Mitä perhepäivähoitajalta voi vaatia/odottaa?
kertokaa pliis. Mitä siihen työhön kuuluu? kun omassa kodissaan hoitavat niin meneekö hoitolapsetkin vaan " siinä sivussa" ?
Minkälaisia ohjeita perhepäivähoitajille on?
en yhtään tiedä minkälaista hoidon laatua voisin odottaa ( lapseni menevät perhepäivähoitajalle piakkoin...)
Kommentit (35)
aika törkeää minusta väittää että lto-koulutus yms on turha, kuka vaan voi lapsia kasvattaa. epäpätevät vaan hommiin niin saa kuntakin mittavat säästöt. Sorry pakko poistua kun vedin herneen nenään. vaihdan alaa kun arvostus on tätä luokkaa. hoitakaa pentunne itse tai viekää naapurin opiskelijatytölle
Luokanopettajana tajuan tuohtumuksesi täysin. Mutta.
Pk-hoidon ongelmana ovat ennenkaikkea ylisuuret ryhmät, liika työmäärä ja henkilöstön huonot palkat. Jokainen tietää, että lto osaa ja tietää enemmän kuin normaaliäippä.
Itse arvostan lto:ia mutta pidän lastani kouluttamattomalla pph:lla, koska tiedän, kuinka täyteen päiväkodit on ängätty. Sama meno on kouluissa. Ja vaikka itse olen koulutettu ope, pidän sitoutunutta kotiopetusta parempana vaihtoehtona kuin tätä ylisuurten ryhmien opettamista, jota itse päivittäin teen.
Ammattitaito on ammattitaitoa. Mutta nykyolosuhteissa koulutetuinkin lto joutuu kamppailemaan resurssiongelmien kanssa eikä pääse ammattitaitoaan välttämättä edes näyttämään. Sama meillä koulujen puolella.
ainakaan oman kokemukseni perusteella ei kuva pph:sta ole kovin kummoinen. Kotonamme on hoitaja, jolla on alalta pitkä kokemus ja vielä ymmärtääkseni koulutuskin, mutta, mutta... Monta kertaa olen itsekseni hermoillut ja usein asioista sanonutkin, mutta kun mikään ei tunnu menevän perille. Terveellistä ruokaa lapsille: perunat keitetään aamulla ja jätetään veteen seisomaan, jotta ne eivät jäähtyisi sillä aikaa, kun ollaan puistossa. Iän mukaista toimintaa, esim askartelua: hoitaja tekee itse alusta loppuun 4-vuotiaan puolesta isänpäiväkortin, kun aiheena on jokin kissa, jossa on monta monistuista mutkaa, aivan liian vaikeita kenen tahansa 4-vuotiaan leikattavaksi. Ulos menessä laitetaan 2-vuotiaalle toppapuvun alle paksut villahousut ja -takki +lapaset kinttaiden sisään, vaikka lämpöasteita on useita. Tai varahoitajamme: oli pihalla arvostellut lastemme toimintaa naapurin isännälle, joka sitten muisteli meille. Jne, jne., tässä muutamia mainitakseni. Parempi etten enempää edes muistele, alkaa heti nimittäin kiehuttaan!
Voi toki joukossa olla kultakimpaleitakin, sitä en ollenkaan kiistä! Harmi vaan, että niitä ei ole meidän kohdalle sattunut.
jota tulee myös pphn noudattaa.
Siinä mainitaan mm. olosuhteista, joiden tulee olla terveydellisiltä ja muiltakin olosuhteiltaan olla lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopivat, ja uskallan väittää, että täysi keittiö remontti kaksiossa ei takaa näitä!
Meillä tehtiin vuosi sitten vastaavanlainen remontti, ja ensinnäkin olohuone oli täynnä kaapistoja, lasihyllyjä, työkaluja yms.. vesi piti hakea vessasta jne.. Ymmärrettävistä syistä olin lasten kanssa enimmäkseen jossain muualla..
Toki ymmärrän, jos joku lasten nukkuessa tai pelaillessa puuhastelee jotain pienimuotoisempaa, eikä tarkoitukseni ollut leimata kaikkia ko. ammatin edustajia. Tämän mainitsemani hoitajan touhut saavat muutenkin minut vihaiseksi, ja tämä remontti oli vaan yksi esimerkki hänen toimintatavoistaan.
Ja toivon saavani omatkin lapseni perhepäivähoitajalle, mutten todellakaan tähän naapuriin..
-11-
Ei sillä palkalla tuon parempaa työtä kannata kenenkään tehdä.
Mitä väliä oikeasti on jollain perunoilla, tumpuilla tai isänpäiväkorteilla? Relaa vähän ja ymmärrä, että asiasi ovat ihan jees kuitenkin!
Jos ovat käyneet ammattitutkinnon niin ihan hyvää laatua voit odottaa. On ensiaputaidot, askartelutekniikat, hygieniapassi, jopa insuliinia osaavat pistää sekä tietenkin opiskelleet ulkoa varhaiskasvatussuunnitelman.
siis tarkoitan että keskittyvätkö koko ajan lapsiin vai?
No mitä luulisit? Että pph jättää lapset ja menee lähibaariin kaljalle vai? Useimmat tekee ruuatkin valmiiksi muulla ajalla, jotta on kaikki aika lapsille. Ulkoilevat pari kertaa päivässä, syövät aamupalan, lounaan ja välipalan, Päiväunet. Sitten ihan leikkiä, askartelua, leikkiä ja sellasta tavallista kotona oloa. Se on kodinomaista hoitoa, ei mitään ihmejuttuja.
häneltä voi odottaa, että hän on tietoinen lapsen kehityksestä ja eri-ikäisten lasten tarpeista ja taidoista. Lisäksi hänen on osattva myös valmistaa monipuolista ja terveellistä ruokaa, joka noudattaa kiertävää ruokalistaa. PPh on koko ajan lasten kanssa, eikä voi työaikana tehdä omia juttujaan (paitsi tietysti kun lapset nukkuvat)...tosin en ainakaan itse laita pahaksi jos pph vie lapset silloin tällöin mukanaan kauppaan tai lasten leikkiessä ripustaa pyykit. Voit odottaa pph:lta myös virikkeellistä ympäristöä, oikeanlaisia leluja ja sopivasti tuokioita, esim. askartelu, musiikki, satu, liikunta jne sekä myös sopivaa määrää ulkoilua. Vasusta ( eli varhaiskavatusuunnitelmasta voit lukea lisää). Voit myös odottaa että hoitopaikka on turvallinen lapsille . niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Voit myösodottaa häneltä, että hän avoimesti keskustelee kanssasi lapsesta ja hänen kehityksestään ja tukee kasvatuskumppanuutta sekä huomioi mahdollisuuksien mukaan sinun yksilölliset toiveesi.
ja kuudesta vaihtoehdosta voisin omani viedä vain yhdelle!
Naapurissa asuu yksi joka remontoi kotiaan " siinä sivussa" , on todella ankara ja puhuu rumasti lapsille, ei jaksa pukea lapsille esim. kurahanskoja, karjuu jos lapset kuitenkin läträävät lammikossa yms..
Toinen pitää ulkoillessa 1.5 vuotiasta leikkipuistossakin vain rattaissa.
Kaikki ( paitsi tämä yksi ) haukkuvat jopa minun kuulteni esimiestään ja lasten vanhempia yms..
Mutta tämä yksi on kultakimpale, vanhempi rouva, joka oikeasti pitää työstään ja lapsista. Toivon omani pääsevän hänen hoiviinsa, kun aika koittaa.
Ja tiedän, että hyviä hoitajia on enmmänkin, meillä on mm. kunnassakin vikaa, pulaa hoitopaikoista, joten hoitajiksi kelpuutetaan melkein ketä vaan, valitettavasti..
monissa kunnissa on suuri pula pph:ista ja tosiaan kuka tahansa voi ryhtyä tällaiseksi. mutta onneksi löytyy myös niitä ihania! =) paikkaa hakiessa kannattaa kyllä huolella tutustua perhepäivähoitajiin. Olen aina ollut vannoutunut perhepäivähoidon kannattaja, mutta nyt olen tajunnut että tosiaan on paljon huonoja hoitajia ja se varmasti vaikuttaa siihen että niin moni joutuu vastoin tahtoaan laittamaan pienenkin päiväkotiin. Hyvistä perhepäivähoitajista on huutava pula...eikä vähäisin syy tähän varmasti ole kehno palkkaus ja pitkät työajat...
koti tarkistettiin jne. ei täällä pääse kuka vaan
siinä ei silti vielä selviä koko totuus. Ylipäänsä lastenhoitoalalla on hirvittävästi työntekijöitä, jotka eivät aidosti välitä lapsista vaan tekevät työtä vaan rahan takia. Itse ainakin hakeuduin lastenhoitoalalle, koska se on haaveeni ollut pienestä pitäen. pidän lapsista ja heidän kanssaan olemisesta. Enkä todellakaan silti väitä olevani mitenkään täydellinen. Perhepäivähoitajalta voi odottaa että hän on aidosti lapsirakas ja teke työtään koska pitää siitä. Ja luulisi ettei kukaan perhepäivähoitajan työtä tekisi jolli siitä pidä, on siinä niin huono palkka ja työ on raskasta. Näitäkin kuitenkin löytyy.
kiinnostaisi kovasti nuo ihan käytännön asiat...
Vierailija: