Mies antaa 14v pojalleen 500 € viikkorahaa
Onko tällainen ok? Olemme siis harkitsemassa yhteenmuuttoa ja minulla 13v poika ja 11v tyttö, eikä missään nimessä varaa antaa tuollaisia rahoja. Tulotasomme on luonnollisesti aivan eri. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (94)
Mies opettaa tuossa lapselle että rahaa tulee hurjia summia ilman että itse täytyy tehdä mitään sen eteen. Lapsella tulee olemaan rankkaa joskus kun pitääkin elättää itse itsensä, vai aikooko isä jatkaa viikkorahan maksua lapsen täysi-ikäistyttyä?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin varakas niin voisin ostaa myöhemmin lapselle oman asunnon ja harkinnan mukaan muita kalliita juttuja, mutta sellaiseen en alkaisi että jakaisin käteistä suuret määrät viikottain ilman todellista tarvetta.
En ostaisi mitään kalliita juttuja, mutta asunnon voisin siinä tapauksessa ostaa jos lapsi olisi esim. vammainen tai mielisairas , mutta kuitenkin järkevä ja säästeliäs rahankäyttäjä. Rahaa antaisin tässä tapauksessa suht avokätisesti jos jokin välttämätön tarve tulee. Lahjottaisin osakesalkun ja antaisin osinkotuoton lapseni käyttöön käyttörahaksi. Eivät ne työkyvyttömyyseläkkeet mitään suuria ole. Mielisairas tai vammainen jälkeläinen olisi aika onneton pelkällä valtion takaamalla minimitoimeentulolla ja sehän on veronmaksajien rahaa niin siitä on helppo leikata valtion rahapulassa, kun heikko-osaiset ovat niitä joiden ääntä ei tarvitse kuulla. Vammaisilla ja mielisairaillakin on tarpeensa ja halunsa ja heillekin soisi vähän helpompaa ja nautinnollisempaa elämää. Terve jälkikasvu ostakoon itse omat asuntonsa tai asukoon vuokralla. Kunpa kaikki muistaisivat, että vammaisille ja mielisairaille sekä vanhuksille ja invalidisoituneille ihmisille kuuluvat normaalit ihmisoikeudet. Rahaa lapsille syytämällä lapsista kasvaa helposti aikuisia, jotka tuuppivat muita ihmisiä sivuun. Minä itse ensin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mies opettaa tuossa lapselle että rahaa tulee hurjia summia ilman että itse täytyy tehdä mitään sen eteen. Lapsella tulee olemaan rankkaa joskus kun pitääkin elättää itse itsensä, vai aikooko isä jatkaa viikkorahan maksua lapsen täysi-ikäistyttyä?
Sittenhän ne kulut vasta alkaa kun täysi ikäistyy. Tarvitaan rahaa opintojen aikana elämiseen, autokouluun ja omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kuuloonkaan. Rahaa kuuluisi antaa vastikkeetta vain tarpeeseen ja silloinkin harkiten. Itse en saanut koskaan viikkorahaa, enkä valittanut siitä. Nykyäänkin muutama euro viikossa on yleisin summa. Osa antaa enemmän ja osa ei anna ollenkaan. Millaisia aikuisia kasvaa lapsista jolle annetaan 500€ viikossa. En antaisi, vaikka olisin miljardööri. Käyttäisin rahojani tuossa tapauksessa mielellään hyväntekeväisyyteen ja köyhien auttamiseksi. En tehdäkseni lapsesta ihmistä, joka on tottunut saamaan kaikkea helpolla jo pienestä pitäen. Lapset pitää totuttaa siihen, että elämässä mikään ei tule helpolla vaan asioiden eteen pitää tehdä työtä ja opettaa, että yli 2000 euroa kuussa käteen on enemmän kuin moni ahkera työntekijä saa verojen jälkeen kuupalkastaan käteen. Lapsille pitää opettaa tosiasioita, ei satuja.
Lasten työtä on koulunkäynti. Minustakin 2000 euroa kuussa on aivan käsittämätön summa tuonikäiselle, mutta ylipäätään olen sitä mieltä, että lapsille voi ja pitääkin maksaa jonkinlaista vastikkeetonta taskurahaa, jos siihen mitenkään on varaa. Esim. kotitöihin pitäisi jokaisen osallistua ikätason mukaan ilman erillistä korvausta, joten minusta niistä ei tarvitse maksaa, mutta lapsilla pitäisi olla hiukan käyttörahaa omiin pikku menoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tuo voi olla edes totta. Ymmärrät varmaan, että vaikka tuo olisi kuukausiraha niin yhteenmuuttonne on mahdoton ennen lasten aikuistumista.
Kyllä se on totta. Poika on itse minulle näitä rahojaan näyttänyt, mitä säästää kirjoituspöydän laatikkoon, kun pankkiin ei kai saa viedä verojen takia. Nipulla oli paksuutta sen verran, että saisin itse tehdä vuoden töitä niihin säästöihin.
ap
Jaa että setelitukko kirjoituspöydän laatikossa? Sellaiset on yleensä ilmestyneet ihan muista lähteistä kuin isin maksamista viikkorahoista.
Hyvä, että tämä järkevä lapsi säästää rahat eikä tuhlaa niitä huumeisiin ja prostituoituihin.
Vierailija kirjoitti:
Lahjavero iskee aika nopeasti päälle.
Varmaan laittaakin tuollaisen summan tilille ja vielä.ilmoittaa verottajalle. Eiku... Sitä, mistä verottaja ei tiedä, se ei voi verottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän ne kulut vasta alkaa kun täysi ikäistyy. Tarvitaan rahaa opintojen aikana elämiseen, autokouluun ja omaan asuntoon.
Ei kenenkään velvollisuus ole maksaa terveille työkykyisille aikuisille noita menoja, ei edes veronmaksajien. Ymmärrän, että ihmiset tukevat vammaisia, mielisairaita, onnettomuuksissa loukkaantuneita tai syntymästään fyysisen vamman saaneita lapsiaan. En ymmärrä täysin työkykyisten ja terveiden hyysäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tuo voi olla edes totta. Ymmärrät varmaan, että vaikka tuo olisi kuukausiraha niin yhteenmuuttonne on mahdoton ennen lasten aikuistumista.
Kyllä se on totta. Poika on itse minulle näitä rahojaan näyttänyt, mitä säästää kirjoituspöydän laatikkoon, kun pankkiin ei kai saa viedä verojen takia. Nipulla oli paksuutta sen verran, että saisin itse tehdä vuoden töitä niihin säästöihin.
ap
Pankkiin saa viedä verojen takia, jos on tarkoitettu lapsen elatukseen ja muutenkin, kun on hyviä selityksiä, kuten palkkoja. Viimeistään tähän kosahti tämä provo. Oikeasti järkevä ihminen ostaisi lapselleen kulkuneuvoja ym. 2000€/kk ja itse asiassa enemmänkin, reilusti tavallisen työntekijän palkan verran vuodessa. Todella erikoinen tapaus, jos olisi totta. Pysy erossa niin hölmöstä miehestä. Oikeasti mies olisi tyhmä, jos antaisi lapselleen noin paljon käteistä ja tuolla perusteella.
Helppoa ap: valitse itsellesi mies joka on enemmän omalla tulotasollasi.
Niitä vähätuloisia löytyy varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ottamatta kantaa muuten, niin eikö tosiaan alaikäiselle lapselleen saa antaa rahaa ilman veroseuraamuksia? Kun muutenkin vanhemmat maksavat lasten menot.
Elättää saa, ja saa antaa tavanomaisia lahjoja. Isommista rahalahjoista, kuten tuo 26000 vuoden aikana, menee kyllä lahjavero.
Aloittajan tarinahan ei tietenkään ole totta. Oikeasti rikkaat järjestelisivät ennakkoperintönsä muulla tavalla kuin seteleillä ja pöytälaatikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä olisi totta, niin ei sen lapsen monta vuotta tarvitsisi täysi-ikäistyttyäänkään itseään työllä elättää, jos pöytälaatikon sijasta sijoittaisi rahat tuottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan, että omille lapsille tuota olisi aika vaikea selittää, että yhdellä on rahaa tuohon malliin.
ap
Se nyt vaan on lasten tajuttava, että sulla ei tuollaisia rahoja ole antaa. On etsittävä aikanaan kesätöitä jne.
Oli mullakin vaikeaa opettaa lapselle, ettei raha kasva puussa. VAIKKA oli ainoa lapsi ja meillä oli kummallakin antaa rahaa vaikka kuinka.
No onneksi osasin. Se on vaan tehtävä selväksi että rahan eteen on tehtävä työtä, tavalla tai toisella. Toiset rikastuu, toiset ei.
Se vähän riippuu siitä mihin hän sitä rahaa käyttää ja muutenkin käyttäytyy. Nuoreni saa kuukausirahana elatusmaksun, minun osuuden ja lapsilisän. Olemme hyvä tuloisia sen verran kerron, että summa on toista tuhatta. Nuori kustantaa noilla rahalla vaatteita, puhelin, yms nuoren ihmisen kuluja. Toki hän saa myös jäämään säästöön. Puolisoni lapsi on meillä vuoroviikon, eikä lapseni hänelle elvistele kuinka paljon hänellä on rahaa käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan, että omille lapsille tuota olisi aika vaikea selittää, että yhdellä on rahaa tuohon malliin.
ap
Haluat siis kasvattaa lapsesi elämään valheessa, että ne nallekarkit menee elämässä tasan? Ei ole kuin hetki siihen kun he hakevat opiskelemaan. Sadat hakee sitä samaa paikkaa ja vain osa saa sen haluamansa paikan, työpaikkaa hakee myös useampi ja sen saa vain yksi. Lapsuus on sitä aikaa joka tähtää siihen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Tuo on sitä elävää oppimateriaalia oikeata elämästä, eikä satukirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vain on pojalla laatikollinen kirjoituspöytä. Sisustus muutekin suoraan 80-luvulta? :D
Just niin. Siitä tulee vielä pitkä itku. Onneksi oma äiti ei hatkahtanut näihin aikoinaan vaan otti hyväkäytöksinen ja reilun miehen. Voin sanoa äidilleni ylpeästi, että kiitos äiti, olet tehnyt loisto valinnan, minulla on hyvä isä. Eikä äiti ole halunnut vaihtaa miestä, ja muistaa minullekin aina kehua kuinka hyvä mies isä on ja haluaa mennä samaan hautapaikkaan isän kanssa. Minulle jää hautajaiset, jolken itse kuole sitä ennen. Sekin on mahdollista elämä voi päättyä yllättäin. Ja mitä äiti miestä vaihtamaan kun on kerran löytänyt valioyksilön, jonka kanssa ovat selvästi yhä onnellisia vuosikymmenien jälkeen.