Minkä syyn takia olette olleet ambulanssissa? Onko ambulanssi joskus kieltäytynyt ottamasta kyytiin?
Täällä on keskustelu miehestä, joka ei saanut ambulanssia vaimolleen ja oli itse ajanut hänet sairaalaan. Oletteko te olleet ambulanssissa? Tiedättekö tapauksia, milloin ambulanssi ei ole ottanut kyytiin?
Olen itse ollut ambulanssissa n. 10 kertaa epilepsiakohtauksen takia ja kerran muuten tajuttomuuden takia. (Josta seurasi pitkä sairaalajakso). En näistä kerroista itse muista mitään, mutta aina on ambulanssi ollut paikalla alle viidessä minuutissa.
Kommentit (110)
Olen ollut kerran ambulanssin kyydissä. Sain kaulasta alaspäin koko kehooni 2 asteen palovammat. Oksensin ja olin huonossa kunnossa, sairaalassa käsiini ja jalkoihini laitettiin jotain kääreitä ja niiden päälle kaadettiin jotain kylmää ainetta. Olin yhden yön sairaalassa, sain hyvää hoitoa. Tapahtui ulkomailla, onneksi oli matkavakuutu.
Vierailija kirjoitti:
Sain epilepsiatyyppisen tajuttomuuskohrauksen, josta kuitenkin hwrasin ennen ambulanssin tuloa. Veivät kuitenkin tarkkailuun sairaalaan yöksi. Jälkikäteen tutkittu hyvin eikä mitään poikkeamia missään.
Epilepsian kohdalla toi on kait aika yleistäkin, ettei mtn.löydy. Itse sain useamman kerran kouristuskohtauksen, jota jossain vaiheessa vihdoin alettiin tutkimaan ja sain lääkityksen. Multa otettiin magneettikuvat päästä, ja tehtiin kaikki muutkin tutkimukset, muttei mitään syytä löydetty. Sain silti epilepsia-diagnoosin, ja se on mulla kuulemma lopun ikäni 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Ajan ambulanssia. Siksi.
Unissas ajat.
2 kertaa. Eka hirveä päänsärky ja verioksennus
Toinen kerta pyöräkolari. Pyöräkin pääsi kyytiin🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttären kaveri tilasi tälle ambulanssin kun sai pahan hypokohtauksen (diabeetikko) . 20 minuutin odottelun jälkeen soittivat että voisko tytär ottaa taksin kun ambulanssi ei ole tulossa!
160cm kaveri kantoi sitten 175cm tyttäreni taksikuskin kanssa autoon ja veivät sairaalaan. 2pv tehohoidossa.
Meinasin kyllä tehdä valituksen mutta onneksi selvisi hengissä
Miksi vaan meinasit tehdä valituksen?
Se olisi ollut turhaa, ei sairaalat edes vastaa valituksiin.
Mä olen valittanut, en kylläkään ensihoidosta vaan toiminnasta leikkausosastolla, ja sain ihan kutsun yhteispalaveriin jossa oli mukana leikkausosaston osastonhoitaja, leikkaustiimi, anestesiaylilääkäri sekä leikkauksen toteuttaneen erikoisalan ylilääkäri. Okei, ensimmäiseen sähköpostitse lähettämääni valitukseen ei vastattu mutta kun otin yhteyttä potilasasiamieheen, homma hoitui hyvin ripeästi.
Nämä somehuutelut ja lehtijutut ei ikinä päädy minnekään. Jos kukaan ei ikinä valita asianmukaisesti oikealle taholle, ei johdolla ole myöskään mitään työkaluja puuttua mihinkään kun ei ole mitään millä osoittaa että jotain on tehty huonosti.
Olen itse työskennellyt vuoden verran osastonhoitajan sijaisena erikoissairaanhoidossa ja sinä aikana tuli kyllä vastattua useampiinkin valituksiin sekä lisäksi annettua selvityksiä potilasvahinkolautakunnalle ym
Kerran voimakkaan allergiakohtauksen/alkavan anafylaksian takia. Naama turposi ja paineet rupesi tippumaan niin että silmissä musteni. Lanssi paikalla alle viidessä minuutissa ja sain kyllä ensiluokkaista hoitoa sekä lanssissa että sairaalassa. Olen kiitollinen <3
Kaksi kertaa niin vaikean kiertohuimauksen ja oksentelun takia kun alkoi taju lähteä. Kerran sain ison keuhkotulpan ja elvytyksen kautta lanssilla formulakyytiä. Kerran olin mukana kun lastani vietiin sairaalaan.
Olen ollut pari kertaa ja on myös kieltäydytty ottamasta kyytiin. Olen myös itse kieltäytynyt lähtemästä kyytiin. Yksi tapaus oli jalassa nopeasti levinnyt infektio. En päässyt kävelemään, mutta itse olisi pitänyt kavuta rappuset alas ja tilata taksi. Toinenkin kerta liittyi jalkaan. Se alkoi kerätä nestettä ja kipeytyä ihan yhtäkkiä. Silloinkaan en pystynyt edes seisomaan. En muista mitä vielä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarktin. Eivät ensin meinanneet ottaa, mutta konsultoituaan lääkäriä puhelimitse veivät sairaalaan.
Puhelimitse sairaalaan. Kätevää!
On kieltäydytty, piti sitten tilata baaritaksi.
Ajoin yläasteikäisenä fillarilla eteen kääntynyttä autoa päin ja lensin konepellin yli naama edellä asfalttiin. Peukalo murtui ja muutama hammas samoin. Ambulanssikyydillä vietiin terveyskeskukseen. Muistan terveyskeskuksen jälkeen menneeni hammaslääkärin kautta parinkymmenen kilometrin päähän sairaalaan, mutta niistä kyydeistä ei ole mitään muistikuvaa, joten en tiedä meninkö ambulanssilla vai millä kyydillä.
Olen ollut vastahakoisesti potilaskuljetuksessa ambulanssissa kun minut siirrettiin th.sta sairaalaan umpparitulehduksen vuoksi.
Vastahakoisesti siksi ettei minua koskenut ja olin ajanut omalla autollani terveyskeskukseen niin yritin kyllä ehdottaa että olisin voinut ajaa sairaalaan itsekin.
Minusta oli myös liioiteltua että piti maata paateilla vaikka olidin hyvin voinut kävelläkin lanssiin. Koko ajan mietin että tämä mun kyyti oli joltain pois.
No jälkikäteen lähinnä naurattaa tämä.
pyörällä kaaduin kun tulin pikkujouluista kotiin vuonna 2018. nilkka murtui kahdesta kohtaa ja siinä meni seuraava kevät toipuessa ja opetellessa uudestaan kävelemään.
ampparin soitti mulle joku ihana ohikulkija, jota olen saanut kiittää jälkikäteen.
ampparikuskit olivat niin kivoja, että kuski heitti mun pyöränkin kotiin yöllä ennenkuin lähdettiin kiitämään kohti sairaalaa.
ihan jäi mukava ja ammattitaitoinen muisto ampparikuskeista. en valita :)
Vierailija kirjoitti:
On kieltäydytty, piti sitten tilata baaritaksi.
Heko heko.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pari kertaa ja on myös kieltäydytty ottamasta kyytiin. Olen myös itse kieltäytynyt lähtemästä kyytiin. Yksi tapaus oli jalassa nopeasti levinnyt infektio. En päässyt kävelemään, mutta itse olisi pitänyt kavuta rappuset alas ja tilata taksi. Toinenkin kerta liittyi jalkaan. Se alkoi kerätä nestettä ja kipeytyä ihan yhtäkkiä. Silloinkaan en pystynyt edes seisomaan. En muista mitä vielä on ollut.
Niin ja siis hoidin tilanteen niin, että otin kasan särkylääkkeitä ja menin nukkumaan. Aamulla heräsin kuumehorkassa ja koko kroppa kramppasi. Sain soitettua läheisen viemään minut sairaalaan. Rappusten alas raahautumisessa kesti varmaan tunti. Vähällä oli etten pökertynyt kivusta. No sitten olisin varmaan päässytkin lanssikyydillä, kun olisin murtanut kalloni kierittyä rappuset alas.
Kolmesti olen ollut, kerran kaaduin skootterilla tiellä ja satutin käteni ja kaksi muuta kertaa ovat olleet vakavan paniikkikohtauksen takia. Toisella kerralla veivät sairaalaan asti, kun epäilivät minun olevan itsetuhoinen, mutta toisella kerralla heittivät vain kotiin kun sanoin että en halua sairaalaan.
Itse olen joutunut kovien vatsakipujen takia, johtuivat sappikivestä. Kivut niin kamalat että en itse edes pystynyt kävelemään, ja heikotti ihan kamalasti. Kivut tuli aaltoilevasti ja ensin luulin että umppari, mutta olikin iso kivi sapessa. Noh, sappi leikattiin, niitä kipuja silloin tällöin on mutta ei niin kovina yleensä. Muutamia kertoja leikkauksen jälkeen (kaikki haavat yms parani hyvin. toivuin todella hyvin leikkauksesta) olen kyllä vielä uudelleen päivystykseen ihan ambulanssilla joutunut kun kodissa olevat kipulääkkeet ei tepsi jos ottaa liian myöhään. Onneksi hyvää hoitoa olen saanut ja nyt kaikki kohdallaan, helvettiä tuo sappirakkotauti!!
Vierailija kirjoitti:
Tyttären kaveri tilasi tälle ambulanssin kun sai pahan hypokohtauksen (diabeetikko) . 20 minuutin odottelun jälkeen soittivat että voisko tytär ottaa taksin kun ambulanssi ei ole tulossa!
160cm kaveri kantoi sitten 175cm tyttäreni taksikuskin kanssa autoon ja veivät sairaalaan. 2pv tehohoidossa.
Meinasin kyllä tehdä valituksen mutta onneksi selvisi hengissä
Valitus olisi ollut ihan aiheellinen.
Saatko sä jotain kiksejä toisten sairauskertomuksista vai oletko ihan muuten vaan tarpeettoman utelias?
Eteisvärinäkohtaus.