Kannattaa varmaan muuttaa jo pois Suomesta
Itse olen lähtemässä Suomesta monesta syystä, mutta se taitaa olla fiksu päätös monelle, kun se vielä on mahdollista. En nyt halua olla mikään dooms day profet tässä, mutta alkaahan tämä touhu mennä täällä aika brutaaliksi. Eli vinkkinä kaikille, jotka on miettineet samaa mutta pitävät sitä liian isona muutoksena, eivätkä tiedä mistä aloittaa.
-Valitse maa, jossa on sää ja kulttuuri, jotka sopivat itsellesi
-Opettele kieli Duolingon kautta ilmaiseksi. Sitä voi sitten muidenkin ilmaisten resurssien avulla vielä hioa, katsella leffoja, kuunnella podcasteja jne. Tai mennä tietysti kursseille.
-Myy mahdollisimman paljon tavaraa pois ja pistä rahat säästöön
-Säästä muutenkin aktiivisesti rahaa
-Hanki mahdollisesti toinen työ, vaikka viikonlopuksi. Ei sitä kauan jaksa, mutta jos vaikka puoli vuotta tai jotain, niin saa jo vähän ekstraa säästöön
-Mahdollisesti hanki uusi koulutus. Ei kestä kovin pitkään. Kun on useampi tutkinto on myös helpompi hankkia töitä uudesta maasta
-Katsele työmarkkinoita uudessa kotimaassa
-Etsi asuntoja uudessa kotimaassa
-Lueskele ruokien hinnoista ja muista uudessa kotimaassa
-Printtaa kuvia siitä elämäst, jonka haluat luoda itsellessi uudessa kotimaassa, ja laita niitä seinille kotona, niin että aina kun stressaa voit katsella niitä ja muistaa, että siinä on se tavoite
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä tulee aloitus, jossa joku kertoo muuttavansa Suomesta, mutta ei keskity suinkaan kertomaan mihin ihanaan paikkaan aikoo muuttaa, vaan keskittyy haukkumaan Suomea.
Niin selvää trollausta kuin voi olla.
Tyytymättömyys on se, mitä trollit haluaa levittää.
Mikä siinä, senkun muuttaa. Muualla ei kyllä vastikkeetonta rahaa kauan jaeta, tarttee mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt Suomi muuttuu parempaan suuntaan ku oikeistokonservatiivisempi
Mun mielestä kyllä te nykyhallituksen kaavailemia karseita fantasioita fanittavat voisitte muuttaa lähi-itään, siellä on JO asiat niinkuin haaveilette. Muutama Euroopan maakin jo pilattu tuolla pelleilyllä, että ei tarvi tänne sellaista tuoda, kun voitte vaan muuttaa mätiä arvojanne vastaavaan maahan.
Moni ei ole huomannut, että Suomi on vähän keskivertoa eurooppalaista maata paremmi selvinnyt tästä lamasta. Aika moni kuvittelee, että muuta maailmaa eivät nämä kriisit ole lainkaan koskeneet.
Niinhän persut luulee, että Suomen sää on samalla koko maailman ilmasto.
Olen asunut kolmessa eri maassa euroopassa ja elokuussa taas muutto edessä. Ilman muuta kannattaa kerätä kokemuksia muualta jos on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kolmessa eri maassa euroopassa ja elokuussa taas muutto edessä. Ilman muuta kannattaa kerätä kokemuksia muualta jos on mahdollisuus.
Mikä on ollut lemppari tähän mennessä? Mitä plussia tai miinuksia? Onko vinkkejä muille, jotka haluaa muuttaa ulkomaille? Kiinnostaa aina kuulla näitä!
Asuin 7-vuotta Etelä-Euroopassa. Tuli ikävä omaa kieltä, puhdasta luontoa, samanhenkisiä ihmisiä. Ainut mistä en pidä täällä on pitkä talvi. Eläkkeellä ainakin talvet etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 7-vuotta Etelä-Euroopassa. Tuli ikävä omaa kieltä, puhdasta luontoa, samanhenkisiä ihmisiä. Ainut mistä en pidä täällä on pitkä talvi. Eläkkeellä ainakin talvet etelässä.
Varmaan hankalaa löytää "samanhenkisiä" ihmisiä sieltä etelästä. Paitsi jos tarkoitat Helsinkiä tai jotain suomalaisten kansoittamaa etelä euroopan pesäkettä. Ehkä sinnekin tulevat ilmaiset ämpärit jne... niin on kotoisaa
Toimeentuloasiakkaat voisivat muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ole huomannut, että Suomi on vähän keskivertoa eurooppalaista maata paremmi selvinnyt tästä lamasta. Aika moni kuvittelee, että muuta maailmaa eivät nämä kriisit ole lainkaan koskeneet.
Sieltä suomestako tämän havainnon teit ja taulukkoja/ tilastoja lukemalla? Höpö höpö jutuilles. Suomalaiset eivät ole selvinneet mistään ellei olemassaoloa kituen ja kärsien huomioida. Suomalaiset rämpii ja kyräilee keskenään niinkuin aina. Hyvin samanlainen paikka kuin muutkin baltian maat. Suomalaisten asenne pitää huolen siitä, että maa ei tule koskaan oikeasti menestymään. Velkanen (kaato) paikka. Sitäpaitsi suomalaisille on lasku lamaa ajatellen vasta tulossa
Voisin muuttaa, mutta totta puhuen mikään muukaan maa ei nyt näytä enää auvoiselta. Pidin joskus jopa Kanadaa sivistyneenä ja houkuttelevana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ollut lemppari tähän mennessä? Mitä plussia tai miinuksia? Onko vinkkejä muille, jotka haluaa muuttaa ulkomaille? Kiinnostaa aina kuulla näitä!
Mikä vaan paitsi suomi. Olen huomannut, että Suomessa on asiat todella huonosti ja jäljessä verrattuna useisiin maihin, joissa olen ollut. Ilmainen terveydenhuolto on ollut kaikkialla mutta ei Suomessa. Lisäksi Suomessa on huono asenneilmasto
Mitä haluan tulevalta kotimaalta: kaunis sää, mukavat ihmiset, yhteisöllisyyttä, hyvää ruokaa, paremmat palkat suhteessa hintoihin, mahdollisuus osallistua järjestöihin ja muuhun toimintaan. Laadukas terveydenhuolto, jossa ihmisillä on ajantasaista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluan tulevalta kotimaalta: kaunis sää, mukavat ihmiset, yhteisöllisyyttä, hyvää ruokaa, paremmat palkat suhteessa hintoihin, mahdollisuus osallistua järjestöihin ja muuhun toimintaan. Laadukas terveydenhuolto, jossa ihmisillä on ajantasaista tietoa.
Tähän lisäyksenä: tilastollisesti vähemmän perheväkivaltaa. Mutta se ei ole vaikeaa, ottaen huomioon, että Suomi melkein väkivaltaisin maa naisille koko Euroopassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, olen muuttamassa takaisin kahden vuoden kuluttua kun jään eläkkeelle. Muutin pois 1995 ja minulle on ollut aina selvää että palaan kun se on mahdollista. Ja juu, niille jotka tulette varoittamaan että Suomi ei enää ole se maa josta lähdin: tiedän tämän oikein hyvin, ja olen siitä iloinen.
Buumereilla olilikin kivat juhlat ja juhlat jatkuvat edelleen heille. Nykyinen todellisuus on aivan eri nuoremmille.
No ei se silloin 1995 mitään herkkua ollut silloinkaan. Enhän minä muuten olisi lähtenyt ulkomaille ja jäänyt sinne. Lähdin, koska ymmärsin että lähtemällä saan aivan toisen elintason kuin jäämällä olisin ikinä saanut. Kyse oli puhtaasti taloudellisesta päätöksestä. Nyt olen työurani tehnyt ja palaan takaisin.
Eli maksoit verot muualle ja nyt tulet tänne loisimaan muiden maksamilla eläkkeillä. Aika buumeritouhulta kuulostaa.
Eiköhän eläke tule sieltä missä työuran on tehnyt. Näin meilläkin, eläkkeellä Suomeen. Eihän Suomesta saa työeläkettä, jos muualla on työuran tehnyt.
Finland gör dock en skillnad på den punkten. Har du skaffat din pension i Finland och lyfter den från Finland, beskattar Finland din pension.
I vanliga fall beskattar landet som du bor i och som du får din service din pension. Finlands beskattning är hårdare än något annat lands, så först tar hemlandet skatt av den finska pensionären, men nu även Finland, som tar skillnaden mellan finsk beskattning och den lokala beskattningen där du bor.
Heja Finland! Helt standardfiffig ungdom begriper att inte börja samla pension i Finland.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Vihervassarit voikin suksia v i t t u u n!
De har ingen efterfrågan annanstans heller, varför de blir i Finland medan deras ofrivilliga sponsorer är de som flyttar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä suomestako tämän havainnon teit ja taulukkoja/ tilastoja lukemalla? Höpö höpö jutuilles. Suomalaiset eivät ole selvinneet mistään ellei olemassaoloa kituen ja kärsien huomioida. Suomalaiset rämpii ja kyräilee keskenään niinkuin aina. Hyvin samanlainen paikka kuin muutkin baltian maat. Suomalaisten asenne pitää huolen siitä, että maa ei tule koskaan oikeasti menestymään. Velkanen (kaato) paikka. Sitäpaitsi suomalaisille on lasku lamaa ajatellen vasta tulossa
Varför förknippar du Finland och Balticum? De Baltiska staterna tar sina ekonomiska smällar rakt av och bygger efter det. Svenskarnas valuta blir svagare då det är illa. I Finland försöker man sopa problemen under mattan, smällen tas över ett tioårigt spann, varför det inte just blir någon uppgång i ekonomin. Det enda som flexar i Finland är arbetslösheten.
Sään takia ei ainakaan kannata jäädä.