Miten joku ikänsä töissä olleena on vielä asuntovelkainen
Eläkeiässä tai lähellä eläkeikää? Ja säästöjä on tyyliin 50000 e max. Ja muu omaisuus auto ja asunto josta tosiaan velkaa vielä. Ja monesti puoliso on ollut mukana jakamassa kuluja ja tienannut. Mihin ne rahat ovat menneet? Tiedän paljon tällaisia ja on loputon hämmästyksen aihe mulle.
Kommentit (44)
Mä makselen asuntolainaani vielä eläkkeellä. Mutta mä otinkin tän asuntolainan avioeron jälkeen itsekseni 46 v iässä, joten siinä hetki kestää, että saan lainan yksin maksetuksi. Jos avioliitto olisi jatkunut, olisimme parin vuoden päästä olleet velattomia. Niin ja ikää mulla tänä vuonna 48.
Sairastelu: oma, lasten, puolison tai vaikka ulkomailla asuvan sukulaisen.
Pienituloinen
Yksinhuoltajuus
Työttömyys:oma, puolison tai lasten
Pitkät hoitovapaat
osa-aikatyö. Esim osittainen hoitovapaa
Sitten on tietenkin tuhlaavaisuus, mutta se ei todellakaan selitä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen
Yksinhuoltajuus
Pitkät hoitovapaat
osa-aikatyö. Esim osittainen hoitovapaaSitten on tietenkin tuhlaavaisuus, mutta se ei todellakaan selitä kaikkea.
Entä kun ei ole mitään noista ja on vielä perinytkin. Se unohtui mainita. Ap
Voi sitä olla. Kaikki ei aina mene niinkuin on suunnitellut.
Mekin otettiin eka ja ainut asuntolaina vasta 37- ja 39-vuotiaina, ja eka omistusasuntokin on ok-talo. Vuosi sitten loppui lainan maksu, mutta kyllä mä ihan ymmärrän, ettei kaikilla ole mahiksia/ halua ottaa asuntolainaa parikymppisinä.
Mitä sä muiden valintoja ihmettelet, huolehdi omistasi 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen
Yksinhuoltajuus
Pitkät hoitovapaat
osa-aikatyö. Esim osittainen hoitovapaaSitten on tietenkin tuhlaavaisuus, mutta se ei todellakaan selitä kaikkea.
Ällöttävä lehmä 🙄
Kolme lasta, asunto rakennettiin 80-luvun lopulla, 90-luvulla korot 16% ja puoliso sairastui. Siinähän se.
Vierailija kirjoitti:
Mekin otettiin eka ja ainut asuntolaina vasta 37- ja 39-vuotiaina, ja eka omistusasuntokin on ok-talo. Vuosi sitten loppui lainan maksu, mutta kyllä mä ihan ymmärrän, ettei kaikilla ole mahiksia/ halua ottaa asuntolainaa parikymppisinä.
Mitä sä muiden valintoja ihmettelet, huolehdi omistasi 😉
Olen vain tajunnut että oma rahankäyttötapa on itse asiassa ihan superluokkaa. Pitäisi kirjoittaa kirja aiheesta "Ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä muiden valintoja ihmettelet, huolehdi omistasi 😉Olen vain tajunnut että oma rahankäyttötapa on itse asiassa ihan superluokkaa. Pitäisi kirjoittaa kirja aiheesta "Ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
Ap
Siinäpä kirjoitat, niin ei jää aikaa märehtiä muiden asioita.
No täällä aikuisten maailmassa on aika paljon muitakin kulueriä kuin asuntolainan lyhennykset. Eikä varsinkaan pienipalkkainen pysty sitä velkaa kovin isolla summalla lyhentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen
Yksinhuoltajuus
Pitkät hoitovapaat
Miten joku voi tietää toisten ja vielä näiden sukulaisten asiat näin tarkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä muiden valintoja ihmettelet, huolehdi omistasi 😉Olen vain tajunnut että oma rahankäyttötapa on itse asiassa ihan superluokkaa. Pitäisi kirjoittaa kirja aiheesta "Ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
Ap
Vain kultalusikka perseessä kasvanut ja pumpulissa koko elämänsä viettänyt voi olla noin ylimielinen.
Äidilläni on asuntolainaa, koska hän otti lainaa vasta 56-vuotiaana ostaakseen nykyisen kotinsa. Isän ja äidin yhteisestä kodista saatu myyntiosuus ei riittänyt kattamaan nykyisen kodin ostohintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vain kultalusikka perseessä kasvanut ja pumpulissa koko elämänsä viettänyt voi olla noin ylimielinen.
Nollasta aloittanut. Ei vielä perintöjä tai muuta toisen antamaa. Revi siitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nollasta aloittanut. Ei vielä perintöjä tai muuta toisen antamaa. Revi siitä. Ap
Kovin kauas et vielä ole näköjään nollasta päässyt mitä tulee aivokapasiteetin laajuuteen.
Jaa-a, enpä tiedä. Oma nettopalkkani on 1900 euroa. Esimerkiksi tarvitsemiini silmälaseihini menee vuodessa 1800 euroa halvimmillaan. Joskus tuplasti tuo. Lisäksi ihosairauteni vuoksi mun on päästävä etelään talvella2-3 viikoksi. Välillä en saa muuta lomaa kuin palkatonta. Mutta niillä mennään. Yksinhuoltajana en tietenkään voi jättää lapsia yksin kotiin, joten näillekin maksetaan reissu.
Ainoastaan mun vanhemmat ja pari ystävää tietää noista terveysmenoista ja syistä. Tuttavat ihmettelee, miksi tuhlaan joka vuosi uusiin laseihin ja matkoihin!
Ap taitaa olla onneton. Mikä muu selittää tuollaisen tarpeen kehuskella varoillaan tuntemattomille ihmisille (ja vielä täällä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen
Yksinhuoltajuus
Pitkät hoitovapaat
Miten esim tiedät, että kukaan näistä ei ole käyttänyt rahojaan kalliisiin yksityisiin hedelmällisyyshoitoihin? Oletko käynyt katsomassa jokaisen terveystiedot? Jos, niin miten olet tehnyt sen laillisesti?
Ja ei asuta edes Helsingissä missä asunnot kalliita.
AP