Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan asioita, joita amatöörimatkailijat eivät osaa ottaa huomioon

Vierailija
09.07.2023 |

Eli tähän ketjuun voi postailla sellaisia huomioita joko omilta, tai jonkun toisen matkoilta, jotka ovat tulleet joko yllätyksenä, tai joita ei vaan ole osannut ottaa huomioon matkalla tai siellä määränpäässä.

Aloitan: Kunnollisten kävelykenkien ottaminen mukaan

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on tullut matkustellessa harmiteltua pitkillä kaupunkikävelyillä kipeytyneitä jalkoja, koska matkaan on tullut lähdettyä sillä yhdellä kenkäparilla, jotka siis näyttävät hienoilta, mutta joilla kävely muuttuu jo yhden kilometrin jälkeen tuskalliseksi kokemukseksi. Kovat pohjat, virtaviivainen muotoilu ja tähän vielä korkeat (tai korkeahkot) korot ja helvetin esikartano kävelyn osalta on pystytetty.

Joku tietenkin sanoo, että niitä mukavia jalkineitahan voi perillä ostaa kaupasta. Lohduttaahan se jonkin verran, kun vahinko on jo tapahtunut ja jalat ovat hiertymillä ja jalkapohjatkin polttelevat kuin hiilillä kävelisi, kun saa sitten ihan uudet kävelykengät tai lenkkarit. Eli itse en matkailuamatöörinä vaan koskaan muista ottaa huomioon tätä kenkäjuttua.

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatöörimatkailijoilla tuntuu unohtuvan se sääntö, että liukuportaissa seistään aina oikealla puolella. Jos maailman metropoleissa erehtyy seisomaan vasemmalla tai jonkun kanssa rinnakkain, tulee äkkiä vihaisia katseita ja kärkkäitä sanoja, ja joskus jopa tönäisyjä, kun joku kiireinen ei pääse ohittamaan vasemmalta.

Oli muuten yllätys Lontoossa että vaikka muuten oli vasemmanpuoleinen liikenne ja ihmiset väistyivät kadullakin aina toiseen suuntaan kuin täällä kotimaassa, liukuporrasjonotus meni juurikin meikäläisittäin eli oikealla jonotettiin.

Vierailija
82/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksen läpi saa kuljettaa yhteensä kaksi litraa nesteitä matkustajaa kohden. Eli kun tuonne menee, niin vesipullot kannattaa ostaa viimeistään siitä sisäänkäyntiaulan Alepasta. Turvatarkastuksen jälkeisissä myyntipaikoissa yksi puolen litran pullo voi maksaa muistaakseni helposti 3,5 euroa. Tosin siinä yhdessä myymälässä, joka on ihan heti turvatarkastuksen jälkeen, 3 pulloa on maksanut 5 euroa - tuolta olen aiemmin ostanut.

Turvatarkastuksen läpi otetaan tyhjä vesipullo, joka täytetään koneeseen nousua odotellessa ja niin on nekin rahat säästetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amatöörimatkaajan tunnistaa ehkä helpoiten siitä, että ei osata pakata oikein. Pakataan yleensä liikaa, ja reissussa osa vaatteista palaa käyttämättöminä takaisin. Samoin kenkien ja kosmetiikan osalta. Otetaann mukaan liikaa tavaraa, vaikka vähemmälläkin pärjäisi. Tavallinen virhe myös, että pakataan mukaan liikaa myös esim. kirjoja tai muuta ajanvietettä. Mitä enemmän matkustaa, sitä paremmin tajuaa että vähemmällä oikeasti pärjää. Amatöörimatkaaja pakkaa myös "ehkä tarvitsen tätä"-tyyppisesti, eikä osaa luottaa siihen, että jos vaikka mystisesti sattuisi lomalla tarvitsemaan vaikka suuvettä, saa sitä ostettua kohteestakin. 

Toisaalta toinen amatöörin matka/pakkausmoka on myös se, että jätetään jotain ihan olennaisesti tärkeää pois. Vaikka sitten ne mukavimmat luottokengät tai sellaiset vermeet, joissa on oikeasti mukava olla. 

Mä taas aina pakkaan kosmetiikkatarvikkeet mukaan enkä luota siihen, että kohteesta löytyy mitä tarvitsen. Ensinnäkin en jaksa lennon jälkeen väsyneenä lähteä etsimään mitään paikkaa missä myytäisiin tarvitsemiani asioita tai ottaa riskin että sopiiko se shampoo mitä löydän kohdemaan lähikaupasta tai hotellihuoneesta hiustyypilleni.

Jep, mulla pitää olla tiettyä shampoota ja suihkusaippuaa aina mukana. En koskaan käytä hotellin tuotteita. 

No jos tarvitset ja käytät juuri noita tuotteita reissussa, niin ilman muuta silloin ne on järkevää pakata mukaan! Mutta siinä kohtaa, jos pakkaat useita "ehkä voin tarvita näitä ei-vättämättömiä erikoistuotteita", kannattaa miettiä järkevyyttä. Terveisin, entinen amatöörimatkaaja, nyt paljon kansainvälisillä työmatkoilla reissaava. 

Vierailija
84/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullea lompakko mukaan matkaan, jopa rannalle. Takaisin tullessa täytyy uusia kaikki kortit, kun voro on vienyt kukkaron. Mihin Mallorcalla tarvitaan S-korttia?

Jos haluan maksaa pankkikortilla, niin S-kortin on vähän pakko olla mukana.

Pankkikortilla ei ikinä kannata maksaa mitään ulkomailla, koska siitä tulee lisämaksuja.

Mitä ihmettä? Oletko koskaan tilannut netistäkään mitään ulkomailta? Ihan samanlaisella maksupolitiikalla toimii contactless pay Suomessa ja muuallakin.

Ulkomainen pankki voi silti periä maksun tapahtuman käsittelystä.

Maksa visalla/masterilla kuten normaalit ihmiset niin ei tule mitään tapahtumakäsittelymaksuja...

On top of the margin added to the exchange rate, you might also have to pay a foreign transaction fee when you spend overseas using your Visa debit card. This is a charge for using your card in another country. It may be a flat fee, but it's usually a percentage of the amount you spend.

Tuo on Visa Debit Card, kokeilehan Credit Cardin ehtoja myös

Tuossa alkuperäisessä lainauksessahan nimenomaan olikin kyse siitä miksi ei kannata käyttää Debit-korttia 

Vierailija
85/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullea lompakko mukaan matkaan, jopa rannalle. Takaisin tullessa täytyy uusia kaikki kortit, kun voro on vienyt kukkaron. Mihin Mallorcalla tarvitaan S-korttia?

Pankkikortilla ei ikinä kannata maksaa mitään ulkomailla, koska siitä tulee lisämaksuja.

Mitä ihmettä? Oletko koskaan tilannut netistäkään mitään ulkomailta? Ihan samanlaisella maksupolitiikalla toimii contactless pay Suomessa ja muuallakin.

Maksa visalla/masterilla kuten normaalit ihmiset niin ei tule mitään tapahtumakäsittelymaksuja...

On top of the margin added to the exchange rate, you might also have to pay a foreign transaction fee when you spend overseas using your Visa debit card. This is a charge for using your card in another country. It may be a flat fee, but it's usually a percentage of the amount you spend.

Tuossa alkuperäisessä lainauksessahan nimenomaan olikin kyse siitä miksi ei kannata käyttää Debit-korttia 

Puhuttiin _pankki_kortin käyttämisestä, se voi ja yleensä ihmisillä onkin olla myös S-Pankin Visa Credit jonka käyttäminen ei maksa maailmalla senttiäkään ylimääräistä.

Vierailija
86/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vinkki ei taatusti toimi aina eikä kaikkialla, mutta kerronpa kuitenkin. Hotelleihin suoraan soittamalla ja kysymällä tarjouspyyntöä voi saada paremman diilin mitä esim. Booking.comin kautta. Hotelleille itselleen on käsittääkseni huonompi diili välittäjien kautta tehdyt varaukset. Tämä niksi toimii etenkin ei-ketjuhotellien osalta. Soittamisen sijaan voi ehkä kokeilla myös sähköpostitiedustelua, mutta itse olen huomannut soittamisen olevan kätevin. Ulkomaansoittoja varten itselläni aina pikkuisen Skypen kredittiä, niin onnistuu näppärästi. 

Vierailija
87/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtiessä ei tarvi kuin laukun, kännykän, laturin, rahat, kortit ja passin ja mahdolliset muut matkustusasiakirjat. Sekä päällä olevat vaatteet. Kaikkea muuta voi ostaa sieltä kohdemaasta.

En todellakaan kuluta aikaani ostoksiin kohdemaassa vaan kaikki mukaan kotoa lähtiessä. Todella ärsyttävää, jos pitäisi ihan ensimmäiseksi lähteä ostamaan jotain perustarvikkeita loman alkajaisiksi. 

Vierailija
88/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuttiin _pankki_kortin käyttämisestä, se voi ja yleensä ihmisillä onkin olla myös S-Pankin Visa Credit jonka käyttäminen ei maksa maailmalla senttiäkään ylimääräistä.

pankkikortti = debit = usein ulkomailla käytöstä peritään ylimääräistä

luottokortti = credit 

Vierailija
89/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vinkki ei taatusti toimi aina eikä kaikkialla, mutta kerronpa kuitenkin. Hotelleihin suoraan soittamalla ja kysymällä tarjouspyyntöä voi saada paremman diilin mitä esim. Booking.comin kautta. Hotelleille itselleen on käsittääkseni huonompi diili välittäjien kautta tehdyt varaukset. Tämä niksi toimii etenkin ei-ketjuhotellien osalta. Soittamisen sijaan voi ehkä kokeilla myös sähköpostitiedustelua, mutta itse olen huomannut soittamisen olevan kätevin. Ulkomaansoittoja varten itselläni aina pikkuisen Skypen kredittiä, niin onnistuu näppärästi. 

Olen aina saanut paremman tarjouksen Booking.comin kautta. Kyttään aina erikoistarjouksia. 

Vierailija
90/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis meikeistä,

Työporukan reissulla huomasin että muutamalla kollegalla oli jättimäinen meikkipussi mukana. Todella ihmettelen jos kaikki oli tarpeellista...

Minulla on nykyään reissussa vain hyvä meikkivoide, puuteri, luomiväri ja ripsari (+toki kosteusvoide ja puhdistusgeeli) vaikka mikään 'hyvä ihoinen' en olekkaan.

Vierailija
91/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa oma puoliso, joka matkustaa jo työnsä puolesta paljon. Hän pakkaa mukaan koko vaatekaapin sisällön riippumatta matkan pituudesta. Kun sitten palaa kotiin, suurin osa vaatteista on koskematta.

Itse koitan minimoida matkalaukun painon, sitä kuitenkin pitää kantaa jossain vaiheessa matkaa. Kenkiä pitää kuitenkin olla myös vaihdettavaksi. Kun päivän kävelee kaupungilla, kengät ovat kelistä riippumatta kosteat. Illalla syömään lähtiessä on niin mukava vaihtaa toiset kengät jalkaan. Hyvät kengät ovat aina onnistuneen matkan perusta. Ja nyt puhun kokemuksesta. Ukkovarpaiden kynnet jäivät viime vuosituhannella Pariisiin, kun sipsuttelin päivän korkkareissa kaupungilla kunnon kävelykenkien kastuttua kaatosateessa. Nykyisin korkkarit jäävät kotiin, jos ei tiedossa ole jotain erityistä tilaisuutta, mihin niitä tarvitaan.

Vierailija
92/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis meikeistä,

Työporukan reissulla huomasin että muutamalla kollegalla oli jättimäinen meikkipussi mukana. Todella ihmettelen jos kaikki oli tarpeellista...

Minulla on nykyään reissussa vain hyvä meikkivoide, puuteri, luomiväri ja ripsari (+toki kosteusvoide ja puhdistusgeeli) vaikka mikään 'hyvä ihoinen' en olekkaan.

No mitä väliä, jos matkalaukussa on tilaa. 

Vierailija
93/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolmesti kokeillut ja koskaan ei ole onnistunut. Kahdesti hinta oli sama kuin bookingissa ja kerran kalliimpi. Tuo kalliimman hinnan hotelli kehoitti varaamaan bookingista. Mutta voi varmaan joskus toimiakin. Itse en jaksa enää vaivautua.

