Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan asioita, joita amatöörimatkailijat eivät osaa ottaa huomioon

Vierailija
09.07.2023 |

Eli tähän ketjuun voi postailla sellaisia huomioita joko omilta, tai jonkun toisen matkoilta, jotka ovat tulleet joko yllätyksenä, tai joita ei vaan ole osannut ottaa huomioon matkalla tai siellä määränpäässä.

Aloitan: Kunnollisten kävelykenkien ottaminen mukaan

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on tullut matkustellessa harmiteltua pitkillä kaupunkikävelyillä kipeytyneitä jalkoja, koska matkaan on tullut lähdettyä sillä yhdellä kenkäparilla, jotka siis näyttävät hienoilta, mutta joilla kävely muuttuu jo yhden kilometrin jälkeen tuskalliseksi kokemukseksi. Kovat pohjat, virtaviivainen muotoilu ja tähän vielä korkeat (tai korkeahkot) korot ja helvetin esikartano kävelyn osalta on pystytetty.

Joku tietenkin sanoo, että niitä mukavia jalkineitahan voi perillä ostaa kaupasta. Lohduttaahan se jonkin verran, kun vahinko on jo tapahtunut ja jalat ovat hiertymillä ja jalkapohjatkin polttelevat kuin hiilillä kävelisi, kun saa sitten ihan uudet kävelykengät tai lenkkarit. Eli itse en matkailuamatöörinä vaan koskaan muista ottaa huomioon tätä kenkäjuttua.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsidesi ja korvatulpat on unohtuvat matkasta ja on pitänyt ostaa uudet. Nykyään teen listan reissua varten ja käyn kohta kohdalta läpi. 

Vuosikymmeniä olen reissannut maailmalla ja koskaan en ole tarvinnut kumpiakaan.

Likaisen metron jälkeen laitan käsidesiä ja aina ennen syömistä vaikka kädetkin pesen sekä olen herkkä nukkumaan ja sen takia korvatulpat, jos hotellissa onkin pahviseinät. 

Mikä siitä metrosta niin erityisen likaisen tekee? Etkö käytä joukkoliikennevälineitä Suomessa vai desinfioitko itseäsi täälläkin aina kun ulkona kosket johonkin? Mä yövyn aina tasokkaissa hotelleissa, joissa on betoniseinät. En edes tiedä, missä on pahviseinäisiä hotelleita. Tarkoitatko jotain retkeilymajoja?

En käytä joukkoliikennevälineitä Suomessa. Metroissa ja muissa on kaikenlaista porukkaa ja kaikki ei pidä hygieniasta huolta. Korona myös opetti, että kannattaa pitää käsihygieniasta huolta. Kolmen tai neljän tähden  hotelleissa olen, mutta joskus on huono äänieristys, mutta kuten sanoin olen herkkäuninen. Ulkoa kuuluva liikenne voi häiritä. Kerran pyysin uutta huonetta sisäpihan puolelta ja sellaisen sainkin. 

Vierailija
22/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatöörimatkailija ei ota mukaan jo sisäänajettuja kenkiä eikä rakkolaastareita. Ei myöskään mitään kätevää laukkua eli reppua, vyölaukkua tai leveällä olkaimella varustettua olkalaukkua, missä pitää päivisin tarvittavia tavaroitaan. Lisäksi amatöörimatkailijalla ei ole hätävara nessupakettia, puhdistusliinoja ja käsidesiä repussaan, niitä tilanteita varten kun wc-paperi olikin loppu ja käsille ei ollutkaan pesupaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsidesi ja korvatulpat on unohtuvat matkasta ja on pitänyt ostaa uudet. Nykyään teen listan reissua varten ja käyn kohta kohdalta läpi. 

Vuosikymmeniä olen reissannut maailmalla ja koskaan en ole tarvinnut kumpiakaan.

Likaisen metron jälkeen laitan käsidesiä ja aina ennen syömistä vaikka kädetkin pesen sekä olen herkkä nukkumaan ja sen takia korvatulpat, jos hotellissa onkin pahviseinät. 

Mikä siitä metrosta niin erityisen likaisen tekee? Etkö käytä joukkoliikennevälineitä Suomessa vai desinfioitko itseäsi täälläkin aina kun ulkona kosket johonkin? Mä yövyn aina tasokkaissa hotelleissa, joissa on betoniseinät. En edes tiedä, missä on pahviseinäisiä hotelleita. Tarkoitatko jotain retkeilymajoja?

En käytä joukkoliikennevälineitä Suomessa. Metroissa ja muissa on kaikenlaista porukkaa ja kaikki ei pidä hygieniasta huolta. Korona myös opetti, että kannattaa pitää käsihygieniasta huolta. Kolmen tai neljän tähden  hotelleissa olen, mutta joskus on huono äänieristys, mutta kuten sanoin olen herkkäuninen. Ulkoa kuuluva liikenne voi häiritä. Kerran pyysin uutta huonetta sisäpihan puolelta ja sellaisen sainkin. 

Viimeksi olin kyllä kahden tähden hotellissa, kun halusin tietylle alueelle ja muut hotellit olivat jo täyteen buukattu. 

Vierailija
24/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko matkustanut paljon bussissa Suomessa? Jos olet, niin luultavasti olet havainnut, että joskus matkustajalla saattaa olla kuset tai jopa köntsät housussa. Kaikenlaisia laitapuolenkulkijoita tai sitten sairaitakin ihmisiä käyttää liikennevälineitä. 

Oletko käynyt julkisissa käymälöissä? Jos olet, niin luultavasti olet havainnut, etteivät läheskään kaikki esimerkiksi pese käsiään asoituaan vessassa.

Tällaisten huomioiden jälkeen on ymmärrettävää ja järkevääkin ajatella metroja sen verran likaisiksi paikoiksi, että desinfioi kätensä metrossa oltuaan.

Vierailija
25/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestuttava joutui ulkomailla käsirysyyn. Piti lompakkoa farkkujen takataskussa ja joku taskuvaras koitti tietenkin hyödyntää tätä. Kehuskeli ja uhosi sitten jälkeenpäin kuinka "melkein sai vedettyä turpaan" tätä nuorta paikallista. Meinasin kuolla myötähäpeästä kun tätä tarinaa kuuntelin.

Vierailija
26/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestuttava joutui ulkomailla käsirysyyn. Piti lompakkoa farkkujen takataskussa ja joku taskuvaras koitti tietenkin hyödyntää tätä. Kehuskeli ja uhosi sitten jälkeenpäin kuinka "melkein sai vedettyä turpaan" tätä nuorta paikallista. Meinasin kuolla myötähäpeästä kun tätä tarinaa kuuntelin.

Kenen puolesta tunsit myötähäpeää, ja miksi?

Vierailija
27/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatöörimatkailija ei ota mukaan jo sisäänajettuja kenkiä eikä rakkolaastareita. Ei myöskään mitään kätevää laukkua eli reppua, vyölaukkua tai leveällä olkaimella varustettua olkalaukkua, missä pitää päivisin tarvittavia tavaroitaan. Lisäksi amatöörimatkailijalla ei ole hätävara nessupakettia, puhdistusliinoja ja käsidesiä repussaan, niitä tilanteita varten kun wc-paperi olikin loppu ja käsille ei ollutkaan pesupaikkaa.

Mulla on aina pieni paketti  intiimipyyhkeitä mukana. En voi pyyhkiä takamusta pelkästään paperilla. 

Vierailija
28/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää lompakkoa takataskussa jossain turistirysässä. Kehuskelee väkivallalla eikä tajua omaa typeryyttään kun on oikein kerjännyt ongelmia.

Vierailija
29/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää lompakkoa takataskussa jossain turistirysässä. Kehuskelee väkivallalla eikä tajua omaa typeryyttään kun on oikein kerjännyt ongelmia.

Tuota olen ihmetellyt miten jotkut uskaltavat pitää sitä lompakkoa takataskussa kaikille tarjottavana. 

Vierailija
30/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti ajattelematonta ja sikäli hölmöä pitää lompakkoa takataskussa. Mutta jos meinaa tempaista varasta turpaan ja siitä mainitsee, niin ei kai siinä mitään noloa ole. Jos joku tulisi minua ryöstämään, niin turpaan vetäisin minäkin. Yrittäisin ainakin.

Vierailija
31/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti ajattelematonta ja sikäli hölmöä pitää lompakkoa takataskussa. Mutta jos meinaa tempaista varasta turpaan ja siitä mainitsee, niin ei kai siinä mitään noloa ole. Jos joku tulisi minua ryöstämään, niin turpaan vetäisin minäkin. Yrittäisin ainakin.

Ja sitten putkaan? Tyhmää vetää jotain turpaan, kun voi tulla seuraamuksia. 

Vierailija
32/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko matkustanut paljon bussissa Suomessa? Jos olet, niin luultavasti olet havainnut, että joskus matkustajalla saattaa olla kuset tai jopa köntsät housussa. Kaikenlaisia laitapuolenkulkijoita tai sitten sairaitakin ihmisiä käyttää liikennevälineitä. 

Oletko käynyt julkisissa käymälöissä? Jos olet, niin luultavasti olet havainnut, etteivät läheskään kaikki esimerkiksi pese käsiään asoituaan vessassa.

Tällaisten huomioiden jälkeen on ymmärrettävää ja järkevääkin ajatella metroja sen verran likaisiksi paikoiksi, että desinfioi kätensä metrossa oltuaan.

Asun pks ja käytän jatkuvasti joukkoliikennettä ja olen myös asunut Lontoossa ja siellä myös metroa ja busseja. Enpä ole joutunut koskaan käsidesiä käyttämään ja terveenä olen pysynyt. Ennen koronaa juuri kukaan ei sitä käyttänyt, mutta nyt kaikilla hysteerikoilla on sitä litran pullo kassissa kaikkia tilanteita varten. Aivan typerää.

Vierailija
33/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten putkaan? Tyhmää vetää jotain turpaan, kun voi tulla seuraamuksia. 

Väkivalta on lähes aina tyhmää mutta joissakin tilanteissa ymmärrettävää.

Vierailija
34/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullea lompakko mukaan matkaan, jopa rannalle. Takaisin tullessa täytyy uusia kaikki kortit, kun voro on vienyt kukkaron. Mihin Mallorcalla tarvitaan S-korttia?

Meillä on s-korissa myös luottokortti, joka pelasti Indonesiassa, kun pankkiautomaatti nielaisi kortin, eikä paikallinen pankki koskaan ottanut yhteyttä, lupauksistaan huolimatta. Onneksi kuoletin kortin samana iltana, oli juhannusaatto.

Vierailija
35/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun pks ja käytän jatkuvasti joukkoliikennettä ja olen myös asunut Lontoossa ja siellä myös metroa ja busseja. Enpä ole joutunut koskaan käsidesiä käyttämään ja terveenä olen pysynyt. Ennen koronaa juuri kukaan ei sitä käyttänyt, mutta nyt kaikilla hysteerikoilla on sitä litran pullo kassissa kaikkia tilanteita varten. Aivan typerää.

No sinähän se vasta typerältä kuulostat. 

Vierailija
36/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset eivät tajua nesteytyksen tärkeyttä.

Kesä +40 etelän lomakohteissa on todella rajua kuumuutta. Usein juodaan vain olutta ja veden juonti jää väliin.

Lopputuloksena on erittäin huono olo illalla ja pahimmassa tapauksessa koko loma pilalla.

Juokaa sitä vettä, suojatkaa pää ja käyttäkää aurinkorasvaa.

Vierailija
37/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina käteistä mukaan, jos tuleekin ongelmia kortin kanssa. 

Vierailija
38/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalaukkuvaaka voi säästää euroja. Monet lentoyhtiöt on tarkkoja painorajoitusten kanssa ja ylimääräisestä painosta joutuu maksamaan. Halpa viinipullo voi tulla siinä vaiheessa kalliiksi.

Hotellilla kun tasaa matkalaukut sallittuihin rajoihin, säästyy härdelliltä hihnalla.

Vierailija
39/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoa edeltävänä päivänä kannattaa vetää kovat kännit, jotta pääsee kohmeloissaan nauttimaan matkustamisesta. Lentokenttäkin on hieno paikka kokea krapuloissaan.

Vierailija
40/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsidesi, nenäliinoja (voi pyyhkiä p & p), amex on must muun luottokortin lisäksi, ota passista kuva kännykkään ja kopio mukaan myös laukkuun. Matkusta pienellä lentolaukulla tai repulla.

Minulla on passista, puhelinnumeroista ja matkavakuutuksen korteista yms. kuvat myös omassa sähköpostissa. Ihan vain siltä varalta jos herää alasti jostain slummista ja pitäisi siltä pohjalta lähteä liikenteeseen. Matkustan isolla eli ruumaan menevällä matkalaukulla ja suorilla lennoilla. Matkalaukku ei ole täyteen ahdettu matkalle lähtiessä. Toki halvemmallakin voisi matkustaa.

Jos sä heräät slummista, mitä todennäköisimmin sun puhelin on varastettu.

Mulla aina myös paperilla kopiot kaikista asiakirjoista ja ne säilyy matkalaukun sivutaskussa hotellihuoneessa.