että tarvitset muuta kuin taloudellista tukea. En nyt tiedä, mistä sun tilanteessasi on kyse, mutta jos ihminen vaikka hakee tukea maksamattomiin vuokriin (joihin hyvinvointialue ei myönnä tukea koska kuuluu Kelalle), koska on hassanut vuokrarahat esim päihteisiin, voi olla aihetta miettiä välitystilin tai edunvalvonnan tarvetta, varsinkin jos lapsiperhe kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse rahaa, niin älä mene. Sitähän se sossu siellä tapaamisella olisi miettinyt, että jos sittenkin satuttuisit tarvitsemaan jeesiä.
Ei sitten ehtinyt viestini ennen ekaa tällaista viestiä.
Jos se olisi ollut sitä mieltä, että tarvitsen jeesiä niin kai se olisi ratkaisut myönteisesti, kun kerran mahdollista on sitä harkintaa käyttää. ApJos olisin kutsunut asiakkaan paikan päälle, minulla ehkä olisi vielä jotain auttamismahdollisuuksia. Jos asiakas ei vaivaudu tulemaan, niin ei sitten. Olkoon ilman. t: sossu
Miksi et soita asiakkaalle? Onko ihan yleinen tapa tämä, että aika lätkästään tuolla tavalla?
Itse mietin valittaa kyseisestä päätöksestä sekä hakea sitten eri asioihin uudella hakemuksella harkinnanvaraista. Pakkohan nekin on kuitenkin käsitellä ja keksiä sitten uusi syy, miksi "olkoon ilman". ApMiksi sinne vastaanotolle ei voi tulla? Onko jotain mitä ei halua sossulle paljastaa?
Esimerkiksi, koska on töitä tehtävänä ja samana ajankohtana on myös läheisen lääkärikäynti jonne pyydetty mukaan jo aikaa sitten.
Miksi ajattelit, että vastaanotolle pitäisi mennä? ApSillä tavalla asiat hoituvat sosiaalitoimistossa. Käydään juttelemassa. Mutta ilmeisesti et tarvitse sieltä mitään tukea.
Tarvitsin sieltä rahallista tukea. Mutta se mitä hain, oli jo kielletty.
Meinasitko, että kun näkevät naamani niin tilanne on yhtäkkiä aivan toinen? Harvoinpa varmaan kielteisiä päätöksiä minnekään pyörretään. ApHait tukea asiaan X, sitä ei myönnetty. Sen sijaan sossu olisi halunnut tavata kartoittaakseen oletko ymmärtänyt hakea z, y ja b tuet ja voisitko ajatella, että ratkaisisit ongelmasi tekemällä ö -asian. Mutta koska olet erikoisasemassa oleva taikaseinän nylkyttäjä, ei asiasi tule nyt hoidettua.
Olen lähes sataprosenttisen varma, että olen ymmärtänyt hakea tuet, jotka voisivat jotain auttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuolla tapaamisella haluttaisiin selvittää voiko sinua jotenkin auttaa ja sillä tavoin kenties sitä kielteistä päätöstä muuttaa, mutta jos et vaivaudu edes menemään paikalle kun ajan olet saanut niin ole sitten menemättä ja nylkytä sitä taikaseinääsi, jos sieltä vaikka rupeis seteleitä tippumaan tarpeisiisi.
Ei siinä sen kummempaa.
Peruuta se aika että joku toinen saa mahdollisuuden saada apua.Miksi minä tässä olen muka jotenkin kiittämätön ja joku sossun ajan tuhlaaja, kun EN OLE VARANNUT sitä aikaa. Ap
Joo ne äänet päässä käski lähettää hakemuksen. Äänet käskee leikkimään tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä sen kummempaa.
Sitä sinä nimenomaan olet :KIITTÄMÄTÖN JA RÖYHKEÄ.
Sossu on VALMIS tapaamaan SINUT ja SELVITTÄMÄÄN, voiko SINUA jotenkin sitten kuitenkin AUTTAA ja lähettää sinulle SINUA VARTEN varaamansa ajan ja sinä vain mussutat mutiset vastaan.
Sinä todellakin tuhlaat sossun aikaa jättämällä perumatta sen aikasi jota et kertomasi mukaan aio käyttää ja se on pois joltain sellaiselta joka sitä apua oikeasti tarvitsee ja haluaa ottaa sen vastaan.
Ei kannata sitten seuraavalla kerralla ihmetellä jos ei sieltä enää tule edes aikaa vaan pelkkä kielteinen päätös, kun muistavat lapsellisen uhittelusi.
Joskus sossu soittaa tai laittaa viestiä, joskus laittaa kirjeellä ajanvarauksen. Tilanteesta ja työntekijästä riippuen. Itse pyrin tapaamaan uudet asiakkaat mahdollisuuksien mukaan ihan livenä. Jos harkinnanvaraisen toimeentulotuen hakemus on simppeli ja selkeä, niin yleensä ihan etuuskäsittelijät ja sosiaaliohjaajat käsittelee sen. Sossu tulee kuvaan siinä kohtaa kun on jotain isompaa probleemaa kuten toistuvat vuokrarästit. Välillä olen itse saattanut hylätä ensin jonkun hakemuksen, mutta sitten kun tapaan asiakkaan, saattaakin tulla esille jokin muu asia, mihin voin myöntää tukea - joko taloudellista tukea tai muuta apua.
t. sossu 2
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ns. pakko samaa kuin arkikielen sana pakko?
Tarkoittavatko "selvittää" ja "perua" samaa kuin arkikielen vastaavat sanat ilman lainausmerkkejä?
"Pakko" on lainausmerkeissä siksi, että ymmärrän että ei ole pakko sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä menemättå jäämisestä ei voi seurata esimerkiksi sakkoa.
"Selvittää" on suora lainaus päätöksen tekstistä, ja halusin lainata kyseisen kohdan koska se oli mielestäni niin absurdi, kun asia on jo ratkaistu.
"Perua" oli myöskin lainaus tekstistä ja sekin huvitti, koska yleensä jotain on ensin varattu, että sen voi joutua perumaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalipalvelut (pl. lastensuojelu) ovat täysin vapaaehtoisia. Eli ei ole pakko mennä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ap
Ilman muta menet os sait ajan.On sinun etusi harkinanvaraiseen toimeentulotukeen.Joka tulee sosialiviraston kautta ei kelan.Sosiali työntekijät on jokaista suomalaista varten:Ei ainoastaan ongelma ihmisten tai ongelma nuoren ,perheiden .Miksi sitä ihmiset eivät ymmärrä vaan pelkäävät?
Ei ole näin vaikeaa. Peru aika jos et halua mennä. Mutta jos nyt mitenkään pääsisit tuon ihmeellisen raivoamisen yli, niin sovi toinen aika joka sopii paremmin. Ei ne kiireiset sosiaalityöntekijät turhaan aikoja varaile. Ehkä hän on huomannut, että vaikka juuri noita hakemiasi ei voitu myöntää, on jotain muuta miten sinua voisi auttaa.
Ja vielä, siitä en mieltäni pahoita jos joku ei saavukaan tapaamiselle. Päinvastoin, ehdinhän sitten paremmin tehdä jotain muuta sillä ajalla, sillä tekemistä tässä duunissa riittää. Mutta pidän hölmönä sitä että asiakas ei käytä hyödykseen hänelle tarjottua aikaa. Harmi, ettei näistä lähetetä laskua kuten terveydenhuollon käyttämättömistä jääneistä ajoista.
t. sossu 2
Entinen aikuissossu tässä moi. Jos et halua/tarvitse rahaa ja apua, älä mene. Kohteliasta on perua aika, sillä ihmiset jonottavat vastaanotoille. Ihmisiä kutsutaan tapaamisiin, koska naamatusten keskustelemalla kokonaistilanne selviää paljon paremmin, kuin hakemuspaperien perusteella. Lähes kaikissa omissa tapaamisissani päädyin myöntämään jotakin tukea, en minä ihmisiä huvikseni jaksanut kuulustella.
Mene paikalle ja väännä niille rautalangasta että lasku ei ole maksusitoumus.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalipalvelut (pl. lastensuojelu) ovat täysin vapaaehtoisia. Eli ei ole pakko mennä.
Mutta jos ei mene, niin rahaa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, siitä en mieltäni pahoita jos joku ei saavukaan tapaamiselle. Päinvastoin, ehdinhän sitten paremmin tehdä jotain muuta sillä ajalla, sillä tekemistä tässä duunissa riittää. Mutta pidän hölmönä sitä että asiakas ei käytä hyödykseen hänelle tarjottua aikaa. Harmi, ettei näistä lähetetä laskua kuten terveydenhuollon käyttämättömistä jääneistä ajoista.
t. sossu 2
Terveydenhuollossa sakkolaskuja lähetetään myös sosiaalityöntekijän ajoista. Kyllä sillä on vaikutusta. Ihmiset tulevat ajalle tai peruvat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tässä selitettiin, että sossussa toimeentulotukipäätökset tekee yleensä etuuskäsittelijä tai sosiaaliohjaaja ilman sen kummempia tapaamisia. Eihän kukaan ehtisi jokaista hakijaa tavata tai edes jokaiselle soittaa. Tapaamisaika ei ap:n tapauksessakaan välttämättä liity enää toimeentulotukeen vaan johonkin muuhun. Veikkaan että hakemuksessa tai puhelinkeskustelussa on tullut esiin jonkinlainen epäily elämänhallinnan suhteen. Kannattaa ottaa vastaan apua, jos sitä tarjotaan, vaikka ei ylimääräistä taskurahaa saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tässä selitettiin, että sossussa toimeentulotukipäätökset tekee yleensä etuuskäsittelijä tai sosiaaliohjaaja ilman sen kummempia tapaamisia. Eihän kukaan ehtisi jokaista hakijaa tavata tai edes jokaiselle soittaa. Tapaamisaika ei ap:n tapauksessakaan välttämättä liity enää toimeentulotukeen vaan johonkin muuhun. Veikkaan että hakemuksessa tai puhelinkeskustelussa on tullut esiin jonkinlainen epäily elämänhallinnan suhteen. Kannattaa ottaa vastaan apua, jos sitä tarjotaan, vaikka ei ylimääräistä taskurahaa saisikaan.
Kyllä, etuuksien käsittelijällä ei ole laajoja oikeuksia käyttää omaa harkintaa, ja lakeja ja säännöksiä on noudatettava tarkasti. Sossu taas voi joustaa näistä harkinnan mukaan asiakkaan hyväksi.
Onpa yksinkertainen aloittaja. Sossu voi omatoimisesti oikaista virheen jos aloittaja vaivautuu sinne menemään. Mutta aloittaja on jo täynnä pyhää vihaa ja päättänyt olla menemättä, vaikka olis sentään mahdollisuus saada asia oikaistua ja saada sitä rahaa. Ei sossu muuten olis sinne kutsunut. Sossu on muuttanut puhelimessa sovitun aikeensa ilmoittaa ettei rahaa tipu tapaamiseen jonka jälkeen rahaa voi tippua. Ja nyt aloittaja kiukuttelee kun saattaisi sittenkin saada rahaa. Kaikkien kanssa sitä sossutkin joutuu töitä tekemään :(
Miksi minä tässä olen muka jotenkin kiittämätön ja joku sossun ajan tuhlaaja, kun EN OLE VARANNUT sitä aikaa. Ap