Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko vieraat jutustelemaan teille?

Vierailija
09.07.2023 |

Lähdin tänään parin tunnin aamukävelylle yksin. Tuon ajan sisällä jouduin pysähtymään kolme kertaa, kun joku täysin tuntematon ihminen halusi juttusille. Kaikkein oudointa oli se, että yksikään heistä ei yrittänyt kaupata mitään/ käännyttää uskoon tai ollut humalassa/aineissa. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Onko nykyään yleistä pysäytellä vieraita ihmisiä juttelemaan?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niitä, joille puhutaan, pyöreä leppoisa mummu (tosin vasta 55v, mutta kaiketi minua pidetään eläkeläisenä). Bussipysäkillä, kahvilassa, kirjastossa, kaupassa... missä ikinä käyn, tulee joku juttusille. Eivät myy mitään, eivät oikeastaan halua mitään, kunhan sanovat sanan tai kaksi, joskus voidaan jutella pitempäänkin.

En erityisemmin pidä ihmisistä, en ole yksinäinen, en kaipaa näitä keskusteluja, mutta vanhanaikaisen kasvatuksen saaneena lähden siitä, että ihmisille pitää olla kohtelias. Joskus joku kokee tämän ystävyytenä ja se on harmillista.

Vierailija
42/44 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juttelen ja mulle jutellaan. Piristää päivää jo muutamat sanat, joskus jutellaan pitkäänkin.

Siksikin maalla on mukavaa, luonteva keskustelutaito siirtyy välillä kaupunkiinkin. Kyllä sen äkkiä huomaa, jossei juttu suju...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tullaan kysymään aina jotakin, vaikka olisin vieraalla paikkakunnallakin tai muuten vieraassa ympäristössä. En itsekään vältä puhumista vieraille.

Mutta olen huomannut, että varsinkin monet nuoret tuijottavat vihaisesti mitään sanomatta poispäin, jos vaikka kaupassa tokaisee, että oho miten kallista kahvi on tai että nonni, nyt alkoi sataa. Mikä on sikäli hiukan hassua, että he varmaan kyllä jakavat itse kaikki asiat someen kenen vain luettaviksi. Samoin leikkipuistossa nuoret vanhemmat eivät kovin juttele muille, isovanhemmat ovat puheliaimpia, ja muut sitten siltä väliltä.

No olin itsekin nuorena hiljainen, opin vasta töissä puhumaan vieraille. Että voi olla ikäkauteen liittyvää, ei ole vielä opittu juttelemaan. Ehkä siihen aikaan kun olin nuori oli vielä myös vähän sellainen oletus, että vanhat puhuvat ja nuoret kuuntelevat. Ja silloin eivät nuoret olleet muuten niin sanavalmiita kuin nykyisin.

Mutta voi se olla kulttuurin muutostakin, jos nuoret eivät puhu niitä näitä, vaikka muuten ovat paljon ujostelemattomampia kuin ennen vanhasn.

Vierailija
44/44 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tullaan kysymään aina jotakin, vaikka olisin vieraalla paikkakunnallakin tai muuten vieraassa ympäristössä. En itsekään vältä puhumista vieraille.

Mutta olen huomannut, että varsinkin monet nuoret tuijottavat vihaisesti mitään sanomatta poispäin, jos vaikka kaupassa tokaisee, että oho miten kallista kahvi on tai että nonni, nyt alkoi sataa. Mikä on sikäli hiukan hassua, että he varmaan kyllä jakavat itse kaikki asiat someen kenen vain luettaviksi. Samoin leikkipuistossa nuoret vanhemmat eivät kovin juttele muille, isovanhemmat ovat puheliaimpia, ja muut sitten siltä väliltä.

No olin itsekin nuorena hiljainen, opin vasta töissä puhumaan vieraille. Että voi olla ikäkauteen liittyvää, ei ole vielä opittu juttelemaan. Ehkä siihen aikaan kun olin nuori oli vielä myös vähän sellainen oletus, että vanhat puhuvat ja nuoret kuuntelevat. Ja silloin eivät nuoret olleet muuten niin sanavalmiita kuin nykyisin.

Mutta voi se olla kulttuurin muutostakin, jos nuoret eivät puhu niitä näitä, vaikka muuten ovat paljon ujostelemattomampia kuin ennen vanhasn.