Vierailija
94/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksen läpi saa kuljettaa yhteensä kaksi litraa nesteitä matkustajaa kohden. Eli kun tuonne menee, niin vesipullot kannattaa ostaa viimeistään siitä sisäänkäyntiaulan Alepasta. Turvatarkastuksen jälkeisissä myyntipaikoissa yksi puolen litran pullo voi maksaa muistaakseni helposti 3,5 euroa. Tosin siinä yhdessä myymälässä, joka on ihan heti turvatarkastuksen jälkeen, 3 pulloa on maksanut 5 euroa - tuolta olen aiemmin ostanut.

Tai ihan vaan täyttää kotona lähtiessä raanavedellä vesipullot niin ei tarvitse maksaa lentokenttävedestä viinin litrahintaa.

Vierailija
95/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis meikeistä,

No mitä väliä, jos matkalaukussa on tilaa. 

No ei ollut, tavaroita jaettiin sitten sekaisin eri laukkuihin niille joille vielä mahtui.

Mutta enemmän viittasin tuohon aiempaan kommenttiin ettei kannata ottaa mukaan sellaista mitä tuskin tarvitsee. Jos on vaikka 10 huulipunaa miksi pakata ne kaikki mukaan "varalta" muutaman yön reissulle jos sitten yhtä kahta ehtii käyttämään.

Ja hätätilanteessa sitä saa ostettua jos joku juttu puuttuu, ellei nyt ole jossain "Niilin risteilyllä" tai vastaavassa missä ei ole supermarkettia kulman takana.

Vierailija
96/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolmesti kokeillut ja koskaan ei ole onnistunut. Kahdesti hinta oli sama kuin bookingissa ja kerran kalliimpi. Tuo kalliimman hinnan hotelli kehoitti varaamaan bookingista. Mutta voi varmaan joskus toimiakin. Itse en jaksa enää vaivautua.

Joo riippuu varmasti kohteesta. Itsellä tämä vinkki toiminut maissa, joissa muutenkin tietynlainen tinkimiskulttuuri, kuten Intia ja Nepal. 

- lainaamasi

Vierailija
97/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun kortilla on sekä debit ja credit ominaisuudet silloin ei voi enää puhua pelkästä pankkikortista vaan se on yhdistelmäkortti, jossa on molemmat ominaisuudet. 

Vierailija
98/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis meikeistä,

Yhden kaverin kanssa olen muutaman reissun tehnyt, yksi pitkä viikonloppu, yksi viikonloppu, ja yksi viikon reissu. Hänellä on ihan valtava arsenaali tavaraa mukana, joita ei tule käytettyä, mutta pitää kuitenkin "varmuuden vuoksi" pakata mukaan, jos nyt kuitenkin tulisi käyttöä. Mm. kangasnaamio-kasvomaskeja, kynsinauhavoidetta, jalkavoidetta, ihon kuorimisvoidetta, useampia huulipunia ja luomiväripaletteja. Vaatteista kanssa sama juttu, monta eri neuletakkia pitkän viikonlopun kotimaan reissulle, vaikka pärjäisi yhdellä neuletakilla ja 1-2 vaihto t-paidalla. Suurin osa hänen vaatteistaan ja kosmetiikka- meikkituotteistaan jää käyttämättä. Itsekin sen totetaan, että "varmuuden vuoksi" ja "onhan siellä laukussa tilaa". Oma asiansa toki raahata mukaan, mutta kertoo mielestäni priorisoinnin ongelmista. 

Vierailija
99/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneessa kengät pois, jotta jalkahiki kuivaa. Ja sitten koko ympäristö haistelee jalkahikeä. Myös hiljaisten pierujen heittely on aika amatööriä. Ne haisee ja pitää käydä heittämässä vessassa.

Vierailija
100/156 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun kortilla on sekä debit ja credit ominaisuudet silloin ei voi enää puhua pelkästä pankkikortista vaan se on yhdistelmäkortti, jossa on molemmat ominaisuudet. 

Niin alkaako normaalissa arkikeskustelussa ihmiset samantien erotella yhdistelmä- jne kortteja vaan keskustelevat kattonimikkeellä _pankki_kortti? Tuntuu pikkasen aspergeriseltä nyt takertua tähän.