Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan

Vierailija
04.07.2023 |

Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.

Kommentit (1002)

Vierailija
961/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?

Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap

Ja mikä tässä on ollut vialla?

Pienempituloinen joutuisi maksamaan suhteessa enemmän. ap

Mies ilmeisesti suurempituloinen ja haluaa ap:n maksavan hänen asumistaan? 

20 vuoden avioliiton kokemuksella ja nyt eronneena: pitäkää naiset puolenne raha-asioissa!! Jos jo ennen yhteenmuuttoa tästä tulee riita, se ei helpommaksi muutu yhdessä asuessa.

Itse en suostuisi enää ikinä muuhun kuin _yhteiset kulut nettotulojen mukaan- periaatteeseen_, koska pienituloisempaa ei saa hyväksikäyttää. 

Sen lisäksi ruokakulut todellisen kulutuksen mukaan. Itse teen toimistotyötä ja olen kasvissyöjä. Ruokalaskuni on 120 eur/kk. Jos mies on nälkäinen lihansyöjä niin hänen ruokalasku on helposti 350 eur/kk. Silloin minun osuus kuukauden ruokalaskusta on 25%.

Vierailija
962/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta. Yhteistä tiliä ei ole tarvittu, mutta yhteiset tahat on. Mies on maksanut meillä kaikki lainat, aina. Eli talolainat ja autot ja nykyisen remonttilainan. Tämä siksi, että hänellä on ollut pitkään jo vakituinen työ ja säännölliset tulot, minulla ei.

Minä olen aina maksanut enemmän lasten kuluja. Oikeastaan kaikki lasten vaatteet vauvasta aikuiseksi, suuren osan harrastuksista jne. Muut laskut ja ruoka ollaan sitten makseltu miten milloinkin. Ja jos toiselta raha on loppunut, toinen on antanut lisää.

Rento tapa, en vaihtaisi.

Käykö tuossa niin, että eron myötä kaikki omaisuus jää miehelle ja sinun rahat on menneet kulutukseen? Naisilla aika tavallinen tarina - niin rentoa kuin se onkin. 

Lastenvaatteet on jonkin verran huokeampi kuin 350 000 e asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyllä hirveän vaikeaa näköjään nämä raha-asiat. Sovitte vaikka ympäripyöreästi, että toinen maksaa asumisen ja toinen vaikka ruuat ja polttoaineet tmv. Ei ne koskaan mene ihan tasan, jos yhteistaloutta pyöritetään. En minäkään oikein ymmärrä näitä yhteistilejä tai vielä enemmän sitä, että aletaan viivottimella laskea rahoja. Se maksaa, jolla on rahaa. Olettaen tietysti, että kumpikin tekee parhaansa yhteisen talouden eteen.

Olen asunut elämässäni 31 vuotta miehen kanssa ja kuvioissa on ollut kaksi miestä. Rahasta ei ole pahemmin tarvinnut koskaan tapella. Toki siitä on joskus ollut pulaa, mutta ei kumpikaan keuli rahankäytön kanssa ja se maksaa, jolla on rahaa. On aikoja, jolloin mies on tienannut enemmän, on aikoja, että minä olen tienannut enemmän. Esimerkiksi tällä hetkellä miehen työtilanne on heikko ja minä tienaan enemmän. Se tarkoittaa, että maksan enemmän asioita ja siirrän miehelle rahaa, jos käyttötili alkaa kuivua. Jos ihan tarkkaan mietin, niin miehellä on taipumusta semmoiseen musta turhaan tuhlaukseen joskus. Ei usein, mutta joskus heittää tonnin tai pari menemään ihan turhaan. Onneksi tätä tapahtuu harvoin. Muutaman satasen ostoksia en edes laske miksikään. Esimerkkinä mies halusi yllättää minut ja osti lähes 2000 euron risteilyn kalleimmassa sviitissä. Olihan se ihan somaa.... ja kaunis ajatus, mutta haloo, 2000 Ruotsin laivalle? Sillä olisi päästy viikoksi Kreikkaan. 

Vierailija
964/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden avioliiton kokemuksella ja nyt eronneena: pitäkää naiset puolenne raha-asioissa!! Jos jo ennen yhteenmuuttoa tästä tulee riita, se ei helpommaksi muutu yhdessä asuessa.

Itse en suostuisi enää ikinä muuhun kuin _yhteiset kulut nettotulojen mukaan- periaatteeseen_, koska pienituloisempaa ei saa hyväksikäyttää.

Ja tässä ollaan siis vasta siinä todellisessa 50/50 tilanteessa, eli molemmat vastaavat omasta osuudestaan. Sitten jos nainen kantaa lasta ja synnyttää miehelle, tässäkin tulisi ottaa huomioon kohdunvuokrauksen ja siemenen luovutuksen markkinahinnat. Siemen maksaa noin 1000-3000e, jostain kehitysmaasta saa varmaan vielä halvemmalla, ja kohdunvuokraus halvimmillaankin kymmeniä tuhansia, kohdun laadusta riippuen satoja

Mielestäni on oikeasti OUTOA, siis käsittämätöntä, miten kaikki suomalaiset miehet tuntuvat olevan kollektiivisesti mukana tässä naisenriisto-scammissa. Onko tilanne niin, että suomalainen mies on yksinkertaisesti liian köyhä ja pikkumainen puolisoksi ja mieheksi? Niin kauan kun käyttäytyvät näin, heitä tulee kohdella pelkästään siittäjinä. Kämppistelkööt 50/50 toisen miehen kanssa, niin naiset voivat tiukan paikan tullen kämppistellä 50/50 toisten naisten kanssa

Vierailija
965/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.

Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.

Aika vaikeaksi teet elämän itelles, jos jokaista suihkua, sähkön käyttöä ja suupalaa alat vahtimaan. Toki tiedän tuollaisiakin suhteita, mutta helpompi tuossa tilanteessa on asua erillään.

Vierailija
966/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta. Yhteistä tiliä ei ole tarvittu, mutta yhteiset tahat on. Mies on maksanut meillä kaikki lainat, aina. Eli talolainat ja autot ja nykyisen remonttilainan. Tämä siksi, että hänellä on ollut pitkään jo vakituinen työ ja säännölliset tulot, minulla ei.

Minä olen aina maksanut enemmän lasten kuluja. Oikeastaan kaikki lasten vaatteet vauvasta aikuiseksi, suuren osan harrastuksista jne. Muut laskut ja ruoka ollaan sitten makseltu miten milloinkin. Ja jos toiselta raha on loppunut, toinen on antanut lisää.

Rento tapa, en vaihtaisi.

Varmasti tämä "puoliso maksaa" on tosiaan rento tapa selkärangattomalle joka on aina saamapuolella.

Vierailija
967/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja tässä ollaan siis vasta siinä todellisessa 50/50 tilanteessa, eli molemmat vastaavat omasta osuudestaan. Sitten jos nainen kantaa lasta ja synnyttää miehelle, tässäkin tulisi ottaa huomioon kohdunvuokrauksen ja siemenen luovutuksen markkinahinnat. Siemen maksaa noin 1000-3000e, jostain kehitysmaasta saa varmaan vielä halvemmalla, ja kohdunvuokraus halvimmillaankin kymmeniä tuhansia, kohdun laadusta riippuen satoja"

Nainen ei synnytä miehelle, vaan nainen synnyttää itselleen, toteuttaakseen omia viettejään ja halujaan.

Mies joskus hyvää hyvyyttään tämän itsetoteutuksen kustannuksiin osallistuu, jos vastavuoroisesti saa jotain muuta suhteesta.

Vierailija
968/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempituloinen joko ymmärtää, että oma elättämisensä kuuluu jokaiselle aikuiselle itselleen, ei muille. Tai vaihtaa alaa paremmin palkattuun.

Kuitenkin säästät asumiskuluissa verrattuna yksin asumiseen.

50/50 on ainut järkevä jako.

Helpompi vaihtaa kumppania kuin vaihtaa alaa.

Vierailija
969/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempituloinen joko ymmärtää, että oma elättämisensä kuuluu jokaiselle aikuiselle itselleen, ei muille. Tai vaihtaa alaa paremmin palkattuun.

Kuitenkin säästät asumiskuluissa verrattuna yksin asumiseen.

50/50 on ainut järkevä jako.

Helpompi vaihtaa kumppania kuin vaihtaa alaa.

No, jos ei koskaan halua seisoa omilla jaloillaan kuin aikuinen, vaan elää elämänsä vanhempien/yhteiskunnan/puolisonsa tukemana reppanana niin sitten näin.

Vierailija
970/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää että nainen haluaa muuttaa yhteennja yllättävää että nainen haluaa siirtää omat laskunsa miehen maksettavaksi vain sen takia kun mies on hommannut parempi palkkaisien työn. Miksi ei koskaan naiset edes harkitse vaihtavansa parempi palkkaiseen työhön että saisi maksettua oman osuutensa kuluista vaan naiset on aina sitä mieltä että miesten on maksettava enemmän ettei naisen tarvi vaihtaa parempi palkkaiseen tyhön?

Vierailija
971/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy mies alkoi kakomaan kun ilmoitin että aijon käyttää häntä taloudellisesti hyväkseen maksattamalla minun henkilökohtaiset laskuni miehellä ja siirtämällä meidän yhteiset laskut miehen maksettavaksi

Vierailija
972/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sitä mieltä että pienempituloista ei saa hyväksikäyttää mutta ilmeisesti parempituloista mielestäsi saa hyväksikäyttää? Johtuuko se siittä että YLEENSÄ nainen on pienempituloinen ja mies on parempituloinen?

Vierailija
973/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja tässä ollaan siis vasta siinä todellisessa 50/50 tilanteessa, eli molemmat vastaavat omasta osuudestaan. Sitten jos nainen kantaa lasta ja synnyttää miehelle, tässäkin tulisi ottaa huomioon kohdunvuokrauksen ja siemenen luovutuksen markkinahinnat. Siemen maksaa noin 1000-3000e, jostain kehitysmaasta saa varmaan vielä halvemmalla, ja kohdunvuokraus halvimmillaankin kymmeniä tuhansia, kohdun laadusta riippuen satoja"

Nainen ei synnytä miehelle, vaan nainen synnyttää itselleen, toteuttaakseen omia viettejään ja halujaan.

Mies joskus hyvää hyvyyttään tämän itsetoteutuksen kustannuksiin osallistuu, jos vastavuoroisesti saa jotain muuta suhteesta.

Nainen on vain maa mihin siemen kylvetään. Ei maajussitkaan kehu ettänompas hyvää maata vaan ne kehuu hyviä siemeniä

Vierailija
974/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni naisen on maksettava osa kuluista oma-aloitteisesti.  Rahasta ei kannata tehdä numeroa.  Jos mies loukkaantuu kun nainen maksaa laskun vaikka ravintolassa, hän on hiukan vanhoillinen.

Vierailija
975/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.

Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.

Miten tuota kulutusta yhteistaloudessa seuraa? Siis realistisesti? Joka päivä kellotetaan sekuntikellon kanssa, kauanko toinen lotraa vettä tai kauanko istuu saunassa?

Meillä on yhteinen taloustili, johon molemmat laittaa 50% palkasta. Sieltä menee kaikki talousmenot ja sen rahan pitää riittää. Omat puhelinlaskut maksetaan itse. Onneksi molemmat tienaa sen verran, että puolet palkasta riittää molemmilla omiin menoihin ihan mainiosti, vaikka miehellä enemmän rahaa jääkin.

Vierailija
976/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat olleet naimisissa 53 vuotta ja koskaan en ole kuullut mitään riitaa rahasta. Kumpikin on perustarkka rahasta, ei tuhlaile tai elä yli varojen. Äiti käyttää enemmän, isä ei niinkään. Toisaalta äitinkin "käyttäminen" on pientä todelliseen tuhlaukseen verrattuna. Kumpikin kävi töissä eläkeikään ja äiti tienasi enemmän, koska teki enemmän ylitöitä/kakkostyötä. Muuten palkka oli suunnilleen sama, mutta lisätöillä äiti keuli ohi.

Se on aina maksanut, kenellä on sattunut olemaan lompakko/kortti kädessä. Joskus ennen kasarilla asiat meni niinkin joustavasti, että jos äitin loppui tililtä kate, niin kysymättä tuttu pankkivirkailija siirsi isän tililtä täytettä ihan kysymättä. 

Raha-asioissakin se yhteinen näkemys on kaiken aa ja oo. Siitä ei tule mitään, jos toinen meinaa loisia ja toinen ei sitä oikeasti hyväksy. Tai jos toinen tuhlaa, toinen haluaisi säästää. Kun on se yhteinen näkemys, paljonko kummankin pitää hankkia sitä rahaa (joskus toinen voi tykätä, että joku pyörittää kotia ja voi keskittyä töihin), mihin sitä käytetään ja millaista elintasoa haetaan. Silloin asiat menee itsellään. Ei elämänkumppani/puoliso ole mikään vihollinen, jonka kanssa pitää koko ajan varautua pahimpaan. Tottakai kannattaa lähteä siitä, että itse on työkykyinen ja kykenevä elättämään itsensä tarvittaessa. Ja isompiin hankintoihin kummankin nimi paperiin, ellei ole avioliittoa ilman avioehtoa.  

Vierailija
977/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen taloustili, josta maksetaan ruuat ja asumisen menot (sähkö, vesi, jätemaksut, kotivakuutus jne.). Tälle tilille molemmat maksavat kuukaisittain saman summan (saamme suurin piirtein saman verran palkkaa). Omilla tileillä olevilla rahoilla kumpikin saa tehdä sitten mitä lystää. Esim. molemmat maksavat omien autojensa kulut henk.koht. tileiltä. 

Tämä on toiminut meillä hyvin. Lapset meillä jo isoja, joten heidän kulujaan ei enää tarvitse miettiä. Lainaakaan ei enää ole.

Vierailija
978/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota kulutusta yhteistaloudessa seuraa? Siis realistisesti? Joka päivä kellotetaan sekuntikellon kanssa, kauanko toinen lotraa vettä tai kauanko istuu saunassa?

Meillä on yhteinen taloustili, johon molemmat laittaa 50% palkasta. Sieltä menee kaikki talousmenot ja sen rahan pitää riittää. Omat puhelinlaskut maksetaan itse. Onneksi molemmat tienaa sen verran, että puolet palkasta riittää molemmilla omiin menoihin ihan mainiosti, vaikka miehellä enemmän rahaa jääkin.

Jokainen nainen tietää että aiheuttaa huomattavasti enemmän kustannuksia kuin miehet niin tottakai jokainen nainen on sitä mieltä että tarkasti ei pitäisi katsella ettei paljastu tuo.

Vierailija
979/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään yhteisiä tilejä. Ikinä en suostuisi.

Ei kaikki tilit ja raha-asiat, vaan yhteinen käyttötili joko pelkkiä asumiskuluja (kuten esim. vuokra/vastike, sähkö, ehkä netti, päivittäistavarat, yhteiset lehtitilaukset, yhteiset autokulut jne.) tai myös ruokakulut. Käyttötili!

Täysin järjetön idea. Tuoltahan voi toinen ostella satasilla sohvatyynyjä ja sitten ollaan kuukausi ilman sähköä.

Totta, vastuuton ja rahankäyttöä osaamaton voi näinkin tehdä. Voihan hän tehdä samalla tavalla, vaikka yhteistä tiliä ei ole. Mutta, jos puhutaan normaaleista aikuisista ihmisistä, riski on aika pieni.

Vierailija
980/1002 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksut pitäisi jaksaa sen mukaan kuka ne aiheuttaa. Ei se oikein toimi niin että pinempituloinen aiheuttaa suuremmat kustannukset mutta suurempituloisen on maksettava ne