Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elän perustoimeentulotuella, ja esimerkiksi tänään minun piti ostaa imuripusseja. Ymmärtävätkö ihmiset että perustoimeentulotuki on muuhunkin kuin ruokaan, ja siksi se 550e ei ole mitenkään ruhtinaallinen

Vierailija
07.07.2023 |

Tiedättekö mitä imuripussit maksavat?

Liian usein törmää siihen ihmiset luulevat ettei perustoimeentulotuki ole mihinkään muuhun kuin ruokaan...

Kommentit (325)

Vierailija
61/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattoja ei oikeastaan edes tarvita, imuripussin voi tyhjentää roskikseen ja sitten pestä juoksevan veden alla, loppuun kuivaus pyykkinarulla. Sähköt imurointiin ottaa rappukäytävän siivouspistorasiata.  Ei mene latiakaan rahaa ja säästyneillä euroilla saa taas kaljaa.

Vierailija
62/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmisten tulisi ymmärtää?

Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.

Ja jos olisit sairas, saisit sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä.

Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.

Juuri osoitti, ettet itse tiedä tai ymmärrä, miten nämä asiat toimii, ja sit yrität vielä levittää omia väärinkäsityksiäsi muille.

Ei kukaan valitse elää toimeentulotuella. Ei kukaan saa pelkkää toimeentulotukea.

Työtön työnhakija saa työttömyysturvaa ja toimeentulotukea täydentämään sitä.

Sairauspäivärahalla tai eläkkeellä oleva saa toimeentulotukea täydentämään niitä.

Toimeentulotukea maksetaan noiden muiden tukien päälle siis, ja vaaditaan aina hakemaan kaikki muut tuet ensin, ennenkuin sitä voi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölypussit maksaa vissiin kalleimmiillankin ehkä 15e? Ja niitä ei tartte ostaa joka kuukausi, ehkä joka 4 kuukausi?

Ja pointtisi oli? Kun entiset pölypussit ovat loppu, jostain joka tapauksessa on se  raha otettava niihin uusiin pusseihin. Seuraavassa kuussa sitten on jokin muu asia loppu, vaikka astianpesuaine tai suihkusaippua. Ärsyttää, kun aina sanotaan "ei se paljoa maksa". Pienet summat kuitenkin kertautuvat isommiksi. Äärimmilleen kiristetyssä taloudessa yksi ylimääräinen vitonenkin on liikaa.

Opettele budjetoimaan niin pienet summat eivät kertaudu, vaan jakautuvat tasaisesti vuoden varrelle. Mitä pienemmät tulot, sitä tarkemmin pitää suunnitella, mitä ostaa milloinkin ja mitä ei osta ollenkaan. Esim. karkkipussin hinnalla saa vuoden pölypussit. 

Vierailija
64/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollollollooo. Ei kukaan luule, että ihmisen ei tarvitse ostaa muuta kuin ruokaa. Jos perustoimeentulotuki olisi vain ruokaan, se olisi noin 200€/kk, ei suinkaan yli 500€/kk. Kelan sivuilla on muuten sinullekin ihan selkeä lista, mitä kaikkea perusosalla tulee kattaa. Se lista ei toki tarkoita, että kaikkea sitä on pakko ostaa. 

Tällä palstalla on tosi usein ollut viestejä, joissa ihmiset luulevat, että se on pelkästään ruokaan. Kaikki muu kun Kelasta heidän mielestään maksetaan erikseen. He luulevat oikeasti, että Kela maksaa ihan kaikki ihmisten laskutkin erikseen eikä mitään laskuja tarvitse maksaa tuosta 555 eurosta. 

Ja toimeentulotukea nostavat luulevat että työssäkäyvillä on rahaa kuin roskaa, ei muuten ole esimerkiksi lääkkeet maksetaan itse tt-tukea nostavat eivät maksa, me maksetaan lääkäri ja hammaslääkäri käynnit itse tt-tukea nostavat eivät. Me maksetaan kaikki laskut ihan itse, eikä aina jää 500 ruokaan, kun meillä on työmatka kulutkin, viitenä päivänä viikossa.

Tuo on totta. Teen kokopäivätyötä alalla jossa matala palkka. Kun maksan kaikki välttämättömät menoni niin ruokaan jää vähemmän kuin toimeentuloa saavalla.

Vierailija
65/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.

Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.

Olen työtön työnhakija.

Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimrentulotukea.

Ap

Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta. 

Saan tukia yhteensä noin 1450e/kk

Ap

Vierailija
66/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta. 

No toimeentulotukihan lasketaan niin, että perusosa on aina tuo sama (siis yhdelle ihmiselle). Se lasketaan aina menopuolelle tuon suuruisena. Muut tulot vähentävät tietysti tt-tukea, mutta lopputulema on aina sama, siis se summa, mikä käyttöön jää. Eli siinä mielessä ap ei valehtele.

Puhut puhdasta paskaa. Jos saa sekä asumistukea että työmarkkinatukea, toimeentulotuen osuus ei todellakaan ole 500€/kk, vaan muutamia kymppejä. 

Useimmiten kyllä, mutta se ei muuta muuksi sitä mitä sanoin. Olennaistahan on se summa, mikä jää asumiskulujen jälkeen käteen (ei se, millä nimellä tuet kulkee), ja se on se 555 euroa (paitsi jos käyteään 21, 5 kerrointa, silloin se on joitain kymppejä vähemmän). Sillä tavallahan tt-tuki lasketaan, että varmistetaan jokaiselle tuo minimitoimeentulo.

Vieläkin puhut paskaa, mutta kaikkea ei toki voi ymmärtää. 

Vierailija
67/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, on olemassa tilanteita joissa ihminen saa toimeentulotukea vaikka olisi työkkärissäkin kirjoilla. Samoin kaikki eivät saa sairauspäivärahaa, vaikkeivat olisi työkykyisiä.

Niin siis käytännössä about kaikki tilanteet, joissa ihminen saa tt-tukea, on niitä tilanteita.

Ei tt-tukea makseta ainoana sosiaalietuutena oikein koskaan.

Vierailija
68/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Ap

Huono provoyritys

Vierailija
69/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollollollooo. Ei kukaan luule, että ihmisen ei tarvitse ostaa muuta kuin ruokaa. Jos perustoimeentulotuki olisi vain ruokaan, se olisi noin 200€/kk, ei suinkaan yli 500€/kk. Kelan sivuilla on muuten sinullekin ihan selkeä lista, mitä kaikkea perusosalla tulee kattaa. Se lista ei toki tarkoita, että kaikkea sitä on pakko ostaa. 

Tällä palstalla on tosi usein ollut viestejä, joissa ihmiset luulevat, että se on pelkästään ruokaan. Kaikki muu kun Kelasta heidän mielestään maksetaan erikseen. He luulevat oikeasti, että Kela maksaa ihan kaikki ihmisten laskutkin erikseen eikä mitään laskuja tarvitse maksaa tuosta 555 eurosta. 

Ja toimeentulotukea nostavat luulevat että työssäkäyvillä on rahaa kuin roskaa, ei muuten ole esimerkiksi lääkkeet maksetaan itse tt-tukea nostavat eivät maksa, me maksetaan lääkäri ja hammaslääkäri käynnit itse tt-tukea nostavat eivät. Me maksetaan kaikki laskut ihan itse, eikä aina jää 500 ruokaan, kun meillä on työmatka kulutkin, viitenä päivänä viikossa.

Tuo on totta. Teen kokopäivätyötä alalla jossa matala palkka. Kun maksan kaikki välttämättömät menoni niin ruokaan jää vähemmän kuin toimeentuloa saavalla.

Miksi et hae toimeentulotukea sitten? Jos sulla jää tulot alle tt-tukiminimin, olet sinäkin oikeutettu saamaan sitä. Vai onko sulla omaisuutta, joka sen estää?

Vierailija
70/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin työtön tarvitsee imuria? Siivota voi helposti ilmankin. Toki se vie enemmän aikaa mutta sitähän työttömillä on..

Vierailija
71/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Lain vaatima 55e/kk jää käyttööni kun miinustetaan vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkisen terveydenhuollon menot & reseptilääkkeet

Vierailija
72/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, on olemassa tilanteita joissa ihminen saa toimeentulotukea vaikka olisi työkkärissäkin kirjoilla. Samoin kaikki eivät saa sairauspäivärahaa, vaikkeivat olisi työkykyisiä.

Niin siis käytännössä about kaikki tilanteet, joissa ihminen saa tt-tukea, on niitä tilanteita.

Ei tt-tukea makseta ainoana sosiaalietuutena oikein koskaan.

Väärin. Nykyisin hyvinkin moni välttelee työkkärin aktivointimallia jättäytymällä tt-tuelle. Eli eivät saa senttiäkään työttömyyskorvausta, vaan pelkän toimeentulotuen ja mahdollisen asumistuen. 

Vierailija
73/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

No toimeentulotukihan lasketaan niin, että perusosa on aina tuo sama (siis yhdelle ihmiselle). Se lasketaan aina menopuolelle tuon suuruisena. Muut tulot vähentävät tietysti tt-tukea, mutta lopputulema on aina sama, siis se summa, mikä käyttöön jää. Eli siinä mielessä ap ei valehtele.

Puhut puhdasta paskaa. Jos saa sekä asumistukea että työmarkkinatukea, toimeentulotuen osuus ei todellakaan ole 500€/kk, vaan muutamia kymppejä. 

Useimmiten kyllä, mutta se ei muuta muuksi sitä mitä sanoin. Olennaistahan on se summa, mikä jää asumiskulujen jälkeen käteen (ei se, millä nimellä tuet kulkee), ja se on se 555 euroa (paitsi jos käyteään 21, 5 kerrointa, silloin se on joitain kymppejä vähemmän). Sillä tavallahan tt-tuki lasketaan, että varmistetaan jokaiselle tuo minimitoimeentulo.

Vieläkin puhut paskaa, mutta kaikkea ei toki voi ymmärtää. 

Enkä puhu, ja sinä ilmeisesti trollaat.

Vierailija
74/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: poltatko tupakkaa?

Syötkö karkkia tai pullaa?

Juotko alkoholia?

Jos edes yhden kohdalla tulet sanoneeksi kyllä, niin mitäpä jos lopettaisit sen epäterveellisen tavan, jää pölypussienkin ostoon rahaa.

En ole AP, mutta todellakaan en polta tupakkaa, juo alkoholia tai syö mitään karkkia (myöskään suklaata tai jäätelöä) edes tarjottuna. Pullaa voin tarjottuna syödä ja leipoa joskus itse vieraille. Silti en lähtisi muita vähävaraisia noista neuvomaan. Vastaa rehellisesti, syötkö itse joskus jäätelöä tai suklaata? Kannattaisi lopettaa, vaikka sinulla rahaa niihin riittäisi. Ovat epäterveellisiä.

Vierailija
75/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asiakkaani ovat perustoimeentulotuen saajia, joten olen päivittäin heidän elämäntilanteen kanssa tekemisissä. En todellakaan kadehdi yhtäkään perustoimeentulotuen saajaa ja toivon, että en ikinä joudu samaan tilanteeseen.

Vierailija
76/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennän pölypussin toisinaan roskikseen, jolloin samalla pölypussilla voi imuroida pidempään. Harrastan myös säännöllisesti lattioiden nihkeäpyyhintää, mikä vähentää pölyn määrää.

Vierailija
77/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Lain vaatima 55e/kk jää käyttööni kun miinustetaan vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkisen terveydenhuollon menot & reseptilääkkeet

Mistä ne miinustetaan? Sähkölaskun, kotivakuutuksen, lääkärikulut ja lääkkeet maksaa Kela, ei tt-tukiasiakas. Tt-tukipäätöksen yhteydessä saa maksusitoumuksen apteekkiin ja sähkölaskut ja vakuutuslaskut lähetetään Kelan maksettaviksi. 

Vierailija
78/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Ap

Huono provoyritys

Vuokra 880e, ptt perusosa 555e, sähkölasku 40-120e/kk riippuen sähkönhinnasta, lääkkeet ja lääkärit, kotivakuutus.

Ap

Vierailija
79/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Nimenomaan. Ei ole mitään väliä, mitä muita tukia saa, jos saa myös toimeentulotukea, koska silloin ei voi ikinä saada enempää kuin sen about 500 e vuokrakulujen lisäksi. Se on katsottu ehdottomaksi minimitoimeentuloksi, jota vähemmällä ei voi selvitä, ja tämäkin ikuisuuksia sitten, ei siis nykymaailmaan suhteutettuna.

Vierailija
80/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa työkyvyttömyyseläkkeen rajat ovat niin kovat, etteivät täyty useimmilla jotka olisivat sen tarpeessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän