Kannattaa varmaan muuttaa jo pois Suomesta
Itse olen lähtemässä Suomesta monesta syystä, mutta se taitaa olla fiksu päätös monelle, kun se vielä on mahdollista. En nyt halua olla mikään dooms day profet tässä, mutta alkaahan tämä touhu mennä täällä aika brutaaliksi. Eli vinkkinä kaikille, jotka on miettineet samaa mutta pitävät sitä liian isona muutoksena, eivätkä tiedä mistä aloittaa.
-Valitse maa, jossa on sää ja kulttuuri, jotka sopivat itsellesi
-Opettele kieli Duolingon kautta ilmaiseksi. Sitä voi sitten muidenkin ilmaisten resurssien avulla vielä hioa, katsella leffoja, kuunnella podcasteja jne. Tai mennä tietysti kursseille.
-Myy mahdollisimman paljon tavaraa pois ja pistä rahat säästöön
-Säästä muutenkin aktiivisesti rahaa
-Hanki mahdollisesti toinen työ, vaikka viikonlopuksi. Ei sitä kauan jaksa, mutta jos vaikka puoli vuotta tai jotain, niin saa jo vähän ekstraa säästöön
-Mahdollisesti hanki uusi koulutus. Ei kestä kovin pitkään. Kun on useampi tutkinto on myös helpompi hankkia töitä uudesta maasta
-Katsele työmarkkinoita uudessa kotimaassa
-Etsi asuntoja uudessa kotimaassa
-Lueskele ruokien hinnoista ja muista uudessa kotimaassa
-Printtaa kuvia siitä elämäst, jonka haluat luoda itsellessi uudessa kotimaassa, ja laita niitä seinille kotona, niin että aina kun stressaa voit katsella niitä ja muistaa, että siinä on se tavoite
Kommentit (171)
Ehdottomasti haluan ulkomaille ennen kun hallitus pistetään taas uusiksi ja pääsen viharvassareiden vuoksi maksamaan muidenkin elämisen. Kiitos ei enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat on menossa monessa maassa huonompaan suuntaan, mutta ei Suomikaan tule enää olemaan mikään unelma hyvinvointiyhteiskunta. Oon itse asunut ulkomailla monta vuotta, ja haluaisin takaisin. Tällä hetkellä todellisuus on kuitenkin se, ettei oo rahaa. Ulkomaille muutto vaatii paljon säästöjä. On ihan eri asia lähteä lomamatkalle, kuin muuttaa kokonaan asumaan ulkomaille. Säästöjä tarvitsee vielä enemmän, jos ei ole aluksi työpaikkaa tiedossa. Monessa maassa ei tarjota ulkomaalaisille ilmaista rahaa valtion toimesta, kuten Suomessa. Huvittavaa tosin on se, että aloin köyhtyä vasta kun muutin takaisin tänne Pohjolan ihmemaahan. Kaikki maksaa, ja palkka on paljon huonompi, mitä ulkomailla ollessa. Mikä on sinällään hauskaa, koska ulkomailla asuessani mulla ei esim. ollut vielä ylempää amk-tutkintoa. Tienaan siis koulutettuna vähemmän Suomessa, makes sense. Suomessa tää onkin yksi asia, mikä mua ottaa päähän: säästöjen kerryttäminen ja rikastuminen (että voisit edes jossain vaiheessa ottaa vähän iisimmin työelämän kanssa) on tehty suurelle osalle ihmisistä aivan mahdottomaksi. En mä ainakaan käy töissä sen takia, että "saan" pihtailla elämänlaadun kanssa joka kuukausi, säästää joka asiassa ja syödä paskaa ruokaa, kun ei ole varaa parempaa. Ulkomailla mun elämänlaatu oli ihan toisenlaista, se oli parempaa, koska oli enemmän rahaa. Toinen juttu mikä jarruttaa, on kielitaito. Suomen lisäksi puhun ainoastaan englantia kuin toista äidinkieltä. Peruskielitaito on kolmesta kielestä, mutta en voisi pärjätä sillä työelämässä. Toiveissa on, että ehkä entisten työelämän kontaktien kautta saisin vielä ulkomailta työpaikan ja voisin muuttaa sinne. Suomen sää masentaa myös - kaipaan auringonvaloa ja lämpöä enemmän kuin kaksi viikkoa vuodessa.
Älä nyt kamalasti yleistä noista säästöistä. Itse olen muuttanut ulkomaille 3 kertaa n.1500e säästöillä ja asunut vähintään pari vuotta ulkomailla ihan leppoisasti. Kaiken lisäksi vielä Euroopassa.
Haluatko antaa vinkkejä siihen, miten ulkomailla pärjää pienillä säästöillä? Se edessä itselläkin. Saako kysyä, missäpäin asuit? Hinnat tosin on noussut nyt, ja taloudellinen tilanne epävarma kaikkialla, eli suosittelen kyllä itsekin vähän isompia säästöjä.
-eri
Mä muutan takaisin! Olen asunut Ruotsissa 8 vuotta ja nyt riittää, Suomessa on rauhallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutan takaisin! Olen asunut Ruotsissa 8 vuotta ja nyt riittää, Suomessa on rauhallisempaa.
Suomi, Ruotsi - potato, potato
Vierailija kirjoitti:
Mihin maahan kannattaa muuttaa?
Missä maassa voisi olla tuttuuden tunnetta sulle. Vesistöä, tuulta, ei liian jäistä tai liian kuumaa. Missä kieli sujuu kivasti. Mikä maisema on hyvä, onko kävelyteitä tai polkuja. Ei hyönteisiä, ei ongelmia, vähemmän rikollisuutta ja liikenneongelmia. Pienempi maa vai isompi maa, pienempi kaupunki? Onko maa Euroopassa, onko se englanninkielinen, espanja vai jokin muu. Onko vaarallisia eläimiä vapaana vai ei. Missä uskaltaa liikkua. Entä työpaikkatarjonta ja ura, vai matkailuala. Tuleeko tuttuja mukaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan muutto on pitää mielessä, jos sota tulee taas tänne. Mielellään jäisin eloon. Mutta terveyden huolto askarruttaa eniten, täällä ja muualla.
Hampaat kannattaa huollattaa, ennen muuttoa.
Tervemenoa. Minä jään myös sodan tullessa tekemään maani eteen, mitä tehtäviä annetaan. Eipä olis minulla ja teillä kotimaatamme haukkuvilla täällä yhtään mitään, jos kaikki olis lähteneet lipettiin vaaran paikan edessä edellisten sotien aikana.
Vaikka epäilen vahvasti, että Suomea törkeästi haukkuvat eivät ole Suomessa syntyneetkään tai heidän vanhempansa. Kunhan yrittävät epätoivoisesti murentaa isänmaallisuutta ja niin turhaa työtä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan muutto on pitää mielessä, jos sota tulee taas tänne. Mielellään jäisin eloon. Mutta terveyden huolto askarruttaa eniten, täällä ja muualla.
Hampaat kannattaa huollattaa, ennen muuttoa.
Tervemenoa. Minä jään myös sodan tullessa tekemään maani eteen, mitä tehtäviä annetaan. Eipä olis minulla ja teillä kotimaatamme haukkuvilla täällä yhtään mitään, jos kaikki olis lähteneet lipettiin vaaran paikan edessä edellisten sotien aikana.
Vaikka epäilen vahvasti, että Suomea törkeästi haukkuvat eivät ole Suomessa syntyneetkään tai heidän vanhempansa. Kunhan yrittävät epätoivoisesti murentaa isänmaallisuutta ja niin turhaa työtä tekevät.
Vapaasti saat epäillä. Tottahan se ei ole, mutta sinulla on oikeus ajatuksiisi.
Muutin jo 10 vuotta sitten keski-eurooppaan enkä ole tulossa takaisin vaikka suomen politiikka nyt onkin menossa oikeaan suuntaan.
Täällä on parempi ilmasto, kaunista, siistiä ja järjestelmällistä. Tulotaso on huomattavasti parempi ja verotus alempi. Terveydenhuolto ja postipalvelut toimii upeasti. Ihmiset ottavat vastuuta itsestään.
Tekemistä riittää ja välimatkat on lyhyitä. Autokanta on uudempaa ja julkinen liikenne kattava.
Ihmiset on kohteliaita. Asuntojen taso parempi. Ruokakauppojen valikoima hyvä. Alkoholia myydään ja tarjoillaan tilaisuuksissa vapaasti mutta humalaisia ei näe missään.
Olen löytänyt paikkani ja suomeen en kaipaa.
Milloin lähdet ja miksi sille pitää hakea huomiota vauvapalstalta?
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on niitä varten, jotka etsivät vinkkejä ja vertaistukea ulkomaille muuttoon. Jos se aihe ei sinua kiinnosta, niin olet tervetullut tänne silti, joskaan en ihan ymmärrä mitä saat tästä irti. Jos olet vain purkamassa pahaa oloasi, niin olen pahoillani että nyt on vaikeaa. Toivottavasti löydät jonkun keinon parantaa elämänlaatuasi. Minulle se on muutto ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on niitä varten, jotka etsivät vinkkejä ja vertaistukea ulkomaille muuttoon. Jos se aihe ei sinua kiinnosta, niin olet tervetullut tänne silti, joskaan en ihan ymmärrä mitä saat tästä irti. Jos olet vain purkamassa pahaa oloasi, niin olen pahoillani että nyt on vaikeaa. Toivottavasti löydät jonkun keinon parantaa elämänlaatuasi. Minulle se on muutto ulkomaille.
Ulkomailla saattaa tulla paha olo kun alkaa ajattelemaan niitä vuosikymmeniä mitä tuhlasi elämästä suomessa.
Edes sairaanhoitaja ei saa noin vain töitä EU:sta ellei osaa saksaa, ranskaa, Espanjaa tms
Vielä muutama vuosi ja homma paketissa, hasta la luego vaan.
Vierailija kirjoitti:
Edes sairaanhoitaja ei saa noin vain töitä EU:sta ellei osaa saksaa, ranskaa, Espanjaa tms
Ruotsista tai Norjasta, toisella kotimaisella pärjää ja oppiihan siinä työnteon ohella lisää.
Talous syöksykierteessä, ihmiset menettää työnsä, ostovoima heikennyt ja kaikki on kallista. Jos on pakko asua oikeistolaisessa maassa, niin se ei silloin ole kyllä tämä kylmä, harmaa paikka, jossa ihmiset ilkeilee toisilleen viihdyttääkseen itseään. Eli kyllä, muutan pois.
Taival lie hankala - olkoon vaan!
Luonto lie kitsas - siis kilpaillaan!
Kolkasssa synkeän syntymämaan
Pirttimme piilköhöt paikoillaan!
Vainojen virmat, oi vaietkaa!
Rapparit, ryöstäjät, kaijotkaa!
Miekkaa ei tarvis - tarmoa vaan
Puolesta hengen, heimon ja maan.
Nosta jo rintaasi maausko uus,
Taannuta taika ja vanhoillisuus!
Maamies, muista, miss' onnesi on,
Riihesi rikkaus riippumaton!
Kainuhun kansa, ah arpasi lyö!
Missä on ryhtisi, kunniatyö?
Meidän on uudesta luotava maa,
Raukat vaan menköhöt merten taa!
Lähde: Musixmatch
Lauluntekijät: Oskar Merikanto / Pertti Kalervo Jalonen / Ilmari Kianto
Näkis vain niitä muuttoja, muualla joutuu töihin menemään elääkseen.
En enää, nyt on toivoa paremmasta huomisesta. Edellisen hallituksen aikana oli lähellä.