Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivousta inhoava: Miksi et siivoa nopeasti ja sotket?

Vierailija
08.07.2023 |

Moni sanoo inhoavansa siivoamista ja asunto on kuin sikolätti.Yhden tällaisen siivousta inhoavan elämää katsoessa voi vain ihmetellä, miksi hän sitten sotkee? Usein isokin sotkua tulee siitä, että ihan itse jättää tavaroita paikkoihin, joissa ne rikkoutuvat, ruostuvat tms. Olisi aika paljon helpompaa laittaa juomalasi tiskikoneeseen, kuin kerätä siitä lasista tulleita lasinsiruja, kun se tippuu tavararöykkiön päältä.

Toisekseen ihmetyttää, miten pieneenkin siivoamiseen käytetään järkyttävä määrä aikaa. Ensiksi sitä siivoamista vetkutetaan ja valitetaan viikkoja. Sitten yhden pienen huoneen perussiivoukseen valittamisineen käytetään päiviä. Kun itse saisi siivottua max puolessa tunnissa.

Ei haluta siivota "siinä sivussa", eli jos menee makkarista keittiöön, ei voi samalla tuoda lasia mukanaan (koska se on siivoamista), vaan pitää eka kerätä niitä laseja pöydällinen ja sitten vasta siivouspäivänä kantaa keittiöön.

Jos inhoat siivousta, niin miksi sitten sotket tai teet siivoamisesta elämää suuremman spektaakkelin?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sotke vaan muun perheenjäsenet ja on niin ärsyttävää kulkea kokoajan perässä ja siivota toisten jälkiä.

Kun yksin asuin, kämppä oli putipuhdas tähän nykyiseen läävään verrattuna.

Vierailija
2/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa omituinen kysymys. "Miksi et siivoa nopeasti ja sotket".

Miksi pitäisi sotkea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mies joka sotkee. Siivousta nopeuttaa ja helpottaa eniten sillä, että ulkoistaa ukon kämpästä lopullisesti.

Vierailija
4/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä. Ei niin, että sotketaan ja sitten suurella vaivalla ja kiroten siivotaan. Vaan niin, ettei sotkua päästetä tulemaan. Se on se salaisuus. Ei tarvita kuin vähän itsekurin opettelua. En ymmärrä, miksi aikuinen ihminen ei vaadi itseltään sitä, kun muistakin elämän osa-alueista on huolehdittava. On peseydyttävä, puettava puhtaat vaatteet, tehtävä ruokaa ja (yleensä) käytävä työssä. Miksei yhtä hyvin vaadita itseltä sitä, että tavarat laitetaan paikoilleen? En tajua.

Vierailija
5/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en sotke vaan muun perheenjäsenet ja on niin ärsyttävää kulkea kokoajan perässä ja siivota toisten jälkiä.

Kun yksin asuin, kämppä oli putipuhdas tähän nykyiseen läävään verrattuna.

Et opettanut lapsiasi siisteyteen?

Vierailija
6/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika paljon projekteja.

Vierailija
7/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin kysyisi: matematiikkaa inhoava, mikset vain laske nopeasti vaan teet virheitä?

Se että sinulle "olisi aika paljon helpompaa laittaa juomalasi tiskikoneeseen" ei tarkoita että jollekin muulle olisi. Hänelle se ei selvästikään ole helpompaa, muuten hänkin tekisi niin.

Seuraavan matematiikkahaasteen kohdatessasi voisit ajatella että "olisi aika paljon helpompaa vain tietää oikea vastaus".

Vierailija
8/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajan mittaan oppinut laittamaan tavarat takaisin käytön jälkeen niille sopivaksi katsotuille paikoilleen.

Tätä samaa pyydän myös puolisolta.

Alussa puoliso esim. Ei järjestänyt vaatteitaan vaatehyllyille niin, että sukat omassa paikassa, alushousut omassa paikassa jne. Pinossaan oli sekaisin puserot, housut, alkkarit ja sukat päällekkäin. Pinoja oli paljon. Nyt on omat laatikot eri vaatteille.

Keittiössä sama sekasorto tahtoo jatkua edelleen. Rasittaa etsiä kissojen ja koirien kanssa keittiövälineitä, kun ne on toinen tunkenut ties minne.

Vierailija
9/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain muullakin papereiden, kuten kirjepostina tulleiden laskujen, lippujen ja lappujen kanssa ollut vaikeuksia kerätä niitä yhteen paikkaan tai edes yhteen huoneeseen?

Meillä niitä oli keittiössä kahdessa kaapistossa ja olkkarissa kahdessa kaapistossa.

Kuitteja löytyi vähän joka laatikosta.

Ostin pari mappia, ja laitoimme asiajärjestyksessä rei'itettyinä niihin. Toisen paperit omiin ja minun omiin.

Vierailija
10/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa siivota.

Okei, nyt joku tulee huutelemaan sivusta että tekosyy, miten ei voi osata siivota, niin edespäin. Yritän kyllä parhaani mukaan pitää kämpän siistinä. Minulla on visuaalinen hahmottamishäiriö, eli en usein "näe" tahroja tai roskia ja jos alan siivoamaan en vaan ymmärrä mistä pitäisi aloittaa. Olen saanut tästä kuittia usealta ihmiseltä ja työ jossa piti huomata tuollaiset roskat, väärässä paikassa olevat esineet ja muut oli ihan helvettiä. Jos tiskiharja on väärässä paikassa, en saata löytää sitä vaikka se olisi keskellä pöytää.

Vierailija
11/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ajatukset ovat niin muuhun suuntautuneet, että siivouskatse ja -ote eivät ole päällä rutiinina.

Vierailija
12/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma meillä on edelleen se, että työvälineet kuten ruuvimeisselisarjat porat, sahat sun muut sen tyyppiset korjauksiin ja remppoihin käytettävät tavarat löytyvät makuuhuoneesta, olohuoneesta, keittiöstä, ruokakomerosta, pannuhuoneesta, kylmävarastosta, autokatoksesta ja autotallista jos löytyvät. Ensin pitää kuitenkin kiertää koko huusholli löytääkseen etsimänsä.

Vierailija
13/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kuin kysyisi: matematiikkaa inhoava, mikset vain laske nopeasti vaan teet virheitä?

Se että sinulle "olisi aika paljon helpompaa laittaa juomalasi tiskikoneeseen" ei tarkoita että jollekin muulle olisi. Hänelle se ei selvästikään ole helpompaa, muuten hänkin tekisi niin.

Seuraavan matematiikkahaasteen kohdatessasi voisit ajatella että "olisi aika paljon helpompaa vain tietää oikea vastaus".

Ei, kun sama jos matikkaa inhoava, jonka pitäisi tehdä 10 laskua, ensiksi valittaisi kaksi viikkoa päivittäin tunteja, että matikka on kamalaa. Samalla kaataisi joidenkin laskujen päälle punaviiniä ja kahvia, vetäisi pari laskua silppurista ja kieltäytyisi käyttämästä laskinta, jota saisi käyttää. Sitten käyttäisi kolme päivää noiden laskujen tekemiseen niin, että aina aloittaisi tehtävää, mutta jättäisi sen aina hetken päästä kesken. Laskujen laskemisessa sinänsä ei olisi ongelmaa.

Vierailija
14/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se elämä on.

Vierailija
15/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasia ei voi laittaa tiskikoneeseen, jos siellä on puhtaita astioita ja roskia ei voi laittaa roskikseen, jos ämpärissä ei ole pussia. Jos jonkun asian tekemiseen tarvitaan monta vaihetta, niin se jää helposti tekemättä.

Vierailija
16/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ongelmana ei ole siisteys itsessään (siivoan, tiskaan jne ilman pulmia) vaan järjestyksen ylläpitäminen. En tiedä, miksi se on niin vaikeaa. Näyttää sotkuiselta, kun joka taso on täynnä pinoja ja kasoja. Aloitan tekemään jotain, vaikka paperitöitä, käsitöitä, koulutöitä, mitä nyt tahansa milloinkin. Levitän kaiken siihen tarvittavan pöydälle, teen jonkin aikaa. En ehdi saada valmista, kun pitää aloittaa joku pakollinen asia, kuten ruoanlaitto tai joku muu tarvitsee pöytää. Koska se työ, mikä on aloitettu, pitää kuitenkin tehdä jossain vaiheessa loppuun, kerään ne kasaan ja nostan tai siirrän jonnekin, mihin sattuu mahtumaan. Sitten ne vain jäävät siihen, kunnes ehdin tekemään sitä asiaa seuraavan kerran. Pitäisi varmaan opetella tekemään yksi asia kerrallaan alusta loppuun asti, mutta ei elämä vain niin mene. Opiskeluun tarvittavat kirjat ovat pinossa jossain, mutta veroilmoituskin on tehtävä samaan aikaan. Sukanneule ja puolitekoinen villapaita ovat toisessa kohtaa. Kirjaston kirjat yhdessä pinossa. Jne. Pieni asunto ja paljon tavaraa on vähän huono yhtälö. Koetan etsiä tähän jotain ratkaisua.

Vierailija
17/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin kun siivoa jotain. Muutaman minuutin n. 10 min. Ei pääse syntymään kauheaa kaaosta.

Vierailija
18/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko vanhemmat eivät ole vaatineet mitään tai ovat itse sotkuisia. Voi myös olla adhd/masennusta tms, tai kaikki edelläolevat.

Vierailija
19/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasia ei voi laittaa tiskikoneeseen, jos siellä on puhtaita astioita ja roskia ei voi laittaa roskikseen, jos ämpärissä ei ole pussia. Jos jonkun asian tekemiseen tarvitaan monta vaihetta, niin se jää helposti tekemättä.

Apua. Jo on hankalaa.

Vierailija
20/60 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan siivoamista, mutta asunto ei ole kuin sikolätti. En mitenkään erityisesti sotke, mutta ruuanteossa voi tulla sotkua, pyykkiä ja tiskiä tulee kokoajan ja kissa sotkee.

Se että inhoan siivoamista ei tarkoita etten imuroisi tai putsaisi kissan oksennusta samantien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän