Mitä ehdottomasti haluaisit lisää tähän joulupöytään:
nämä siis tulevat, vaikket niistä tykkäisikään ;)
Graavilohi
Savustettu siika
sinappisilli
valkosipuli- tai smetanasilli
Marinoituja valkosipulikynsiä
Valkosipulisuolakurkkuja
Hillosipuleita
punaviinimarinoidut punasipulit
kotijuusto
joku majoneesi tms. pohjainen salaatti
piparjuurikastike
keitettyjä perunoita
kinkku
konjakkisinappi
lanttulaatikko
peruna -" -
porkkana -" -
joku kastike
Mitä mä olen unohtanut, mikä on must?
Kommentit (67)
Meille se ainoa oikea jälkiruoka on kyllä luumurahka.
Ja luumujen ihmettelijälle tiedoksi, jouluna kai syödään niin paljon ja erikoisempia ruokia, että on hyvä syödä luumua, jotta saa vatsan toimimaan.
meillä kuuluu myös maksapatee sekä alatoopi jouluun
Ja viime vuosien ehdoton jälkiruoka on mariannejäädyke
Kiitokset monista kivoista vinkeistä, en enää itsekään muista mitä olen matkan varrelle kirjoittanut mutta,
alkuperäiseen menuuseen tulee lisättyä ainakin
-perussalaatti (joku ruukkusalaatti, tammenlehväsalaatti, kurkku, vesimeloni- versio tahi kyhäelmä)
-kylmäsavulohirullat on ihania, ne kyllä ostan valmiina, paikallisessa kaupassa on jotain tosi hyvää tahnaa siellä välissä
-hillosipulit voisi kyllä vaihtaa oliiveiksi, tai sitten laitan kumpiakin
-perunalaatikko minkä mainitsin on todellakin se imelletty versio
-punajuuriaurapaistos vaikuttaa todella hyvältä, tosin joukossa pari " aura-allergista" , joten saa nähdä josko tulisi kuitenkin ihan tavallisia punajuuria
-Waldorfin salaattikin voisi olla ihanaa, oliko tämä se johon tuli selleriä? Tai sitten ihan perus-italiansalaatti, ilman lihaa tietty
-riisipuuroa meillä ei jouluaterialla ole, sitä on tarjolla lounaaksi rusina/luumukeiton kera
-suklaat, tortut ja piparit tulevat sitten kahvien kera
-juomiksi olin ajatellut kotikalja, maito, vesi, punaviini (tarttisko olla pottu valkoista?), kahvin kanssa konjakki ja kermalikööri, alkudrinksuksi haluaville pakasteesta joku vodka/kossu/karpalovodkasnapsi (ajatteleekohan joku nyt että hitto mitkä ryyppäjäiset? :) )
Mitäs muuta oli? Jälkkäri tosissaan vielä ihan auki? Helpoin olisi tuo hedelmäsalaatti... Luumu(sekametelisoppaa)soppaa tai muuta luumuista ei tule, niitä saadaan syödä jo aamulla puuron kera ja seuraavina päivinä sukulaisissa
Kommentoikaa vaan vielä, teistä on ollut kivasti apua :)
Terkuin ap
Meille tulee jouluksi ensimmäistä kertaa miehen ja mun vanhemmat.
Minä ajattelin tehdä jälkiruuaksi valkosuklaa-jugurttijäädykkeen. Löysin reseptin uudesta Joulun kotiliedestä.
Hyvää Joulun odotusta ja Joulua kaikille.
Mut missä ihmeessä te saatte säilytettyä tollaset määrät ruokaa? Meillä kun on tosi pieni jääkaappi, jonne ehkä just ja just mahtuis kinkku.. Ei olis kyllä toivooka alkaa ahtamaan sinne miljoonaa salaatti- ja kalakippoo, laatikoista puhumattakaan... =(
ja osa tuleekin sieltä anopilta joten ainoa mikä tekee sitten loppupeleissä tiukkaa on se kinkku :)
ap
jotain raikasta ja tuoretta! Eli kyytipojaksi vihreä raikas salaatti, jossa olisi esim. vesimelonia tai muuta ihanaa:) Ja jälkkäriksi valitsisin hedelmäsalaatin ihan sellaisenaan, ilman sokerilientä tai mausteita: toki tarjolle voisi laittaa maustettua kermavaahtoa ja muuta, jota jokainen saisi annostella itse..
Jouluna tulee syötyä niin hyvin, että itse panostan aina siihen, että olisi myös kevyitä ja raikkaita vaihtoehtoja selkeästi tarjolla. Jollei hedelmäsalaattia niin vatikaupalla klementtiinejä, viinirypäleitä tms.
Tosi loistava menu teillä! Jotkut hillosipulit tms. tosin itse vaihtaisin oliiveiksi...