Elän perustoimeentulotuella, ja esimerkiksi tänään minun piti ostaa imuripusseja. Ymmärtävätkö ihmiset että perustoimeentulotuki on muuhunkin kuin ruokaan, ja siksi se 550e ei ole mitenkään ruhtinaallinen
Tiedättekö mitä imuripussit maksavat?
Liian usein törmää siihen ihmiset luulevat ettei perustoimeentulotuki ole mihinkään muuhun kuin ruokaan...
Kommentit (325)
Jo on kotona tukien varassa, pärjää paljon vähemmmällä kuin pienipalkkainen työntekijä, jolla pitää olla ihmismäiset vaatteet päällä ja työssäkäyntikulujakin kertyy.
Meillä menee valiton velkojen koron maksuun jo 2 600 000 000 euroa vuodessa ja lisää on pakko ottaa velkaa. Vaikka kuinka tiukalla olisi talous, niin syömävelkaa ei ikinä pitäisi ottaa. Se oli viime hallituksen pahin virhe, nostettiin tukia, ja juuri köyhimmiltä kaikki ne korotuket meni suoraan inflaation takia pakollisiin ostoksiin, koska inflaatio nostaa hintoja.
Toki tämä koskee enemmän niitä pienipalkkaisia, joiden palkka ei ole sidottu indeksiin.
Aika pienellä rahalla pärjää, jos on kotona, olen ollut työttomänä kerran ja säästöön jäi rahaa, kun ehti ja jaksoi laittaa itse ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisten tulisi ymmärtää?
Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.
Ja jos olisit sairas, saisit sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä.
Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.
Olen työtön työnhakija.
Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimrentulotukea.Ap
Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta.
No toimeentulotukihan lasketaan niin, että perusosa on aina tuo sama (siis yhdelle ihmiselle). Se lasketaan aina menopuolelle tuon suuruisena. Muut tulot vähentävät tietysti tt-tukea, mutta lopputulema on aina sama, siis se summa, mikä käyttöön jää. Eli siinä mielessä ap ei valehtele.
Puhut puhdasta paskaa. Jos saa sekä asumistukea että työmarkkinatukea, toimeentulotuen osuus ei todellakaan ole 500€/kk, vaan muutamia kymppejä.
Joo ei toimeentulotuki, mutta se on laskettu joka tapauksessa niin että käteen jäävä tukien määrä on tuon perusosan verran.
Eihän se mitään käteen jää. Siitä maksetaan laskut, vaatteet, röökit, ruoka, käsikauppalääkkeet, pesuaineet, leffaliput, TV-maksut, ym. Lisäksi jopa 40% tuesta voidaan leikata mielivaltaisesti.
Kyllä on pieni rahamäärä. Ei ole mitään järkeä kadehtia ihmistä, joka joutuu toimeentulotuelle.
Ihmisillä sekoittuu muut sosiaalituet ja tämä viimesijaisin. Ei tuota rahaa saa, jos on tuloja yli tuon.
Minä en pystyisi elämään tuolla rahalla ja toivon todella, ettei tarvitse kokeilla. Mielestäni toimeentulotukea olisi syytä kyllä nostaa.
Sanon tämän onnekkaana ihmisenä, joka on voinut elää tätä peruselämää työssäkäynteineen.
Ap, paljon sun tulot on yhteensä?
Ymmärtääköhän ihmiset, että perustoimeentulotuki menee vuokraan ja ruokaan ei jää yhtään?
Ymmärtävätkö toimeentulotukiasiakkaat että merkittävä määrä ihmisiä elää pakollisten laskujen jälkeen paljon pienemmillä rahoilla kuin he? Tulot jäävät toimeentulotuen rajalle.
Kukaan ei maksa heidän laskuja heidän puolesta. He eivät hae apteekista "ilmaisia" lääkkeitä. Kukaan ei osta heille silmälaseja. He eivät useinkaan asu kaupunkien puoli-ilmaisissa asunnoissa. Nämä ihmiset ovat oikeasti tiukoilla. He ovat arjen sankareita.
Vastaan Itse: eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisten tulisi ymmärtää?
Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.
Ja jos olisit sairas, saisit sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä.
Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.
Olen työtön työnhakija.
Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimrentulotukea.Ap
Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta.
No toimeentulotukihan lasketaan niin, että perusosa on aina tuo sama (siis yhdelle ihmiselle). Se lasketaan aina menopuolelle tuon suuruisena. Muut tulot vähentävät tietysti tt-tukea, mutta lopputulema on aina sama, siis se summa, mikä käyttöön jää. Eli siinä mielessä ap ei valehtele.
Puhut puhdasta paskaa. Jos saa sekä asumistukea että työmarkkinatukea, toimeentulotuen osuus ei todellakaan ole 500€/kk, vaan muutamia kymppejä.
Joo ei toimeentulotuki, mutta se on laskettu joka tapauksessa niin että käteen jäävä tukien määrä on tuon perusosan verran.
Eihän se mitään käteen jää. Siitä maksetaan laskut, vaatteet, röökit, ruoka, käsikauppalääkkeet, pesuaineet, leffaliput, TV-maksut, ym. Lisäksi jopa 40% tuesta voidaan leikata mielivaltaisesti.
No mutta palkastakin verojen jälkeen käteen jäävästä maksetaan laskut, tv-maksut, ja muut mainitsemasi. Ei pienipalkkaisellekaan näin ollen mitään " jää käteen/ sukanvarteen.
Toimeentulotukiasiakkaat valittaa aina. Mikään ei riitä. Eivät osaa käyttää rahaa, ja siitä ollaan vihaisia yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtävätkö toimeentulotukiasiakkaat että merkittävä määrä ihmisiä elää pakollisten laskujen jälkeen paljon pienemmillä rahoilla kuin he? Tulot jäävät toimeentulotuen rajalle.
Kukaan ei maksa heidän laskuja heidän puolesta. He eivät hae apteekista "ilmaisia" lääkkeitä. Kukaan ei osta heille silmälaseja. He eivät useinkaan asu kaupunkien puoli-ilmaisissa asunnoissa. Nämä ihmiset ovat oikeasti tiukoilla. He ovat arjen sankareita.
Heilläkin olisi mahdollisuus saada tt-tukea jos vain hakisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksesi: eivät saa. Tämä on yleinen harhaluulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotukea saa vaikka kuinka hakee.
Joku kirjoitti, että kotona oleva pärjää vähemmällä kuin työssä käyvä. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa.
Kun jäin pois työelämästä multa meni työpuhelin, nettiliittymä, työterveyshuolto ja lounasetu. Nämä olivat ehkä rahallisesti ne suurimmat vaikuttajat.
Muutama vähän hassukin juttu tuli huomattua. Nimittäin, piti ostaa aivan hiton paljon enemmän kahvia ja vessapaperia kotiin 😁
Olen töissä käyvä kolmen lapsen äiti. Menojen jälkeen palkasta jää n. 600 e elämiseen kuukaudessa. Kyllä yksin elävä elää varsin ruhtinaallisesti 550 e /kk. Saisin enemmän rahaa jos olisin perus toimeentulotuella koska saisin lapsi korotukset joka on n. 200 per lapsi. Pitäisikö itsekin ryhtyä toimeentulotuelle?
Niin se on kun jotain pitää ostaa, raha hupenee. Pölypussi pidettävä ainakin vuotta, vaikka suositus 2 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväksyttävien asumismenojen, hyväksyttävän suuruisen sähkölaskun ja reseptilääkkeiden jälkeen käteen jää toimeentulotuen perusosaa (555e/kk) pienempi määrä rahaa, on mahdollisuus saada toimeentulotukea.
Eli jos jollekulle jää mainitsemieni menojen jälkeen esim. 400 euroa kuukaudessa, hänellä on mahdollisuus saada puuttuvat 155e toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväksyttävien asumismenojen, hyväksyttävän suuruisen sähkölaskun ja reseptilääkkeiden jälkeen käteen jää toimeentulotuen perusosaa (555e/kk) pienempi määrä rahaa, on mahdollisuus saada toimeentulotukea.
Eli jos jollekulle jää mainitsemieni menojen jälkeen esim. 400 euroa kuukaudessa, hänellä on mahdollisuus saada puuttuvat 155e toimeentulotukena.
Mä saan pelkän työmarkkinatuen ja siitä ei todellakaan jää senttiäkään. Toimeentulotukea en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos jollekulle jää mainitsemieni menojen jälkeen esim. 400 euroa kuukaudessa, hänellä on mahdollisuus saada puuttuvat 155e toimeentulotukena.Mä saan pelkän työmarkkinatuen ja siitä ei todellakaan jää senttiäkään. Toimeentulotukea en saa.
kaverilla jää jokaisesta työmarkkintatuesta vähintään satanen säästöön. vuokransa on hiukan alle 500, hänen pitää itse maksaa siitä muistaakseni hiukan yli 150. toimeentulotukea ei saa. asumistukea saa
En pysty ostamaan edes työssäkäyvänä enää imuriin pusseja. Mun imuriin ei valitettavasti sovi merkittömät, se menee heti tukkoon! Eikä voi tyhjätä pussia ja käyttää uudestaan, koska siitäkin se menee tukkoon. Käytän nykyään harjaa ja luuttua. Mut jos meillä pienipalkkaisilla on tämä tilanne päällä nyt, niin miettikää oikeesti, et me tuhlataan omaa aikaa töissä monta tuntia viikossa, eikä hyödytä siitä enää mitenkään. Motivaatio alkaa olla nolla.
Ja näillä tuloilla et pysty ostamaan pusseja? Miten minä sitten pystyn vaikka tulona on pelkkä työmarkkinatuki?