Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan

Vierailija
04.07.2023 |

Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.

Kommentit (1002)

Vierailija
981/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kyllä hirveän vaikeaa näköjään nämä raha-asiat. Sovitte vaikka ympäripyöreästi, että toinen maksaa asumisen ja toinen vaikka ruuat ja polttoaineet tmv. Ei ne koskaan mene ihan tasan, jos yhteistaloutta pyöritetään. En minäkään oikein ymmärrä näitä yhteistilejä tai vielä enemmän sitä, että aletaan viivottimella laskea rahoja. Se maksaa, jolla on rahaa. Olettaen tietysti, että kumpikin tekee parhaansa yhteisen talouden eteen.

Olen asunut elämässäni 31 vuotta miehen kanssa ja kuvioissa on ollut kaksi miestä. Rahasta ei ole pahemmin tarvinnut koskaan tapella. Toki siitä on joskus ollut pulaa, mutta ei kumpikaan keuli rahankäytön kanssa ja se maksaa, jolla on rahaa. On aikoja, jolloin mies on tienannut enemmän, on aikoja, että minä olen tienannut enemmän. Esimerkiksi tällä hetkellä miehen työtilanne on heikko ja minä tienaan enemmän. Se tarkoittaa, että maksan enemmän asioita ja siirrän miehelle rahaa, jos käyttötili

Ei. Ei näin. Mieheni erosi eksästään. Mies maksoi pääasiassa lainanlyhennyksiä omasta tilistään ja puoliso ruokaa yms. Mies maksoi myös isommat hankinnat koska tienasi enemmän.. laskuja ym. Tämä tarkoitti sitä, että mies maksoi 20 v aikana reilusti enemmän kuin puoliso. Tuli ero. Mies osti puolison talosta ulos, eli taas maksoi jo kertaalleen maksamaansa taloa eksälle.

Minulla ja miehelläni taas oli yhteinen talo, yhteinen taloustili ja omat tilit. Palkka omalle tilille, sieltä kuukausittain sovittu summa taloustilille.

Yhteiseltä tililtä maksettiin puoliksi omistamamme talon lainoja puoliksi. Ostettiin ruuat ja maksettiin laskut. Valtaosa tienatusta tilistä meni toki tälle tilille, mutta molemmille jäi kuukausittain omalle tililleen rahaa omiin harrastuksiin, vaatteisiin jne.

Eli näin. Näin on reilua! Nyt asun miehen kanssa joka on maksanut eksän elämistä 20 v, mutta nyt se on loppu ja mies päivittelee mulle, että tämä teidän systeemi onkin ollut fiksu systeemi. Älkää antako käyttää itseänne hyväksi!

Vierailija
982/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon naisten sisäänrakennettu miesten taloudellinen ja henkinen hyväksikäyttä on sairasta. Eikä yksikään nainen edes peittele sitä että käyttää miehiä hyväkseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokainen nainen tietää että aiheuttaa huomattavasti enemmän kustannuksia kuin miehet niin tottakai jokainen nainen on sitä mieltä että tarkasti ei pitäisi katsella ettei paljastu tuo."

Mutta miten te tätä käytännössä seuraatte? Ruutuvihkoon suihkun jälkeen vesimittarin lukema ja suihkussa kävijän nimi? Lasagne lautaselle keittiövaa'an kautta? Jääkaapin oveen merkintä, kuka on ottanut rahkapurkin evääksi? Vai miten?

Vierailija
984/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jokainen nainen tietää että aiheuttaa huomattavasti enemmän kustannuksia kuin miehet niin tottakai jokainen nainen on sitä mieltä että tarkasti ei pitäisi katsella ettei paljastu tuo."

Mutta miten te tätä käytännössä seuraatte? Ruutuvihkoon suihkun jälkeen vesimittarin lukema ja suihkussa kävijän nimi? Lasagne lautaselle keittiövaa'an kautta? Jääkaapin oveen merkintä, kuka on ottanut rahkapurkin evääksi? Vai miten?

Meillä on siis yhteinen taloustili ja yhdessä sovittu talousbudjetti, jossa pysytään.

Vierailija
985/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä mitenkään erikoisesti tarvi seurata riittää kun avaa silmänsä. Nainen käyttää vettä huomattavasti enemmän kuin miehe, naiset käyttävät kuumempaa vettä peseytymiseen kuin miehet ja vede lämmittäminen aiheuttaa kustannuksi. Nainen peseytyy huomattavasti useammin kuin miehet. Nainen vaatii talvisin korkeampaa huone lämpöä. Nainen vaatii sisustus elementtejä jotka maksaa ja naiselle se some kulissi on huomattavasti tärkeämpi kuin miehille ja sen kulissi ylläpito maksaa

Vierailija
986/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.

Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.

Miten tuota kulutusta yhteistaloudessa seuraa? Siis realistisesti? Joka päivä kellotetaan sekuntikellon kanssa, kauanko toinen lotraa vettä tai kauanko istuu saunassa?

Meillä on yhteinen taloustili, johon molemmat laittaa 50% palkasta. Sieltä menee kaikki talousmenot ja sen rahan pitää riittää. Omat puhelinlaskut maksetaan itse. Onneksi molemmat tienaa sen verran, että puolet palkasta riittää molemmilla omiin menoihin ihan mainiosti, vaikka miehellä enemmän rahaa jääkin.

Puolet palkasta kuulostaa oudolta jos kuitenkin ostettavaa hyötyä käytetään 50/50 ja sitä ostetaan euroilla eikä prosenteilla.

Puolet kulujen vaatimasta euromäärästä olisi oikeudenmukainen.

Vierailija
987/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolet palkasta kuulostaa oudolta jos kuitenkin ostettavaa hyötyä käytetään 50/50 ja sitä ostetaan euroilla eikä prosenteilla.

Puolet kulujen vaatimasta euromäärästä olisi oikeudenmukainen."

Puolet palkasta on helppo ja meidän mielestä oikeudenmukainen kompromissi yhteisen elintason ja henkilökohtaisten menojen suhteen. Kuitenkin molemmilla on omiakin juttuja, mihin haluaa sitä rahaa käyttää ja molemmille on tärkeää saada säästöön rahaa. Me eletään kuitenkin yhteistä elämää, ei kahta erillistä elämää samassa tilassa.

Meidän tuloerot ei ole mitenkään hirvittävän suuret, vaikka miehen nettopalkka nyt muutaman satasen isompi onkin.

Vierailija
988/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä mitenkään erikoisesti tarvi seurata riittää kun avaa silmänsä. Nainen käyttää vettä huomattavasti enemmän kuin miehe, naiset käyttävät kuumempaa vettä peseytymiseen kuin miehet ja vede lämmittäminen aiheuttaa kustannuksi. Nainen peseytyy huomattavasti useammin kuin miehet. Nainen vaatii talvisin korkeampaa huone lämpöä. Nainen vaatii sisustus elementtejä jotka maksaa ja naiselle se some kulissi on huomattavasti tärk

Jos ne kulut jaetaan kulutuksen mukaan, silloin sitä pitää tarkasti seurata. Miten muuten tiedät, paljonko se nainen siellä suihkussa kuluttaa ja mikä on hänen osuutensa vesilaskusta?

Vierailija
989/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan sen miehen kanssa keskustella eikä ventovierailta kysellä. Voi olla mitä vaan peliongelmasta tilillä lojumaan jättiperinyöön. Ja ennen lapsentekoa teet sit selväksi että se joka menee töihin korvaa kotiinjäömisen aiheuttamaa tulonmenetystä lasta hoitamaan jäävälle vanhemmalle.

muuten ok,mutta saa äitiyspvrahaa. lapsenteko vapaaehtoista. eikä tarvii olla joku peliongelma. johan se olisi näkynyt jollain tapaa. ja joo se avioehto aina. testamentti aina. vaikka maksaa sillä kertaa ,monelta sotkulta välttyy. jokaisella oikeus omaan perintöön,eikä tuleville avioerokumppaneille siitä elatusta tai lohkomista.

menot voi taulukoida. huomioitavaa miten jakaa jos toisella ei tuloja. se joka maksaa asumislainan esim. asunto-ko on hänen nimissään, eli pääoma kasvaa toisin kuin se joka maksaa juoksevia kuluja. kotiäitiydestä/ kotirouva joka on edistänyt miehensä uraa(huomioi sukupuolet myös toisinpäin/ voi saada oikeusteitse tasoitusta erossa.

Vierailija
990/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä mitenkään erikoisesti tarvi seurata riittää kun avaa silmänsä. Nainen käyttää vettä huomattavasti enemmän kuin miehe, naiset käyttävät kuumempaa vettä peseytymiseen kuin miehet ja vede lämmittäminen aiheuttaa kustannuksi. Nainen peseytyy huomattavasti useammin kuin miehet. Nainen vaatii talvisin korkeampaa huone lämpöä. Nainen vaatii sisustus elementtejä jotka maksa

Eli Naisen toimintaa pitää seurata todella tarkasti että nainen ei vahingossakaan joudu maksamaan liikaa mutta sillähän ei naisille ole mitään merkitystä jos mies joutuu maksamaan liikaa?

Vierailija
991/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti ei koskaan mahdollista miehen työntekoa vaan pakottaa siihen kun laskut on aina maksettava vaikka nainen niitä ei maksaisi. Töissä käydään pelkästään rahan takia. Ihan jokainen mies haluaisi tehdä vähemmän töitä jos se olisi vain jotenkin taloudellisesti mahdollista mutta ikävä kyllä hyvin harvoin se on mahdollista kun mies on ainoa joka perheeseen tuo rahaa ja mies on ainoa jolla on rahaa maksaa ne koko perheen laskut. Todellisuudessa mies mahdollistaa naiselle töistä pois jättäytymisen että naisen ei tarvi hankkia perheeseen tuloja. 

Kotiäidit on ainoita jokta kuvittelevat että elämä on ilmaista eikä mistään tarvi maksaa mitään kun mies sen mahdollistaa uhraamalla oman vapaa-aikansa työlle.

Turha vedota lapsiin  kun lapsen teko on aina yksin naisen päätös jossa miehen mielipiteellä ei ole mitään merkitystä.

Tunnetko itse yhtään naista joka ei olisi tehnyt lasta sen takia kun mies ei halua isäksi?

Vierailija
992/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.

Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.

Vaikutat olevan se suhteen enemmän tienaava. Ei toimi noin. Jos perustaa perheen (parisuhdekin on perhe, ilman lapsiakin), on mahdotonta, jos on 2 eri elintasoa. Kannatan joko yhteisiä rahoja (kuten meillä, toimii kun rahankäyttötavat samanlaiset ja molemmat hyvätuloisia) tai yhteistä taloustiliä. 

Vierailija
993/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon naisten sisäänrakennettu miesten taloudellinen ja henkinen hyväksikäyttä on sairasta. Eikä yksikään nainen edes peittele sitä että käyttää miehiä hyväkseen

Käyttääkö minua mies hyväksi, kun tienaan 115t vuodessa ja hän vain 80t? Omat tilit, yhteiset rahat.

Vierailija
994/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ap:n ongelmaan: ette muuta yhteen. Ei tarvitse tapella, eikä nihkeillä.

Vierailija
995/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä alkaisi itse tienaamiani rahoja jakamaan kenenkään naisen kanssa.

Vierailija
996/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ehkä tyypillinen nykymies ja maksatat omatkin kulusi naisella? Justhan siitä on ketju tällä palstalla. 

Vierailija
997/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ehkä tyypillinen nykymies ja maksatat omatkin kulusi naisella? Justhan siitä on ketju tällä palstalla. 

Miksi kuvittelet maksattavia omat kulut naiselle? Itse tienaan 3-4x enemmän kuin naiset, siipeilijät vaan ällöttää

Vierailija
998/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö minua mies hyväksi, kun tienaan 115t vuodessa ja hän vain 80t? Omat tilit, yhteiset rahat.

Sä äm*mä tienaat 599€/kk

Vierailija
999/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet maksattavia omat kulut naiselle? Itse tienaan 3-4x enemmän kuin naiset, siipeilijät vaan ällöttää

En kuvittele, kysyin vain. On hyvin yleinen ilmiö että mies maksattaa elämisensä naisella. Tässä ketjussa jauhetaan suu vaahdossa kuinka naiset lokkeilevat mutta tosielämässä miehet ovatkin usein niitä lokkeja. 

Ps. Itse tienaan lähes 100 tuhatta vuodessa. Tienaat siis 300-400 tonnia. Luulisi niillä tuloilla että ei ole niin justiinsa mitä laskuja maksaa. 

Vierailija
1000/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuvittele, kysyin vain. On hyvin yleinen ilmiö että mies maksattaa elämisensä naisella. Tässä ketjussa jauhetaan suu vaahdossa kuinka naiset lokkeilevat mutta tosielämässä miehet ovatkin usein niitä lokkeja. 

Ps. Itse tienaan lähes 100 tuhatta vuodessa. Tienaat siis 300-400 tonnia. Luulisi niillä tuloilla että ei ole niin justiinsa mitä laskuja maksaa. 

Eli sulla on OnlyFans?