Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku ikänsä töissä olleena on vielä asuntovelkainen

Vierailija
07.07.2023 |

Eläkeiässä tai lähellä eläkeikää? Ja säästöjä on tyyliin 50000 e max. Ja muu omaisuus auto ja asunto josta tosiaan velkaa vielä. Ja monesti puoliso on ollut mukana jakamassa kuluja ja tienannut. Mihin ne rahat ovat menneet? Tiedän paljon tällaisia ja on loputon hämmästyksen aihe mulle.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka näin:

- v 79 ostanut 1. yksiön, v 81 kaksion, 85 kolmion ja 86 rivarineliön pk-seudulta.

Lainan korko vv 79-94 koko ajan 13-16% joten laina lyheni 0 markkaa. Toisen palkka meni korkoihin, toisella elettiin. Pienituloinen lapsiperhe oltiin.

Välissä 3v vuokralla yh:na, sen jälkeen aloimme rakentamaan okt kehyskuntaan. Em 15 vuoden kertymällä sai tontin, talon hinta velkaa. Valmistui v 98

V 06 muutimme isompaan ja kalliimpaan taloon, velka kasvoi 250 000 eurolla. Tämä talo myytiin v 18 ja maksoimme loppuvelan pois. Olin silloin 58v ja velaton.

Tuossa samalla olin ollut työelämässä 39 vuotta.

Vierailija
22/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos pitäisit huolta omista rahoistasi ja antaisit muitten raha-asioiden olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastelu: oma, lasten, puolison tai vaikka ulkomailla asuvan sukulaisen.

Pienituloinen

Yksinhuoltajuus

Työttömyys:oma, puolison tai lasten

Pitkät hoitovapaat

osa-aikatyö. Esim osittainen hoitovapaa

Sitten on tietenkin tuhlaavaisuus, mutta se ei todellakaan selitä kaikkea.

Entä kun ei ole mitään noista ja on vielä perinytkin. Se unohtui mainita. Ap

Miten esim tiedät, että kukaan näistä ei ole käyttänyt rahojaan kalliisiin yksityisiin hedelmällisyyshoitoihin? Oletko käynyt katsomassa jokaisen terveystiedot? Jos, niin miten olet tehnyt sen laillisesti?

Eipä ole pääsy kenenkään terveystietoihin kun en oo alalla. Ihan avautuneet talousasioistaan mulle. Ap

Vierailija
24/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pitäisit huolta omista rahoistasi ja antaisit muitten raha-asioiden olla?

Saa sitä ihmetellä. Vapaa maa. Ap

Vierailija
25/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä ihmetellä. Vapaa maa. Ap

Saa toki, mutta mitenkään järkevää se ei ole, koska et voi tietää tarkkaan toisten tilanteita. Ja vaikka tietäisitkin, eivät ne sinulle kuulu millään tasolla. Keskity sinä vain siellä rahasäiliössäsi kylpemiseen. 

Vierailija
26/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikkapa elänyt.

Vierailija
27/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastelu: oma, lasten, puolison tai vaikka ulkomailla asuvan sukulaisen.

Pienituloinen

Yksinhuoltajuus

Työttömyys:oma, puolison tai lasten

Pitkät hoitovapaat

osa-aikatyö. Esim osittainen hoitovapaa

Sitten on tietenkin tuhlaavaisuus, mutta se ei todellakaan selitä kaikkea.

Entä kun ei ole mitään noista ja on vielä perinytkin. Se unohtui mainita. Ap

Miten esim tiedät, että kukaan näistä ei ole käyttänyt rahojaan kalliisiin yksityisiin hedelmällisyyshoitoihin? Oletko käynyt katsomassa jokaisen terveystiedot? Jos, niin miten olet tehnyt sen laillisesti?

Eipä ole pääsy kenenkään terveystietoihin kun en oo alalla. Ihan avautuneet talousasioistaan mulle. Ap

No, mutta miten sitten tiedät, että kellään ei ole mitään sairautta tai vaivaa, omaa tai sukulaisen?

Itse asiassa haluaisin nähdä tuon tuttavapiirin. Kun mietin omia työkavereita, omaa sukua tai omia ystäviä, niin joka perheessä on ollut konkurssi, työttömyyttä, sairautta, surua, sukulaisten rahallista auttamista, kalliita lapsettomuushoitoja tms noin 30 vuoden aikana. Yksikään perhe ei ole joltakin isommalta rahanmenolta tai tragedialta selvinnyt. Kenellä mitäkin. Silti kuulutaan hyvinvoiviin, terveisiin yms ihmisryhmään.

