Lue keskustelun säännöt.
Onko ketään terapia oikeasti auttanut?
09.07.2023 |
Millä tavalla se edes teoreettisesti auttaa, että menee jonnekin, toinen henkilö kysyy "miten menee?" ja sitten on täysin hiljaa ja nyökkäilee 45 minuuttia? Sitten toteaa, että aika on lopussa ja antaa ison laskun.
Ja tiedän siis virallisesti erittäin hyvin, mitä perusteita terapialle annetaan. Mutta millä tavalla se auttaa ajattelemaan ja toimimaan uudella tavalla että vain puhuu yksinään ilman mitään palautetta?
Vai oliko minulla vain tosi huono terapeutti?
Kommentit (61)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ammattitaitoinen psykoterapeutti voi myös auttaa asiakasta tuomaan mieltä painavia asioita esille. Itse kun kävin psykoterapiassa, minun oli erittäin vaikea ottaa aktiivisesti asioita puhuen esille. Olen hyvin introvertti, silloin vielä erittäin ujo ja estynyt, ja lapsuudessa ei opetettu tuomaan puheella itseään tai tarpeitaan esille. Tämä vaikeus tuli terapian alussa voimakkaasti ilmi, minkä takia terapeutti oli itse aktiivisemmassa roolissa auttaakseen minua avautumaan asioista puheen tasolla (kirjoittaminen oli helpompaa ja käytettiin myös sitä tukena). Terapian edetessä kehityin tässä, vaikka vieläkin tuli paljon hetkiä kun asioiden esille ottaminen oli vaikeaa. Huonompi terapeutti ei olisi nähnyt tätä kykenemättömyyttäni asiana, johon hän voi ammattitaidollaan tarttua ja auttaa minua siinä. Vaan olisi heti vaan ajatellut kenties, että ei sovellu terapiaan, tai antaa hänen takellella asiat esille sitten, kun on siihen "kypsynyt". Tarvittiin terapeutin interventiota.