Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä että kaikki eläkeläiset eivät pysty taloudellisesti jäämään omakotitaloon asumaan

Vierailija
10.07.2023 |

Ja onko se edes järkevää? Jos leski asuu isossa talossa yksin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloon tai rivariin muutto kaikista järkevintä kun pääsee eläkkeelle.

Vierailija
2/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointia se vaatii. Toki maaseudulla et hevin siitä omakotitalosta eroon pääse, ei käy kauppa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta sitä kyllä itketään. 

Vierailija
4/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei halua muuttaa kerrostaloon tai rivariin, vaikka se olisi kaikkein järkevintä. Sähkölaskukin pienenisi. Mutta ei. Mikään järkipuhe ei auta. Talon röttelö ei ole enää myyntikuntoinen. Tontista voisi saada jotain.

5/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki ymmärtää. Entä sitten?

Vierailija
6/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa voi olla halvempaa asua, kuin asunto-osakeyhtiössä.

Olen laskenut, että meillä omakotitalon kulut on keskimäärin 250€/kk.

Appivanhemmat asuvat kerrostalohuoneistossa, heillä on vastike 560€/kk.

Vierailija
7/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti ei halua muuttaa kerrostaloon tai rivariin, vaikka se olisi kaikkein järkevintä. Sähkölaskukin pienenisi. Mutta ei. Mikään järkipuhe ei auta. Talon röttelö ei ole enää myyntikuntoinen. Tontista voisi saada jotain.

Muutto pitää tehdä silloin, kun siihen vielä kykenee. Vanha ihminen ei enää pysty muuttoa organisoimaan, puhumattakaan että pystyisi omakotitalollisen verran käymään tavaraa läpi ja heittämään jotain menemään.

Vierailija
8/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuntolaina on maksettu 50-vuotiaana, on sellaiset 20 vuotta aikaa säästää rahaa pahan päivän varalle. Ja kun on kaksi säästämässä, siitä kertyy muutama sata tonttua.

Vierailija
9/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa eikä kykyä enää siinä asua, silloin muutetaan muualle. Mitä itkemistä siinä on?

Vierailija
10/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä ihminen omasta kodistaan lähtisi? Asumisen kuluni on noin 300€/kk. Jos tämän nyt myisin saisin siitä tililleni rahaa ja näin se vaikuttaisi esim asumistukeen. Ei näin halpaa asuntoa mistään saa. 

- eläkkeensaaja

Vierailija
11/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on kallis vastike. 

Vierailija
12/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakointia se vaatii. Toki maaseudulla et hevin siitä omakotitalosta eroon pääse, ei käy kauppa.

Riippuu niin ostajasta, kaikki eivät halua kaupunkiin. Ongelma näissä myynnissä olevien vanhusten taloissa on usein se ettei siellä ole mitään remppoja tehty vuosikymmeniin. Just kattelin oman paikkakuntani tarjontaa, ei hyvältä näytä (enkä tarkoita jotain tapettien vaihtoa).

Vierailija
13/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen pitäisi kotoaan lähteä? Isäni ja äitini äidit ja mieheni äiti saivat asua kotonaan kuolemaansa asti. Ymmärrät sen itsekin vasta kun olet vähän vanhempi mitä merkitsee oma koti ja itsemääräämisoikeus, kun sitä ollaan itseltäsi viemässä. 

Vierailija
14/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sataneliöisen rivarin vastike tuo 250.

Vierailija
15/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa eikä kykyä enää siinä asua, silloin muutetaan muualle. Mitä itkemistä siinä on?

Mun puolesta menköön kaikki vaikka ulosottoon jos tilanne niin vaatii.

Vierailija
16/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei liene varaa asua kerrostalossa. Tyttären hoitovastike 90 neliön kerrostalossa on yli 500 euroa. Ja asunto maksoi 300 000 euroa. Saisimme omakotitalostamme ehkä 150 - 170 000 eli 45 neliön kaksion verran, jossa hoitovastike olisi 250 euroa. Yli sen, minkä asuminen omakotitalossa maksaa. Miksi vaihtaa 145 neliön omakotitalo 45 neliön kaksioon, kun asumiskustannukset eivät ainakaan laske? Etäisyys keskustaan olisi sama. Vanha (80 v) omakotitalo on kiviriippa, josta ei kannata lähteä kuin hoitokotiin tai hautausmaalle.

Vierailija
17/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani pistivät omakotitalonsa heti eläkkeelle jäädessään myyntiin ja muuttivat kerrostalokaksioon. Samaan aikaan alkoivat matkustella enemmän ja asumisen helppous miellytti. Myös kesämökin myivät samoihin aikoihin. Erinomaisia ratkaisuja mielestäni. Nyt talvellakin lomamatkoilta heidän palatessa ei tarvi miettiä pääsevätkö kotipihaan jos lunta satanut paljon tai muuta. 

Vierailija
18/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki muut just ymmärtääkin, paitsi ne vanhukset itse.

Vierailija
19/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 100 neliöisen rivitalon hoitovastike on 250 euroa, siitä puuttuu todennäköisesti lämmityksen kuluja, vesimaksuja ym. Ja lumityöt, pihatyöt jne. tehdään itse talkoilla. Kerrostalossa hoitovastike on korotetuilla nykykustannuksilla tyypillisesti puolet enemmän, noin 5 euroa neliöltä, jos se sisältää veden ja lämmityksen.

Vierailija
20/31 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin ostajasta, kaikki eivät halua kaupunkiin. Ongelma näissä myynnissä olevien vanhusten taloissa on usein se ettei siellä ole mitään remppoja tehty vuosikymmeniin. Just kattelin oman paikkakuntani tarjontaa, ei hyvältä näytä (enkä tarkoita jotain tapettien vaihtoa).

Mutta me eläkkeensaajat saadaan myytyä nuo talot sormen napsauttamalla ja saadaan niistä jopa niin paljon rahaa, että saadaan ostettua uudet asunnot tai valitaan vaan se kunnallinen palvelutaloasunto, johon voidaan vaan muuttaa sisään? Miksi te luulette, että meillä asuu niin paljon huonokuntoisia vanhuksia huonokuntoisissa taloissa? He ihan vaan lastensa kiusaksi asuu niissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän