Kuka oikeati hyötyy Kelan psykoterapiasta
Kenelle on hyötyä siitä, että käy max 3 vuotta ja max 200 kertaa, pahimmillaan 2 kertaa viikossa juttelemassa eli itkemässä eli hakemassa empatiaa terapeutilla?
Kolmen vuoden jälkeen tajuaa, että elämästä kolme vuotta on mennyt hukkaan ulisemalla aiheesta minä, minä, minä...
No, terapeutti hyötyy. Se saa rahaa.
Kommentit (84)
Minä hyödyin. Suhtauduin siihen niin, että nyt pitää kaivaa kaikki shaiba ulos ja sitten se on tehty. Rahaa siihen upposi, mutta se oli sen arvoista. Herään nykyään valoisalla mielellä ja huonotkaan uutiset ei sysää minua itkemään sängyn pohjalle. On niin paljon kevyempi olla,mutta paljon se vaati itseltä. Terapeutin kanssa toimi kemiat, se oli ehdoton edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeutti istui vaan hiljaa tuolissa ja sai kunnon massit ja minä en saanut terveyttäni kuntoon. Oli kyse fyysisestä viasta ja leimattiin pöpiksi. No ei parantunut terapoimalla.
Tyytymätön vaihtaa terapeuttia.
Selkeästi on nyt kelan terapiat menneet väärään maaliin. Siinä taitaa olla ideaa, mitä täällä toisessa ketjussa aiemmin ehdoteltiin, että kelan terapiat muun avun ohella pitäisi kohdistaa niihin kehityskelpoisimpiin yksilöihin.
Antti Tuisku on terapeutti ja se kertoo tuosta huuhaa-alasta aivan kaiken.
Karppaus
Tatskat
Reality-tv
Suomiräp
Terapia
Sinä aloittaja et varmaankaan hyödy sen perusteella mitä juuri kerrot. Eivät kaikki ihmiset pysty hyötymään psykoterapiasta. Se ei ole mikään ihmelääke. Psykoterapia vaatii potilaan omaa ponnistelua, hankaluuden sietoa, jonkinlaista oivalluskykyä ja perusälykkyyttä, mielen teoriaa eli kykyä ymmärtää että muiden ihmisten mielissä tapahtuu muita asioita jotka eivät ole kytköksissä siihen miltä sinusta tuntuu milloinkin ja mitä ajatuksia ja totuuksia ja impulsseja kehomielesi tuottaa sinulle muiden ihmisten ajatuksista ja toimista.
Kun noinkin pitkään siellä kävit, mikähän oli sitten sytykkeesi jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä kysymys ap.
Moni hyötyy siitä, että saa edes jonkun kuuntelijan. Valitettavasti kyselyt eivät kerro, että olisiko sama hyöty saavutettu myös empaattisen lähihoitajan kuuntelulla, vai onko siinä pitänyt olla juuri psykoterapeutti.
Moni hyötyy siitä, että saa psykoterapeuttista ymmärrystä omasta tilanteestaan. Valitettavasti kyselyt eivät kerro, olisiko sama hyöty saavutettu jollakin muulla terapiamuodolla, tai vaikkapa nettiterapialla.
Moni hyötyy siitä, että saa juuri joltakin tietyltä terapeutilta terapiaa. Valitettavasti kyselyt eivät kerro, olisivatko he saaneet joltakin toiselta terapeutilta vielä parempaa terapiaa.
Silti moni lopettaa heti kun eivät saa siihen muiden veronmaksajien rahoja. Se ehkä kertoo, että ei se hyöty ole ollutkaan niin merkittävä, kunhan on ollut kiva käydä keskustelemassa muiden rahoilla.
Kirjoituksestasi huomaa ettet oikeastaan edes ymmärrä mitä psykoterapia on. Niinkuin ei monella muullakaan täällä.
Vierailija kirjoitti:
terapeutti
Kukas hullua paremmin ymmärtää, kuin toinen hullu. Terapeutti terapoi itseään kun kuuntelee itseään vähän rikkinäisempiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on niin vakava asia, että sitä pitää jauhaa kolme vuotta? Jokin persoonallisuushäiriö?
