Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku ikänsä töissä olleena on vielä asuntovelkainen

Vierailija
07.07.2023 |

Eläkeiässä tai lähellä eläkeikää? Ja säästöjä on tyyliin 50000 e max. Ja muu omaisuus auto ja asunto josta tosiaan velkaa vielä. Ja monesti puoliso on ollut mukana jakamassa kuluja ja tienannut. Mihin ne rahat ovat menneet? Tiedän paljon tällaisia ja on loputon hämmästyksen aihe mulle.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, enpä tiedä. Oma nettopalkkani on 1900 euroa. Esimerkiksi tarvitsemiini silmälaseihini menee vuodessa 1800 euroa halvimmillaan. Joskus tuplasti tuo. Lisäksi ihosairauteni vuoksi mun on päästävä etelään talvella2-3 viikoksi. Välillä en saa muuta lomaa kuin palkatonta. Mutta niillä mennään. Yksinhuoltajana en tietenkään voi jättää lapsia yksin kotiin, joten näillekin maksetaan reissu.

Ainoastaan mun vanhemmat ja pari ystävää tietää noista terveysmenoista ja syistä. Tuttavat ihmettelee, miksi tuhlaan joka vuosi uusiin laseihin ja matkoihin!

Oletko miettinyt silmäleikkaukseen menoa?

Sillä rahalla, jonka käytät vuosittain silmälaseihin, voisit leikkauttaa silmäsi. Jos sinulla ei ole muuta vikaa silmissäsi kuin liki- tai kaukotaittoa ja ehkä hajataittoakin, silmien leikkaaminen tulisi melko edulliseksi ja olisi kertaluontoinen maksuerä nykyisen vuosittaiseen silmälasitarpeeseesi verrattuna. Silmälääkärit arvioivat leikkausmahdollisuudet ilmaiseksi samalla, kun käyt vuosittaisessa silmälääkärintarkastuksessa. 

Myös minun silmälasini tulivat kalliiksi, olivat samaa hintaluokkaa kuin sinulla, sillä minulla oli likinäköä vaikka toisille jakaa. Minulla ei kuitenkaan ollut varaa ostaa silmälaseja ihan joka vuosi.

Entinen työkaveri ehdotteli minulle silmäleikkausta, mutta en lämmennyt heti ajatukselle, mutta muutaman vuoden päästä muutin mieleni. Silmälääkäri löysi molemmista silmistä kaihinalut. Leikkaukseen meni 5000 euroa, sillä niin isoa puskurirahastoa äkillisiä menoja varten en ollut kerryttänyt. Lyhensin leikkauslaskua 200 eurolla jokusen ajan. Lisäksi tarvitsen nykyään plusmerkkiset silmälasit. Plussaa on kuitenkin niin vähän, että tuli halvaksi silmälasien osto. Koska en tarvitse enää silmälaseja kuin satunnaisesti, olen pärjännyt niillä, jotka hankin leikkauksen jälkeen kolme vuotta sitten. Kehysvalintakin oli niin onnistunut, että käyvät yhä ihan täydestä.

Vierailija
42/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V mitä pellejä olette. Ei kukaan normaali puhu raha-asioistaan kelleen.

Mulle avaudutaan kyllä. Olen hyvin kuunteleva ihminen :). Ap

Ainahan ne uteliaat ihmiset kuuntelee mutta vain tyhmä kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kypsemmällä iällä. Puoliso vei  juristin avustuksella elämäntyöni ja sain aloittaa lähes alusta. Tässä sitä maksetaan taas nousevilla koroilla uutta, ikiomaa asuntoa.

Vierailija
44/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon ap se sinun omistamasi asunto maksoi kun ostit sen? Meillä maksoi 400t€ ja jos ei olisi ollut runsaita säästöjä niin aika paljon sitä lainaa vielä olisi jäljellä, nyt on 50t€ jäljellä. Ollaan 40+ pariskunta ja kaksi teiniä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän