Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhakemuksessa mättää joku, miksi en pääse koskaan haastatteluun???

Vierailija
12.12.2006 |

Haen vastaavia töitä mitä olen tehnyt ennen äitiyslomaa, sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia valtiolta. Sanon kaipaavani uusia haasteita, kehun itseäni positiiviseksi, ahkeraksi ja sosiaaliseksi ihmiseksi, tiedot ja taidot ja kokemus on hyvät, silti en koskaan pääse haastatteluun asti. Miksi?? Mikä olisi se tärppi millä voisin päästä astetta pidemmälle??

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kent:

Jotkut työnantajat on tietosia tutkimuksesta että pienten lasten äidit on yleensä erittäin työteliäitä ja tehokkaita ja pystyvät organisoimaan.

-13-

Vierailija
22/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kotiäitiys todellakaan AMMATILLISESTI ketään pätevöitä mihinkään, mutta ei luultavasti ole mikään heikentäväkään tekijä.

Ja sitä mieltä olen edelleen, että niin kun joku tossa kirjottikin, lapseton +/- 30-kymppinen parisuhteessa elävä nainen on varmasti työnantajalle jonkinlainen " riski" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pyydän yhteen työhön, voinko laittaa seuraavaan ilman erillistä pyyntöä?

Nimim. kahden vaiheilla

Vierailija
24/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelijaksi nyt kun haen Fazerille töihin, .. laitat silloin vain fazerin työhakemukseen. Ole siis jälkiviisas ja vedä hyöty kaikkiin.. :)Voit toki kysyä myös sijaisena.. jos hän sinut tuntee ja olet ollut töissä enemmän kuin muutamia päiviä.. tai viikkoja..?

Vierailija
25/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

virkaan isossa valtion virastossa. Monessa hakemuksessa oli kuva, valituksi tulleella myös.

Vierailija
26/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täällä olen liittänyt valokuvani ansioluettelon nurkkaan (siis sähköisen). Sillon ei tarvi miettiä, lähettääkö kuvaa vai ei.

Vierailija
27/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin myöhemmin voinko ilmoittaa hänet suosittelijaksi. Ei tärpännyt. Nyt haen toista paikkaa, voin siis laittaa hänet suosittelijaksi ilman eri varoitusta?

Vierailija
28/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan kaupungin työpaikkoja (ainakin Helsinki ja Vantaa) haetaan rekisteröitymällä työnhakusivuille ja täytetään siellä sähköinenlomake. Ovatko ihmiset liittäneet kuvansa näihinkin?

Vierailija
29/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit varmaan laittaa (ja saman tyylinen tehtävä?) mutta periaatteessa kysy aina jos erikseen haet harvemmin, etkä kysynyt lupaa kerralla. Minä kysyisin kuten jo aiemminkin sanoin.. kerralla kaikkiin.

Toiselle, sähköisiin vakiokaavakkeisiin harvoin voi liittää kuvan, mutta joskus niihin liitetään oma hakemus vielä liitteeksi, johon sen kuvan voi sitten laittaa.

Omiin sähköpostin välityksellä lähetettäviin kannattaa aina laittaa.

Vierailija
30/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-pomoni on vastikää antanut tosi mairittelevan työtodistuksen, melkein liiankin imartelevan.. Hän kertoi työtehtävistäni melkein liioitellen vaativina ja kertoi olleensa minuun niin tyytyväinen kuin vain voi ja tehtävät suoritin erittäin hyvin osoittaen vahvaa oma-aloitteisuutta. Nyt kun olen pyytänyt häntä suosittelijaksi, ei vastaa mitään?

Olen lähestynyt jo pari kertaa? Voiko olla katkera kun lähdin eikä suostu suosittelemaan?

Vierailija
31/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viimeksi soittanut, mutta pääsin haastatteluun. Haastattelussa kysyin sitten muutaman minua askarruttaneen kysymyksen, mutta ennen hakemuksen lähettämistä en keksinyt kysyttävää. Halusin kyllä ihan tosissaan sen paikan, mutten saanut.

Vierailija
32/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä kahteen kertaan ketä pyytää suosittelijaksi, jollei varmasti tiedä mitä se suosittelija sitten tulee sanomaan. Ei välttämättä anna pelkkää positiivista infoa. Itse en lähtisi suosittelijoita laittamaan, jollei sitä erikseen pyydetä.

Ja sitten tuosta soittamisesta. Soittoaika on yleensä työhön liittyvien LISÄTIETOJEN antamista varten. Eli hakijat voivat soittaa ja kysellä tarkemmin työstä ja sitten päättää onko työ sellainen mikä kiinnostaa. Itsäni ainakin korpeaa lujaa vastailla sellaisiin puheluihin, joiden tarkoitus on vain kehua hakijaa itseään, sitä varten on se hakemus.

Hakemuksessa kannattaa todellakin vastata työpaikkailmoituksessa kysyttäviin asioihin. Eli jos haetaan excel-taitoista toimistoihmistä, jolla on parin vuoden työkokemus, niin silloin vastataan näihin kysymyksiin. Eli esim. olen työskennellyt sihteerinä x-vuotta ja suorittanut nämä ja nämä excel-kurssit/ajokortin tai käytän työssäni päivittäin exceliä. Työnantaja ei halua kuulla, että osaat kutoa kauniita mattoja tai hoidit edellisessä työssäsi kokousjärjestelyt loistavasti. Nyt ei haeta näihin töihin tekijöitä.

Ja kannattaa olla persoonallinen. CV;hen osaaminen ja itse hakemukseen kuvaus itsestäsi ja vastaukset työpaikkailmoituksessa mainittuihin vaatimuksiin. Räväkkä aloitus, joka jää mieleen. Itse kahlaan juuri parhaillani 260 kpl työhakemusta läpi, ja voin sanoa, että tasapaksut ei jää mieleen. Siellä oli nyt pari erilaista, jotka muistan.

Vierailija
33/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä " hei" on pliisuakin pliisumpia ja kaikki muu taas vaikuttaa liian tuttavalliselta.

Vierailija
34/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli vielä yksi asia mieleen. Olen nimittäin haastatellut sihteerin hommaan parikymmentä tyyppiä. KAIKILLA löytyy adjektiivit organisaatiokykyinen, positiivinen, nopeasti oppiva ja tiimityötaitoinen. IHAN KAIKILLA. Eli kandee miettiä jokin ihan uusi näkökulma, miten itseäsi kuvailet.

Toinen homma on se, että kun hakemuksia tulee sata, niin niitä ei edes lueta. Pitää oppia etsimään se olennainen, millä itsensä nostaa esiin. Minusta itse hakemuksen ei tarvitse olla mitenkään räväkkä, vaan erittäin lyhyt, vain muutamia riviä, joissa korostat vain muutamaa tekijää itsestäsi.

Kun hakemus oli puoli sivua, niin ei sitä edes luettu. Silmäiltiin vain CV läpi. Eräs amerikkalainen tutkimus väittää, että yhteen hakemukseen käytetään aikaa kaksi minuuttia. Pomoni sanoi, että siinä on yli puolet liikaa.

Vierailija
35/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva on ehdottomasti plussaa, saa yhdistettyä tekstin kasvoihin. Kannattaa kuitenkin miettiä millaisen kuvan lähettää, iloiset kasvot on hyvät, tekopirteät taas miinusta. Minuun tepsii myöskin että hakijan luonne tulee esiin, kukaan ei halua ilmapiirin pilaajaa työpaikalle. Jotenkin voisi tuoda esille myös sosiaalisia taitoja, oletko ollut pidetty työntekijä ja työkaveri? Loppuun vielä jotakin siitä että olisit innokas antamaan oman työpanoksesi jne.

Vierailija
36/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten alle puolen sivun hakemukseen VOI ehtiä selvittää kaiken miten juuri minä sovin tehtävään, miten mulla on kaikki se mitä paikassa tarvitaan, osaan exelit ja muut.

Sitten jos on sihteerin hommista kyse niin luonnollisesti paikkaa hakevat sellaiset jotka varmasti ovat organisointikykyisiä...

Vierailija
37/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ei herätä mielenkiintoa, se menee pikaiseksi selailuksi ja rivien yli pomppimiseksi.

Vierailija
38/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miten alle puolen sivun hakemukseen VOI ehtiä selvittää kaiken miten juuri minä sovin tehtävään, miten mulla on kaikki se mitä paikassa tarvitaan, osaan exelit ja muut.

Sitten jos on sihteerin hommista kyse niin luonnollisesti paikkaa hakevat sellaiset jotka varmasti ovat organisointikykyisiä...

Eli tässä on nyt erityisen tärkeää löytää ne avainasiat. Esim. tuo yllä, jos kaikki sihteerit on luonnollisesti organisointikykyisiä, niin en sitten lähtisi sitä erikseen mainitsemaan, ellei kysytä. Etsi joku muu, jolla erottaudut massasta.

Jos pyydetään lyhyttä hakemusta, niin tee lyhyt! Tuo jo kertoo sen, että joko hakemuksia odotetaan tulevan niin paljon, että halutaan vain se oleellisin tai jostain muusta syystä niitä ei ole aikaa käsitellä pitkään. Eli toisin sanoen, jos kirjoitat pitkän, sitä ei tulla lukemaan loppuun eikä kaikki osaamisesti siis välity kuitenkaan valitsijoille. Ja sinut voidaan karsia pois jo liiallisen pituuden perusteella, eli et pysty noudattamaan annettuja ohjeita.

Lue ilmoitus todella huolella läpi ja tässä kohtaa olisi ehkä paikallaan soittaa, jos mahdollista, ja puhelimessa kysyä mitkä on ne tekijät, jota haetaan. Siis todella ydin. Ja sitten hyvin pähkinänkuoressa kerrot miten vastaat näitä kriteerejä. Kaikkea osaamista ei tarvitse saada hakemukseen, vai tärkeimmät, koska osaaminen löytyy kyllä CV:stä.

Ja mitä 40 totesi tuosta räväkkyydestä tai sen tarpeettomuudesta, niin olen edelleen sitä mieltä, että räväkkä aloitus pitää lukijan mielenkiinnon yllä ja silloin hakemus todennäköisemmin luetaan loppuun. Jos se on muuten ytimekäs, tietty. Itse ainakin luen ekan kappaleen ja ehkä vielä toisenkin alun, mutta jos on jaarittelua, niin menee lukemattomana ei-pinoon.

Itselleni on jäänyt vieläkin mieleen yksi edellisen haun hakemus. Kaveri aloitti tuntemattoman lainauksella: Jos sie halluut pätevää miestä, ni täs siul on yks. Muuten hakemus jatkui ihan asialinjalla, lyhyt ja ytimekäs. Kun kasa oli kahlattu läpi ja kyseltiin, että mitä jäi mieleen (meitä oli useampi käsittelijä) niin tuo oli ainut jonka muistin suoralta kädeltä. Ja kaveri haastateltiin.

t, 38

Ja vielä ..Hakemusta ei mielestäni aloiteta sanalla Hei!

Vierailija
39/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, on todella tervetulleita tännekin kaikki vinkit!

Vierailija
40/70 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen työpaikkani oli vuonna 1992 XXX:llä jossa tein sitä ja sitä. Sitten sama jatkuu ja jatkuu. Poimikaa vain ne tärkeimmät työpaikat ja työt hakemukseen ja mainitkaa että muistakin työpaikoistanne kerrotte mielelläsi vaikka työhaastattelussa.