HS: "Treffit sujuivat hyvin, mutta sitten helsinkiläisen Milsa Malinin vauras kotikaupunginosa tuli ilmi..."
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009675419.html
Stadilaiset friidut treffaavat porukkaa sen perusteella, missä se toinen asuu. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi tässä maassa kantasuomalaiset eivät lisäänny!
Kuvissa olevilla naisilla ei taida olla paljon varaa valita, kenen kanssa menevät treffeille...
Kyllä me suomalaiset ollaan edelleen aivan *elvetin ennakkoluuloisia. Eikä se "mitä muut musta mahtaa ajatella, jos poikkis on jostain halvalta asuinalueelta" -ajattelu ole hävinnyt minnekään. Pikemminkin se on vain kasvanut.
Porukkaa valitaan ns. jatkoon pitkäaikaisen parisuhteen kannalta aivan merkityksettömien asioiden perusteella.
Suomalaiset naiset - ainakin Helsingissä - näyttävät olevan todella ennakkoluuloisia! No kyllä tämän olen miehenä huomannut; naiset, joiden kanssa juttu alkaa sujumaan vaikka ihan jossain junan ravintolavaunun jonossa, eivät ole helsinkiläisiä. Stadilaiset naiset eivät osaa small-talkkia.
Kommentit (709)
Yksi sanoi deittailevansa mieluiten syntyperäinen helsinkiläisiä. Tuota samaa nurkkakuntaista asennetta näkyy muuallakin kuin deittailumaailmassa. Ennakkoluulot "junantuomia" kohtaan ovat valtavia.
Ei ne "maalaisten" kokemukset helsinkiläisten ylimielisyydestä ihan tyhjästä ole tulleet.
Itse olen törmännyt siihen, että ylpeimmät helsinkiläiset puhuvat muille kuin nämä olisivat jotenkin tyhmiä. Käyttävät yksinkertaisia lauseita ja puhuvat kuin lapselle. Eivät ehkä itse edes huomaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai samanlaiset arvot on vain samassa kaupunginosassa?
Kyseisellä haastateltavalla on myös ollut huono kokemus seurustelusta vantaalaisen kanssa. Seurustelukumppanin oli vaikea ymmärtää häntä, toisin kuin nykyisen kumppanin, jolla helsinkiläisenä on samanlaisia kokemuksia. Samaan aikaan hän kuitenkin puhuu siitä, kuinka juuri syntyperäinen helsinkiläisyys, erityisesti keskustan tuntumassa asuminen, yhdistyy suvaitsevaisuuteen. Ovat kyllä löytäneet harvinaisen ylimielisen ja nolon haastateltavan.
Tuo on lähes rasistinen näkemys, jota myydään suvaitsevaisuutena.
Tätä minäkin mietin. Jos on vaikeuksia ymmärtää vantaalaisia, kuinka vaikeaa mahtaa olla ymmärtää vaikkapa turkulaisia tai kuopiolaisia, muiden kulttuureiden edustajista puhumattakaan?
No onhan ihmisillä noita ajatuksia, etteivät halua seurustella tietystä paikkaa kotoisin olevan kanssa. Itse en voi sietää savolaisia, en toista kertaa suhteeseen sellaisen kanssa lähde, niin kieroa touhua että huhhuh ja pelkästä murteen kuulemisesta nousee karvat pystyyn.
Toki tällaisia ajatuksia saa olla, mutta silloin ei ole syytä mainita suvaitsevaisuutta itselle tärkeänä arvona haastatellun henkilön tapaan.
Jos kumppanille on minkäänlaisia kriteereitä, eikö senkin voi vääntää suvaitsemattomuudeksi, jos kaikki ja kaikenlaiset ihmiset eivät kerran käy.
Ketjussa keskustellaan siitä, mikä on asiallinen kriteeri kumppanin valinnassa ja mikä ei, ei siitä, saako mitään kriteereitä ylipäätään olla. Varmasti kaikilla on jokin näkemys asiallisista parinvalintakriteereistä, esimerkiksi se, haluaako lapsia, on useimmille hyväksyttävä peruste valita treffikumppani. Asuinalue sen sijaan ei ole samalla tavalla kriteerinä selkeä ja ymmärrettävä. Esitetyt perusteet kuulostavat ainakin minun korvaani aika umpimielisiltä.
Se asuinpaikka on hyvin oleellinen kysymys. On hyvin erilaiset ihmiset, jotka haluavat asua kantakaupungissa tai vaikkapa Viikin pelloilla. Itse en suin surmin haluaisi asua lähiöissä, saati sitten näissä lähiöissä, joissa on paljon metsää tai peltoa. Kyse on urbaanin ja maalaisen ihmisen eroista.
Ei tarvitse selittää itsestäänselvyyksiä. Totta kai eri asuinalueilla asuu erilaisia ihmisiä. Se, onko "väärä" asuinalue järkevä syy hylätä muuten kiinnostava treffikumppani tai swaipata Tinderissä vasemmalle, on minusta tässä keskustelunaiheena.
Itse tarkentaisin tuota määritelmää vielä. Eli jotkut kokevat lähiympäristön asuinalueen merkittäväksi kriteeriksi parinvalinnassa. Mitä tuo kertoo meidän yhteiskunnasta ja kuinkahan paljon tuollaisia ihmisiä oikeasti on? Onko ongelmaa, mikäli tuollaisia ihmisiä on prosentuaalisesti merkittävä määrä?
Kuka nyt jaksaa matkustaa vaikkapa tunnin tai yli sinne deitin tai kumppanin luo ja sitten sen tunnin kotiin. Se on kätevämpää, jos se kumppani asuu suht lähellä.
Kärjistettynä, jos asuu Hangossa, miksi etsisi seuraa Rovaniemeltä.Kuinka monta sinulle täydellistä ihmistä oleta olevan vapaana kaupungissa? Mitä olet valmis tekemään jotta pääset viettämään aikaa mahtavan ihmisen kanssa? Noita kysymyksiä kun vertaa esim. tunnin matkustamisen vaivaan niin saa jonkinlaista käsitystä ihmisen arvomaailmasta ja siitä millainen "saalis" toinen on.
Jos sitä välimatkaa on, se menee sitten siihen että voi tavata vain vapaapäivinään, jolloin on aikaa ja energiaa matkustaa se pidempi matka. Jos pari asuu toisistaan kivenheiton päässä, niin tapaamisten sopiminen on helpompaa ja onnistuu ihan spontaanistikin, ilman erityistä järjestelyä.
Onko tarkoituksesi asua koko ikäsi samassa asunnossa ja oletat, että näin tekevät kaikki muutkin? Yleensä seurustelun vakiinnuttua muutetaan jossain vaiheessa yhteen, ja tällöin voi valita vapaasti molempia miellyttävän asuinalueen. Kuulostaa kyllä siltä, että et hirveästi ole valmis näkemään vaivaa parisuhteen eteen, jos esimerkiksi vuoden mittainen seurustelu niin, että asutaan tunnin matkan päässä toisistaan, on kynnyskysymys. Onhan ihmisillä kaikenlaista muutakin yhteiseen arkeen vaikuttavaa, kuten lapsia edellisestä suhteesta, lemmikki tai vaikka epäsäännölliset työajat, ja ainakin minusta on ihan normaalia, että näistä koituu alussa jonkin verran sumplimista. Aika huono lähtökohta parisuhteelle on se, että ei ole valmis hyväksymään mitään, mistä aiheutuu vaivaa.
Ei pidä olettaa, että kaikki haluavat seurustella ja olla suhteessa niin, että muutetaan saman katon alle koskaan. Silloin sillä välimatkalla ja siihen menevällä ajalla on merkitystä, koska tilanne tuskin muuttuu yhtään mihinkään.
Panosuhteet ovat eri asia. Ehkä dildokin voisi ratkaista tuon tason parisuhdeongelman.
Osa varttuneemmista ihmisistä, jotka ovat jo kokeneet yhdessäasumisen kurimuksen, eivät siihen enää lähde. Ne suhteet ovat ihan vakavia seurustelusuhteita, osoitteet vaan ovat erit, mielellään lähellä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijilta taisi jäädä huomaamatta, että Milsa! sai miehiltä pakit kun selvisi, että hän asuu porvarillisessa Larussa. Samoin mä sain Tinderissä pakit kun miehille selvisi, että olen reissannut muualla kuin perusThaikkulassa. En siis tyrkyttänyt tietoa, vaan miehet itse kyselivät. Keskustelu päättyi siihen. Luulivat kai mua rikkaaksi, joka ei peruspenoja kelpuuta.
Porukka kyllä takertuu ihmeellisiin juttuihin tuolla Tinderissä. Kaiken pitäisi natsata postinroa myöten. Ja sit kuitenkin ollaan lähinnä seksin perässä (miehet). En ymmärrä ja siksi poistin koko sovelluksen.
On kohteliaampaa sanoa deitille, että asut liian kaukana kuin että olet lihava ja/tai ruma.
Ai että kesken keskustelun ennen ensimmäistäkään tapaamista muutuin liian rumaksi? Lihava en siis ole millään mittarilla. Bmi20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilta tinderajoilta muistan sen, että todella monilla (miehilläkin) oli joskus profiilissaan vain postinumero.
Kieltämättä mietin näiden kohdalla; eikö teillä ole mitään muuta sanottavaa? Onko postinumero se kiinnostavin juttu teissä.
Sellaiset profiilit menivät kyllä aina vasuriin.
En ymmärrä tätä asuinpaikkapakkomiellettä.
Minuakin pidettiin näiden tyyppien toimesta ihan uunona tietämättä minusta mitään, vain sen takia että asuin hetken aikaa Tikkurilassa.
Kun muutin ulkomailta takaisin Suomeen oli pakko ottaa ensimmäinen kämppä jonka suunnilleen sai ja se oli Tikkurilassa. En olisi uskonut että törmään niin ikäviin kommentteihin. Ihan naiset kuin miehetkin (ei siis vain tinderissä) viljelivät niitä; että vain rahvaat asuvat Vantaalla, hyi joku Tikkurila yms.
En ole törmännyt missään muualla niin vahvoihin asennevammoihin mitä helsinkiläisillä on vantaalaisista.
Espoolaisena tosi sama kokemus. Kirjaimellisesti olen lukuisia kertoja saanut helsinkiläisiltä selvin päin olevilta, korkeakoulutetuilta aikuisilta yökkimistä (ihan kirjaimellista, kuten vaikka lapset yökkii pahalle ruualle) ja kaikki variaatiot hyiiii miks joku Espoo en ikinä asuis siellä en oo ees käyny yök hirvee paikka Espoo pitäis liittää Helsinkiin Espoossa asuu vain x-tyyppisiä ihmisiä hyihyi en kyllä ikinä suostu käymään sun luona kun asut Espoossa-jutuista.
Ihan tosi hämmentävää oli yliopistoon mennessä havaita tää piirre helsinkiläisissä, en ikinä tollasta kösittämättömän lapsellista törkyä ole keltään kuullut. Näitä juttuja piereskelleet helsinkiläiset asuivat vaihtelevasti ympäri Helsinkiä, eli ei liittynyt edes vain tietyn asuinalueen ihmisiin. Onneksi ei näin aikuisena tarvitse enää näiden helsinkiläisten sankareiden kanssa tehdä paljoa mitään, mitä nyt joskus töissä päämies voi olla Helsingistä.
Muutin joitakin vuosia sitten muualta Suomesta Espooseen ja koin samanlaista helsinkiläisiltä. Todellinen kulttuurishokki. En ole tavannut yhtä pikkusieluisia ihmisiä koskaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö. Taidat olla kokoomuslainen. Niillähän on tapana kääntää sanat merkitsemään eri asioita kuin alunperin. Hyvänä esimerkkinä "työläisten puolue".
Nyt sitten ilmeisesti urbaani ihminen tarkoittaa sitä, että asuu Sipoon haja-asutusalueella.
Pointti oli lähinnä se, että elämänkaaren varrella preferenssit voivat muuttua tavalla, jota ei olisi ikinä voinut kuvitellakaan. Minä olen ollut yli 50 vuotta sellainen 'ei suin surminkaan mihinkään rivitaloon, saati omakotitaloon' -ihminen. Enkä ole pystynyt ymmärtämään, miksi joku haluaa muuttaa jonnekin Espooseen tai Vantaalle, saati kauemmas.
Nykyisen kehityksen valossa pidän vain plussana sitä, että lähin bussipysäkki on parin kilometrin päässä. Muutan tyytyväisenä metsän keskelle, missä ei ole naapureita edes näköpiirissä.
Siinä kommentissa oli kysymys "Ollaanko me siis nyt muuttumassa urbaaneista ihmisistä maalaisiksi?"
Aika tyhmä kysymys, jos itsekin tietää, että on muuttumassa.
Milsan asuinpaikka ei ole hänen deittailunsa ongelma.
Taitaa vika olla ihan muualla, kuin asuinpaikassa. Naisen habitus kertoo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilta tinderajoilta muistan sen, että todella monilla (miehilläkin) oli joskus profiilissaan vain postinumero.
Kieltämättä mietin näiden kohdalla; eikö teillä ole mitään muuta sanottavaa? Onko postinumero se kiinnostavin juttu teissä.
Minuakin pidettiin näiden tyyppien toimesta ihan uunona tietämättä minusta mitään, vain sen takia että asuin hetken aikaa Tikkurilassa.
Kun muutin ulkomailta takaisin Suomeen oli pakko ottaa ensimmäinen kämppä jonka suunnilleen sai ja se oli Tikkurilassa. En olisi uskonut että törmään niin ikäviin kommentteihin. Ihan naiset kuin miehetkin (ei siis vain tinderissä) viljelivät niitä; että vain rahvaat asuvat Vantaalla, hyi joku Tikkurila yms.
En ole törmännyt missään muualla niin vahvoihin asennevammoihin mitä helsinkiläisillä on vantaalaisista.
Tähän täytyy lisätä, että ihan samanlainen mielikuva kaikilla muillakin on vantaalaisista, ei pelkästään helsinkiläisillä. :)
Mistäköhän johtuu?
Ei minulla ainakaan ole minkäänlaista mielikuvaa vantaalaisista. Asuvat pääkaupunkiseudulla. Siellä asuu varmasti hyvin monenlaista porukkaa.
T. Nainen Pohjois-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän täytyy lisätä, että ihan samanlainen mielikuva kaikilla muillakin on vantaalaisista, ei pelkästään helsinkiläisillä. :)
Mistäköhän johtuu?
Ei minulla ainakaan ole minkäänlaista mielikuvaa vantaalaisista. Asuvat pääkaupunkiseudulla. Siellä asuu varmasti hyvin monenlaista porukkaa.
T. Nainen Pohjois-Suomesta.
Siellä asuu köyhempiä ihmisiä kuin Helsingissä. Semiurbaaneja
Niin miehistä kuin naisistakin osa tuntuu panostavan melkein kaiken uraansa, jopa terveyden kustannuksella. Ja iso osa heistä tuntuu ajattelevan että tämä tekee heistä automaattisesti jotenkin kiinnostavia ihmisiä, mutta näinhän asia ei ole. Urahaista kiinnostuu lähinnä toinen urahai, joka yhtälailla arvostaa statusta ja rahaa. Useimmille ammattinimikettä kiinnostavampia asioita ovat hyvä ulkonäkö (ei nyt jeesustella), ystävällisyys, huumorintaju, muiden ihmisten arvostaminen, monipuoliset kiinnostuksenkohteet, läheisyys... Osa näistä on uran kanssa suoraan ristiriidassa, sillä nekin vaativat aikaa ja energiaa.
Vähän veikkaan itsekin, että asuinpaikkaa on käytetty keppihevosena kun on mietitty kohteliasta syytä pakeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä minäkään enää deittaile pääkaupunkiseutulaisia (varsinkaan helsinkiläisiä), niin monet heistä tuntuu olettavan että minä olen se joka aina kulkee heidän luokseen koska he asuvat niin upeassa isossa kaupungissa että sehän on minulle vain plussaa kun pääsen sinne heidän luokseen 🙄
He eivät "landelle" vaivaudu.Varmasti totta monen kohdalla, mutta toisaalta ymmärrä hyvin sen, että matkustetaan isompaan kaupunkiin, jossa on enemmän tekemistä, esim. muitakin kahvipaikkoja kuin paikallinen huoltoasema.
Jos toinen ei tykkää "enemmästä tekemisestä" niin se kertoo aika hyvin, tuleeko suhde toimimaan.
Tai jos maaseudulla asuva tykkää paljosta tekemisestä, mutta se on metsästystä, kalastusta ja mökin rakentamista, josta taas kaupukilainen ei tykkää, niin ei sekään toimi.
Siis en mä missään maaseudulla asu, vaan kaupungissa, mutta stadilaisten mielestä landella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmetytti tämä juttu. Kai normaali ihminen tajuaa, että asuinpaikka ei suoraan ole yksi yhteen varallisuuden kanssa. On eri juttu asua Töölössä vuokralla yksiössä kuin omassa parin miljoonan arvoisessa kämpässä.
Nämä samat ihmiset todennäköisesti käyvät yöelämässäkin pelkissä pintaliito paikoissa, vaikka yllättävän moni oikea massimies on samaan aikaan jossain rähjäisemmässä pubissa.Niinhän sitä luulis että normaali ihminen tajuaa, mutta yllättävän moni ei. Asun itse vuokralla Ullanlinnassa, koti on kiva mutta en todellakaan ole mikään varakas. Silti tietyissä porukoissa hävettää sanoa missä asun koska siitä seuraa välittömästi kermaperse-oletus. Jopa osa työkavereistani edelleen ajattelee että olen heihin verrattuna ns.hyväosainen, vaikka tasan tietävät että olen aivan tavallisesta duunariperheestä pohjois-Suomesta pikkupaikkakunnalta ja mulla on vaan käynyt tsägä vuokranantajan suhteen. Huvittavinta on, että he itse ovat minua varakkaampia omistusasuntoineen ja kesämökkeineen mutta sillä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä koska Ullanlinna. Helsingissä on kyllä paljon varsin hupaisia ilmiöitä 😆
Itse olet hupaisa. Kirjoitat, että "mulla on käynyt tsägä vuokranantajan suhteen". Itsehän olet Ullanlinnaan halunnut, ja tietysti olet halunnut sinne, koska alueella on tietty (parempi) maine. Käytät tuota sanaa juuri siksi, että sinusta on "tsägempää" asua Ullanlinnassa kuin Kontulassa.
En hetkeäkään usko, että kyse on siitä, että hait ihan mitä tahansa asuntoa helsingin alueella ja kappas vaan, oikein kiva vuokranantaja tarjosi asuntoa Ullanlinnasta, vaikka ajattelit, että Puistola voisi olla hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän johtuu?
No se voi johtua tuosta vähättelevästä puheesta, mitä sinäkin harrastat. Asumme Vantaalla kerrostalossa ns. huonomaineisen alueen liepeillä ja alkaa jo kyllästyttää kun ihmiset kylään tullessaan kommentoivat ihmeissään miten siisti alue on, ihan kuin olisivat odottaneet graffiteja rappukäytävässä ja palavia roskapönttöjä pihalla. Täällä asuu tavallisia keskiluokkaisia ja työväenluokkaisia ihmisiä, jotka käyvät töissä, ulkoiluttavat koiriaan ja käyvät viikonloppuna Jumbossa ostoksilla. Toki johonkin päin on kerääntynyt huonomminvoivaa porukkaa, mutta sitä on muissakin kaupungeissa, siellä Helsingissä ja Espoossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoolaisena tosi sama kokemus. Kirjaimellisesti olen lukuisia kertoja saanut helsinkiläisiltä selvin päin olevilta, korkeakoulutetuilta aikuisilta yökkimistä (ihan kirjaimellista, kuten vaikka lapset yökkii pahalle ruualle) ja kaikki variaatiot hyiiii miks joku Espoo en ikinä asuis siellä en oo ees käyny yök hirvee paikka Espoo pitäis liittää Helsinkiin Espoossa asuu vain x-tyyppisiä ihmisiä hyihyi en kyllä ikinä suostu käymään sun luona kun asut Espoossa-jutuista.
Ihan tosi hämmentävää oli yliopistoon mennessä havaita tää piirre helsinkiläisissä, en ikinä tollasta kösittämättömän lapsellista törkyä ole keltään kuullut. Näitä juttuja piereskelleet helsinkiläiset asuivat vaihtelevasti ympäri Helsinkiä, eli ei liittynyt edes vain tietyn asuinalueen ihmisiin. Onneksi ei näin aikuisena tarvitse enää näiden helsinkiläisten sankareiden kanssa tehdä paljoa mitään, mitä nyt joskus töissä päämies voi olla Helsingistä.
Helsinkiläisillä, ja erityisesti Helsinkiin muuttaneilla, tuntuu muutenkin olevan asennevamma koko muuta Suomea kohtaan. Eräs tuttavani postatessaan kuvia someen muualla asuvien kavereittensa vierailusta Helsinkiin kirjoittaa kuvatekstiksi aina jotain sellaista kuin "maalaiset tutustumassa kaupungin menoon". Kuvat on yleensä otettu jollain terassilla, ikään kuin siiderin juominen ravintolan terassilla olisi vaikkapa tamperelaiselle kovinkin eksoottinen urbaani kokemus. Jokin aika sitten opiskelupaikkakunnallani, jossa itse edelleen asun, pidettiin vuosikurssin tapaaminen. Yksi valmistuttuaan Helsinkiin muuttanut opiskelukaveri viljeli koko illan passiivis-aggressiivisia kommentteja siitä, kuinka kaikki näyttää niin pieneltä ja kuinka on tosi outoa, että jotkut haluavat jäädä opiskelupaikkakunnalle asumaan sen sijaan, että muuttaisivat Helsinkiin. En ole mitenkään "jäänyt" vaan tehnyt ihan tietoisen valinnan asuinpaikkani suhteen, eikä Helsinki ole koskaan kiinnostanut minua asuinkaupunkina, vaikka vierailenkin siellä mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Siitä kaupunginosasta voi päätellä ainakin sen, haluaako henkilö asua kantakaupungin sykkeessä, vai rauhallisella omakotitaloalueella. Urbaani tyyppi ei sinne kaupungin laitamille halua ja rauhaa arvostava ei sinne sykkeeseen halua. Tuosta tulee ongelma päätettäessä yhteistä asuinpaikkaa, jos mieltymykset ovat aivan päinvastaiset. Ei kannata treffailla sellaista, jonka mieltymykset ovat liian kaukana omista.
Lauttasaari ainakin on totaalisen kuollut paikka jossa ei ole juuri minkäänlaisia palveluja. Asuin siellä hetken aikaa jossain halvassa ja huonokuntoisessa vuokramurjussa enkä kyllä onnistunut tuntemaan itseäni mitenkään paremmaksi ihmiseksi sen perusteella.
Nykyisin asun vantaalla ja ihan uskomattomia ennakkoluuloja ja käsityksiä tuntuu helsinkiläisillä olevan. Asuinpaikka on vielä ihan keskiajalta asti asuttu kylä josta on mainintoja jo ennen helsingin perustamista talossa joka on rakennettu 1800-luvun puolella ja jos se olisi helsingissä se olisi sadan vanhimman talon listassa. Ja helsinkiläisiltä sitten kuulee ihan kummia juttuja vantaan historiattomuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tyylikkään Ullanlinnan hehkuttaminen, mutta 50-luvun Laru naurattaa.
En asu Helsingissä ja ainakaan minulla ei ole ollut mitään mielenkiintoa seurata sen asuinalueiden hyviä ja huonoja puolia. Jos joku siis sanoisi asuvansa vaikka tuolla "Larussa", niin ei minulla olisi hajuakaan minkälainen paikka se on. En edes tiedä minkä lyhenne se on ja en ole kiinnostunut googlaamaankaan.
Helsinki on vain Helsinki, pääkaupunki ja siinä se, harva siitä sen enempää ajattelee.
Juu ei mullekaan kertoisi Helsingin paikat mitään. Mulle tulee koko Suomesta mieleen metsäinen takapajula ja 1980-luvun valesokkeli kämpät punatiilestä ja maata sen ympärillä pari hehtaaria. Keskellä ei mitään, tietenkin. Helsingin miellän samantyyliseksi kuin Tukholman eli muutama kaunis talo pienellä alueella. Olen toki syntynyt Suomessa, mutta muutettiin muualle 1992 kun lama iski. Olen käynyt siellä vierailulla joitain kertoja, en tosin koskaan Helsingissä. Tukholmassa olen käynyt kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmetytti tämä juttu. Kai normaali ihminen tajuaa, että asuinpaikka ei suoraan ole yksi yhteen varallisuuden kanssa. On eri juttu asua Töölössä vuokralla yksiössä kuin omassa parin miljoonan arvoisessa kämpässä.
Nämä samat ihmiset todennäköisesti käyvät yöelämässäkin pelkissä pintaliito paikoissa, vaikka yllättävän moni oikea massimies on samaan aikaan jossain rähjäisemmässä pubissa.Niinhän sitä luulis että normaali ihminen tajuaa, mutta yllättävän moni ei. Asun itse vuokralla Ullanlinnassa, koti on kiva mutta en todellakaan ole mikään varakas. Silti tietyissä porukoissa hävettää sanoa missä asun koska siitä seuraa välittömästi kermaperse-oletus. Jopa osa työkavereistani edelleen ajattelee että olen heihin verrattuna ns.hyväosainen, vaikka tasan tietävät että olen aivan tavallisesta duunariperheestä pohjois-Suomesta pikkupaikkakunnalta ja mulla on vaan käynyt tsägä vuokranantajan suhteen. Huvittavinta on, että he itse ovat minua varakkaampia omistusasuntoineen ja kesämökkeineen mutta sillä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä koska Ullanlinna. Helsingissä on kyllä paljon varsin hupaisia ilmiöitä 😆
Itse olet hupaisa. Kirjoitat, että "mulla on käynyt tsägä vuokranantajan suhteen". Itsehän olet Ullanlinnaan halunnut, ja tietysti olet halunnut sinne, koska alueella on tietty (parempi) maine. Käytät tuota sanaa juuri siksi, että sinusta on "tsägempää" asua Ullanlinnassa kuin Kontulassa.
En hetkeäkään usko, että kyse on siitä, että hait ihan mitä tahansa asuntoa helsingin alueella ja kappas vaan, oikein kiva vuokranantaja tarjosi asuntoa Ullanlinnasta, vaikka ajattelit, että Puistola voisi olla hyvä paikka.
No en tietenkään hakenut mitä tahansa asuntoa mistä päin vaan, hain sitä kantakaupungista jotta työmatka on mahdollisimman lyhyt joka mulle on kyllä se ykkösprioriteetti asunnon sijaintia ajatellen. Siinä mielessä kävi todellakin tsägä, en jaksa päivittäisiä julkisia vaan haluan kävellä töihin. Mut joo, siinähän se taas tuli kommentissasi tekstini pointti todistettua 😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä kaupunginosasta voi päätellä ainakin sen, haluaako henkilö asua kantakaupungin sykkeessä, vai rauhallisella omakotitaloalueella. Urbaani tyyppi ei sinne kaupungin laitamille halua ja rauhaa arvostava ei sinne sykkeeseen halua. Tuosta tulee ongelma päätettäessä yhteistä asuinpaikkaa, jos mieltymykset ovat aivan päinvastaiset. Ei kannata treffailla sellaista, jonka mieltymykset ovat liian kaukana omista.
Lauttasaari ainakin on totaalisen kuollut paikka jossa ei ole juuri minkäänlaisia palveluja. Asuin siellä hetken aikaa jossain halvassa ja huonokuntoisessa vuokramurjussa enkä kyllä onnistunut tuntemaan itseäni mitenkään paremmaksi ihmiseksi sen perusteella.
Nykyisin asun vantaalla ja ihan uskomattomia ennakkoluuloja ja käsityksiä tuntuu helsinkiläisillä olevan. Asuinpaikka on vielä ihan keskiajalta asti asuttu kylä josta on mainintoja jo ennen helsingin perustamista talossa joka on rakennettu 1800-luvun puolella ja jos se olisi helsingissä se olisi sadan vanhimman talon listassa. Ja helsinkiläisiltä sitten kuulee ihan kummia juttuja vantaan historiattomuudesta!
Vantaa oli 70- luvulle nimeltään Helsingin maalaiskunta. Tuosta nimityksestä sekä siitä, että muutoksesta ei ole vielä tuhottoman kauaa, voi päätellä vähän miksi ihmisillä ja erityisesti helsinkiläisillä voi olla tietty mielikuva Vantaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai samanlaiset arvot on vain samassa kaupunginosassa?
Kyseisellä haastateltavalla on myös ollut huono kokemus seurustelusta vantaalaisen kanssa. Seurustelukumppanin oli vaikea ymmärtää häntä, toisin kuin nykyisen kumppanin, jolla helsinkiläisenä on samanlaisia kokemuksia. Samaan aikaan hän kuitenkin puhuu siitä, kuinka juuri syntyperäinen helsinkiläisyys, erityisesti keskustan tuntumassa asuminen, yhdistyy suvaitsevaisuuteen. Ovat kyllä löytäneet harvinaisen ylimielisen ja nolon haastateltavan.
Tuo on lähes rasistinen näkemys, jota myydään suvaitsevaisuutena.
Tätä minäkin mietin. Jos on vaikeuksia ymmärtää vantaalaisia, kuinka vaikeaa mahtaa olla ymmärtää vaikkapa turkulaisia tai kuopiolaisia, muiden kulttuureiden edustajista puhumattakaan?
Kyllähän joku tukholmalainen tai vaikka newyorkilainen on lähempänä helsingin kantakaupungin kulttuuria kuin kuopiolainen.
Tukholmalaiset ja newyorkilaiset lienevät tästä eri mieltä.
Tai sitten eivät, koska oikeasti avarakatseisina heille ei ole mitään väliä missä joku asuu, toisin kuin näille kantakaupunkilaisuuttaan korostaville junteille.
toki tässä on myös se, että on aika kehopositiivinen tapaus tämä Miisa!!!. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä, vaan takerrutaan siihen yhteen "porvari" kommenttiin...Lol