Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä syyn takia olette olleet ambulanssissa? Onko ambulanssi joskus kieltäytynyt ottamasta kyytiin?

Vierailija
09.07.2023 |

Täällä on keskustelu miehestä, joka ei saanut ambulanssia vaimolleen ja oli itse ajanut hänet sairaalaan. Oletteko te olleet ambulanssissa? Tiedättekö tapauksia, milloin ambulanssi ei ole ottanut kyytiin?

Olen itse ollut ambulanssissa n. 10 kertaa epilepsiakohtauksen takia ja kerran muuten tajuttomuuden takia. (Josta seurasi pitkä sairaalajakso). En näistä kerroista itse muista mitään, mutta aina on ambulanssi ollut paikalla alle viidessä minuutissa.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttären kaveri tilasi tälle ambulanssin kun sai pahan hypokohtauksen (diabeetikko) . 20 minuutin odottelun jälkeen soittivat että voisko tytär ottaa taksin kun ambulanssi ei ole tulossa!

160cm kaveri kantoi sitten 175cm tyttäreni taksikuskin kanssa autoon ja veivät sairaalaan. 2pv tehohoidossa.

Meinasin kyllä tehdä valituksen mutta onneksi selvisi hengissä

Miksei annettu glukoosia tai pistetty glukagonia?

Vierailija
42/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko sä jotain kiksejä toisten sairauskertomuksista vai oletko ihan muuten vaan tarpeettoman utelias?

Saan niistä seksuaalista mielihyvää. Ap

No sitä en epäile hetkeäkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttären kaveri tilasi tälle ambulanssin kun sai pahan hypokohtauksen (diabeetikko) . 20 minuutin odottelun jälkeen soittivat että voisko tytär ottaa taksin kun ambulanssi ei ole tulossa!

160cm kaveri kantoi sitten 175cm tyttäreni taksikuskin kanssa autoon ja veivät sairaalaan. 2pv tehohoidossa.

Kuulostaa enemmänkin päinvastaiselta tilanteelta eli esim. insuliinit pistämättä, ketoaineet korkealla ja ketoasidoosi iskemässä. Saisi olla melkoinen "hypokohtaus", jos sen jäljiltä joutuisi tehohoitoon. Ehkä sitten, jos taustalla olisi ihan massiivinen insuliinin yliannostus (esim. itsemurhayritys).

Vierailija
44/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaan meinasit tehdä valituksen? 

Se olisi ollut turhaa, ei sairaalat edes vastaa valituksiin.

Mä olen valittanut, en kylläkään ensihoidosta vaan toiminnasta leikkausosastolla, ja sain ihan kutsun yhteispalaveriin jossa oli mukana leikkausosaston osastonhoitaja, leikkaustiimi, anestesiaylilääkäri sekä leikkauksen toteuttaneen erikoisalan ylilääkäri. Okei, ensimmäiseen sähköpostitse lähettämääni valitukseen ei vastattu mutta kun otin yhteyttä potilasasiamieheen, homma hoitui hyvin ripeästi.

Nämä somehuutelut ja lehtijutut ei ikinä päädy minnekään. Jos kukaan ei ikinä valita asianmukaisesti oikealle taholle, ei johdolla ole myöskään mitään työkaluja puuttua mihinkään kun ei ole mitään millä osoittaa että jotain on tehty huonosti.

Olen itse työskennellyt vuoden verran osastonhoitajan sijaisena erikoissairaanhoidossa ja sinä aikana tuli kyllä vastattua useampiinkin valituksiin sekä lisäksi annettua selvityksiä potilasvahinkolautakunnalle ym

Olen 2x tehnyt omasta asiasta valituksen enkä saanut kumpaankaan vastausta koskaan. Toinen näistä potilasvahinkolautakuntaan ja toinen Jorviin

Vierailija
45/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona ei ollut, sairaalassa sai 2pv

Vierailija
46/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen valittanut, en kylläkään ensihoidosta vaan toiminnasta leikkausosastolla, ja sain ihan kutsun yhteispalaveriin jossa oli mukana leikkausosaston osastonhoitaja, leikkaustiimi, anestesiaylilääkäri sekä leikkauksen toteuttaneen erikoisalan ylilääkäri. Okei, ensimmäiseen sähköpostitse lähettämääni valitukseen ei vastattu mutta kun otin yhteyttä potilasasiamieheen, homma hoitui hyvin ripeästi.

Nämä somehuutelut ja lehtijutut ei ikinä päädy minnekään. Jos kukaan ei ikinä valita asianmukaisesti oikealle taholle, ei johdolla ole myöskään mitään työkaluja puuttua mihinkään kun ei ole mitään millä osoittaa että jotain on tehty huonosti.

Olen itse työskennellyt vuoden verran osastonhoitajan sijaisena erikoissairaanhoidossa ja sinä aikana tuli kyllä vastattua useampiinkin valituksiin sekä lisäksi annettua selvityksiä potilasvahinkolautakunnalle ym

Olen 2x tehnyt omasta asiasta valituksen enkä saanut kumpaankaan vastausta koskaan. Toinen näistä potilasvahinkolautakuntaan ja toinen Jorviin

Noi valitukset on yhtä tyhjän kanssa.

Tee poliisille rikosilmoitus niin poliisin on pakko tutkia ja kuulustella syyllisiä.

Lisäksi haastat oikeuteen. 

Muuten ei mitään vaikutusta.

Vierailija
47/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmänkin päinvastaiselta tilanteelta eli esim. insuliinit pistämättä, ketoaineet korkealla ja ketoasidoosi iskemässä. Saisi olla melkoinen "hypokohtaus", jos sen jäljiltä joutuisi tehohoitoon. Ehkä sitten, jos taustalla olisi ihan massiivinen insuliinin yliannostus (esim. itsemurhayritys).

Sori olet oikeassa, ei hypo vaan ketoasidoosi.

Tyttö on todella tarkka insuliineista ja hoitanut itse mittaukset ja pistot 12v. Mitään selitystä ei tuolle koskaan löytynyt. Itse olen varma siitä että oli samalla korona mikä sotki tilanteen. Asumme 150km päässä joten emme päässeet nopeasti paikalle itse.

Vierailija
48/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi valitukset on yhtä tyhjän kanssa.

Tee poliisille rikosilmoitus niin poliisin on pakko tutkia ja kuulustella syyllisiä.

Lisäksi haastat oikeuteen. 

Muuten ei mitään vaikutusta.

Miten Suomessa "haastetaan oikeuteen"?

Vierailija
49/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiveden meno ja siitä seurannut ennen aikainen monikkosynnytys. Veden menon jälkeen en saanut yhtään nousta ja oli kiire yliopistolliseen sairaalaan, missä oli mahdollisuudet hoitaa niin pieniä vauvoja.

Vierailija
50/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys

Vierailija
51/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain epilepsiatyyppisen tajuttomuuskohrauksen, josta kuitenkin hwrasin ennen ambulanssin tuloa. Veivät kuitenkin tarkkailuun sairaalaan yöksi. Jälkikäteen tutkittu hyvin eikä mitään poikkeamia missään.

Epilepsian kohdalla toi on kait aika yleistäkin, ettei mtn.löydy. Itse sain useamman kerran kouristuskohtauksen, jota jossain vaiheessa vihdoin alettiin tutkimaan ja sain lääkityksen. Multa otettiin magneettikuvat päästä, ja tehtiin kaikki muutkin tutkimukset, muttei mitään syytä löydetty. Sain silti epilepsia-diagnoosin, ja se on mulla kuulemma lopun ikäni 🤷🏻

Minulle sanottiin, että ihminen voi saada kohtauksen kerran elämässään eikä se välttämättä uusi. Riski uusimiseen on kuitenkin suurempi kuin ihmisillä joilla kohtausta ei ole koskaan ollut. Tästä on pian vuosi eikä mitään oireita tai kohtauksia ole vielä ainakaan ollut.

Vierailija
52/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta oli kova vatsakipu raskaana ollessa, en päässyt itse edes jalkeille. Pelottavinta oli, kun joutuivat kantamaan minut yläkerran makkarista alas. Veivät sairaalaan, jossa tarkistettiin lähinnä, että vauvalla on kaikki hyvin. Muuten sain vain odottaa, menisikö kipu ohi. Ja menihän se muutaman tunnin kuluttua. Myöhemmin opin, että kyseessä oli sappikipukohtaus ja opin elämään niiden kanssa Litalginin avulla. Tuo ensimmäinen kerta oli pelottava, kun ei tiennyt mikä se oli.

Toisella kerralla sain syöpälääkkeen haittavaikutuksena kipukohtauksen, jonka vuoksi en päässyt sängystä ylös. Jalat lähti alta, kun edes yritin. Kipu oli kestänyt jo kuusi tuntia ja paheni vain, kun mies soitti ambulanssin. Pääsin tk:n päivystykseen, jossa sain kunnon kipulääkkeet. Kipu helpotti ja sain nukuttua jonkin aikaa ennen kuin puoliso ehti noutamaan kotiin. Loppupäivä meni pienessä pöhnässä, mutta onneksi kipu ei palannut.

53/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompastuin parvekkeella puutarhaletkuun, otsa kolahti parvekepöydän metalliseen reunaan. Tuloksena aikas hyvä vekki otsaan.

Häke neuvoi painamaan jollain kylmällä ja jos verenvuoto ei lopu, niin lähtemään päivystykseen omalla autolla (!) tai soittamaan taksin. Sen verran vuosi, että en suostunut kumpaankaan. Hetken hinaamisen jälkeen häke suostui lähettämään ambun. Oli aika kuoppainen kyyti, infona niille, jotka ei koskaan ole kyydissä olleet.

7 tikkiä, eli ei niinku 'paina jollain kylmällä' tapaus.

Jatkossa vielä tulehtui, osa tikeistä irrotettiin, 6 viikon haavahoito ja nyt otsassa noin 5 cm arpi.

Vierailija
54/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori olet oikeassa, ei hypo vaan ketoasidoosi.

Tyttö on todella tarkka insuliineista ja hoitanut itse mittaukset ja pistot 12v. Mitään selitystä ei tuolle koskaan löytynyt. Itse olen varma siitä että oli samalla korona mikä sotki tilanteen. Asumme 150km päässä joten emme päässeet nopeasti paikalle itse.

Joo, sairaustilanteessahan helposti ketot nousee vaikka sokerit olisikin OK, varsinkin lapsilla.

Vierailija
55/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain epilepsiatyyppisen tajuttomuuskohrauksen, josta kuitenkin hwrasin ennen ambulanssin tuloa. Veivät kuitenkin tarkkailuun sairaalaan yöksi. Jälkikäteen tutkittu hyvin eikä mitään poikkeamia missään.

Epilepsian kohdalla toi on kait aika yleistäkin, ettei mtn.löydy. Itse sain useamman kerran kouristuskohtauksen, jota jossain vaiheessa vihdoin alettiin tutkimaan ja sain lääkityksen. Multa otettiin magneettikuvat päästä, ja tehtiin kaikki muutkin tutkimukset, muttei mitään syytä löydetty. Sain silti epilepsia-diagnoosin, ja se on mulla kuulemma lopun ikäni 🤷🏻

Minulle sanottiin, että ihminen voi saada kohtauksen kerran elämässään eikä se välttämättä uusi. Riski uusimiseen on kuitenkin suurempi kuin ihmisillä joilla kohtausta ei ole koskaan ollut. Tästä on pian vuosi eikä mitään oireita tai kohtauksia ole vielä ainakaan ollut.

No, jos ei ole koskaan ollut kohtausta, riski uusimiseen on nolla.

Vierailija
56/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli oireita, joista en tiennyt, onko nyt elämäni ankarin närästyskohtaus vai sydäri. Soitin päivystykseen, lähettivät paikalle ambulanssin, jossa ihan tuossa omalla pihalla otettiin sydänfilmi ja muitakin mittauksia, ja todettiin ettei ainakaan se sydäri ole. Ei siis tarvinnut viedä minnekään. Käskivät kyllä lähiaikoina varmuuden vuoksi käydä lääkärissä.

Vierailija
57/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen ollut ambulanssissa, kun pojalla meni polvilumpio paikoiltaan. Heti tulivat ja hoito oli kaikin puolin ensiluokkaista. Työn puolesta olen soittanut ambulanssin useinkin.

Vierailija
58/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduin yläasteella liikuntatunnilla luistellessa taaksepäin ja iskin pääni jäähän. Taju meni vähäksi aikaa ja ambulanssi vei terveyskeskukseen tarkkailtavaksi. Tapahtui joskus 80-luvun alussa.

59/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski uusimiseen on kuitenkin suurempi kuin ihmisillä joilla kohtausta ei ole koskaan ollut .

En nyt osaa täällä lainata, mutta ed kirjoitti

'Riski uusimiseen on kuitenkin suurempi kuin ihmisillä joilla kohtausta ei ole koskaan ollut'

Meniköhän multa nyt jotain ohi?

Vierailija
60/110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeinen psykoosi.  Tiedosti oman huonon olon, mutta ei saanut tietää mikä on syynä, ennenkuin ambulanssi tuli ja henkilöt siinä kertoivat miehelleni että olen  psykoosissa. Olin valmis tappamaan itseni ( en vauvaa) ja olin vetänyt muutaman lääkkeen ylimääräistä.  Sairaalassa muutaman päivän ja vakuuteltua psykiatrille etten tekisi vauvalle ikinä mitään pahaa, pääsin kotiin. 

Nyt tämä vauva on 23-vuotias . Ja kaksi sisarusta hänellä. Psykoosi ei ole uusiutunut.

Kiitollinen olen tälle ambulanssille että otti minut kyytiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän