Kannattaa varmaan muuttaa jo pois Suomesta
Itse olen lähtemässä Suomesta monesta syystä, mutta se taitaa olla fiksu päätös monelle, kun se vielä on mahdollista. En nyt halua olla mikään dooms day profet tässä, mutta alkaahan tämä touhu mennä täällä aika brutaaliksi. Eli vinkkinä kaikille, jotka on miettineet samaa mutta pitävät sitä liian isona muutoksena, eivätkä tiedä mistä aloittaa.
-Valitse maa, jossa on sää ja kulttuuri, jotka sopivat itsellesi
-Opettele kieli Duolingon kautta ilmaiseksi. Sitä voi sitten muidenkin ilmaisten resurssien avulla vielä hioa, katsella leffoja, kuunnella podcasteja jne. Tai mennä tietysti kursseille.
-Myy mahdollisimman paljon tavaraa pois ja pistä rahat säästöön
-Säästä muutenkin aktiivisesti rahaa
-Hanki mahdollisesti toinen työ, vaikka viikonlopuksi. Ei sitä kauan jaksa, mutta jos vaikka puoli vuotta tai jotain, niin saa jo vähän ekstraa säästöön
-Mahdollisesti hanki uusi koulutus. Ei kestä kovin pitkään. Kun on useampi tutkinto on myös helpompi hankkia töitä uudesta maasta
-Katsele työmarkkinoita uudessa kotimaassa
-Etsi asuntoja uudessa kotimaassa
-Lueskele ruokien hinnoista ja muista uudessa kotimaassa
-Printtaa kuvia siitä elämäst, jonka haluat luoda itsellessi uudessa kotimaassa, ja laita niitä seinille kotona, niin että aina kun stressaa voit katsella niitä ja muistaa, että siinä on se tavoite
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Taas tämmöinen nousukkaan lumihiutaleen aloitus.
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.
Siellä eläkeläinen pelkää eläkkeensä menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.Taas tämmöisen ilkeilevän lyttääjän kommentti.
Oot varmaan semmoinen, joka tykkää aina kritisoida kaikkia. Ei ihme, että monet meistä haluaa täältä pois. Kiitos kun annoit esimerkin niistä ihmisistä, jotka inspiroivat monia meistä lähtemään. Peace.
Ketkä monet?
Onnea vaan jos meinaat löytää maailmasta jonkun paremman paikan elää.Kiitos! Olen jo löytänyt.
Kerro ihmeessä meillekin, mikä maa on parempi kuin Suomi?
Subjektiivinen kysymys. Kiva jos itse tykkäät tästä Suomen uudesta tyylistä. Meitä on moneen junaan.
Mistä "uudesta tyylistä". Se että tännekin maailman hullut trendit leviää, ei ole mikään syy muuttaa sinne, mistä kaikki paska saa alkunsa.
Suomalaiset on mukava, rehti ja huumorintajuinen kansa, olemme keskenämme enemmän samanlaisia kuin erilaisia. Ulkomailla olemme ihan eri maailmasta. Onneksi. Koska meillä on vielä jäljellä jotain omaa, vaikka oltais miten globaaleiksi heittäännytty, suomalaisuutta ei saa poid suomalaisesta.En ymmärrä miten joku kuvittelee että jossain muuaklaon hienompaa ja parempaa, aivan hölmö kuvitelma.
Siinä on suomettuminen huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muuttaa Suomeen.
Mikä estää?
Vierailija kirjoitti:
Mene pois kuleksimasta. Emme kaipaa sinua.
Ni klarar er på andras skattepengar och du talar för någon grupp?
P.S. ditt svar är ett typiskt "fittspik" svar av ett mähä som själv är i game over stadiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muuttaa Suomeen.
Mikä estää?
Ei se ole helppoa muuttaminen, vaikka suomalainen haluaisi muuttaa takaisin Suomeen. Mikä estää? Periaatteessa ei mikään, mutta silti vaikeaa irtautua tottumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.Taas tämmöisen ilkeilevän lyttääjän kommentti.
Oot varmaan semmoinen, joka tykkää aina kritisoida kaikkia. Ei ihme, että monet meistä haluaa täältä pois. Kiitos kun annoit esimerkin niistä ihmisistä, jotka inspiroivat monia meistä lähtemään. Peace.
Ketkä monet?
Onnea vaan jos meinaat löytää maailmasta jonkun paremman paikan elää.
Eli myönnät, että edellisen hallituksen jäljiltä Suomi on erinomainen paikka? Kiitos Eihän tätä maata kannata siinä tapauksessa alkaa muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Realisti-positiivari kirjoitti:
Mahtava aloitus, kiitos!
Aion ihan oikeastikin pikkuhiljaa ruveta miettimään eri siirtojani. Meno on aivan pimeä nyt kun ohmiset elävät medioiden ynnä instituutioiden puhuvien päiden pitkään luomissa harhoissa ja politiikka on sen mukaista ja pahrntunut pahentumistaan. Järjestelmästä ja suunnasta ei irtaannuta vaan syvemmälle mennään.
Siksi on syytä muuttaa missä ei ole tämän sairaan koneiston vetojuhtana.
Kyllä tämä tästä kunhan uskallusta ja kekseliäisyyttä riittää.
Tulevaisuus tulee olemaan valoisa! Muualla.Kyllä woketus/transaate on vielä pidemmällä jo muualla länsimaissa, että ilmeisesti aiot muuttaa johonkin itäblokin maahan tai kolmansiin maihin.
Vad är ett "östblocks land"? Finland ligger längst österut av alla EU länder. Då vore rätt gissning: något annat östblocks land. De länder som ligger öster om Finland är alla tredje länder.
Nuoret korkeasti koulutetut muuttavat pois suomesta. Näin kävi molemmille lapsilleni. He asuvat tällä hetkellä toisessa EU- maassa, jossa heillä on hyväpalkkaiset työt. Eivät tartte jonottaa lääkäriin ja hintataso on suomea halvempi. Myöskin kulttuuri ei ole yhtä negatiivinen eikä valitetaan kaikesta kuten täällä.
Puuttuu vaihtoehto "Muutin jo", mutta vastasin kyllä. Muuten 6v sitten, en ole tulossa takaisin. Ihminen ei valitse synnyinpaikkaansa, joten sille ei ole mitään velkaakaan.
Minä muutin ulkomaille pari kuukautta sitten, tosin en vielä tiedä minne sillä reppureissailen. Pienilläkin säästöillä pärjää pitkälle, itse säästin matkakassani työmarkkinatuesta parissa vuodessa. Terveisiä täältä auringosta iloisten ihmisten seurasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin ulkomaille pari kuukautta sitten, tosin en vielä tiedä minne sillä reppureissailen. Pienilläkin säästöillä pärjää pitkälle, itse säästin matkakassani työmarkkinatuesta parissa vuodessa. Terveisiä täältä auringosta iloisten ihmisten seurasta. :)
Mieron tielle ei kannata lähteä.
Jag skulle planera en flyttning utomlands med andra preferenser, vilka är:
1. Vad kan jag, vilken utbildning har jag och hur är det med arbetspraktiken och - historiken?
2. Var finns det efterfrågan för det jag kan och har intresse för?
3. Kan jag språken i de länderna som jag har en efterfrågan i?
4. Kan jag börja på något annat språk medan jag lär mig lokalspråket.
5. Därifrån framåt kan man börja fundera på väderlek, landskap och andra dylika önskemål.
.
Får man inte ett vettigt jobb eller startar ett företag genast då man flyttar, är det bättre att ta en paus och göra grundarbetet bättre. I andra fall sinar reskassan fort, varefter en återvänder till Finland, men nu som pank.
Vierailija kirjoitti:
Jag skulle planera en flyttning utomlands med andra preferenser, vilka är:
1. Vad kan jag, vilken utbildning har jag och hur är det med arbetspraktiken och - historiken?
2. Var finns det efterfrågan för det jag kan och har intresse för?
3. Kan jag språken i de länderna som jag har en efterfrågan i?
4. Kan jag börja på något annat språk medan jag lär mig lokalspråket.
5. Därifrån framåt kan man börja fundera på väderlek, landskap och andra dylika önskemål.
.
Får man inte ett vettigt jobb eller startar ett företag genast då man flyttar, är det bättre att ta en paus och göra grundarbetet bättre. I andra fall sinar reskassan fort, varefter en återvänder till Finland, men nu som pank.
Bra poäng.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, olen muuttamassa takaisin kahden vuoden kuluttua kun jään eläkkeelle. Muutin pois 1995 ja minulle on ollut aina selvää että palaan kun se on mahdollista. Ja juu, niille jotka tulette varoittamaan että Suomi ei enää ole se maa josta lähdin: tiedän tämän oikein hyvin, ja olen siitä iloinen.
Buumereilla olilikin kivat juhlat ja juhlat jatkuvat edelleen heille. Nykyinen todellisuus on aivan eri nuoremmille.
No ei se silloin 1995 mitään herkkua ollut silloinkaan. Enhän minä muuten olisi lähtenyt ulkomaille ja jäänyt sinne. Lähdin, koska ymmärsin että lähtemällä saan aivan toisen elintason kuin jäämällä olisin ikinä saanut. Kyse oli puhtaasti taloudellisesta päätöksestä. Nyt olen työurani tehnyt ja palaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Niih. Suomi tarvitsee pienipalkkaisia oikeuksistaan välinpitämättömiä ja tietämättömiä hoono soomi työntekijöitä, niin lähtee maa nousuun. T: Petteri.
Kannattaa, edellinen populaa Marin johdolla teki keskiluokkaiselle kunnon maksut ja terveydenhuolto...... sitä ei heidän jälkeen enää ole. Aika kakkaläjän tekivät ja viel kehtaa ai ilkkua. Mar ymmärtää hävetä ja poistunut takan vasen, vasen vihree
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu vaihtoehto "Muutin jo", mutta vastasin kyllä. Muuten 6v sitten, en ole tulossa takaisin. Ihminen ei valitse synnyinpaikkaansa, joten sille ei ole mitään velkaakaan.
Saako udella minnepäin muutit? Ei tarvitse tarkkaa maata tietenkään, mutta vähän suuntaa? Oliko muutto helppo? Aloititko kokonaan alusta, vai oliko tukea siellä, puolison perhettä tai muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni klarar er på andras skattepengar och du talar för någon grupp?
P.S. ditt svar är ett typiskt "fittspik" svar av ett mähä som själv är i game over stadiet.
<<<<inte ha alla koppar i skåpet
Buumereilla olilikin kivat juhlat ja juhlat jatkuvat edelleen heille. Nykyinen todellisuus on aivan eri nuoremmille.