Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa kavereiden ongelmia

Vierailija
09.07.2023 |

Olemme pian kolmekymppisiä kaveruksia. Osalla perhettä, osalla ei. Itselläni on suhteellisen vakaa elämäntilanne. Kaveripiiriäni vaivaa puolestaan jatkuvat huolet ja ongelmat. Elämä on jatkuvaa analyysiä ja vatvomista. En meinaa jaksaa tuollaista. Pitääkö vaan jaksaa kuunnella ja tukea vai otanko etäisyyttä? Mielipiteitä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun, vaikka olen jo yli nelikymppinen.

Ystäväni puhuvat mulle (pelkästään) pitkiä monologeja jossa nimenomaan vatvovat ja analysoivat joka kantilta, uudestaan ja uudestaan, omia ongelmiaan.

Yksi ei ole muuta tehnytkään, kun valittanut ja itkenyt (kirjaimellisesti) mulle ongelmiaan koko sen ajan mitä on tunnettu, yli 20 vuotta. Ekat 10 vuotta jaksoin oikeasti empaattisena kuunnella, tsempata ja tukea, uskoin että hän on olosuhteiden uhri ja jahka vaan tarpeeksi tuen ja tsemppaan, elämä hymyilee hänellekin ja voimme joskus pitää vaikka hauskaakin. Kunnes vihdoin, hitaana hämäläisenä tajusin, ettei sitä tule tapahtumaan, olen hänen kaatopaikkansa johon purkaa ongelmansa. Otin etäisyyttä, ja sittemmin hän on haukkunut minut kylmäksi ihmiseksi kaikille, koska "ystäväthän ovat sitä varten, että tuetaan kun on vaikeaa".

...pelkästään? Ilman vastavuoroisuutta? Olen sitten mielummin yksin kuin "ystävieni" likasaavi vuosikymmenestä toiseen.

Ystävälle voi jakaa ongelmiaan, mutta terapeutit ovat eri asia.

Vierailija
2/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokaisella on omat ongelmansa. Sekin jolla nyt on tasaista niin voi huomenna olla jotakin muuta. Mutta jos 10 vuotta jauhaa samoista ongelmista tai samantyylisistä ongelmista niin kyllähän sitä peiliin voisi kurkata. 

Ei määräänsä enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisten ihmissuhteet on lähinnä emotionaalista runkkaamista ja ongelmien märehtimista ja /tai toisten ihmisten elämänvalintojen ruotimista?

Vierailija
4/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko lopettaa yksi pitkä ystävyyssuhde kun en jaksanut enää olla vain se kuuntelija hänen huolilleen. Palkatkoon itselleen terapeutin!

Vierailija
5/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu olevan hyvin yleistäkin. Että kieputaan oman itsen ja ongelmien ympärillä ja käytetään toista ihmistä (väkisin) peilinä ja roskakorina. Ei tuollaista kenenkään tarvitse jaksaa. Kyllä siitä ihmissuhteesta täytyy vastavuoroisesti jotain molempien osapuolien saada. Kannattaisi kääntää sitä katsetta omasta navasta vähän ulkopuolellekin niin helpottuisi olokin. Ei ne asiat vatvomalla parane. Mutta joillakin tuo voi olla ihan tapa josta ei pääse enää eroon.

Vierailija
6/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisten ihmissuhteet on lähinnä emotionaalista runkkaamista ja ongelmien märehtimista ja /tai toisten ihmisten elämänvalintojen ruotimista?

Nimenomaan, ihmettelen samaa.

Onneksi löytyy myös sellaisiakin naispuoleisia ystäviä (mulla kaks sellaista) jotka eivät jatkuvasti vaan valita ja kiepu oman navan ja ihmissuhdeongelmiensa ympärillä, vaan osaavat puhua ja ajatella muutakin. Kuten miettiä yhteistä kivaa tekemistä (esim. patikkaretkeä eväineen, konserttia, kirppiskierrosta, kesäteatteria, pyörälenkkiä) ja voidaan puhua ulkomaailmasta ja ajankohtaisista aiheista.

Vierailija
7/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikein sielu lepää sellaisten ystävien seurassa joiden kanssa ei tarvitse vatvoa/analysoida ja ratkoa mitään. Joidenkin kanssa jos ei omia asioita vatvota, niin sitten ainakin toisten. Raskasta seuraa.

Vierailija
8/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä en sinun.

Ilmiannettu.

Vierailija
9/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mietin että pitääkö ystävänä vaan jaksaa kaikki tuo. Vaikka tiedänkin vastauksen. Ei pidä. Huh miten ihmisistä on tullut raskaita.

Vierailija
10/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä en sinun.

Ilmiannettu.

😂

Vierailija
11/43 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo on vaikuttanut siihen että en oikein enää pysty arvostamaan ystäviäni. Ja samalla koen siitä syyllisyyttä.

Vierailija
12/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla ei ole aikaa vatvoa mutta kun arki koittaa, sitten taas kieputaan ja vatvotaan.

-huomion tehnyt

Vierailija
13/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon pitää paikaansa se, että naiset pitävät puolivakavasta ongelmien keskustelusta ja hieman suurentavat sitä ongelmaa saadakseen sosiaalista ulottuvuuta keskusteluun? On liian tylsää ja puuduttavaa keskustella aina ja vaan 90 days fiancee ohjelman ruotim8isesta. 

Ja tämä on olettamukseni, kun omassa elämässäni tuo lady .....well ....

Vierailija
14/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tuollaista tekee oma puoliso?

Vierailija
15/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia minulla ei juuri ole ystäviä enää. Muutama miespuolinen kyllä (ovat myös mieheni ystäviä), mutta jutellaan ja nähdään harvoin. Silloin oikeasti pidetään hauskaa, eikä vatvota tai analysoida mitään. Ystävyydet naisten kanssa ovat aina loppuneet osaltani juuri tuohon, että en jaksa ratkoa niitä samoja ongelmia vuositolkulla. Oikeastihan he eivät edes halua ratkaisua, kunhan saavat pyöriä omassa navassaan ikuisesti.

Vierailija
16/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö nuo edes ystäviä?

Itsellä ns ystävä joka pyytää kahville ja on kokoajan tunne että pitäisi poistua nopeasti. Mitään keskustelua ei kehkeydy vaan töksäytellään jotain.

Sitten tulee puhelu ja sama tyyppi pyytää palvelusta.

Huoh!

Vierailija
17/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu ettet jaksa kuuntele sitä ja selitä kavereille. Ihan ok se on rajata itse. Tsemppii.

Vierailija
18/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä ne on miespuoliset kaverit jotka märehtii vuodesta toiseen huonoja parisuhteita, työpaikkoja ja masennuksia eikä edes yritä tehdä asioille mitään. Olen ottanut etäisyyttä.

Vierailija
19/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisihmisenä sanoisin, että on vaan tarve puhua asioista jonkun kanssa. Se on sisäinen tarve. Ilmeisesti joillakin meistä pitäisi olla ammattiterapeutti aina käytettävissä.

Jos asioista ei voi puhua kellekään, ne alkavat ahdistaa vielä enemmän.

Vierailija
20/43 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa. Tykkään kuunnella ja tuon myös omia näkökulmia jopa neuvoja asioihin. Olen luonteeltani rauhallinen ja velvollisuudentuntoinen, tasapainoinenkin. Ja joskus ihana huomata että ystävillä on niitä ilon asioitakin elämässään.