Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Vierailija
521/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän pörssisähköä mutta asun puu/sähkölämmitteisessä ok-talossa ja pystyn ajastamaan esim boilerin lämpiämään yöllä. Nappaan myös astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen halpaan aikaan aamuyöllä ajastimella päälle, ilppiä voin käyttää etänä.

Minulle tämä on ihan ok ratkaisu eikä se että kerran päivässä vilkaisen mikä on halvan sähkön aika ole minulle mikään ongelma.

Jos asuisin kaukolämpötalossa tai jos lämmitys kuuluisi hintaan ja asuisin jossain kt-kaksiossa niin aivan sama minkä sopparin silloin tekee. Tuskin kerrostalossa paria sataa kilowattia kuussa enempää menee niin ihan sama maksaako silloin 5 vai 25 centtiä kilowatista.

Vierailija
522/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa tietää, paljonko on todellinen, eli kulutuksen mukaan painotettu keskihinta.

Eli esim. aamuyön tunnit olisivat laskelmassa pienemmällä painoarvolla mukana, koska kulutuskin on silloin vähäisempää.

Ja vastaavasti suurimman kulutuksen tunnit olisivat suurimmilla painoarvoilla mukana laskelmassa.

Omasta sähkölaskusta näkee sen keskihinnan mitä omalla kulutuksella ollut. 

Sovelluksesta näkee päiväkohtaisenkin hinnan. Voin huomenna raportoida, paljonko meidän sähkö maksoi per kWh tänään näillä hinnoilla. 😅

Kerron vaikka ei ketään kiinnostakaan. Meidän hinta sähkölle oli eilen 23,63c/kWh, pörssisähkön keskiarvo puolestaan 35,68. Kallis hinta kyllä tuo yli 20c. Minusta on mukava seurailla hintoja ja kulutusta, kun sovellus piirtää niistä niin nättejä kaavioita. Muutenkin tykkään lukea kaikenlaisia tilastoja ja trendejä. En tosin jatkuvasti kyttää, uutisista näkee jos hinta on tosi korkea. Mutta jos kiinteähintaisen saa sopivalla hinnalla, valitsen mieluummin sen, koska siinä on kuitenkin varmuus hinnasta pidemmällä aikavälillä. Jokainen valitsee itselleen sopivan. Miksi tästäkin pitää väitellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"_______________________

KESKIMÄÄRIN 7,1 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O

Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?"

Keskihinta on ilmeisesti tuntematon käsite AP:lle? Kannattaisiko haastaa Suomen koululaitos oikeuteen, jos olet joskus läpäissyt sen?

Kuka jaksaa herätä aamuyöllä kello 3 laittamaan saunan ja pesukoneen/astianpesukoneen päälle? Tuo hinta perustuu vuorokauden keskihintaan, mutta monella kulutus ajoittuu kello 6 ja 8 välille sekä töiden jälkeen kello 16 ja kello 22 välille, jolloin keskihinta on aivan muuta. 

Vierailija
524/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pörssisähkö, mutta saatiin vuoden hintaan sopimus vähän päälle 8 s, olen siihen tyytyväinen. Sauna lämpiää useammin eikä tarvitse kytätä hintoja. 

Jospa loppuisivat naapureidenkin yölliset tunteja kestävät  häiritsevät kuivausrumpusessiot, saisi nukkuakin.

Vierailija
525/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä edes sähkösaunaa.

Vaihtaisit pörssisähköön niin voisit taas saunoa. :) On halpaa ja viikonloppuisin melkein ilmaista. Tuollaisella 2 sentin hinnalla saunomisen kuluttama sähköenergia maksaa n. 12 senttiä. :D

En tiedä kenelle vastasit, kun palstan lainaukset ei toimi, mutta jos vastasit minulle, joka kirjoitti paria viestiä aiemmin, ettei käytä edes sähkösaunaa: 

En käytä sähkösaunaa, koska en pidä sähkösaunoista, en siksi että olisin huolissani sähkön hinnoista. Olen tottunut puusaunan käyttöön, koska siinä löyly on pehmeämpi.

On sinulla kyllä aikamoinen jankkaus käynnissä.

Puusauna: Kuumat kivet, johon heitetään vettä, ja vesi höyrystyy ilmaan.

Sähkösauna: Kuumat kivet, johon heitetään vettä, ja vesi höyrystyy ilmaan.

Vierailija
526/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on pörssisähkö ja elämme ihan normaalia elämää sähköllä (lämpöpumpulla) lämpenevässä omakotitalossa. Sähkölaskut ovat olleet naurettavan pieniä kaikki nämä vuodet paitsi vuosi sitten tuli kaksi isompaa laskua.

Ei pörssisähkö tarkoita sitä, että pitäisi öisin elää ja kuluttaa sähköä. Lämmitys toimii yötäpäivää, ilmanvaihtokone toimii yötäpäivää jne. kulutus on aika tasaista läpi vuorokauden ja keskihinta toteutuu hyvin. :)

Vierailija
527/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kallis kaksi vuotinen sähkö . Kallis sähkö on parempaa  kuin joku miinus merkkinen .

Vierailija
528/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi törkeää sähköyrityksiltä ryöstää ihmisiltä kallista hintaa näillä huijalutilla sopimuksilla, joihin monet joutuivat viime vuonna. Jonkinlainen tolkku pitäisi tähän sähkönhintaan saada. Pörssisähkökin heittelee ihan miten sattuu, eilen esimerkiksi oli pahimmillaan 80c/KwH. Joka on tietty ennätys tuossa korkeassa hinnassa, mutta silti. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu.

Vierailija
529/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on halpaa. Itse otin pörssisähkön vuoden alussa ja kuukausien toteutuneet hinnat pyörineet 3.2 - 8.5 välillä. Eli keskihinnaksi tulee noin 5-6.

Vierailija
530/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

päädyimme silloiseen parhaimpaan tarjoukseen, 2v määräaikaiseen 16snt/kWh.

Kyllähän se tällä hetkellä vituttaa, että meni siihen pelottelukampanjaan mukaan ja vielä reilu vuosi kallista sopimusta jäljellä.

Voi herraj....!!! Maksatte sähköstä yli kolminkertaista hintaa! :O Siis vuodessa maksatte KOLMEN VUODEN sähköt. Oletteko laskeneet miten kalliiksi tuo kaksivuotinen tulee!!!

Rikkaat uskalsivat pysyä pörssisähkössä ja ovat saaneet siitä vuoden 2023 aikana merkittävän edun. :D Suomessa rikkaat saavat sähkönsä paljon halvemmalla kuin pienituloiset. 

Vierailija
531/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tänä vuonna soppari 6,6 snt/kWh lokakuun loppuun. Nyt on joku noin 8 snt/kWh soppari vuodeksi. Vähän kalliimpaa ehkä kuin pörssisähkö, mutta mä en paloturvallisuussyistä kuitenkaan pyöritä astianpesukonetta tai pyykkikonetta öisin ja muutenkin maksan ihan mielellään vähän ekstraa siitä, että ei tartte säätää sen kanssa milloin haluan käyttää uunia tai muita sähkölaitteita. 

Itse siirryin toissakuussa 5.3 sentin kiinteähintaisesta pörssiin. Eilen oli ensimmäinen kerta, kun en laittanut sähkökiuasta päälle alkuperäisen suunnitelman mukaan. Klo 16:n sijaan (96.4 snt/kWh) sauna lämpeni klo 18 alkaen (24.8 snt/kWh). Muuten ollaan eletty ihan normaalisti: aiemminkin laitoin usein pyykki- ja tiskikoneen pesemään aamuyön tunteina, jotta pyykit saa aamulla ripustettua narulle ja illalla heittää kaappiin ja toisaalta ottaa aamulla teekupin lämpimänä ja puhtaana tiskikoneesta. Nyt samalla toimintatavalla on myös pieni hintaetu.

Kahden ensimmäisen kuukauden sähkön verollinen keskihinta on ollut 4 sentin luokkaa. Täytyy tietenkin odottaa vuosi ennen kuin on mahdollista sanoa mitään kovin vahvaa tämän sopimuksen kannattamisesta suuntaan taikka toiseen.

Vierailija
532/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän pörssisähköä mutta asun puu/sähkölämmitteisessä ok-talossa ja pystyn ajastamaan esim boilerin lämpiämään yöllä. Nappaan myös astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen halpaan aikaan aamuyöllä ajastimella päälle, ilppiä voin käyttää etänä.

Minulle tämä on ihan ok ratkaisu eikä se että kerran päivässä vilkaisen mikä on halvan sähkön aika ole minulle mikään ongelma.

Jos asuisin kaukolämpötalossa tai jos lämmitys kuuluisi hintaan ja asuisin jossain kt-kaksiossa niin aivan sama minkä sopparin silloin tekee. Tuskin kerrostalossa paria sataa kilowattia kuussa enempää menee niin ihan sama maksaako silloin 5 vai 25 centtiä kilowatista.

SI-yksikköpoliisista hyvää päivää.

Se on kilowattitunti.

Vierailija
533/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

me maksoimme KALLIIN sopimussakon, että päästiin alkuvuodesta kiinteähintaisesta sopparista pörssisähkölle. sähkölaskut putosivat heti ihan murto-osaan siitä mitä olivat kiinteällä sopparilla. ja pörssisähkösopparihan ei ole määräaikainen vaan sen voi milloin vain vaihtaa, mut eipä kyllä ole yhtään tarvetta vaihtaa halvinta kalliimpaan. :) jää rahaa elämiseenkin nyt.

Vierailija
534/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 11snt/kwh. Ärsyttää juu maksaa kalliimpaa hintaa nyt, mutta ei ole aikaa eikä energiaa kikkailla ja tarkkailla sähkön hintaa joten näillä mennään. Eipä meillä kaukolämpötalossa onneksi pahat sähkölaskut ole. 

Vierailija
535/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna paluu normaaliin, melkein ilmainen pörssisähkö🤣😂 mahtaa määriksiä vitutella maksaa moninkertaista hintaa🤣😂🤣🤣

Määrislampaat maksaa mitä pyydetään😂

Köyhän puhetta. Itseäni ei sähkön hinta kiinnosta, näin varakkaana ihmisenä.

Vierailija
536/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on pörssisähkö ja elämme ihan normaalia elämää sähköllä (lämpöpumpulla) lämpenevässä omakotitalossa. Sähkölaskut ovat olleet naurettavan pieniä kaikki nämä vuodet paitsi vuosi sitten tuli kaksi isompaa laskua.

Ei pörssisähkö tarkoita sitä, että pitäisi öisin elää ja kuluttaa sähköä. Lämmitys toimii yötäpäivää, ilmanvaihtokone toimii yötäpäivää jne. kulutus on aika tasaista läpi vuorokauden ja keskihinta toteutuu hyvin. :)

Sähkölämmitteisessä talossa tämä pitää aika hyvin paikkansa, koska itse lämmitys on dominoiva sähkönkulutusmuoto. Vielä paremmaksi tilanteen saa, jos on jokin lämpövarasto, johon energiaa voi yön aikana tallentaa, esimerkiksi iso lämminvesipata.

Vierailija
537/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukolämmitetyssä rivitalossa sähkölaskut on aina ollut pieniä. En halua miettiä, mihin vuorokaudenaikaan voin pestä pyykit tai tiskit. Aiempi soppari oli 4,57 senttiä, nyt hiukan päälle 8 senttiä. Tuolla hinnalla en todellakaan ala seurailemaan tunneittain sähkön hintaa ja rajaamaan arkielämääni, vaan elän stressittömästi ja tiedän joka kuukausi, paljonko sähkölasku tulee olemaan. 

Vierailija
538/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"_______________________

KESKIMÄÄRIN 7,1 snt/kWh

Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?"

Keskihinta on ilmeisesti tuntematon käsite AP:lle? Kannattaisiko haastaa Suomen koululaitos oikeuteen, jos olet joskus läpäissyt sen?

Kuka jaksaa herätä aamuyöllä kello 3 laittamaan saunan ja pesukoneen/astianpesukoneen päälle? Tuo hinta perustuu vuorokauden keskihintaan, mutta monella kulutus ajoittuu kello 6 ja 8 välille sekä töiden jälkeen kello 16 ja kello 22 välille, jolloin keskihinta on aivan muuta. 

Mutta nuo kulutukset ovat pieniä. Sähköä menee selkeästi eniten lämmitykseen ja lämpimän veden tuotamiseen. Ja ne on helppo ajoittaa yöaikaan isommalle. 

Seuraavaksi isoin yksittäinen sähköä kuluttava asia on sähkökiuas. Ja sen suhteen on helppo säätää. 

Pesukoneissa tms. on ajastusominaisuus jo oikein nyt haluaa alkaa kikkailemaan. Ja kyllä se keskihinta on pääsääntöisesti korkeimmillaan keskellä päivää, kun teollisuudessa käyttö on suurinta.

Vierailija
539/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaukolämmitetyssä rivitalossa sähkölaskut on aina ollut pieniä. En halua miettiä, mihin vuorokaudenaikaan voin pestä pyykit tai tiskit. Aiempi soppari oli 4,57 senttiä, nyt hiukan päälle 8 senttiä. Tuolla hinnalla en todellakaan ala seurailemaan tunneittain sähkön hintaa ja rajaamaan arkielämääni, vaan elän stressittömästi ja tiedän joka kuukausi, paljonko sähkölasku tulee olemaan. 

Tuollaisilla kulutuksilla ei ole mitään tarvetta seurata tunneittain hintaa. Mutta jos haluaa maksaa 95% ajasta ylihintaa, niin se on tietysti oma valinta.

Vierailija
540/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pörssisähkö, mutta saatiin vuoden hintaan sopimus vähän päälle 8 s, olen siihen tyytyväinen. Sauna lämpiää useammin eikä tarvitse kytätä hintoja. 

Jospa loppuisivat naapureidenkin yölliset tunteja kestävät  häiritsevät kuivausrumpusessiot, saisi nukkuakin.

Itse olen sen verran nuuka, että en viitsi laittaa saunaa päälle, jos hinta on noin korkea. Tänään illalla maksaa alle kaksi senttiä kilowattitunnilta, joten tänään on saunapäivä. 

Eli mielummin maksat koko ajan kallista hintaa?