Listataan asioita, joita amatöörimatkailijat eivät osaa ottaa huomioon
Eli tähän ketjuun voi postailla sellaisia huomioita joko omilta, tai jonkun toisen matkoilta, jotka ovat tulleet joko yllätyksenä, tai joita ei vaan ole osannut ottaa huomioon matkalla tai siellä määränpäässä.
Aloitan: Kunnollisten kävelykenkien ottaminen mukaan
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on tullut matkustellessa harmiteltua pitkillä kaupunkikävelyillä kipeytyneitä jalkoja, koska matkaan on tullut lähdettyä sillä yhdellä kenkäparilla, jotka siis näyttävät hienoilta, mutta joilla kävely muuttuu jo yhden kilometrin jälkeen tuskalliseksi kokemukseksi. Kovat pohjat, virtaviivainen muotoilu ja tähän vielä korkeat (tai korkeahkot) korot ja helvetin esikartano kävelyn osalta on pystytetty.
Joku tietenkin sanoo, että niitä mukavia jalkineitahan voi perillä ostaa kaupasta. Lohduttaahan se jonkin verran, kun vahinko on jo tapahtunut ja jalat ovat hiertymillä ja jalkapohjatkin polttelevat kuin hiilillä kävelisi, kun saa sitten ihan uudet kävelykengät tai lenkkarit. Eli itse en matkailuamatöörinä vaan koskaan muista ottaa huomioon tätä kenkäjuttua.
Kommentit (156)
Ainakin etelän lomakohteissa pahin amatöörimatkustajan virhe liittyy auringonottoon. Ei noudateta paikallisten viisautta siitä, että kuumimpina ja voimakkaammimman UV säteilyn tunteina pysytellään sisätiloissa (tai edes varjossa). Ei käytetä riittävästi aurinkovoidetta, tyyliin sipaistaan vaan aamulla, mutta päivän mittaan ei lisätä voidetta. Ei myöskään peitetä kunnolla päätä auringolta, tai jos peitetään, peitetään lippiksellä, jolloin korvat ja niska altistuu säteilylle. Ei tajuta suojautua auringolta vaatteilla, vaan luotetaan siihen, että aamulla hutaisemalla laitettu 20 SPF riittää. Sitten pahimapana kaikesta, ei tajuta edes huolestua säteilyn aiheuttamista ihovaurioista, vaan laitetaan kärähtäneestä ihosta kuva sosiaaliseen mediaan saatesanoilla "huomisen bruna" ja virnistävä hymiö. Seuraavana päivänä sama homma uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kenkäjutun taustalla saattaa olla se "en halua näyttää juntilta/turistilta" -pelko. Mikä on sinänsä tyhmää.
Ihan tavalliset normaalit kengät mitä käyttää muutenkin niin miksi ne näyttäisivät reissussa junteilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsidesi ja korvatulpat on unohtuvat matkasta ja on pitänyt ostaa uudet. Nykyään teen listan reissua varten ja käyn kohta kohdalta läpi.
Vuosikymmeniä olen reissannut maailmalla ja koskaan en ole tarvinnut kumpiakaan.
Likaisen metron jälkeen laitan käsidesiä ja aina ennen syömistä vaikka kädetkin pesen sekä olen herkkä nukkumaan ja sen takia korvatulpat, jos hotellissa onkin pahviseinät.
Mikä siitä metrosta niin erityisen likaisen tekee? Etkö käytä joukkoliikennevälineitä Suomessa vai desinfioitko itseäsi täälläkin aina kun ulkona kosket johonkin? Mä yövyn aina tasokkaissa hotelleissa, joissa on betoniseinät. En edes tiedä, missä on pahviseinäisiä hotelleita. Tarkoitatko jotain retkeilymajoja?
En käytä joukkoliikennevälineitä Suomessa. Metroissa ja muissa on kaikenlaista porukkaa ja kaikki ei pidä hygieniasta huolta. Korona myös opetti, että kannattaa pitää käsihygieniasta huolta. Kolmen tai neljän tähden hotelleissa olen, mutta joskus on huono äänieristys, mutta kuten sanoin olen herkkäuninen. Ulkoa kuuluva liikenne voi häiritä. Kerran pyysin uutta huonetta sisäpihan puolelta ja sellaisen sainkin.
Käsien puhtaudesta on toki järkevää pitää huolta mutta koronaa se ei valitettavasti torju koska se tarttuu lähes yksinomaan hengitysilman välityksellä. (Alkuperäinen WHO:n näkemys oli väärä ja on korjattu jo vuosia sitten sekä useissa erilaisissa tutkimuksissa moneen kertaan todistettu. Ilmateitse tarttuvilta taudeilta suojaa hyvä ilmanvaihto, korkeatasoiset ilmanpuhdistimet tai vähintään FFP2-tason maski.)
Itse aiheeseen. Ei suunnitella etukäteen eikä varata etukäteen lippuja. Ymmärrän, että monilla tämä ei ole käsitys lomasta mutta varsinkin nyt pandemian jälkeen joihinkin suosittuihin nähtävyyksiin ei edes pääse ilman lippua ja aikavarausta 15 minuutin tarkkuudella. Jotta tällaisen voi tehdä, usein joutuu suunnittelemaan matkan ohjelmaa ja aikataulutusta tarkastikin etukäteen.
Jo aiemmin lipun hankkiminen etukäteen oli hyvä idea ajansäästön ja jonottamisen välttämiseksi. Esimerkiksi Vatikaanin museoon oli tyypillisesti 2-3 tunnin jono ilman lippua ja ei lainkaan jonoa jos oli lippu. Nykyään jonottaa pitää monessa paikassa hetken vaikka olisi se aikaslotillinen lippu mutta ilman sitä ei välttämättä ole mitään asiaa nähtävyyteen koska se voi olla loppuunmyyty (mm. Amsterdamin Rijksmuseum usein on).
No just nuo kengät! Crocsit ovat mukavat mutta rumat, kuten laittaa me nätit sandaalit ajatellen että ehkä tällä kertaa ei tule rakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsidesi, nenäliinoja (voi pyyhkiä p & p), amex on must muun luottokortin lisäksi, ota passista kuva kännykkään ja kopio mukaan myös laukkuun. Matkusta pienellä lentolaukulla tai repulla.
Minulla on passista, puhelinnumeroista ja matkavakuutuksen korteista yms. kuvat myös omassa sähköpostissa. Ihan vain siltä varalta jos herää alasti jostain slummista ja pitäisi siltä pohjalta lähteä liikenteeseen. Matkustan isolla eli ruumaan menevällä matkalaukulla ja suorilla lennoilla. Matkalaukku ei ole täyteen ahdettu matkalle lähtiessä. Toki halvemmallakin voisi matkustaa.
Jos sä heräät slummista, mitä todennäköisimmin sun puhelin on varastettu.
Mulla aina myös paperilla kopiot kaikista asiakirjoista ja ne säilyy matkalaukun sivutaskussa hotellihuoneessa.
Olen eri mutta hätätilanteessa sinne sähköpostiin pääsee muutenkin kuin omalta puhelimelta. Jos ihan kaikki tavarat on menetetty, tiedot saa itse silti sieltä sähköpostista.
Vierailija kirjoitti:
No just nuo kengät! Crocsit ovat mukavat mutta rumat, kuten laittaa me nätit sandaalit ajatellen että ehkä tällä kertaa ei tule rakkoja.
Enikinä voidi kävellä 20km/pvä crockseissa?? Nehän on ihan kamalat, kyllä niillä rannassa tassuttelee muutaman metrin.
Aasialaisista turisteista kannattaa ottaa mallia: tyylikkyydestä viis mutta hyvät lenkkarit/kumitossut niin jaksaa taapertaa. Mulla on kyllä niin hyviä melko matalia sandaalejakin että selviän koko päivän
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksen läpi saa kuljettaa yhteensä kaksi litraa nesteitä matkustajaa kohden. Eli kun tuonne menee, niin vesipullot kannattaa ostaa viimeistään siitä sisäänkäyntiaulan Alepasta. Turvatarkastuksen jälkeisissä myyntipaikoissa yksi puolen litran pullo voi maksaa muistaakseni helposti 3,5 euroa. Tosin siinä yhdessä myymälässä, joka on ihan heti turvatarkastuksen jälkeen, 3 pulloa on maksanut 5 euroa - tuolta olen aiemmin ostanut.
Mihin sä tarvitset lentokentällä tai lentokoneessa litratolkulla vettä? Tietääkseni kentällä on ihan toimivat vesihanat, ja koneessa saa kyllä vettä pyytämällä.
Seurapiirirakko ja peltimaha. Joka ilta ja aamu ryyppy kirkasta desinfiointiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ammattimatkailija?
Kaksi kertaa Rohdoksellla, kerran Pariisissa ryhmämatkalle.
Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsidesi, nenäliinoja (voi pyyhkiä p & p), amex on must muun luottokortin lisäksi, ota passista kuva kännykkään ja kopio mukaan myös laukkuun. Matkusta pienellä lentolaukulla tai repulla.
Minulla on passista, puhelinnumeroista ja matkavakuutuksen korteista yms. kuvat myös omassa sähköpostissa. Ihan vain siltä varalta jos herää alasti jostain slummista ja pitäisi siltä pohjalta lähteä liikenteeseen. Matkustan isolla eli ruumaan menevällä matkalaukulla ja suorilla lennoilla. Matkalaukku ei ole täyteen ahdettu matkalle lähtiessä. Toki halvemmallakin voisi matkustaa.
Jos sä heräät slummista, mitä todennäköisimmin sun puhelin on varastettu.
Mulla aina myös paperilla kopiot kaikista asiakirjoista ja ne säilyy matkalaukun sivutaskussa hotellihuoneessa.
Eikö pelota, että siivoojat kuvaa ne
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ammattimatkailija?
Kyllähän sitä kehittyy käteväksi reissaajaksi kun matkustaa paljon työn ja/tai huvin vuoksi. Itsellä reilusti yli 100 matkaa takana ja enimmillään 12 työmatkaa per vuosi. Aika nopeasti valikoituu vaatteiden materiaalit ja määrät sellaisiksi että selviää pienellä laukulla ja vähällä huollolla paikan päällä
Erilainen valikoima alapään kulloisiinkin tarpeisiin sopivia siteitä, tampooneja, vaippoja ja emätinpuikkoja. On ikävä huomata matkakohteessa, että siteet valuvat yli, kun on ottanut mukaan vain stringi-libresseä ja torttu helottaa tulehtuneena rutikuivana ja alapäästä leijailee kalman katku..
Vierailija kirjoitti:
Mukaan kannattaa aina laittaa myös pari ylimääräistä passikuvaa. Jos passi katoaa niin se nopeuttaa uuden passin hakemista kun ei tarvitse miettiä missä passikuvat voisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin etelän lomakohteissa pahin amatöörimatkustajan virhe liittyy auringonottoon. Ei noudateta paikallisten viisautta siitä, että kuumimpina ja voimakkaammimman UV säteilyn tunteina pysytellään sisätiloissa (tai edes varjossa). Ei käytetä riittävästi aurinkovoidetta, tyyliin sipaistaan vaan aamulla, mutta päivän mittaan ei lisätä voidetta. Ei myöskään peitetä kunnolla päätä auringolta, tai jos peitetään, peitetään lippiksellä, jolloin korvat ja niska altistuu säteilylle. Ei tajuta suojautua auringolta vaatteilla, vaan luotetaan siihen, että aamulla hutaisemalla laitettu 20 SPF riittää. Sitten pahimapana kaikesta, ei tajuta edes huolestua säteilyn aiheuttamista ihovaurioista, vaan laitetaan kärähtäneestä ihosta kuva sosiaaliseen mediaan saatesanoilla "huomisen bruna" ja virnistävä hymiö. Seuraavana päivänä sama homma uudelleen.
Hahhaha eli lähden etelään ihan vaan sillä asenteella, että peitän itseni kaapuun ja olen aurinkoisen ajan hotellihuoneessa verhojen takana kökkimässä? Joo ei. Sen kerran, kun on lämpöä ja aurinkoa, siitä nautitaan ja ollaan niin paljon auringossa kuin mahdollista! Paikalliset viettää siestaa, koska he ovat töissä. Mä olen lomalla ja todellakin makaan rannalla tai uima-altaalla nimenomaan sen kuumimman ajan. Miksi muuten tulla etelään`?
Tämän nyt varmasti kaikki tietään, mutta jos lähdet sellaiselle reissulle, että tarvitset ruumaan menevän matkalaukun, pakkaa käsimatkatavaroihin aina parin päivän vaate- ja muut tykötarpeet. Etenkin lentoja vaihtaessa on ihan mahdollista, ettei matkalaukku seuraa perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukaan kannattaa aina laittaa myös pari ylimääräistä passikuvaa. Jos passi katoaa niin se nopeuttaa uuden passin hakemista kun ei tarvitse miettiä missä passikuvat voisi ottaa.
Hullu!
Kaikkialla ei pelkkä luotto- tai pankkikortti riitä. Lompakossa kannattaa olla myös käteistä (niin ei tarvitse kesken kaiken etsiä automaattia). Edelleen jopa Jenkeissä ja Keski-Euroopassa on asioita, joita ei kortilla voi maksaa vaikka Suomessa niin tehdäänkin...
Vierailija kirjoitti:
Pullea lompakko mukaan matkaan, jopa rannalle. Takaisin tullessa täytyy uusia kaikki kortit, kun voro on vienyt kukkaron. Mihin Mallorcalla tarvitaan S-korttia?
Jos haluan maksaa pankkikortilla, niin S-kortin on vähän pakko olla mukana.
Muuten sama mutta ei ikinä mitään mustaa, tai no kumitossut on mustat. Nautin siitä että etelässä voi käyttää kauniita värikkäitä vaatteita mitkä harmaassa pohjolassa näyttäisi oudolta.
Muuten reissussa hyvin pienillä tavaroilla. 2 vkoa menee lentolaukulla hyvin näin kesällä. Mekot ei paljoa paina ja koska en hikoile voin käyttää vaatteita 2 pv ja tuulettaa välillä