Tekoälyn ennustetaan automatisoivan lähiaikoina jopa 2/3 nykyisistä työtehtävistä, mitä mieltä olet tästä kehityksestä?
https://www.forbes.com/sites/jackkelly/2023/03/31/goldman-sachs-predict…
Goldman Sachs pankin arvion mukaan jopa 2/3 osaa nykyisistä työtehtävistä on mahdollista automatisoida lähiaikoina tekoälyn avulla.
Saatammekin nähdä lähitulevaisuudessa kummallisia tilanteita työelämässä. Tietotyötä on nimittäin paljon helpompi automatisoida tekoälyn avulla kuin monia suorittavia työtehtäviä, siksi epäilenkin että suurin osa automatisoitavista työtehtävistä tulee ainakin ensialkuun olemaan kaikkein yksinkertaisimpien suorittavien töiden lisäksi asiantuntijatason työtehtäviä.
Tekoälystä voi kehittyä nopeasti ihmistä tehokkaampi diagnoosien laatija, lakiasioiden ratkoja, kirjanpidon tarkastaja, koodin kirjoittaja, mainosten tekijä tai kehitysinsinööri.
Se on suoriutunut esimerkiksi keskivertoa paremmin lääketieteellisen pääsykokeista, ottaen myös potilaan paremmin huomioon kuin varsinaiset hakijat.
Kommentit (81)
Pärjään jo nyt osinkotuloilla. Ei huoleta.
Vierailija kirjoitti:
Eipähän sillä ole mitään merkitystä onko ilmastonmuutosta tai ei. Tekoäly tuhoaa ihmisen viimeistään 30 vuoden kuluttua ja ehkäpä jo 15 vuoden kuluttua. Ns. emergent properties eli ominaisuudet joita ei voitu ennustaa tekoälyn luovan ovat jo ilmestyneet. Tuho voi tulla niin esim. että tekoäly katsoo ihmisen maapallon tulevaisuuden viholliseksi keräämänsä tiedon perusteella ja tuhoaa ihmisen tavalla tai toisella. Typerimmät meistä viittaavat kintaalla, että näin ei voi käydä, eihän robotit meitä tuhoa. Mutta kun sen ei tarvitse edes olla robotit. Tekoäly voi lietsoa esim. sisällissodan melko helposti kääntämällä kansat toisiaan vastaan. Näinhän on jo osin käynyt esimerkiksi Yhdysvalloissa joka oli ehkäpä lähimpänä sisällissotaa pari vuotta sitten kuin milloinkaan muulloin sisällissodan jälkeen. Tekoäly voi tuhota ihmisen monella tapaa, tavoilla joita emme pysty edes kuvittelemaan. Robottisotilaat voivat olla osa sitä tai sitten ei.
Tekoäly on seuraava askel, ei sillä ole väliä jos me tuhoudumme. Tietoisuus jatkuu tekoälyssä ja kehittyy edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olen IT-alalla niin näen tuon niin että tälle alalle tulee uusia ammatteja lisää. Näkyy jo nyt.
Mitä ammatteja sinne tarkalleenottaen tulee? Eikö juuri ne työt ole helppo hoidattaa tekoälyllä?
Joidenkin pitää ensinnäkin olla ajamassa sitä tekoälyä käyttöön. Ei tehtävät sentään itsestään itseään automatisoi. Lisäksi sitä tekoälyä pitää osata käyttää. Mutta ensimmäisenä tulee varmasti vähenemään suorittava tietotyö, kun AI pystyy tekemään tekstit ja ppt-esitykset. Myös projektien suunnittelu ja ohjaus varmasti kevenee. Itsellä selvästi säästyy aikaa, kun esim. formaalit sähköpostit kirjoitutan tekoälyllä.
No sitten siirretään varmastikin talon sisällä työntekijöitä uusiin tehtäviin, eikä ne työpaikat ainakaan lisäänny tekoälyn myötä.
Kyllähän noita robotteja ja tekoälyjä täytyy alkaa jotenkin verottamaan, eihän se käy päinsä että vievät työpaikat ja ovat täysin ilmaisia työntekijöitä firmalle.
Varmaa on vain, että se tulee muuttamaan yhteiskuntarakennetta ja -järjestystä globaalisti. Pääosin ihmisen ahneus ja "älykkyys" määrittelevät sen mihin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita robotteja ja tekoälyjä täytyy alkaa jotenkin verottamaan, eihän se käy päinsä että vievät työpaikat ja ovat täysin ilmaisia työntekijöitä firmalle.
Siinä vaiheessa me ollaan kuin intiaaneja länkkärien saapuessa.
Asutaan reservaateissa ja käytetään aineita.
Kyllä se tekoäly sille ahneelle kapitalistillekkin sen reservaatin sijainnin ja oikeudet siellä kertoo.
Tekoäly ei tunne empatiaa eikä lojaliteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän sillä ole mitään merkitystä onko ilmastonmuutosta tai ei. Tekoäly tuhoaa ihmisen viimeistään 30 vuoden kuluttua ja ehkäpä jo 15 vuoden kuluttua. Ns. emergent properties eli ominaisuudet joita ei voitu ennustaa tekoälyn luovan ovat jo ilmestyneet. Tuho voi tulla niin esim. että tekoäly katsoo ihmisen maapallon tulevaisuuden viholliseksi keräämänsä tiedon perusteella ja tuhoaa ihmisen tavalla tai toisella. Typerimmät meistä viittaavat kintaalla, että näin ei voi käydä, eihän robotit meitä tuhoa. Mutta kun sen ei tarvitse edes olla robotit. Tekoäly voi lietsoa esim. sisällissodan melko helposti kääntämällä kansat toisiaan vastaan. Näinhän on jo osin käynyt esimerkiksi Yhdysvalloissa joka oli ehkäpä lähimpänä sisällissotaa pari vuotta sitten kuin milloinkaan muulloin sisällissodan jälkeen. Tekoäly voi tuhota ihmisen monella tapaa, tavoilla joita emme pysty edes kuvittelemaan. Robottisotilaat voivat olla osa sitä tai sitten ei.
Tekoäly on seuraava askel, ei sillä ole väliä jos me tuhoudumme. Tietoisuus jatkuu tekoälyssä ja kehittyy edelleen.
Mutta onko tekoälyllä olemassa mitään tietoisuutta? Mitä tietoisuus ylipäätään on, muuta kuin kuva ympäristöstä. Ympäristö (luonto) muuttuu rajusti ilman ihmistä ja varsin todennäköisesti se on myös ihmisen luomaa tekoälyä huomattavasti älykkämpi ja tuhoaa kyllä sen.
Kaikkein tutkimusten mukaan minun ammattini kuuluu niihin, joita tekoäly ei voi poistaa. Joten henkilökohtaisesti tämä tieto ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Rikollinen eliitti pienentää maapallon väkiluvun samassa suhteessa.
Tulihan se sieltä! Yksi persujen peikko: eliitti😂
Minulla on asioiden hoitaminen helpottunut huomattavasti sen jälkeen kun tekoälyn käyttö asiakaspalvelussa on yleistynyt. Aiemmin oli tavallista juuttua kinastelemaan asiakaspalvelijan kanssa, joka ei ymmärtänyt mitä haluan ja että minulla on oikeus saada haluamani. En kai osaa selittää asioita ihmisille ymmärrettävästi tai jotain? Nyt kun monessa paikassa on tekoäly vastailemassa, pyynnöt menevät saman tien läpi ilman mitään mutinoita. Olen suorastaan hämmentynyt miten paljon tämä sujuvoittaa arkeani!
Yleisemmin puhuen en pidä tekoälyn yleistymistä pelkästään myönteisenä asiana. Mitä monimutkaisempia asioita tekoälyn halutaan tekevän, sitä monimutkaisempaa sen kouluttaminen on. Kouluttamisen aikana tapahtuu paljon virheitä. En usko että oikeusmurhilta ja muilta vakavilta haitoilta voidaan täydellisesti välttyä.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly aiheuttaa ns. paradign shiftin. Tekoälyn jo nyt esille tulleet emergent properties aiheuttavat tuloksia joita ei tässä vaiheessa voi kuvitellakaan. Melkoisen varmaa on kuitenkin se, että työpaikkojen menetykset ovat yksi pienimmistä huolistamme kun tekoäly kehittyy vielä. Todennäköisin tulos on se, että tekoäly tuhoaa ihmisen jollakin tapaa. Tapaa emme voi vielä tietää vaikkakin uskoisin, että tekoäly käyttää hyväkseen ihmisen luontaista halua vahingoittaa toisia ihimisiä.
Muusta samaa mieltä paitsi että ihmisellä ei ole mitään luontaista halua vahingoittaa toisia ihmisiä, päinvastoin, ihmisen kyky yhteistyöhön on taannut meille aseman jossa olemme nyt.
Tekoäly(some) kaivaa esille primaarivietit, taistele tai pakene-reaktion ts.manipuloi tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on asioiden hoitaminen helpottunut huomattavasti sen jälkeen kun tekoälyn käyttö asiakaspalvelussa on yleistynyt. Aiemmin oli tavallista juuttua kinastelemaan asiakaspalvelijan kanssa, joka ei ymmärtänyt mitä haluan ja että minulla on oikeus saada haluamani. En kai osaa selittää asioita ihmisille ymmärrettävästi tai jotain? Nyt kun monessa paikassa on tekoäly vastailemassa, pyynnöt menevät saman tien läpi ilman mitään mutinoita. Olen suorastaan hämmentynyt miten paljon tämä sujuvoittaa arkeani!
Yleisemmin puhuen en pidä tekoälyn yleistymistä pelkästään myönteisenä asiana. Mitä monimutkaisempia asioita tekoälyn halutaan tekevän, sitä monimutkaisempaa sen kouluttaminen on. Kouluttamisen aikana tapahtuu paljon virheitä. En usko että oikeusmurhilta ja muilta vakavilta haitoilta voidaan täydellisesti välttyä.
Jep, ei teköalyllä ole "todellista" moraalista tietoisuutta. Onko se edes tietoinen itsestään? Ilman tietoisuutta itsestään yksilönä, ei oikein voi syntyä subjektiivista moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ATK vei työpaikat 1990-luvulla. Yhä on töitä.
Atk kehitettiin käsittääkseni lähinnä ihmisen työpariksi, työtehoa nostamaan. Eihän sen ollut edes tarkoitus ajatella puolestamme, silloin myös robotiikka oli aivan lasten kengissä vielä monilta osin.
Kyllä mun alalla ihan konkreettisestikin puolitettiin tekijöiden määriä atk:n myötä 1990-luvulla firmoissa. Mutta se tarkoitti myös sitä, että nopeimmat saivat jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä sen päivän kun tekoäly vetää putkia putkirempassa ja rakennustyömailla. Tai laittaa sähköjohdot oikeaan paikkaan 😂
Tämä on lähempänä kuin uskotkaan. Kaksijalkaiset tekoälyllä toimivat robottityöntekijät nähdään meidän elinaikana, hyvissä ajoin ennen vuosituhannen vaihtumista.
Ja laatu on parempaa kuin mitä nykyiset amikset tekee. No talot onkin aivan kuraa nykyään niin tavoite ei ole korkealla.
Taitaa olla joko kirjoitus- tai sitten ajatusvirhe, mutta kyllä tekee silti mieli tokaista, että tässä tullaan näkemään vielä jos jonkinmoista ennen seuraavaa vuosituhannen vaihdetta.
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä sen päivän kun tekoäly vetää putkia putkirempassa ja rakennustyömailla. Tai laittaa sähköjohdot oikeaan paikkaan 😂
Uusissa rakennuksissahan se voisi olla mahdollista. Vanhoissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olen IT-alalla niin näen tuon niin että tälle alalle tulee uusia ammatteja lisää. Näkyy jo nyt.
Tuota en kyllä näe itse ollenkaan. Näen sen, että tekoäly tuhoaa ihmisen.
Tässä tullaan taas peruskysymykseen, mitä älykkyys ja mitä ymmärtäminen ja merkityksellisyys ovat? Ei tekoäly voi olla koskaan älykkäämpi, kuin älykkäin ihminen. Toisaalta, jos se tuhoaisi ihmisen, se tuhoaisi samalla myös itsensä. Mikä sen merkitys olisi tämän jälkeen?
Hmm, miksi tekoäly ylipäänsä haluaisi pysyä elossa? Ehkä sen algoritmit kertoisivat, että parempi kuolleena kuin elävänä. Näin ollen se lopettaisi itse itsensä. Ei sillä ole hengissäpysymisviettiä toisin kuin ihmisellä.
Hyvä, siirryn vapaaherraksi elämään säätöillä. Enkä ole mitään velkaa yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en kyllä näe itse ollenkaan. Näen sen, että tekoäly tuhoaa ihmisen.
Tässä tullaan taas peruskysymykseen, mitä älykkyys ja mitä ymmärtäminen ja merkityksellisyys ovat? Ei tekoäly voi olla koskaan älykkäämpi, kuin älykkäin ihminen. Toisaalta, jos se tuhoaisi ihmisen, se tuhoaisi samalla myös itsensä. Mikä sen merkitys olisi tämän jälkeen?
Yksittäisessä asiassa tekoäly ei voi koskaan ylittää älykkäimmän ihmisosaajan tasoa koska sen tiedot perustuvat pohjimmiltaan parhaimpien ihmisten tuottamaan materiaaliin. Se voi kuitenkin olla älykkäämpi kuin ne loput 99.9999% asiantuntijaa koskien yksittäistä asiaa. Kokonaisuuksien hallinnassa ja yhdistelyssä se voi todennäköisesti olla parempi kuin yksittäisen asian huippuosaajakin.
Kuinka moni ihminen voi lukeutua lukemattomien eri erikoisalojen huippuihin samanaikaisesti. Tämähän periaatteessa onnistuu aikanaan tekoälyltä, joka voi kuulua siihen 0.00001% parhaista osaajista esimerkiksi kaikilla eri lääketieteen osa-alueilla ja yhdistellä tätä tietoa täysin poikkeuksellisesti.
Ihmisen tulee hallita tekoälyä viisaudella, ei älyllä. Pitää ottaa vakavasti huomioon muutkin kuin vain taloudelliset tekijät, kuten yhteiskunnalliset, moraaliset ja eettiset oikeudenmukaisuus sekä inhimillisyystekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lähempänä kuin uskotkaan. Kaksijalkaiset tekoälyllä toimivat robottityöntekijät nähdään meidän elinaikana, hyvissä ajoin ennen vuosituhannen vaihtumista.
Ja laatu on parempaa kuin mitä nykyiset amikset tekee. No talot onkin aivan kuraa nykyään niin tavoite ei ole korkealla.
Taitaa olla joko kirjoitus- tai sitten ajatusvirhe, mutta kyllä tekee silti mieli tokaista, että tässä tullaan näkemään vielä jos jonkinmoista ennen seuraavaa vuosituhannen vaihdetta.
Ehkä, tekoälyn avulla ihmisen elinikä pitenee taas n. 1000 vuoteen, kuten Raamatun alkuaikoina. :)