Siivousta inhoava: Miksi et siivoa nopeasti ja sotket?
Moni sanoo inhoavansa siivoamista ja asunto on kuin sikolätti.Yhden tällaisen siivousta inhoavan elämää katsoessa voi vain ihmetellä, miksi hän sitten sotkee? Usein isokin sotkua tulee siitä, että ihan itse jättää tavaroita paikkoihin, joissa ne rikkoutuvat, ruostuvat tms. Olisi aika paljon helpompaa laittaa juomalasi tiskikoneeseen, kuin kerätä siitä lasista tulleita lasinsiruja, kun se tippuu tavararöykkiön päältä.
Toisekseen ihmetyttää, miten pieneenkin siivoamiseen käytetään järkyttävä määrä aikaa. Ensiksi sitä siivoamista vetkutetaan ja valitetaan viikkoja. Sitten yhden pienen huoneen perussiivoukseen valittamisineen käytetään päiviä. Kun itse saisi siivottua max puolessa tunnissa.
Ei haluta siivota "siinä sivussa", eli jos menee makkarista keittiöön, ei voi samalla tuoda lasia mukanaan (koska se on siivoamista), vaan pitää eka kerätä niitä laseja pöydällinen ja sitten vasta siivouspäivänä kantaa keittiöön.
Jos inhoat siivousta, niin miksi sitten sotket tai teet siivoamisesta elämää suuremman spektaakkelin?
Kommentit (60)
Minä en sotke, koirat sotkevat. Kuraa, hiekkaa, pölyä, karvaa, kuolaa jne jne. Minä siivoan mielelläni koska koirani ovat minulle tärkeitä ja rakkaita. Vierailut haluan sopia ajoissa, ei meille voi tulla milloin hyvänsä ja kuvitella, että vieraitten valkoiset sukat pysyvät puhtaina, jollei lattioita ole juuri pesty. Aivan kaikkea aikaani en kuitenkaan vietä siivoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasia ei voi laittaa tiskikoneeseen, jos siellä on puhtaita astioita ja roskia ei voi laittaa roskikseen, jos ämpärissä ei ole pussia. Jos jonkun asian tekemiseen tarvitaan monta vaihetta, niin se jää helposti tekemättä.
Apua. Jo on hankalaa.
Varmaan nyt ymmärrät, että kyse ei ole vain yhdestä hommasta, vaan suorittaakseen sen pitää tehdä useampi homma. Pese kädet, tee johonkin tilaa astiakaapissa lojuville posteille, siirrä postit pois astiakaapista, (ehkä postit pitäisi käydä myös läpi eikä vaan siirtää?, paperinkeräyspussi on täynnä, joten sinne ei voi laittaa mitään), tyhjennä astiakone jne.
Ja anna mä arvaan, seisot siinä astiakaapin tai tiskikineen vieressä päivittäin pitkiäkin aikoja, kun odotat, että vesi kiehuu, mikro hyrrää tai riisi kypsyy. Et vahingossakaan käytä tuota odotteluaikaa vaikka sen tiskikineen tyhjentämiseen. Paperinekräyspussiakaan ei voi ottaa mukaan, kun muutenkin menee keräysastian ohi. Pitää ihan erikseen tehdä keräysroskien vientireissu, jota eka mietitään viikkotolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasia ei voi laittaa tiskikoneeseen, jos siellä on puhtaita astioita ja roskia ei voi laittaa roskikseen, jos ämpärissä ei ole pussia. Jos jonkun asian tekemiseen tarvitaan monta vaihetta, niin se jää helposti tekemättä.
Apua. Jo on hankalaa.
Varmaan nyt ymmärrät, että kyse ei ole vain yhdestä hommasta, vaan suorittaakseen sen pitää tehdä useampi homma. Pese kädet, tee johonkin tilaa astiakaapissa lojuville posteille, siirrä postit pois astiakaapista, (ehkä postit pitäisi käydä myös läpi eikä vaan siirtää?, paperinkeräyspussi on täynnä, joten sinne ei voi laittaa mitään), tyhjennä astiakone jne.
Kannattaa nyt ihan ekaksi miettiä kuntoon kodin perusjärjestys. Ihan paperille piirrät pohjakuvan, mietit toiminnot ja sijoittelet kalusteet pohjaan. Jotain nimittäin on perusteellisesti pielessä jos postit eksyy astiakaappiin.
Luulen että tällaisilla ihmisillä on usein joku toiminnanohjauksen ongelma. Asiat tuntuvat työläiltä, koska ei ymmärretä, miten ne kannattaisi tehdä.
🇺🇦🇮🇱
Mulla on aina ollut elämänhallinnan haasteita asioissa, joita normaalien ihmisten voi olla vaikea käsittää. Sitä on vaikea selittää. Ihan sama oonko kotona, lomalla tai retkellä, saan ympärilleni hetkessä kaaoksen. Mulla ei ole luontaista kykyä järjestelmällisyyteen. Silti esimerkiksi akateemisesti olen systemaattinen, keskittyvä, aikaansaava ja tarkka.
Mä myös väsyn ja kuormitun nopeasti. Eli työn ja urheilun ohella jaksan ehkä tehdä vielä ruokaa mut en siivota jälkiäni. Ei oo muodostunut rutiinia ja vaikka välillä tsemppaan, ei se vaan tule selkärangasta.
olen samaa mieltä että siivous pitää tehdä nopeasti ja mahdollisimman helpoksi. Itsellä on auttanut se että oon karsinut aika minimalistiseksi kodin, vaatteet ja keittiön.
Mulle on myös tärkeä hyväksyä että olen mikä olen. En enää koe syyllisyyttä tai anna ulkopuolisten määrittää miten pitäå elää ja mikä on kyllin hyvä.
Mulla on paljon hyviä puolia ja vahvuuksia. Keskityn niiihin ja hyväksyn etten ole täydellinen. Yritän muistaa sen myös muiden ihmisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin kysyisi: matematiikkaa inhoava, mikset vain laske nopeasti vaan teet virheitä?
Se että sinulle "olisi aika paljon helpompaa laittaa juomalasi tiskikoneeseen" ei tarkoita että jollekin muulle olisi. Hänelle se ei selvästikään ole helpompaa, muuten hänkin tekisi niin.
Seuraavan matematiikkahaasteen kohdatessasi voisit ajatella että "olisi aika paljon helpompaa vain tietää oikea vastaus".
Ei, kun sama jos matikkaa inhoava, jonka pitäisi tehdä 10 laskua, ensiksi valittaisi kaksi viikkoa päivittäin tunteja, että matikka on kamalaa. Samalla kaataisi joidenkin laskujen päälle punaviiniä ja kahvia, vetäisi pari laskua silppurista ja kieltäytyisi käyttämästä laskinta, jota saisi käyttää. Sitten käyttäisi kolme päivää noiden laskujen tekemiseen niin, että aina aloittaisi tehtävää, mutta jättäisi sen aina hetken päästä kesken. Laskujen laskemisessa sinänsä ei olisi ongelmaa.
Sulta tais selvästi mennä ohi :D
Tiivistys: ihmisillä on toisistaan poikkeavia taipumuksia ja kykyjä. Joillekin siivoaminen on suorastaan naurettavan helppoja, toisille kompleksi matematiikka on suorastaan naurettavan helppoa. Olemme erilaisia monella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ongelmana ei ole siisteys itsessään (siivoan, tiskaan jne ilman pulmia) vaan järjestyksen ylläpitäminen. En tiedä, miksi se on niin vaikeaa. Näyttää sotkuiselta, kun joka taso on täynnä pinoja ja kasoja. Aloitan tekemään jotain, vaikka paperitöitä, käsitöitä, koulutöitä, mitä nyt tahansa milloinkin. Levitän kaiken siihen tarvittavan pöydälle, teen jonkin aikaa. En ehdi saada valmista, kun pitää aloittaa joku pakollinen asia, kuten ruoanlaitto tai joku muu tarvitsee pöytää. Koska se työ, mikä on aloitettu, pitää kuitenkin tehdä jossain vaiheessa loppuun, kerään ne kasaan ja nostan tai siirrän jonnekin, mihin sattuu mahtumaan. Sitten ne vain jäävät siihen, kunnes ehdin tekemään sitä asiaa seuraavan kerran. Pitäisi varmaan opetella tekemään yksi asia kerrallaan alusta loppuun asti, mutta ei elämä vain niin mene. Opiskeluun tarvittavat kirjat ovat pinossa jossain, mutta veroilmoituskin on tehtävä samaan aikaan. Sukanneule ja puolitekoinen villapaita ovat toisessa kohtaa. Kirjaston kirjat yhdessä pinossa. Jne. Pieni asunto ja paljon tavaraa on vähän huono yhtälö. Koetan etsiä tähän jotain ratkaisua.
Nähdäkseni olet oivalluksen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Joko vanhemmat eivät ole vaatineet mitään tai ovat itse sotkuisia. Voi myös olla adhd/masennusta tms, tai kaikki edelläolevat.
Mun mielestä tämä on luonnekysymys. Ei meillä vanhemmat käskeneet siivota, eikä edes opetettu mitään. Toinen sisarukseni on kauniisti sanottuna suurpiirteinen, ja toinen keskiverto. Mä olin jo lapsena suorastaan neuroottisen siisti, mutta iän mittaan olen alkanut hieman hellittämään.
Tottakai, jos vanhemmat ohjaavat ja opettavat, lapset oppivat siivoamaan, mutta jos luonne on sottapytty, omillewn muutettuaan eivät enää siivoa.
Joo, ap on oikeassa. Jos todella inhoaa siivoamista, ei kannata päästää sotkua syntymään ja kannattaa tehdä vähän aina kerralla. Itsekään en enää jaksaisi sellaista, että päästän kämpän viikolla sotkuun ja pidän siivouspäivän, jonka aikana yritän tehdä muka kaiken. Kun tekee joka päivä vähän jotain, ei synny sellaista sotkua ja kaaosta. Esim. imuroin tänään, huomenna pyyhin pölyjä, seuraavana päivänä siivoan kylppärin, keittiön siistin joka ilta. Kerralla menee se max. 15min ja se on oikein hyvä niin.
Onko aloittajalla käynyt mielessä, että siivousta inhoava ihminen nimenomaan inhoaa sitä tavaroiden paikalleen panoa.
Jos siisteys vaatii, että kaiken panee käytön jälkeen paikoilleen, niin sehän tarkoittaa että käytännössä siivoaa ihan koko ajan.
Tälläkin palstalla aina välillä kehuskellaan, miten ei tarvitse siivota koskaan, ja sitten kuvaillaan miten siivotaan joka päivä tunti tai pari. Varmasti kivaa, jos tykkää siivouksesta, mutta tosiaan kaikki eivät tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma meillä on edelleen se, että työvälineet kuten ruuvimeisselisarjat porat, sahat sun muut sen tyyppiset korjauksiin ja remppoihin käytettävät tavarat löytyvät makuuhuoneesta, olohuoneesta, keittiöstä, ruokakomerosta, pannuhuoneesta, kylmävarastosta, autokatoksesta ja autotallista jos löytyvät. Ensin pitää kuitenkin kiertää koko huusholli löytääkseen etsimänsä.
Täällä! Ja käsi ylös virheen merkiksi! :) vaikka sinkku olenkin.
Mutta, toisen epäjärjestys on toisen järjestys; naurettiin aikoinaan kaverille, et sulla on "hajautettu tietojärjestelmä!" :) (IT-alalla oltiin/olen).
Olen pitkän elämäni aikana tehnyt mielenkiintoisen subjektiivisen havainnon: Hyvin usein joka toinen sukupolvi siivoaa, joka toinen ei niinkään. Lapsuudenkodissa (usein) äiti vaalii siisteyttä lähes neuroottisesti, ja lapset haluavat omilleen muutettuaan elää rennommin. Heidän lapsensa vuorostaan ovat kyllästyneitä jatkuvaan sotkuun ja kaaokseen, ja haluavat omissa kodeissaan olevan siistiä. Ja niin tämä kuvio toistuu...
Mä ihmettelen sitä, että aina löytyy ihmisiä, jotka kertoo miten muiden pitää elää
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla käynyt mielessä, että siivousta inhoava ihminen nimenomaan inhoaa sitä tavaroiden paikalleen panoa.
Jos siisteys vaatii, että kaiken panee käytön jälkeen paikoilleen, niin sehän tarkoittaa että käytännössä siivoaa ihan koko ajan.
Tälläkin palstalla aina välillä kehuskellaan, miten ei tarvitse siivota koskaan, ja sitten kuvaillaan miten siivotaan joka päivä tunti tai pari. Varmasti kivaa, jos tykkää siivouksesta, mutta tosiaan kaikki eivät tykkää.
Miten ihmeessä joku voi inhota tavaroiden paikalleen panoa?
Kenkälusikka on eteisen naulassa, panen kengät jalkaan ja lusikan naulaan. Laitan pyykit pyykkikoriin, en lattialle. Otan pyykinpesuaineen kylppärin kaapista, annostelen koneeseen ja pesuaineen takaisin kaappiin. Otan kahvipaketin kaapista, mittaan kahvin ja paketti kaappiin.
Jos tämä on jollekin vaikeaa, on huushollin perusjärjestys bärsseellään!
Tehkää itsellenne palvelus ja järjestäkää looginen paikka jokaiselle tavaralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma meillä on edelleen se, että työvälineet kuten ruuvimeisselisarjat porat, sahat sun muut sen tyyppiset korjauksiin ja remppoihin käytettävät tavarat löytyvät makuuhuoneesta, olohuoneesta, keittiöstä, ruokakomerosta, pannuhuoneesta, kylmävarastosta, autokatoksesta ja autotallista jos löytyvät. Ensin pitää kuitenkin kiertää koko huusholli löytääkseen etsimänsä.
Täällä! Ja käsi ylös virheen merkiksi! :) vaikka sinkku olenkin.
Mutta, toisen epäjärjestys on toisen järjestys; naurettiin aikoinaan kaverille, et sulla on "hajautettu tietojärjestelmä!" :) (IT-alalla oltiin/olen).
Meitä on siis muitakin. Entäpä ulkovaatteet ja kengät?
Kenkiä löytyy makuuhuoneesta, olohuoneesta, vaatehuoneesta, eteisestä, kuistilta monesta paikasta, varastosta, pannuhuoneesta ja saunasta.
Ulkovaatteita löytyy vaatehuoneesta, huoneen naulakosta, eteisestä, kuistilta, pannuhuoneesta, ruokakomerosta, varastotilasta ja autotallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä joku voi inhota tavaroiden paikalleen panoa?
Kenkälusikka on eteisen naulassa, panen kengät jalkaan ja lusikan naulaan. Laitan pyykit pyykkikoriin, en lattialle. Otan pyykinpesuaineen kylppärin kaapista, annostelen koneeseen ja pesuaineen takaisin kaappiin. Otan kahvipaketin kaapista, mittaan kahvin ja paketti kaappiin.
Jos tämä on jollekin vaikeaa, on huushollin perusjärjestys bärsseellään!
Tehkää itsellenne palvelus ja järjestäkää looginen paikka jokaiselle tavaralle.
Mä olen aina ihmetellyt, miksi yksi perheenjäseneni ei laita tavaroita paikoilleen, vaan vaikka 10 cm päähän. Nyt selvisi, että se paikoilleen laitto siis on sitä inhottavaa siivousta. Siksi siis vessapapeperin hylsy pitää jättää vessan altaan päälle, eikä siihen altaan vieressä olevaan roskikseen. Tai takki rytyssä lattialle naulakon (jossa vapaita koukkuja ja henkareita) viereen.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin kun siivoa jotain. Muutaman minuutin n. 10 min. Ei pääse syntymään kauheaa kaaosta.
Meillä siivotaan 20 minuuttia joka päivä. Ripeästi. Ruokailun jälkeen siivoan keittiön. Toinen vetää lattiat varsi-imurilla, kolmas pyyhkii pölyt, yksi pesee vessat. Aina tavarat paikoilleen. Aina siistiä.
Oon miettinyt ihan samaa.
Mulla on ihan selkeät järjestelmät mm. kierrätykseen, suurimmalle osaa tavaroista on oikeat paikat mietittynä jne. Ainoaa selitys mitä keksin on, että saan sotkemisesta jotain kiksejä. En kai mä sitä muuten tekis
Kun kaikki jokapäiväinen on käden ulottuvilla, se on tärkeintä. Raivareita saatu itsekin sotkusta, olennaista on viihtyvyys. Pienistä asioista havaitsee siisteyskäsitykset, kuten keittiöpyyhkeistä.