Entä jos terapia vain tuottaa vaikka kestomasentuneita? Elämässä tapahtuu huonoja, kamalia ja vielä kamalampia asioita. Ne eivät katoa, eikä niitä voi pyyhkiä pois muististaan. Pakko vain myöntää, että näin kävi. Ja opetella menemään eteenpäin. Toista elämää ei tule.
no, persoonallisuushäiriö ei tietenkään häviä itsestään eikä korjaannu psykoterapiassa, jollei se asiakas itse kykene löytämään muutoksen tarvetta toiminnassaan. Psykoterapeutti ei ole väkivaltainen tunteiden ja ajatusten fiksaaja. Ihan itse pitää tehdä se tuskallinen osuus. Se ei kaikilta vain onnistu, meillä ihmisillä on niin erilaiset lähtötilanteet elämässä: mihin synnyit, ovatko vanhemmat edelleen yhdessä, oliko rahaa ruokaan, mitä aikuisten huolia lapselle lastattiin jne jne.
Kannattaa googlata sanat "psykoterapia" ja "mielenterveysongelmat" ennen kuin alkaa levittää huuhaa-mielipiteitään täällä. Olette aika kujalla.
Terapia on miljardibisnes. Kunnallisia terapeutteja ei ole, suuret terapiatalot ovat jättiyrityksiä ja myös terapeuttien huuhaa-opetus on suuri bisnes.
Otetaas nyt vaikka nuori kotoa pois muuttanut ihminen, jonka taustalla on vaikka vakavaa koulukiusaamista. Nuori lähtee päättäväisenä tekemään elämästään parempaa. Mutta varoittamatta vaikka kaupassa iskee paniikkikohtaus. Ja ilman apua ahdistus ja pelko selviytymisestä ja koska apua ei saa masennus.
Kun masennus on riittävän paha, nuori saa tarpeettoman lääkkeen ja 3 kk siitä ehkä pääsee kelan terapiaan. Tällä välin opinnot ja ehkä talouskin on menneet sekaisin ja masennus pahentunut.
Mutta entä jos akuuttiin vaiheeseen saisi heti hiukan sitä keskusteluapua ja myös tiedon siitä, että melkein kaikki saavat joskus paniikkihäiriön, ei ole maailmanloppu ja siitä voi kyllä oppia pois? Vaikka nettiterapialla. Että et ole tuomittu mielenterveysongelmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sellaset ketä on sabotoitu ja joille riittää että tärkeilevä ja valehteleva puoskari kuuntelee.
Tämä viesti on pahan olon ja vihan oksennus kirjoittamaan oppineelta ihmiseltä jota varmaan on kohdeltu ymmärtämättömästi jo ennen aikuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti olisin kuollut jos terapeutti ei olis soittanut häkeen ja tilannut lanssia viemään mut osastolle. Eli se hyöty, että oon hengissä.
Kuka tahansa olisi voinut soittaa lanssin. Eikö se kerro enemmän sun terapian hyödystä, että olet menossa osastolle?
Tuskin olisi kun kukaan muu ei tiennyt kuinka huonosti asiat oli, se oli korona-aikaa. 24/7 yksin kotona. Terapeutti soitti meidän Teamsin jälkeen sen lanssin.
Ja sen jälkeen oletkin päivystänyt palstalla ja ilmiantanut kaikkea😆
Vierailija kirjoitti:
Terapia on miljardibisnes. Kunnallisia terapeutteja ei ole, suuret terapiatalot ovat jättiyrityksiä ja myös terapeuttien huuhaa-opetus on suuri bisnes.
Psykoterapeutin koulutus on pitkä ja kallis, ja näin ollen palkkaansa nähden melko kannattamaton.
Kiinnostava keskustelu tämä: vihamielisiä alanuolia ehtii tulla viisi heti kun viesti on lähetetty. Tuskin siinä on paljon itsenäistä harkintaa ehdittykään tehdä, kun vain kyvyttömyyttä tunnistaa omaa vihaista oloa tuutataan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava keskustelu tämä: vihamielisiä alanuolia ehtii tulla viisi heti kun viesti on lähetetty. Tuskin siinä on paljon itsenäistä harkintaa ehdittykään tehdä, kun vain kyvyttömyyttä tunnistaa omaa vihaista oloa tuutataan.
Vihahullu taas palstalla. Huoh.
Mamma-palstan mammojen vastaus aloittajan "kenelle on hyötyä" -kysymykseen: ei kenellekään. Mitäs sitten seuraavaksi aiotte mammat? Eikös nyt ole kesä joten voisi sen vauvan kanssa lähteä ulos? Hetkinen, onkos se vielä siellä? Oletko ehtinyt katsoa sitten aamun?
Sellaset ketä on sabotoitu ja joille riittää että tärkeilevä ja valehteleva puoskari kuuntelee.