Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin huolehtia itsestäni 16-18 vuotiaana, kun lasten suojelun jälkihuollon kautta 23- tai 25-vuotiaana

Vierailija
09.07.2023 |

Olen siis melkein tavallisesta perheestä ilman lastensuojelun asiakkuutta.
Olen aina huolehtinut itsestäni. En mm. ole nauttinut huumeita, alkoholia tai tupakkaa koskaan, koska niissä on riskinsä. Järki hoi, älkää menkö näihin ikinä!

Koin sen verran perusturvattomuutta selviytymisestäni, että pidin keskenkasvuisenakin kaikin puolin viisaimmaksi pysyä erossa näistä aineista. En ymmärrä, miten joku on niin "turvassa" nuorena, että uskaltaa hankkia sen ensimmäisen humalan?

En myöskään ottanut kissaa tai koiraa, kaipaamaani lemmikkiä, sillä laskin, että minulla ei ole varaa esim. niiden lääkärikäynteihin.

En tahtonut ottaa kulutusluottoja, enkä ottanutkaan.

Mihin oikeasti tarvitaan laajaa sijaishuollossa olleiden jälkihuoltoa? Luulin, että tuki ei lakkaisi vielä 18-vuotiaana, mutta herra paratkoon, kai 21 v olisi jo tarpeeksi vanha itsenäiseen elämään?

Suomessahan on jotain pahasti vialla, jos läheiset ihmiset eivät reagoi mihinkään! Minunkaan vanhemmat eivät reagoineet ja saman annetaan jatkua? Ei tätä toimihenkilöt pysty muuttamaan, vaan tarvitaan sukua ja naapurustoa! Siis jokaista lähimmäistä! En kaipaa holhoavaa sossu-yhteiskuntaa! Osa kaatuu elon tiellä, mutta osa nousee uudestaan ja uudestaan jaloilleen, oli miten oli! Kaikkia ei voida myöskään pelastaa! Huolehtikaa itsestänne ja hakeutukaa eroon siitä, mikä ei ole teille hyväksi!

"STM:ssä vauhti päällä: Useita kritisoituja lakihankkeita pantu jo vireille oppositiosta rajuja moitteita"

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009706758.html

Muutin omilleni 16-vuotiaana ja viimeisen vähäisen taloudellisen avun sain vanhemmiltani 18-vuotiaana. Henkisesti lähennyimme vasta kun olin noin 30 v. Annoin anteeksi vanhempieni puutteet, kylmäkiskoisuuden, manipuloinnin, määräilyn ja pidin huolta, että olin yhteydessä heihin vain omilla ehdoillani. Olin vahva! Ole sinäkin vahva!

Vanhempni pehmenivät vanhetessaan ja myönsivät myös, että minulla meni hyvin, kun en ollut totellut heitä nuorena. Huolehdin heille paremman vanhuuden, vaikka olin itse joutunut selviytymään sitä ennen kauan itsenäisesti ilman heidän tukeaan, etsien ja löytäen toimivia ihmissuhteita.

He eivät tukeneet, kun en valinnut sitä tulevaisuutta, jonka he olivat minulle käsikirjoittaneet. Yrittivät kiristää takaisin kotiin tekemään sitä mitä he tahtoivat, mutta en palannut, kun en voinut. Minulla on oma elämä ja muuhun en taivu! Vanhempani yrittivät määrätä elämäni suuntaa, mutta tein valintani itse ja siksi muutin pois kotoa jo nuorena. He olivat masentavaa, kylmää ja ylivarovaista seuraa.

Maailma ei ollutkaan niin paha minulle kuin he olivat opettaneet. Uskatauduin sinne! Opiskelin ja elätin itseni. Tein lomat töitä ja opintojen ohessa töitä. Maksoin itse vuokrani, ostin oman sänkyni ja pöytäni. Muuta kalliimpaa en alkuun juuri kokenut tarvitsevanikaan. Ensimmäisen pyykinpesukoneen ostin 26-vuotiaana, kun sitä ennen käytin taloyhtiön konetta. Vähitellen tuli väljyyttä talouteen, sain koulutustani vastaava työtä, rahaa säästöön ja sitä kautta lisää myös henkistä liikkumatilaa. Olin selviytynyt ilman sossua ja ilman vanhempiani (poislukien yksittäiset kassilliset ruokaa ennen 18-ikävuottani).

Tavallisistakin perheistä tulee selviytyjiä, joten en näe tarpeelliseksi, että nuoria hyysätään sossuilla 25-vuotiaiksi! Eivät he ole sen erilaisempia kuin me muutkaan!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Munkin mielestä on aika korkea ikäraja 25v. Joku 21-23-v on ihan sopiva.

Hallitusohjelmassa on jälkihuollon takarajan pudottaminen 23:een.

Vierailija
22/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kasvaa kun on pakko.

Minäkin olen parhaimmillani pakon edessä ja haastavissa tilanteissa.

ap

Harmi juttu siis sinulle ja yhteiskunnalle ettet syntynyt alkoholisti- ja narkkiperheeseen fas-lapsena. Vastasyntyneenä kärsinyt vieroitusoireista. Harmi ettei sinua myyty väkivaltaseksiin piikkiä vastaan useaan kertaan päivässä. Jätetty likaan ja nälkään.

Koska tuo on yhden tuttuni tarina. Ei ihan samat mahdollisuudet ponnistaa kuin muilla. Sullehan tuo olisi toki voimavara, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas hienoa. Haluatko jonkun palkinnon, vai mikä on tämän ketjun aihe?

Veikkaanpa, että sinullakin on ollut paljon tukea ympärilläsi, etkä ole jäänyt yksin. Sinulla on myös voinut olla moni asia varsin hyvin.

Vierailija
24/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä että edes joitakin tuetaan, mutta ymmärrän myös pointin tässä. Paljon jää nuoria avun ulkopuolelle, jos heitä ei ole otettu huostaan. Vaikka heidät olisi pitänyt ottaa, mutta syystä tai toisesta ei ole sitä apua saatu. Tai se perhe voi olla päällisin puolin kunnossa, mutta ei kuitenkaan ole. Itsekin olen pitänyt huolen sekä itsestäni että sisaruksista jo ihan pienestä asti. Kotona ei juuri huolehdittu. Meistä kaikista onneksi on tullut ihan täyspäisiä, ei päihdeongelmia tms. Mutta kyllähän sitä nuorena oli muuten vähän hukassa ja aina olen ollut alisuoriutuja.

Meillä on yhteiskunnassamme olemassa myös aikuissosiaalityö ja ainakin isoissa kaupungeissa on vielä erikseen nuorten sosiaalityö. Sieltä saa apua ne, jotka eivät kuulu jälkihuollon piiriin.

Kyllä saa, mutta fakta on se, että jälkihuollolla on enemmän mahdollisuuksia auttaa.

Ei lapsia sijoiteta ilman syitä. Näillä nuorilla on hyvin usein hyvin vaikea traumatausta.

Vierailija
25/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että sinulla on ollut perushyvä ja turvattu lapsuus ja nuoruus. Kaikille ei ole ollut.

Vierailija
26/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kasvaa kun on pakko.

Minäkin olen parhaimmillani pakon edessä ja haastavissa tilanteissa.

ap

Harmi juttu siis sinulle ja yhteiskunnalle ettet syntynyt alkoholisti- ja narkkiperheeseen fas-lapsena. Vastasyntyneenä kärsinyt vieroitusoireista. Harmi ettei sinua myyty väkivaltaseksiin piikkiä vastaan useaan kertaan päivässä. Jätetty likaan ja nälkään.

Koska tuo on yhden tuttuni tarina. Ei ihan samat mahdollisuudet ponnistaa kuin muilla. Sullehan tuo olisi toki voimavara, vai mitä?

No tämäpä juuri. Ap ei edes tajua, mitä ovat oikeat, murskaavat vastoinkäymiset elämässä. Hän on hyväosainen verrattuna moniin muihin.

Vierailija
27/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuissosiaalityötä tehneenä voin sanoa, että moni nuorista aikuisasiakkaistani olisi tarvinnut jälkihuollon vahvaa tukea, mutta eivät sitä saaneet.

Hallituksen kaavailema uudistus on älytön. Realiteeteista irrallaan.

Ottavat pois kaikken vaurioituneimmilta nuorilta.

Tämä on sitä tämän hallituksen ns. välittämistä.

Vierailija
28/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tämä hallitus ihmettelee miksi NEET- nuorten osuus on kasvanut. Lyhytnäköistä politiikkaa.

Vierailija
29/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kuitenkin ilmeisesti ollut hyvät lähtökohdat ja tukea ympärilläsi.

Itse jouduin asumaan lapsena turvattomassa kodissa arvaamattomat isäpuolen kanssa. Tämä sai raivokohtauksia ja uhkaili mm. tekevänsä itsemurhan. Pelkäsin että se tekee jotain meille muillekin. Pelkäsin mennä kotiin ja olla kotona. Pelko ja turvattomuus vaikutti minuun erittäin suuresti. Jouduin lapsena pelkäämään ja huolehtimaan asioista joista kenenkään lapsen ei pitäisi.

Onneksi tarina jatkui onnellisemmin. Oman isäni kanssa minulla on aina ollut hyvät välit ja hän on ollut tukena elämässäni. Isän luona oleminen oli kuin turvapaikka kaikelta. Isäpuoli kuoli ja en voi sanoa olleeni mitenkään surullinen. Helpottavaa, ettei tarvinut enää pelätä, kenenkään.

Minusta sinulla on hyvin kapea näkökulma siihen, että vaikeuksien kautta voittoon, sankaritarinoihin. Ei se niin mene. Huonot lähtökohdat tai vaikeat kokemukset eivät tee kenestäkään sen parempaa.

Vierailija
30/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen säästötoimet ovat äärettömän julmia, koska ne kohdistuvat kaikkein heikoimpiin. Toimeentulotukea leikataan, vaikkei se nytkään riitä elämiseen. Lapsena kaltoinkohdelluilta vähennetään tukitoimia. Samaan aikaa hyväosaiset saavat verohelpotuksia. En saata käsittää!

Vierailija
31/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit, että "Tavallisistakin perheistä tulee selviytyjiä, joten en näe tarpeelliseksi, että nuoria hyysätään sossuilla 25-vuotiaiksi! Eivät he ole sen erilaisempia kuin me muutkaan!". Yleensä laitoskierteessä ja sijoituksissa olleiden lasten elämä on ollut kaikkea muuta kuin tavallista! Siksi heitä tuetaan, eikä hyysätä. Ja se tuki on aika minimaalista verrattuna siihen, mitä moni tavallisen perheen kasvateista saa vanhemmiltaan. Kuulostat tosi kermaperseeltä vaikka annatkin muuta ymmärtää.

Vierailija
32/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsinkö oikein, että ap muutti itsenäiseen elämään yksin asumaan, jota vanhemmat tukivat taloudellisesti?

Mikä oli tämä vähäinen määrä, jolla tukivat? Miten muuten rahoitit elämäsi?

Miten kouluaikana saiko olla kavereita? Harrastuksia?

Pidettiinkö kouluun panostamista hyvänä asiana?

Opetettiinko arkisia askareita kuten hygieniaa, siivousta, ruoanlaittoa?

Saitko oppia uimaan, luistelemaan, pyöräilemään, hiihtämään?

Vietiinkö sinua kirjastoon, metsäretkille, marjoja poimimaan?

Pyysikö vanhemmat että veisit vankilaan toiselle /molemmille vanhemmille jotain ruumiinaukoissasi?

Saitko nukkua öisin vai saitko pelätä, että joku tulee yöksi seuraan?

Siivositko päivittäin vanhempiesi oksennuksia koulupäivän jälkeen?

Pelkäsitkö koko ajan jotain?

Vierailija
33/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu se vähän epäreilulta, että jälkihuollossa nuori saa toimeentulotukea 25- vuotiaaksi. Mä olen työkyvytön vanhempi ja aivan pa. Eletään tosi tiukoilla, mutta ei mun lapsi saa mitään tukea mihinkään. Lainaa pitäisi ottaa suut ja silmät täyteen.

Töitä ei saa, enkä tiedä, että jaksaisiko nuori edes tehdä työtä opiskelujen ohella, koska on autismin kirjolla vahvasti.

Kaksivitoseksi kun elää toimeentulotuella, niin aika vaikea siinä on enää oppia vastuuta ottamaan. Paljon enemmän näihin nuoriin pitäisi panostaa ja opettaa elämisen ehtoja, eikä vain hyysätä.

Vierailija
34/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Munkin mielestä on aika korkea ikäraja 25v. Joku 21-23-v on ihan sopiva.

Hallitusohjelmassa on jälkihuollon takarajan pudottaminen 23:een.

Ja hyvä näin. ehkä 21 v olisi sopiva.

Vierailija
35/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Johan sitä suurin osa 23-24-vuotiaista on töissä, ainakin osa-aikaisena (opintojen ohella).

Varmaan onkin, mutta suurimmalla osalla on edelleen vanhemmat taustatukena. Jälkihuollon nuorilla ei ole.

Vierailija
36/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuissosiaalityötä tehneenä voin sanoa, että moni nuorista aikuisasiakkaistani olisi tarvinnut jälkihuollon vahvaa tukea, mutta eivät sitä saaneet.

Hallituksen kaavailema uudistus on älytön. Realiteeteista irrallaan.

Ottavat pois kaikken vaurioituneimmilta nuorilta.

Tämä on sitä tämän hallituksen ns. välittämistä.

Eikä tässäsäästä mitään. Syynä on vain köyhät kyykkyyn ajattelutapa.

Vierailija
37/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin ikävuodet 6-14 joutuvani perhesurman uhriksi. En voinut kertoa kenellekäänbja sitten kun yritin kertoa, ei kukaan uskonut. Näin painajaisia, nukuin huonosti, olin koulussa väsynut enkä pystynyt keskittymään. Keksittymisen kanssa oli ongelmia muutenkin, tosin selitys löytyi vasta lukiossa. Kuulostaa todella naurettavalta ajatukselta, että nämä vastoinkäymiset olisi tehneet minusta vahvemman tai paremman tai että nämä olisivat auttaneet minua pärjäämään paremmin elämässä.

Päinvastoin, aloin pelätä yksin olemista ja yksin jäämistä. Siinä ei ollut mitään hyvää tai elämässä pärjäämisen kannalta parempaa.

Vierailija
38/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu se vähän epäreilulta, että jälkihuollossa nuori saa toimeentulotukea 25- vuotiaaksi. Mä olen työkyvytön vanhempi ja aivan pa. Eletään tosi tiukoilla, mutta ei mun lapsi saa mitään tukea mihinkään. Lainaa pitäisi ottaa suut ja silmät täyteen.

Töitä ei saa, enkä tiedä, että jaksaisiko nuori edes tehdä työtä opiskelujen ohella, koska on autismin kirjolla vahvasti.

Kaksivitoseksi kun elää toimeentulotuella, niin aika vaikea siinä on enää oppia vastuuta ottamaan. Paljon enemmän näihin nuoriin pitäisi panostaa ja opettaa elämisen ehtoja, eikä vain hyysätä.

Elämisen ehtojen opettaminen se vasta kallista on. Se tarkoittaa aikuisen jatkuvaa läsnäoloa elämässä. Juuri se puuttuu näiltä nuorilta. Siihen tarvittaisiin satoja ohjaajia ja sossuja lisää, varmaan tuhansia. Vai tarkoitatko elämisen ehtojen opettamiselle yksin jättämistä? Aiotko sinä tehdä niin lapsellesi?

Vierailija
39/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin 15-vuotiaana niin paljon että minut huostaanotetaan, että aloin tahallani saada kokeista 4 ja 5. Ei, mitään ei tapahtunut. Kukaan ei kiinnittänyt minuun huomiota.

Vierailija
40/59 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aloittajalla on itsellään ollut tavallinen lapsuus tavallisessa perheessä ja hän vertaa omaa tilannettaan muihin?

Voi apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä