Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaa varmaan muuttaa jo pois Suomesta

Vierailija
07.07.2023 |

Itse olen lähtemässä Suomesta monesta syystä, mutta se taitaa olla fiksu päätös monelle, kun se vielä on mahdollista. En nyt halua olla mikään dooms day profet tässä, mutta alkaahan tämä touhu mennä täällä aika brutaaliksi. Eli vinkkinä kaikille, jotka on miettineet samaa mutta pitävät sitä liian isona muutoksena, eivätkä tiedä mistä aloittaa.

-Valitse maa, jossa on sää ja kulttuuri, jotka sopivat itsellesi

-Opettele kieli Duolingon kautta ilmaiseksi. Sitä voi sitten muidenkin ilmaisten resurssien avulla vielä hioa, katsella leffoja, kuunnella podcasteja jne. Tai mennä tietysti kursseille.

-Myy mahdollisimman paljon tavaraa pois ja pistä rahat säästöön

-Säästä muutenkin aktiivisesti rahaa

-Hanki mahdollisesti toinen työ, vaikka viikonlopuksi. Ei sitä kauan jaksa, mutta jos vaikka puoli vuotta tai jotain, niin saa jo vähän ekstraa säästöön

-Mahdollisesti hanki uusi koulutus. Ei kestä kovin pitkään. Kun on useampi tutkinto on myös helpompi hankkia töitä uudesta maasta

-Katsele työmarkkinoita uudessa kotimaassa

-Etsi asuntoja uudessa kotimaassa

-Lueskele ruokien hinnoista ja muista uudessa kotimaassa

-Printtaa kuvia siitä elämäst, jonka haluat luoda itsellessi uudessa kotimaassa, ja laita niitä seinille kotona, niin että aina kun stressaa voit katsella niitä ja muistaa, että siinä on se tavoite

Kannattaa varmaan muuttaa jo pois Suomesta

Vaihtoehdot

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei ole  huomannut, että Suomi on vähän keskivertoa eurooppalaista maata paremmi selvinnyt tästä lamasta. Aika moni kuvittelee, että muuta maailmaa eivät nämä kriisit ole lainkaan koskeneet.

Sieltä suomestako tämän havainnon teit ja taulukkoja/ tilastoja lukemalla? Höpö höpö jutuilles. Suomalaiset eivät ole selvinneet mistään ellei olemassaoloa kituen ja kärsien huomioida. Suomalaiset rämpii ja kyräilee keskenään niinkuin aina. Hyvin samanlainen paikka kuin muutkin baltian maat. Suomalaisten asenne pitää huolen siitä, että maa ei tule koskaan oikeasti menestymään. Velkanen (kaato) paikka. Sitäpaitsi suomalaisille on lasku lamaa ajatellen vasta tulossa

Varför förknippar du Finland och Balticum? De Baltiska staterna tar sina ekonomiska smällar rakt av och bygger efter det. Svenskarnas valuta blir svagare då det är illa. I Finland försöker man sopa problemen under mattan, smällen tas över ett tioårigt spann, varför det inte just blir någon uppgång i ekonomin. Det enda som flexar i Finland är arbetslösheten.

Kaikille näille maille on yhteistä, että ne kaikki muodostavat.... minkä? Alueen: pohjoismaat ja baltia. Joko raksuttaa, vai pitääkö vielä avata lisää? Se on sellainen kurja alue missä ei jää kunnolla säästöön eläkettä ajatellen ja elämän laatu on surkea. En voi kuvitella asuvani missään näistä. Ja miksi suomea verrataan baltiaan? Voi hyvä ihme kun on kyselyikäistä porukkaa. Kannattaa tosiaan asua ensialkuun muutama vuosi muualla niin löytyy vastaukset ihmettelyihin. Siltikin suomi on kyllä niinkuin noi muut baltian maat. Niissäkin on monia asioita hoidettu paremmin kuin suomessa

Vierailija
102/171 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki hetkeltä tuntuu paremmalta idealta. Miksi maksaisin veroillani näiden johtajien palkkoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, olen muuttamassa takaisin kahden vuoden kuluttua kun jään eläkkeelle. Muutin pois 1995 ja minulle on ollut aina selvää että palaan kun  se on mahdollista. Ja juu, niille jotka tulette varoittamaan että Suomi ei enää ole se maa josta lähdin: tiedän tämän oikein hyvin, ja olen siitä iloinen.

Pitkään jaksoit. Useimmille riittää vuosi tai pari, minkä jälkeen muukalaisuus käy liian raskaaksi. Viimeisetkin tulevat eläkeiässä, kun hyvinvointivaltion palvelut alkavat kelvata ja tulee mieleen, että hoito omalla kielellä olisi tarpeen.

Vierailija
104/171 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, olen muuttamassa takaisin kahden vuoden kuluttua kun jään eläkkeelle. Muutin pois 1995 ja minulle on ollut aina selvää että palaan kun  se on mahdollista. Ja juu, niille jotka tulette varoittamaan että Suomi ei enää ole se maa josta lähdin: tiedän tämän oikein hyvin, ja olen siitä iloinen.

Pitkään jaksoit. Useimmille riittää vuosi tai pari, minkä jälkeen muukalaisuus käy liian raskaaksi. Viimeisetkin tulevat eläkeiässä, kun hyvinvointivaltion palvelut alkavat kelvata ja tulee mieleen, että hoito omalla kielellä olisi tarpeen.

Eivät kaikki sentään tule. Tunnen useita eläkeläisiä jotka jäävät sinne missä työnsä ovat tehneet. Miksi tulisivat kun lapset ja lapsenlapset jäisivät sitten "ulkomaille". En aio itsekään tulla, olen jo pian 15 vuotta eläkkeellä ja edelleen ulkomailla. Ollut jo 52 vuotta. 

Vierailija
105/171 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin maahan kannattaa muuttaa?

Vierailija
106/171 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin ihmisestä. Mitä arvostat kulttuurissa, millaista ilmastoa etsit, millainen budjetti, mitä töitä voisit tehdä, mitä kieliä osaat/aiot opetella? Haluatko jäädä Eurooppaan, vai kiinnostako joku muu paikka? Niitä kannattaa miettiä tosi tarkkaan. 

Omalla kohdallani valintani liittyy uraan, jota itselleni rakennan. Sen lisäksi arvostan yhteisöllisyyttä, joka on maassa tärkeää. Maa ei ole erityisen varakas, mutta sillä ei ole itselleni juurikaan merkitystä. Tiedän, että voin omalla tulotasollani elää oikein mukavaa, keskiluokkaista elämää, joka ei välttämättä täällä onnistuisi. Kirsikkana kakun päällä on sää, jonka ansiosta voin viettää enemmän aikaa ulkona. En kestä kylmyyttä ja pimeää kovin hyvin, eli lämpötila on tärkeä tekijä. Maa on toisaalta monipuolinen, eli jos jokin tietty ilmasto kyllästyttää, voi muuttaa melko erilaiselle alueelle helposti.

Vierailija
107/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin ihmisestä. Mitä arvostat kulttuurissa, millaista ilmastoa etsit, millainen budjetti, mitä töitä voisit tehdä, mitä kieliä osaat/aiot opetella? Haluatko jäädä Eurooppaan, vai kiinnostako joku muu paikka? Niitä kannattaa miettiä tosi tarkkaan. 

Omalla kohdallani valintani liittyy uraan, jota itselleni rakennan. Sen lisäksi arvostan yhteisöllisyyttä, joka on maassa tärkeää. Maa ei ole erityisen varakas, mutta sillä ei ole itselleni juurikaan merkitystä. Tiedän, että voin omalla tulotasollani elää oikein mukavaa, keskiluokkaista elämää, joka ei välttämättä täällä onnistuisi. Kirsikkana kakun päällä on sää, jonka ansiosta voin viettää enemmän aikaa ulkona. En kestä kylmyyttä ja pimeää kovin hyvin, eli lämpötila on tärkeä tekijä. Maa on toisaalta monipuolinen, eli jos jokin tietty ilmasto kyllästyttää, voi muuttaa melko erilaiselle alueelle helposti.

Ilmastolla ei ole väliä, köyhiin maihin ei tahdo kukaan muuttaa, pitää olla sivistynyt maa (ei kuitenkaan muslimaa), ja sivistyksellä en tarkoita tätä nykyistä transmenoa (se ei ole sivistynyttä, vaan ulkoapäin matkittua hölynpölyä). Aasiassa on liian paljon länsimaisia ihmisiä velttoilemassa, vaurastumis- ja etenemismahdollisuudet pitää olla huikeat, jos jonnekin muuttaa.

Vierailija
108/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään Etelä-Amerikassa asuneita? Missä maassa, kauan, mitä teit työksesi, ym.?

Vierailija
109/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on menossa monessa maassa huonompaan suuntaan, mutta ei Suomikaan tule enää olemaan mikään unelma hyvinvointiyhteiskunta. Oon itse asunut ulkomailla monta vuotta, ja haluaisin takaisin. Tällä hetkellä todellisuus on kuitenkin se, ettei oo rahaa. Ulkomaille muutto vaatii paljon säästöjä. On ihan eri asia lähteä lomamatkalle, kuin muuttaa kokonaan asumaan ulkomaille. Säästöjä tarvitsee vielä enemmän, jos ei ole aluksi työpaikkaa tiedossa. Monessa maassa ei tarjota ulkomaalaisille ilmaista rahaa valtion toimesta, kuten Suomessa. Huvittavaa tosin on se, että aloin köyhtyä vasta kun muutin takaisin tänne Pohjolan ihmemaahan. Kaikki maksaa, ja palkka on paljon huonompi, mitä ulkomailla ollessa. Mikä on sinällään hauskaa, koska ulkomailla asuessani mulla ei esim. ollut vielä ylempää amk-tutkintoa. Tienaan siis koulutettuna vähemmän Suomessa, makes sense. Suomessa tää onkin yksi asia, mikä mua ottaa päähän: säästöjen kerryttäminen ja rikastuminen (että voisit edes jossain vaiheessa ottaa vähän iisimmin työelämän kanssa) on tehty suurelle osalle ihmisistä aivan mahdottomaksi. En mä ainakaan käy töissä sen takia, että "saan" pihtailla elämänlaadun kanssa joka kuukausi, säästää joka asiassa ja syödä paskaa ruokaa, kun ei ole varaa parempaa. Ulkomailla mun elämänlaatu oli ihan toisenlaista, se oli parempaa, koska oli enemmän rahaa. Toinen juttu mikä jarruttaa, on kielitaito. Suomen lisäksi puhun ainoastaan englantia kuin toista äidinkieltä. Peruskielitaito on kolmesta kielestä, mutta en voisi pärjätä sillä työelämässä. Toiveissa on, että ehkä entisten työelämän kontaktien kautta saisin vielä ulkomailta työpaikan ja voisin muuttaa sinne. Suomen sää masentaa myös - kaipaan auringonvaloa ja lämpöä enemmän kuin kaksi viikkoa vuodessa. 

Vierailija
110/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 7-vuotta Etelä-Euroopassa. Tuli ikävä omaa kieltä, puhdasta luontoa, samanhenkisiä ihmisiä. Ainut mistä en pidä täällä on pitkä talvi. Eläkkeellä ainakin talvet etelässä.

Jännä toi puhdas luonto??

En ole huomannut että esim oma kotiseutuni pohjois-Italiassa olidi likaista tai saastunutta??

Päinvastoin, Suomessa kuvottaa kävellä pesemättömillä kaduilla oksennuksen ja kusen seassa!! Täällä pestään kaupungeissa ja kylissä kauppojen edustat joka päivä. Ihanaa kun ei tarvitse varoa askeliaan

Vierailija
111/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 7-vuotta Etelä-Euroopassa. Tuli ikävä omaa kieltä, puhdasta luontoa, samanhenkisiä ihmisiä. Ainut mistä en pidä täällä on pitkä talvi. Eläkkeellä ainakin talvet etelässä.

En ole huomannut että esim oma kotiseutuni pohjois-Italiassa olidi likaista tai saastunutta??

Päinvastoin, Suomessa kuvottaa kävellä pesemättömillä kaduilla oksennuksen ja kusen seassa!! Täällä pestään kaupungeissa ja kylissä kauppojen edustat joka päivä. Ihanaa kun ei tarvitse varoa askeliaan

Olen samaa mieltä. Yleisesti vertaan muihin maihin missä olen käynyt ja missä asun niin suomessa ei ole ollut kovin puhdasta. En kovin usein käy suomessa, mutta silti. Viimeksi kävin Suomessa kaksi vuotta sitten ja likasta oli. Ihmiset ja kieli oli outoa myös mutta se oli kai suomalaisuutta. Muistan kun muutin pois suomesta aikoinaan niin kiinnitin jo silloin huomiota suomen sotkuisuuteen ja ankean näköisiin lähiöihin. Onneni on, että ei ole sitä tarvinnut ja olen päässyt pois

Vierailija
112/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhtaalla luonnolla hän varmaan tarkoittaa metsiä ja maaseutua, jotka Suomessa tosiaan on kyllä puhtaat. Mutta olet oikeassa, kaupungit on täällä masentavia. Niitä ei tule ikävä.

Vierailija
113/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portugaliin meinasin eläkepäiviksi,mutta vituiksi meni sekin,kiitos punikit.

Vierailija
114/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ammattivalittaja löytää valittamisen aihetta ihan mistä vain, missä viettää aikaa enemmän kuin 2 päivää.

Vierailija
115/171 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat on menossa monessa maassa huonompaan suuntaan, mutta ei Suomikaan tule enää olemaan mikään unelma hyvinvointiyhteiskunta. Oon itse asunut ulkomailla monta vuotta, ja haluaisin takaisin. Tällä hetkellä todellisuus on kuitenkin se, ettei oo rahaa. Ulkomaille muutto vaatii paljon säästöjä. On ihan eri asia lähteä lomamatkalle, kuin muuttaa kokonaan asumaan ulkomaille. Säästöjä tarvitsee vielä enemmän, jos ei ole aluksi työpaikkaa tiedossa. Monessa maassa ei tarjota ulkomaalaisille ilmaista rahaa valtion toimesta, kuten Suomessa. Huvittavaa tosin on se, että aloin köyhtyä vasta kun muutin takaisin tänne Pohjolan ihmemaahan. Kaikki maksaa, ja palkka on paljon huonompi, mitä ulkomailla ollessa. Mikä on sinällään hauskaa, koska ulkomailla asuessani mulla ei esim. ollut vielä ylempää amk-tutkintoa. Tienaan siis koulutettuna vähemmän Suomessa, makes sense. Suomessa tää onkin yksi asia, mikä mua ottaa päähän: säästöjen kerryttäminen ja rikastuminen (että voisit edes jossain vaiheessa ottaa vähän iisimmin työelämän kanssa) on tehty suurelle osalle ihmisistä aivan mahdottomaksi. En mä ainakaan käy töissä sen takia, että "saan" pihtailla elämänlaadun kanssa joka kuukausi, säästää joka asiassa ja syödä paskaa ruokaa, kun ei ole varaa parempaa. Ulkomailla mun elämänlaatu oli ihan toisenlaista, se oli parempaa, koska oli enemmän rahaa. Toinen juttu mikä jarruttaa, on kielitaito. Suomen lisäksi puhun ainoastaan englantia kuin toista äidinkieltä. Peruskielitaito on kolmesta kielestä, mutta en voisi pärjätä sillä työelämässä. Toiveissa on, että ehkä entisten työelämän kontaktien kautta saisin vielä ulkomailta työpaikan ja voisin muuttaa sinne. Suomen sää masentaa myös - kaipaan auringonvaloa ja lämpöä enemmän kuin kaksi viikkoa vuodessa. 

Miksi tulit takaisin Suomeen?

Vierailija
116/171 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt kamalasti yleistä noista säästöistä. Itse olen muuttanut ulkomaille 3 kertaa n.1500e säästöillä ja asunut vähintään pari vuotta ulkomailla ihan leppoisasti. Kaiken lisäksi vielä Euroopassa.

Vierailija
117/171 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Yleisesti vertaan muihin maihin missä olen käynyt ja missä asun niin suomessa ei ole ollut kovin puhdasta. En kovin usein käy suomessa, mutta silti. Viimeksi kävin Suomessa kaksi vuotta sitten ja likasta oli. Ihmiset ja kieli oli outoa myös mutta se oli kai suomalaisuutta. Muistan kun muutin pois suomesta aikoinaan niin kiinnitin jo silloin huomiota suomen sotkuisuuteen ja ankean näköisiin lähiöihin. Onneni on, että ei ole sitä tarvinnut ja olen päässyt pois

LUON-TO.

Vierailija
118/171 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko herra/rouva dooms day profet on muuttanut? Kannattaa varmaan laulattaa sitä Duolingoa vielä hetki

Vierailija
119/171 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluan tulevalta kotimaalta: kaunis sää, mukavat ihmiset, yhteisöllisyyttä, hyvää ruokaa, paremmat palkat suhteessa hintoihin, mahdollisuus osallistua järjestöihin ja muuhun toimintaan. Laadukas terveydenhuolto, jossa ihmisillä on ajantasaista tietoa.

Panama.

Ei ole vitsi, googlatkaa.

Vierailija
120/171 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole töitä ja on työikäinen ja vielä valkoinen mies eli rasisti. Niin ei ole paljon vaihtoehtoja.