NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
En ihan ymmärrä tätä kiinteähintaisen sopimuksen valinneiden vinkumista sähkönkulutuksen ohjaamisesta halvoille tunneille. Meillä se on ollut aina itsestäänselvyys, että sähkön kulutusta ohjataan halvimmille tunneille ja halpaa yösähköä on hyödynnetty silloinkin kun sopimus on ollut kiinteähintainen. Vai onko tämä paikkakuntakohtaista ja kaikilla sähkön siirto ei ole yöllä halvempaa kuin päivällä?
"Voit laskea itse? Lasken toki jos annat kk-kohtaiset kulutuslukemat vielä."
Siis koko keskusteluketjussa puhuttiin keskihinnasta 01/24-09/24, minä laitoin keskihinnan, sanottiin ettei uskota, laitoin kuukausikohtaiset maksetut hinnat, josta voi laskea sen keskihinnan, niin miten mun sähkön kulutukset liittyy sen laskemiseen? Mitä sä haluut laskea? Vai haluatko sä tietää mun laskujen suuruuden, siihen olen vastannut jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä kiinteähintaisen sopimuksen valinneiden vinkumista sähkönkulutuksen ohjaamisesta halvoille tunneille. Meillä se on ollut aina itsestäänselvyys, että sähkön kulutusta ohjataan halvimmille tunneille ja halpaa yösähköä on hyödynnetty silloinkin kun sopimus on ollut kiinteähintainen. Vai onko tämä paikkakuntakohtaista ja kaikilla sähkön siirto ei ole yöllä halvempaa kuin päivällä?
Ne siirtotavat voi ainakin meilläpäin valita itse. Joko kiinteähintaisena tai päivä/yösähköllä. Meillä kiinteä siirtohinta, ei siis vaikuta milloin sitä sähköä käyttää siirtohintaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis koko keskusteluketjussa puhuttiin keskihinnasta 01/24-09/24, minä laitoin keskihinnan, sanottiin ettei uskota, laitoin kuukausikohtaiset maksetut hinnat, josta voi laskea sen keskihinnan, niin miten mun sähkön kulutukset liittyy sen laskemiseen? Mitä sä haluut laskea? Vai haluatko sä tietää mun laskujen suuruuden, siihen olen vastannut jo aiemmin.
Ei kuukausikohtaisista keskihinnoista voi laskea aikavälin (esim. 1-9 /24) keskihintaa ilman että tietää paljonko kulutukset on olleet kyseisinä kuukausina. Paitsi tietenkin jos kulutus on ollut joka ainoana kuukautena täsmälleen sama, mikä tietenkään ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko vuoden keskihinta 3 c / kWh. Miten tähän on päästy?
Ennen talouden kulutus oli15t kWh vuodessa mutta nykyään n. 40t kWh.
Otettiin pörssisähkö, ostettiin kaksi sähköautoa ja lisäksi rakennettiin 20m pitkä ulkoallas takapihalle.
Lisäksi jos keskihinta meinaa jäädä liian korkeaksi niin meillä on releohjattu sähkökiuas ulkona joka käy täysillä aina kun pörssisähkö putoaa alle 0,2 c/kWh.
Oikein! Kannattaa myös kylmentää sitä allasta kesällä, vaikka jonnekin -270 asteen tuntumaan. Ilmalämpöpumpun voi myös asentaa ulkoseinään ja ajaa sillä halvoilla hinnoilla niin keskihinta tippuu.
Ei kuulosta kyllä kovin järkevältä.
Meillä oli joukukuussa 2024 kulutus piirun alle 10 000 kwh, tammikuussa 8500 ja heinäkuussa 500 kwh. Maalämpö lämmittää 668 m2 asuinneliötä ja lisänä 120 m2 puolilämmintä tilaa (ilmalämpöpumppu)
Ei todella börssisälhköä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin sähkölaskuista toteutuneen kulutuksen mukaisen hinnan tammikuun alusta syyskuun loppuun. Hinnaksi tuli 7,2 snt/kWh. Vähän enemmän kuin pörssisähkön keskihinta mutta saako tuohon hintaan kiinteähintaista sopimusta? Voisin vaihtaa kiinteähintaiseen jos siis saa halvemmalla.
Meillä ollut 5,466snt/kWh tammi-syyskuu. Nyt lokakuu tällä hetkellä 4,37snt.
Sua ei usko kukaan.
Voit laskea itse, tässä laskulta otetut hinnat, joiden mukaan olen maksanut:
Tammikuu 24: 12,26
Helmikuu 24: 6,37
Maaliskuu 24: 7,26
Huhtikuu 24: 6,11
Toukokuu 24: 4,39
Kesäkuu 24: 4,15
Heinäkuu 24: 1,95
Elokuu 24: 1,24
Syyskuu 24: 5,46
Voiko pahemmin ampua itseään jalkaan? Kun nuo kk-keskihinnat laskee yhteen ja jakaa yhdeksällä, saadaan todellakin 5,47e. Eli olet laskenut kk-hintojesi keskiarvon.
Sillä ei vaan ole mitään tekemistä tuolla aikavälillä kuluttamasi sähkön keskihinnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuukausikohtaisista keskihinnoista voi laskea aikavälin (esim. 1-9 /24) keskihintaa ilman että tietää paljonko kulutukset on olleet kyseisinä kuukausina. Paitsi tietenkin jos kulutus on ollut joka ainoana kuukautena täsmälleen sama, mikä tietenkään ei pidä paikkaansa.
joku paviaani alapeukuttaa täysin itsestäänselvää asiaa?
Onko toi pösätrolli oikeasti noin tyhmä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Paljon on laskut olleet?"
10-420€. Talven isoin kulutus tammikuussa n. 3500kWh ja pienin kesällä n. 600kWh. Vuodessa kulutus n. 20 000kWh.
Tähän muuten vielä, pelkästään se yksi päivä tammikuussa maksoi meille 180€. Se nosti myös reippaasti tota keskihintaa.
Onko sulla joku hehtaarin kokoinen kasvihuone vai miten voi mennä 180e päivässä?
Meillä oli tammikuu n. 230e, pösä hinta 13,5c.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joukukuussa 2024 kulutus piirun alle 10 000 kwh, tammikuussa 8500 ja heinäkuussa 500 kwh. Maalämpö lämmittää 668 m2 asuinneliötä ja lisänä 120 m2 puolilämmintä tilaa (ilmalämpöpumppu)
Ei todella börssisälhköä!
Viestitteletkö tulevaisuudesta? Paljonko tulee pörssisähkön hinta olemaan joulukuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin sähkölaskuista toteutuneen kulutuksen mukaisen hinnan tammikuun alusta syyskuun loppuun. Hinnaksi tuli 7,2 snt/kWh. Vähän enemmän kuin pörssisähkön keskihinta mutta saako tuohon hintaan kiinteähintaista sopimusta? Voisin vaihtaa kiinteähintaiseen jos siis saa halvemmalla.
Meillä ollut 5,466snt/kWh tammi-syyskuu. Nyt lokakuu tällä hetkellä 4,37snt.
Sua ei usko kukaan.
Voit laskea itse, tässä laskulta otetut hinnat, joiden mukaan olen maksanut:
Tammikuu 24: 12,26
Helmikuu 24: 6,37
Maaliskuu 24: 7,26
Huhtikuu 24: 6,11
Toukokuu 24: 4,39
Kesäkuu 24: 4,15
Heinäkuu 24: 1,95
Elokuu 24: 1,24
Syyskuu 24: 5,46
Niin laitatko vielä ne kk-kulutuslukemat jos haluat että joku uskoo sua?
Pörssisähkö voitti myös alan ammattilaisen vertailussa
Ylen laskutoimitus ei tälläkään kertaa ota huomioon kaikkia nyansseja tai tuntikohtaista kulutuksen ajoittamista. Tarkempia laskelmia kuitenkin löytyy. Yksityiskohtaisemman vertailun on tehnyt esimerkiksi Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen.
Paananen tuli vertailussaan lopputulokseen, että hänen sähkölämmitteisessä omakotitalossa pörssisähkö olisi tullut keskimäärin halvimmaksi vaihtoehdoksi lokakuusta 2023 syyskuuhun 2024, joskin hybridisopimus olisi tullut lähes yhtä halvaksi. Kiinteähintainen, määräaikainen oli näitä kalliimpi.
https://reiluaenergiaa.fi/energiamarkkinat/millainen-sahkosopimus-minun…
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö voitti myös alan ammattilaisen vertailussa
Ylen laskutoimitus ei tälläkään kertaa ota huomioon kaikkia nyansseja tai tuntikohtaista kulutuksen ajoittamista. Tarkempia laskelmia kuitenkin löytyy. Yksityiskohtaisemman vertailun on tehnyt esimerkiksi Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen.
Paananen tuli vertailussaan lopputulokseen, että hänen sähkölämmitteisessä omakotitalossa pörssisähkö olisi tullut keskimäärin halvimmaksi vaihtoehdoksi lokakuusta 2023 syyskuuhun 2024, joskin hybridisopimus olisi tullut lähes yhtä halvaksi. Kiinteähintainen, määräaikainen oli näitä kalliimpi.
https://reiluaenergiaa.fi/energiamarkkinat/millainen-sahkosopimus-minun…
Antti servas ja jauhotti määrikset.
Paskan jauhamisen sijaan voisit hyötykäyttää aikasi ja kaivella ne kuukausikohtaiset kulutustiedot esiin.
Vierailija kirjoitti:
Paskan jauhamisen sijaan voisit hyötykäyttää aikasi ja kaivella ne kuukausikohtaiset kulutustiedot esiin.
Tammikuu 30kWh
Helmikuu 29kWh
Maaliskuu 28kWh
Huhtikuu 28kWh
Toukokuu 29kWh
Kesäkuu 30kWh
Heinäkuu 32kWh
Elokuu 33kWh
Syyskuu 31kWh
Lokakuu 30kWh
Marraskuu 26kWh
Joulukuu 29kWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuu 30kWh
Helmikuu 29kWh
Maaliskuu 28kWh
Huhtikuu 28kWh
Toukokuu 29kWh
Kesäkuu 30kWh
Heinäkuu 32kWh
Elokuu 33kWh
Syyskuu 31kWh
Lokakuu 30kWh
Marraskuu 26kWh
Joulukuu 29kWh
Miksi osallistut sähkönhinta-keskusteluun noilla kulutuksilla? Tykkäätkö jauhaa paskaa vai trollata? Mulla on 17000 kWh / vuosi, pörssisähkö, ja olen kaksi kertaa vilkaissut sähkön hinta-sivua tänä vuonna (toinen tänään) ja todennut etten jaksa stressata. Tunnin päästä taas 3cnt / kW
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuu 30kWh
Helmikuu 29kWh
Maaliskuu 28kWh
Huhtikuu 28kWh
Toukokuu 29kWh
Kesäkuu 30kWh
Heinäkuu 32kWh
Elokuu 33kWh
Syyskuu 31kWh
Lokakuu 30kWh
Marraskuu 26kWh
Joulukuu 29kWh
Miksi osallistut sähkönhinta-keskusteluun noilla kulutuksilla? Tykkäätkö jauhaa paskaa vai trollata? Mulla on 17000 kWh / vuosi, pörssisähkö, ja olen kaksi kertaa vilkaissut sähkön hinta-sivua tänä vuonna (toinen tänään) ja todennut etten jaksa stressata. Tunnin päästä taas 3cnt / kW
Saan osallistua millä kulutuksella tahansa. Kukaan ei voi sitä kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuu 30kWh
Helmikuu 29kWh
Maaliskuu 28kWh
Huhtikuu 28kWh
Toukokuu 29kWh
Kesäkuu 30kWh
Heinäkuu 32kWh
Elokuu 33kWh
Syyskuu 31kWh
Lokakuu 30kWh
Marraskuu 26kWh
Joulukuu 29kWh
🤣🤣 😂😂
Ei mulla ollut tammikuun keskihinta kuin reilu 11c ja lasku koko kuukaudesta satasen. Eikö ole mitään toista lämmitysmuotoa? Takkaa?