Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä että kaikki eläkeläiset eivät pysty taloudellisesti jäämään omakotitaloon asumaan
Ja onko se edes järkevää? Jos leski asuu isossa talossa yksin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Jos 100 neliöisen rivitalon hoitovastike on 250 euroa, siitä puuttuu todennäköisesti lämmityksen kuluja, vesimaksuja ym. Ja lumityöt, pihatyöt jne. tehdään itse talkoilla. Kerrostalossa hoitovastike on korotetuilla nykykustannuksilla tyypillisesti puolet enemmän, noin 5 euroa neliöltä, jos se sisältää veden ja lämmityksen.
Kerrostalo 65 neliötä ja vastike hieman alle 300 euroa. Vastike ei ole vielä noussut euroakaan eikä ylimääräisiin vastikkeisiin myöskään ole ollut tarvetta. Toki isommissa asunnoissa myös vastike suurempi. Tuo summa sisältää saunamaksun ja vedet sekä lämmityksen ja autopaikan. Edullinen mielestäni. Ystäväni vastike pienemmästä asunnosta on jo yli 500 euroa.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Kyllä kaikki ymmärtää. Entä sitten?
Niinpä. Ihmetyttää nämä avaukset, joissa tyypit kuvittelevat keksineensä jotain itsestään selvää.
Minä haluan elää omaa elämääni loppuun asti, käpsehtiä kotimetsässä ja kaivella ojia. Saappaat jalassa on mukavampi kuolla kuin kolmatta päivää paskaisissa vaipoissa palvelutalossa apua odotellen.
Suurin osa vanhuksista ei ole huonokuntoisia ja he pysyvät kunnossa arkiliikunnan ansiosta. Kerrostalossa asuvat ovat huonossa kunnossa, koska oikein mitään ei voi tehdä.
Ihmeellisesti ne vanhukset pystyi kyllä vielä vähän aikaa sitten asumaan. Mummo eli 96vuotiaaksi ja asui loppuun saakka omassa talossa. Ainoa mikä häntä haittasi, kun ei jaksanut yhtenä päivänä enää loppuvuosinaan perunamaata kääntää. joutui varaamaan siihen kaksi päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakointia se vaatii. Toki maaseudulla et hevin siitä omakotitalosta eroon pääse, ei käy kauppa.
Riippuu niin ostajasta, kaikki eivät halua kaupunkiin. Ongelma näissä myynnissä olevien vanhusten taloissa on usein se ettei siellä ole mitään remppoja tehty vuosikymmeniin. Just kattelin oman paikkakuntani tarjontaa, ei hyvältä näytä (enkä tarkoita jotain tapettien vaihtoa).
Jep. Ihan samaa olen huomannut. Monet eivät halua sijoittaa rahaa/vaivaa ylläpitoon ja peruskorjauksiin, koska "riittää tänä taso minulle". Ja talo lahoaa ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ei halua muuttaa kerrostaloon tai rivariin, vaikka se olisi kaikkein järkevintä. Sähkölaskukin pienenisi. Mutta ei. Mikään järkipuhe ei auta. Talon röttelö ei ole enää myyntikuntoinen. Tontista voisi saada jotain.
Jos ei ole myyntikuntoinen, niin paras ratkaisu ja halvin on asua loppuun asti talossa. Joutuu muuten maksamaan kahdesta kodista, kiinteistövero menee kuitenkin ym kulut. Sitten kun aika jättää, voi kp purkaa.
Kuka niitä ysikymppisiä siellä omakotitaloissa ehtii jatkuvasti auttaa? Lumi- ja muut pihatyöt, siivoukset, talon kunnossapito. Ei monella ole enää ajokorttiakaan että kävisi kaupassa itse. Toivottavasti olette kaikki valmiita vanhustenne päivittäiseen hoitoon.
Olen ollut ymmärtävänäni että leikkaukset kohdistuisi yleiseen asumistukeen, mutta ehkä olen käsittänyt väärin kun ainakin täällä näköjään tulkitaan tyystin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakointia se vaatii. Toki maaseudulla et hevin siitä omakotitalosta eroon pääse, ei käy kauppa.
Riippuu niin ostajasta, kaikki eivät halua kaupunkiin. Ongelma näissä myynnissä olevien vanhusten taloissa on usein se ettei siellä ole mitään remppoja tehty vuosikymmeniin. Just kattelin oman paikkakuntani tarjontaa, ei hyvältä näytä (enkä tarkoita jotain tapettien vaihtoa).
Mutta me eläkkeensaajat saadaan myytyä nuo talot sormen napsauttamalla ja saadaan niistä jopa niin paljon rahaa, että saadaan ostettua uudet asunnot tai valitaan vaan se kunnallinen palvelutaloasunto, johon voidaan vaan muuttaa sisään? Miksi te luulette, että meillä asuu niin paljon huonokuntoisia vanhuksia huonokuntoisissa taloissa? He ihan vaan lastensa kiusaksi asuu niissä?
Senioriasunnot; eikös ne ole juuri sopivimmat ikäihmisille!?
Jos haluaa asua omakoti talo.Antakaa asua.Jos menee talo vasaran alle? Mitä väliä? Kyttäette vain vanhempien rahoja. Ajatus:Myntiin ja pian,vanhus palvelutaloon ja te kiiree,kiire,Ette käy katsomassa edes.Jos lumen luonti vanhemille raskasta,jättäkää väliin.Kyllä hän keinot keksii selvitä asiasta,kuten tähänkin asti.
Miettikääs mikä menopommi se on, jos kaavailtu omakotitalon tai muun omistusasunnon asumistuki otettaisi pois. Kauhea kaaos. ihmiset yrittävät myydä, eikä kukaan osta. Tai sitten muuttavat valtion piikkiin kun omaa rahaa ei ole. Muuttaminen maksaa, eikä pienituloisilla ole rahaa muuttaa. Ei heillä ole rahaa pitää taloa kunnossakaan.