Vierailija
28/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset haluavat maksaa asunnosta paljon. Otitko ap sen huomioon, että skattan kolmiosta saa 700000€ kun sen laittaa lihoiksi eläkkeelle jäädessään. Ei tarvitse pelata golfia räntäsateessa.

Vierailija
29/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuretkaan tulot mitään auta, jos on myös suuret menot. Meillä menoja riittää, joten lainaa maksellaan pitkään ja hartaasti. Joillekin idiooteille? kuten me, tämä saattaa olla ihan tietoinen valinta.

Vierailija
30/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mietin niin jotkut on taanneet lainoja ja joutuneet maksumiehiksi, eli harkinta on pettänyt. Uskon että monen kohdella on tuo että joutuneet maksamaan kun ei ole etukäteen mietitty ja harkittu, muitakin esimerkkejä on mihin on mennyt mutten jaksa kirjoittaa. Ap

Vierailija
31/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli jo laina (ja remonttilainakin) maksettu, sitten myytiin lähiörivari pois ja ostettiin kerrostalo kaupungin keskustasta & autohallipaikka, jolloin piti ottaa lisää lainaa. Ollaan viisvitosia ja laina saadaan maksettua just ennen kuin jäädään eläkkeelle. Mitään ei ole peritty eikä perintöjä ole luvassakaan. Säästössä (rahastoissa yms.) lienee yhteensä noin 50000€. Ollaan koulutettu ja kasvatettu kolme lasta aikuisiksi, ei olla pihistelty joskaan ei tuhlattukaan, mutta kyllähän lasten harrastuksiin on rahaa laitettu. Aikanaan on maksettu opintolainat korkeiden korkojen aikaan ja vanhempiakin on tullut tuettua.

Vierailija
32/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan keskittyä omiin asioihin eikä ihmetellä muiden asioita. Elämässä on muutakin kun muiden raha-asioiden kyttääminen.

Vierailija
33/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on hyvässä työssä ja osti asuntonsa 34 v sitten. Edelleen maksaa vaikka tilillä on niin paljon rahaa että sais asunnon maksettua heti. En ymmärrä.

Vierailija
34/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan otin just ennen, kuin täytin 40 v. Siihen asti ensin maksoin opintolainaa, ja sitten säästin asunnon käsirahaa. Töissä olen ollut 29-vuotiaasta lähtien täysipäiväisesti, toistaiseksi voimassa olevan sopparia sain pätkien jälkeen 36-vuotiaana. Ensiasunto ok-talo maalla, toivottavasti on melko loppuelämän koti (niin kauan, kuin tässä pärjää). Laina tulee maksettua 60-vuotiaana. Rahaa menee eniten autoon ja 65 km työmatkaan (130 km / pvä, ei etätyömahdollisuutta, eli pelkät dieselit 400 e kk + autolaina + vakuutukset + verot + huollot) ja sähköön (200-600 e / kk, kesä / talvi). Lainaa lyhennän reilut 500 e / kk. Lisäksi kulutan koiraharrastukseen (etenkin treenimaksut ja eläinlääkärit) jokusen satasen kuussa. Nettotulot 2700 e / kk, ei puolisoa tai lapsia.

Vierailija
35/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo maksoi melkein 3 miljoonaa. Velkaa on vielä.

No on tässä makseltavaa verrattuna kertostalobunkkeriin.

Vierailija
36/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V mitä pellejä olette. Ei kukaan normaali puhu raha-asioistaan kelleen.

Vierailija
37/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vain maalla ihminen ostaa asunnon ja elää siinä koko loppuelämänsä. Mä otin 52-vuotiaana vielä 400 000€ velan uuteen asuntoon. Nyt on 800 000€ asunto, mikä on just kiva meille. Tai no siis otin tuon velan puoliksi puolison kanssa. Mutta en mä siinä vanhassa olisi halunnut enää olla.

Vierailija
38/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvun talo, julkisivu remontti ( 20v) loppui tänä vuonna , putkirempasta ( 70 000e ) jää maksettavaa vielä perillisillekin ja lisää kaiken maailman remonttia pukkaa, Että näin esim. voi olla vielä asuntolainaa. Sellaiseksi minä nuo määrittelen, joka kuukausi niitä pitää useammalla satasella lyhentää.

Vierailija
39/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V mitä pellejä olette. Ei kukaan normaali puhu raha-asioistaan kelleen.

Mulle avaudutaan kyllä. Olen hyvin kuunteleva ihminen :). Ap

Vierailija
40/44 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi itselläni on kallis harrastus ja pienet tulot. Jonkun mielestä varmasti typerää. Mutta harrastus lisää elämänlaatuani paljon enemmän kuin omistusasuminen. Käytän mieluiten rahani asioihin jotka tekevät onnelliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan