Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivousta inhoava: Miksi et siivoa nopeasti ja sotket?

Vierailija
08.07.2023 |

Moni sanoo inhoavansa siivoamista ja asunto on kuin sikolätti.Yhden tällaisen siivousta inhoavan elämää katsoessa voi vain ihmetellä, miksi hän sitten sotkee? Usein isokin sotkua tulee siitä, että ihan itse jättää tavaroita paikkoihin, joissa ne rikkoutuvat, ruostuvat tms. Olisi aika paljon helpompaa laittaa juomalasi tiskikoneeseen, kuin kerätä siitä lasista tulleita lasinsiruja, kun se tippuu tavararöykkiön päältä.

Toisekseen ihmetyttää, miten pieneenkin siivoamiseen käytetään järkyttävä määrä aikaa. Ensiksi sitä siivoamista vetkutetaan ja valitetaan viikkoja. Sitten yhden pienen huoneen perussiivoukseen valittamisineen käytetään päiviä. Kun itse saisi siivottua max puolessa tunnissa.

Ei haluta siivota "siinä sivussa", eli jos menee makkarista keittiöön, ei voi samalla tuoda lasia mukanaan (koska se on siivoamista), vaan pitää eka kerätä niitä laseja pöydällinen ja sitten vasta siivouspäivänä kantaa keittiöön.

Jos inhoat siivousta, niin miksi sitten sotket tai teet siivoamisesta elämää suuremman spektaakkelin?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska entropia.

Vierailija
42/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasia ei voi laittaa tiskikoneeseen, jos siellä on puhtaita astioita ja roskia ei voi laittaa roskikseen, jos ämpärissä ei ole pussia. Jos jonkun asian tekemiseen tarvitaan monta vaihetta, niin se jää helposti tekemättä.

Tämän takia olisikin tärkeää, että astianpesukone tyhjennetään mahdollisimman pian pesun jälkeen ja roskapussit laitetaan paikoilleen samassa yhteydessä, kun ne roskat viedään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Se sotku ei ole MINULLE niin iso ongelma kuin sinulle.

B. Enemmän ahdistaisi koko ajan pieni siivoilu kuin yksi iso kertarysäys.

C. Olen rento. Ei mun maailma kaadu, jos tavaroita jää pitkin kämppää ns. vääriin paikkoihin ja kerääntyy tasoille. Kunhan ei ole kovin likaista. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita.

Vierailija
44/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kovista kivuista. Teen sen mitä jaksan ja teen asiat hitaasti. Mitä se sinua liikuttaa?

Vierailija
45/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroilla on vain yksi oikea paikka ja ääretön määrä vääriä paikkoja. Sotku tulee itsestään varsinaisesti sotkematta.

Vierailija
46/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasia ei voi laittaa tiskikoneeseen, jos siellä on puhtaita astioita ja roskia ei voi laittaa roskikseen, jos ämpärissä ei ole pussia. Jos jonkun asian tekemiseen tarvitaan monta vaihetta, niin se jää helposti tekemättä.

Tämän takia olisikin tärkeää, että astianpesukone tyhjennetään mahdollisimman pian pesun jälkeen ja roskapussit laitetaan paikoilleen samassa yhteydessä, kun ne roskat viedään.

Meillä tyhjentäminen on lasten työ. Nytkin kaikki neljä vielä nukkuu. Tiskikone oli eilen illalla päällä, kun leivoin vielä iltapalalle sämpylää. Nyt on leivonta-astiat ja iltapala-astiat ja mun aamupala-astiat tiskipöydällä. Haittaako mua? Ei. Todennäköisesti annan niiden olla kunnes koko porukka puolilta päivin herää. Saavatpa nukkua rauhassa ilman kauheeta kolistelua.

Vierailija
47/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Luulen että tällaisilla ihmisillä on usein joku toiminnanohjauksen ongelma. Asiat tuntuvat työläiltä, koska ei ymmärretä, miten ne kannattaisi tehdä.

Kyllä, ja asiat tuntuvat työläiltä, jos niissä on monta eri vaihetta. Esimerkiksi tiskipöydän siivous vaatii sen, että astianpesukone on tyhjennetty, puhtaat astiat saatu mahtumaan johinkin, kaikki likaiset astiat saatu mahtumaan koneeseen, siivousvälineet on löydettävissä ja käyttökunnossa (usein esim. rätti on ihan törkyinen) ja niin edelleen.

Vierailija
48/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyhjentäminen on lasten työ. Nytkin kaikki neljä vielä nukkuu. Tiskikone oli eilen illalla päällä, kun leivoin vielä iltapalalle sämpylää. Nyt on leivonta-astiat ja iltapala-astiat ja mun aamupala-astiat tiskipöydällä. Haittaako mua? Ei. Todennäköisesti annan niiden olla kunnes koko porukka puolilta päivin herää. Saavatpa nukkua rauhassa ilman kauheeta kolistelua.

Jos se toimii teillä noin, niin hyvä. Minä vastasin tuolle, jolla on ilmeisesti ollut haasteita tämän asian kanssa.

Vierailija
49/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa siisteysongelmista johtuu siitä, että porukka haalii liikaa tavaraa. Joka pinta on täynnä tavaraa ja sellaisen siivoaminen on vaivalloista. Jokainen tavara on mukamas jonkin sortin muisto jostain. Mutta siitä ajattelutavasta kun pääsee eroon, poistuu 90% sotkuisesta elämäntyylistä.

