Kannattaa varmaan muuttaa jo pois Suomesta
Itse olen lähtemässä Suomesta monesta syystä, mutta se taitaa olla fiksu päätös monelle, kun se vielä on mahdollista. En nyt halua olla mikään dooms day profet tässä, mutta alkaahan tämä touhu mennä täällä aika brutaaliksi. Eli vinkkinä kaikille, jotka on miettineet samaa mutta pitävät sitä liian isona muutoksena, eivätkä tiedä mistä aloittaa.
-Valitse maa, jossa on sää ja kulttuuri, jotka sopivat itsellesi
-Opettele kieli Duolingon kautta ilmaiseksi. Sitä voi sitten muidenkin ilmaisten resurssien avulla vielä hioa, katsella leffoja, kuunnella podcasteja jne. Tai mennä tietysti kursseille.
-Myy mahdollisimman paljon tavaraa pois ja pistä rahat säästöön
-Säästä muutenkin aktiivisesti rahaa
-Hanki mahdollisesti toinen työ, vaikka viikonlopuksi. Ei sitä kauan jaksa, mutta jos vaikka puoli vuotta tai jotain, niin saa jo vähän ekstraa säästöön
-Mahdollisesti hanki uusi koulutus. Ei kestä kovin pitkään. Kun on useampi tutkinto on myös helpompi hankkia töitä uudesta maasta
-Katsele työmarkkinoita uudessa kotimaassa
-Etsi asuntoja uudessa kotimaassa
-Lueskele ruokien hinnoista ja muista uudessa kotimaassa
-Printtaa kuvia siitä elämäst, jonka haluat luoda itsellessi uudessa kotimaassa, ja laita niitä seinille kotona, niin että aina kun stressaa voit katsella niitä ja muistaa, että siinä on se tavoite
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Taas tämmöinen nousukkaan lumihiutaleen aloitus.
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.
Taas tämmöisen ilkeilevän lyttääjän kommentti.
Oot varmaan semmoinen, joka tykkää aina kritisoida kaikkia. Ei ihme, että monet meistä haluaa täältä pois. Kiitos kun annoit esimerkin niistä ihmisistä, jotka inspiroivat monia meistä lähtemään. Peace.
En muuta ulkomaille. Haluan kommunikoida äidinkielelläni, Suomessa on ihanat neljä vuodenaikaa ja hyvä kulttuuri.
Suomessa eläminen tuntuu pitkästä aikaa tosi toiveikkaalta. Nato pienentää Venäjän uhkaa ja uuden hallituksen ohjelma on parempi kuin osasin toivoa. Lisäksi on vielä parhaat kesäilmat.
Mahtava aloitus, kiitos!
Aion ihan oikeastikin pikkuhiljaa ruveta miettimään eri siirtojani. Meno on aivan pimeä nyt kun ohmiset elävät medioiden ynnä instituutioiden puhuvien päiden pitkään luomissa harhoissa ja politiikka on sen mukaista ja pahrntunut pahentumistaan. Järjestelmästä ja suunnasta ei irtaannuta vaan syvemmälle mennään.
Siksi on syytä muuttaa missä ei ole tämän sairaan koneiston vetojuhtana.
Kyllä tämä tästä kunhan uskallusta ja kekseliäisyyttä riittää.
Tulevaisuus tulee olemaan valoisa! Muualla.
Duolingon avulla nyt ei opi mitään kieltä. Siinähän jo lähtokohtaisesti joutuu kirjoittamaan pääosin väärää kieltä. No Englantia saattaa oppia, kun yrittää opetella jotain muuta kieltä.
Mene pois kuleksimasta. Emme kaipaa sinua.
Haluaisin kyllä saada kokemuksen myös jossain muualla kuin Suomessa asumisesta. En kuitenkaan lopullisesti tahdo pois täältä.
Tällä hetkellä olisi hyvä aika, jos lapseni joskus saa lapsia, tahtoisin silloin olla lähellä perhettä voidakseni auttaa ja olla läsnä, kuten omat isovanhempani ovat minulle olleet ja kuten taas lapseni isovanhemmat myös.
Nyt Suomi muuttuu parempaan suuntaan ku oikeistokonservatiivisempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.Taas tämmöisen ilkeilevän lyttääjän kommentti.
Oot varmaan semmoinen, joka tykkää aina kritisoida kaikkia. Ei ihme, että monet meistä haluaa täältä pois. Kiitos kun annoit esimerkin niistä ihmisistä, jotka inspiroivat monia meistä lähtemään. Peace.
Ketkä monet?
Onnea vaan jos meinaat löytää maailmasta jonkun paremman paikan elää.
Vierailija kirjoitti:
Mene pois kuleksimasta. Emme kaipaa sinua.
Kiitos, lähdössä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.Taas tämmöisen ilkeilevän lyttääjän kommentti.
Ketkä monet?
Onnea vaan jos meinaat löytää maailmasta jonkun paremman paikan elää.
Kiitos! Olen jo löytänyt.
Realisti-positiivari kirjoitti:
Mahtava aloitus, kiitos!
Aion ihan oikeastikin pikkuhiljaa ruveta miettimään eri siirtojani. Meno on aivan pimeä nyt kun ohmiset elävät medioiden ynnä instituutioiden puhuvien päiden pitkään luomissa harhoissa ja politiikka on sen mukaista ja pahrntunut pahentumistaan. Järjestelmästä ja suunnasta ei irtaannuta vaan syvemmälle mennään.
Siksi on syytä muuttaa missä ei ole tämän sairaan koneiston vetojuhtana.
Kyllä tämä tästä kunhan uskallusta ja kekseliäisyyttä riittää.
Tulevaisuus tulee olemaan valoisa! Muualla.
Kyllä woketus/transaate on vielä pidemmällä jo muualla länsimaissa, että ilmeisesti aiot muuttaa johonkin itäblokin maahan tai kolmansiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä monet?
Onnea vaan jos meinaat löytää maailmasta jonkun paremman paikan elää.Kiitos! Olen jo löytänyt.
Kerro ihmeessä meillekin, mikä maa on parempi kuin Suomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä monet?
Onnea vaan jos meinaat löytää maailmasta jonkun paremman paikan elää.Kiitos! Olen jo löytänyt.
Kerro ihmeessä meillekin, mikä maa on parempi kuin Suomi?
Subjektiivinen kysymys. Kiva jos itse tykkäät tästä Suomen uudesta tyylistä. Meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
En muuta ulkomaille. Haluan kommunikoida äidinkielelläni, Suomessa on ihanat neljä vuodenaikaa ja hyvä kulttuuri.
Tämä.
Olen siellä missä mun kuuluukin olla. Muualla olisin vieraslajia.
Tervemenoa!
Oma maa mansikka - paitsi vassareille. :D
Päinvastoin, olen muuttamassa takaisin kahden vuoden kuluttua kun jään eläkkeelle. Muutin pois 1995 ja minulle on ollut aina selvää että palaan kun se on mahdollista. Ja juu, niille jotka tulette varoittamaan että Suomi ei enää ole se maa josta lähdin: tiedän tämän oikein hyvin, ja olen siitä iloinen.
Suomi on nykyään Unkarin ja Puolan kaltainen shithole country.
Joka päivä tulee aloitus, jossa joku kertoo muuttavansa Suomesta, mutta ei keskity suinkaan kertomaan mihin ihanaan paikkaan aikoo muuttaa, vaan keskittyy haukkumaan Suomea.
Niin selvää trollausta kuin voi olla.
Tyytymättömyys on se, mitä trollit haluaa levittää.
Oot varmaan maaninen matkailija kun ajattelet tällä tavalla. Ei ihme että ahdistaa.