Hätkähdyttävä tutkimustulos: E-pillerit voivat lisätä nuorten masennusta
Eli ekaksi yhteiskunta kustantaa pilsut ja sitten mt-lääkkeet ja terapian, niinkö? Oisko hyvä säästökohde? Entä jos tää holhous loppuisi?
https://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/a/2016e664-af02-4241-ac…
Kommentit (109)
Tinderin maksuttomassa versiossa on mainoksia. Sinne vaan seksuaalikasvatusta ja kortsumainoksia. Olis just oikea kohderyhmä!
Vierailija kirjoitti:
Käytin pillereitä ollessani 20-30v koska sterilisaatiota ei saa alle 30v.
Koskaan en ole voinut niin huonosti henkisesti, jatkuvasti ahdisti ja itketti. Pillerien myötä myös lihoin 15kg (koko ajan oli nälkä) ja olin täysin haluton.
Nyt jos olisin samassa tilanteessa, niin kieltäytyisin pillereistä ja pakottaisin miehen käyttämään kumia.
Mun mielestä on hiton sairasta miten steriin päästäkseen pitää odottaa niin kauan! (jos ei ennestään oo useempaa lasta) Se on typerää holhoamista. Kukaan ei estä jos viistoista kesäinen narkki alkaa tehtailla lapsia, mutta sua estetään kyllä pääsemästä toimenpiteeseen, joka suojelee itsemäärämisoikeuttasi omaan kehoon. ???
Sukupuolitaudit lisäävät masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainasta sitä hiviä ja kuppaa on tullut. Olkaa miehet tarkkana ketä panette ja opetelkaa edes kumin käyttö.
Eiköhän miehet osaa käyttää ja käyttävätkin kondomia huomattavan paljon useammin kuin naiset naisten kondomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainasta sitä hiviä ja kuppaa on tullut. Olkaa miehet tarkkana ketä panette ja opetelkaa edes kumin käyttö.
Eiköhän miehet osaa käyttää ja käyttävätkin kondomia huomattavan paljon useammin kuin naiset naisten kondomia.
Olen kohdannut miehiä, joille se kondomin käyttö on ongelma. Vaikka sanonut, että en pillereitä yms. käytä enkä silti suostuisi kumittomaan seksiin vaikka olisi pillerit tai muu hormonaalinen ehkäisy. Minua on pantukin jopa paljaalla vasten tahtoa ja kondomia yritetty kaikin keinoin ottaa pois panon aikana. Tämä sai minut välillä pelkäämään miehiä, erityisesti silloin kun pelko per seessä odotin HIV-testin tuloksia ja ajattelin, että selibaatti ei ole nykyään hassumpi ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohdannut miehiä, joille se kondomin käyttö on ongelma. Vaikka sanonut, että en pillereitä yms. käytä enkä silti suostuisi kumittomaan seksiin vaikka olisi pillerit tai muu hormonaalinen ehkäisy. Minua on pantukin jopa paljaalla vasten tahtoa ja kondomia yritetty kaikin keinoin ottaa pois panon aikana. Tämä sai minut välillä pelkäämään miehiä, erityisesti silloin kun pelko per seessä odotin HIV-testin tuloksia ja ajattelin, että selibaatti ei ole nykyään hassumpi ajatus.
Mikset käyttänyt naisten kondomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus luin artikkelin suomalaismiesten kondomeiden käytöstä Venäjällä, niin pelottavan moni oli tehnyt arvion kumin käytöstä naisen ulkoisen olemuksen ja käytöksen perusteella. Että sellaista... Jos rajalla olisi ollut pakolliset Hiv-pikatestit, niin tilastot olisivat taatusti kehitysmaatasolla. Siinä murenisi totuus, että oltaisiin se hyvinvoiva, suora ja rehti kansa. Samanlaista hyväksikäyttöä täälläkin on kuin jossain Etelä-Afrikan slummeissa, sielläpä tosin käytetään kondomeja enemmän.
Juuri näin. Sen takia Etelä-Afrikassa ei juuri esiinny hi-virusta, ja Suomessa on yksi maailman pahimmista esiintyvyyksistä. Jotta sinun tarinasi olisi totta, sen täytyy mennä näin, eikö?
Eihän tuossa ole mitään uutta. Moni on kertonut, että kun lopetti e-pillereiden käytön, niin on kuin olisi tullut ulos pimeästä tunnelista.
Itselläni oli samankaltainen kokemus.
Nuorilla on muutenkin hormoonit ihan pinnassa, joten miksi tuputtaa nuorille lisää hormoneja sisältäviä pillereitä.
Minulle tyrkytettiin jo 13-vuotiaana e-pillereitä kuukautiskipujen hoitoon. Olisin toivonut kohdun poistoa, mutta eihän sitä saa, vaikka olisi kasvain kohdussa.
Jo 2016 julkaistussa erittäin laajassa tanskalaistutkimuksessa saatiin mm. tällainen tulos:
Adolescents (age range, 15-19 years) using combined oral contraceptives had an RR of a first use of an antidepressant of 1.8 (95% CI, 1.75-1.84) and those using progestin-only pills, 2.2 (95% CI, 1.99-2.52)
https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/2552796
Toisin sanoen 15-19 -vuotiaat yhdistelmäehkäisypillerien käyttäjät saivat 1,8 kertaa ja progestiinia käyttävät 2,2 kertaa niin usein ensimmäisen masennuslääkereseptin kuin e-pillereitä käyttämättömät.
Yhteys on siis hyvin vahva. Se on kumma että tätä ei oteta huomioon suosituksssa.
Vierailija kirjoitti:
Tehkääpä haku masennuksesta, psykoosista tai mistä vaan ja rokotteesta. Saatatte yllättyä. Yhtäkkinen mielenterveyskriisi... mistä johtuu, lockdownit on mennyttä, mutta im vie ihmisiä jatkuvasti ajasta ikuisuuteen.
Monikohan nuori sen rokotteen on ottanut? Sitä minäkin.
Itse käytin eri e-pillereitä, joista yksi valmiste teki kamalan aggressiiviseksi. Masennusta en huomannut.
Ilmaisia kondomeja enemmän jakoon nuorille ja kerrottava seksitaudeista, jotka ovat tämän päivän murhe. Voisiko nuoriin kohdistaa myös turvaseksipartiot kuten oli itärajalla aikoinaan keski-ikäisiä miehiä ja pappoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Tinderin maksuttomassa versiossa on mainoksia. Sinne vaan seksuaalikasvatusta ja kortsumainoksia. Olis just oikea kohderyhmä!
Ei nykyään saa kondomeja mainostaa. Joku laki näihin tuli 90-luvun loppupuolella tai 2000-luvulla. Yllyttäisivätkö liikaa seksuaalisiin tekoihin sitten, mutta sitten taas näkee Huippukivan ja Kaalimato.comin mainoksia jopa aamulla televisiosta ja kuulee radiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehethän vinkuu miten kumi on niin epämukava... Mitäpä jos ajattelisivat, että on muitakin asioita, joita on pakko tehdä vaikkei niistä pitäisi. Ihan esimerkkinä turvavyö on pakollinen, vaikkei siitä pitäisi. Naisten kondomit ovat vaikeasti saatavilla, ei edes kaikista apteekeista löydy. Voisin kyllä kokeilla ja kokea, että miltä se tuntuisi. Ostanut kaupasta ihan kondomit, jos joku mies tarvitsee. Onpahan hyvä-hintalaatusuhde, kun saa 1,55 eurolla 12 kpl pakkauksen Lidlistä. Olenpahan pitänyt huolen, että kondomeja ollut miestä varten ja toki iso osa ymmärtänyt käyttää, mutta sitten on ollut niitäkin, joille se on ollut mahdottomuus ja keksitään vaikkapa ottaa se pois kesken yhdynnän.
Hyvin sä täällä netissä osaa ruikuttaa jauhroutia, mutta et kuitenkaan osaa netistä tilata niitä naisten kondomeja, vaan ne ovat sinusta "vaikeasti saatavilla"? Keksi nyt edes parempi tekosyy sille mikset ole koskaan naisten kondomeja ostanut saati käyttänyt. Muuten tuo ulinasi miesten kondomien käyttämättömyydestä on onttoa ulinaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret käyttäisi e-pillereitä?
Voiko joku oikeasti olla niin tyhmä, että kysyy tuota?
Ei tarvi kovinkaan montaa vuosikymmentä mennä lääketieteen historiassa taaksepäin, että moni kauhistelis silloin olemassaolleita hoitomuotoja. Mitenhän, jos näitä nykyaikaisia ja moderneja hoitoja tarkastellaan vaikka 50 vuoden päästä, niin näyttääköhän ne sillon yhtä kehittymättömiltä ja raaoilta, kuin jos katsoo nyt saman verran taaksepäin?
Vierailija kirjoitti:
Inkkelit poistivat kommentin missä kehotettiin miehiä käyttämään kumia. Eipä yllätä.
Kuule minä voisin laittaa vaikka monta päälekkäin jos pyydettäisi. Ne on naisten suosimat jännemmät miehekkäät miehet jotka ei suostu kumia käyttämään ja painostaa naiset pillereihin. Oikein epätoivoinen"inkeli" käärii vaikka itsensä tuorekelmuun jos vain saa naista.
Olen odottanut tutkimuksia aiheesta jo 20 vuotta, siitä lähtien kun itse lopetin pillerien käytön. Sivuoireet pahenivat niin salakavalasti, että tajusin ne vasta kun lopetin pillerit parisuhteen päättymisen jälkeen! Tuntui hullulta kun seksihalut palasivat hyökyaallon lailla ja masennusoireet hävisivät muutamassa viikossa. Uskon, että todella monilla parisuhteen ja seksielämän ongelmat liittyvät pillereihin, ilman että ymmärtävät sitä itse.