Vierailija
50/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojeni mukan tiskaamista vihaavat ovat niitä, jotka jättävät ruuantähteet kuivumaan lautasiin kiinni ja pitkittävät tiskaamiseen ryhtymistä niin pitkään, että kaikki keittiön ja olohuoneen tasot ovat likaisia astioita täynnä. Tiskaaminen on kivempaa silloin, kun määrät ovat kohtuullisia ja lika irtoaa astioista helposti.

Vierailija
51/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi lapsi ja koira. Illat menee pitkälti poissa kotoa. Yöllä pitäisi tehdä se tavaroiden laitto paikoilleen, imurointi ym... Väkisin ehtii syntyä kaaosta.

Vierailija
52/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Luulen että tällaisilla ihmisillä on usein joku toiminnanohjauksen ongelma. Asiat tuntuvat työläiltä, koska ei ymmärretä, miten ne kannattaisi tehdä.

Minulla on adhd ja sen vuoksi unohdan usein mitä olin tekemässä. Alan sitten tekemään jotain muuta. Siivoamiseni näyttää kaoottiselta.

Vierailija
53/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko vanhemmat eivät ole vaatineet mitään tai ovat itse sotkuisia. Voi myös olla adhd/masennusta tms, tai kaikki edelläolevat.

Mun mielestä tämä on luonnekysymys. Ei meillä vanhemmat käskeneet siivota, eikä edes opetettu mitään. Toinen sisarukseni on kauniisti sanottuna suurpiirteinen, ja toinen keskiverto. Mä olin jo lapsena suorastaan neuroottisen siisti, mutta iän mittaan olen alkanut hieman hellittämään.

Tottakai, jos vanhemmat ohjaavat ja opettavat, lapset oppivat siivoamaan, mutta jos luonne on sottapytty, omillewn muutettuaan eivät enää siivoa.

Todellakin luonnekysymys. Meitä on neljä sisarusta ja minä olen ainoa kaaosihminen. Myös lähipiirissä huomannut, ettei mitään väliä vanhemmilla tai kasvatuksella.

Sitä vain en ymmärrä, miksi se siisteys on ainoa ihanteellinen tila, johon kaikkien pitäisi pyrkiä? Puhtaus kyllä. Mutta mitä ihmeen väliä, onko mun keittiön pöydällä kaikkea hassua tavaraa ja puoliksi pidetyt vaatteet röykkiössä makkarin tuolilla ja kengät pitkin paikkoja eteisessä?

Vierailija
54/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Kumman valitset itse? Koko ajan pientä stressiä joka päivä 30 päivää putkeen? Vai ihanan rentoutunut ja rauhallinen olo 28 päivää kuukaudessa ja parina päivänä vähän enemmän stressiä?

Vierailija
55/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha. En etukäteen tiedä koska ruokatauko on, enkä tiedä koska se loppuu. Silloin jatketaan töitä vähän äkkiä, eikä jäädä nostelemaan juomalaseja koneeseen.

Näitä kirjoittelee ihmiset, joiden elämässä ei ole äkkilähtöjä, mut aikaa on.

Vierailija
56/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ratkaisu oli kaksi astianpesukonetta. Arjessa pyörivät samat astiat, enää ei tarvitse tyhjentää konetta.

Vierailija
57/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Kumman valitset itse? Koko ajan pientä stressiä joka päivä 30 päivää putkeen? Vai ihanan rentoutunut ja rauhallinen olo 28 päivää kuukaudessa ja parina päivänä vähän enemmän stressiä?

Mitä ihmeen stressiä tuottaa se, että laittaa käyttämänsä tavarat sinne, mistä ne otti tai vaikka pesasee vessanpöntön, jos jättää sinne jälkiä. Ei mitään stressiä vaan ihan helppoa.

Vierailija
58/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa hirveästi muuta tehdä kuin käydä töissä niin ei tule tarpeeksi siivottua. Tietysti olisi helpompi esim. laittaa roskat suoraan roskiin mutta l'habitude est une seconde nature.

Vierailija
59/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen stressiä tuottaa se, että laittaa käyttämänsä tavarat sinne, mistä ne otti tai vaikka pesasee vessanpöntön, jos jättää sinne jälkiä. Ei mitään stressiä vaan ihan helppoa.

Sulle ehkä, mutta toisille tuollainen pingottaminen on stressaavaa. Me ihmiset ollaan erilaisia.

Esim. Jos vaikka teen ostoslistaa keittiössä ja huomaan, että ponnari painaa ikävästi, heitän sen hiuslenksun pöydälle ja jatkan listan tekemistä. Kun lista on valmis, onkin jo kiire kauppaan, että ehtii sitten ruokkia lapset ajoissa. Mulla ei ole mitään tarvetta ahdistua siitä lenksusta pöydällä. Olkoot siinä ja näin siihen kerääntyy muutakin. Edelleenkään en ahdistu. Ahdistuisin, siitä tunteesta, että nyt on PAKKO tehdä tämä tuo ja se ennen kuin pääsen tekemään sitä oikeasti tärkeää asiaa. Tosin en myöskään keksi, miksi ja kenen takia meidän keittiön pöytä pitäisi olla tyhjä.

Vierailija
60/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neuvon pitämään kerran viikossa siivouspäivän jolloin ei ole muuta menoa. Se päivä pyhitetään kodille. Ei kiireellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi